#31 05.12.2023 16:37

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Mutta vakavasti ottaen tässä spämmissähän ne syyt tulivatkin. Tein vain sen virheen, että pilkkasin Kaurismäkeä siitä, ettei hän osaa tavoittaa suomalaisuutta. Se ei ole se pointti, vaan pointti on se, että Akin tyhjääkin tyhjemmät hahmot eivät tavoita ihmisyyttä. Akin psykologinen silmä on sokea ja voin lyödä vetoa, että se ei uusimmassa elokuvassa ole yhtäkkiä kehittynyt näkeväksi.

Aki ei ymmärrä eikä osaa kuvata ihmisyyttä, eikä täten myöskään osaa tehdä elokuvia. Hienot lavasteet ja kilpaa murjottavat näyttelijät eivät sitä asiaa muuksi muuta.

Laatu wrote:

Mä voin laittaa jo nyt raporttia olosuhteista eli arvosteluni Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet -elokuvasta ennen sen näkemistä.

Voi Aki, Aki, Aki! Olet tehnyt sen taas! Nimittäin uudelleen sen upean neron leffan, jonka olet tehnyt jo muutamaan kertaan!

Akin tarkkaakin tarkempi katse on jälleen onnistunut tavoittamaan suomalaisuuden ytimen - juuri tällaisia me olemme! Tykkäämme tuijotella tupakansavun läpi tyhjyyteen pitkiä aikoja ja juuri kun katsoja on ikävystymisen partaalla, murjaisemme one-linerin aiheesta "kaikki on surkeaa".

Mikä erityinen kyky Akilla on onkaan tavoittaa todellinen suomalaisuus! Ei se ole Akin vika, että me olemme tällaisia karikatyyrihahmoja, joiden onneton velvollisuus on ajaa ankean metsämaiseman läpi loskakelissä ladalla. Emme halua, emme iloitse, emme muutu, emme edes suutu, me vain murjotamme.

Puolipakollisen rakkaustarinankin Aki kertoo ältsin välkysti. Mies on osapuolista tohelompi, totta kai, nainen turhautunut ja hieman aloitteellisempi, onhan Aki suuri vasemmistofeministi. Niinpä vain ilman minkäänlaista kemiaa, saati sitten asiaa eteenpäin vieviä repliikkejä pari päätyy muutaman onnettoman sattuman jälkeen yhteen - ilmeenkään värähtämättä, tunnetilan elokuvassa lainkaan muuttumatta - koska sellaisia me suomalaiset nyt vain olemme. Kiitos taas kerran Aki että veit kaksi tuntia elämästäni.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#32 05.12.2023 17:50

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Kursseille. Kursseille ja äkkiä.


NE71A6c.jpg

Offline

#33 05.12.2023 20:12

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Aki Kaurismäen elikuvat ovat parhaita elokuvia. Parempia kuin 99% elokuvista. Ainoat elokuva dvdt mitä olen ostanut on Kaurismäkeä.
Ne on hyviä siksi että ne on yksinkertaisia, riisuttuja, pelkistettyjä. Niissä ei ole paskaa. Ne kestää 80min. Niissä puhutaan ja näytellään hienosti. Ja röökataan.


NE71A6c.jpg

Offline

#34 05.12.2023 21:47

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

muumipoimuri wrote:

ne on yksinkertaisia, riisuttuja, pelkistettyjä. Niissä ei ole paskaa. Ne kestää 80min. Niissä puhutaan ja näytellään hienosti. Ja röökataan.

Akilla on ihan hyvin hanskassa elokuvantekemisen tekninen puoli.

muumipoimuri wrote:

Kursseille. Kursseille ja äkkiä.

Älä huoli, mulla on kurssit käyty ja nyt jäljellä on enää tämä ristiretki. En kai mä tällaiseksi kuvainraastajaksi tohtisi ryhtyä ellen olisi täysin varma siitä, mitä olen sanomassa.

Jonkun pitää tässä maassa osoittaa rohkeutta ja sanoa, että Aki Kaurismäellä ei ole vaatteita.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#35 05.12.2023 21:53

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:
muumipoimuri wrote:

ne on yksinkertaisia, riisuttuja, pelkistettyjä. Niissä ei ole paskaa. Ne kestää 80min. Niissä puhutaan ja näytellään hienosti. Ja röökataan.

Akilla on ihan hyvin hanskassa elokuvantekemisen tekninen puoli.

muumipoimuri wrote:

Kursseille. Kursseille ja äkkiä.

Älä huoli, mulla on kurssit käyty ja nyt jäljellä on enää tämä ristiretki. En kai mä tällaiseksi kuvainraastajaksi tohtisi ryhtyä ellen olisi täysin varma siitä, mitä olen sanomassa.

Jonkun pitää tässä maassa osoittaa rohkeutta ja sanoa, että Aki Kaurismäellä ei ole vaatteita.

Haluat vain dissata Kaurismäkeä, koska kaikki hypettää sitä. Vaateasiat hänellä on kunnossa.


NE71A6c.jpg

Offline

#36 05.12.2023 21:58

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Minä en mitään muuta haluaisi yhtä paljon kuin että Suomessa olisi joku nerokas kansainvälisen tason elokuvantekijä, jonka menestystä voisimme yhdessä juhlia.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#37 05.12.2023 22:34

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:

Minä en mitään muuta haluaisi yhtä paljon kuin että Suomessa olisi joku nerokas kansainvälisen tason elokuvantekijä, jonka menestystä voisimme yhdessä juhlia.

Osaatko nimetä jonkun kaurismäkeä paremman elokuvan, joka on samaa tyylilajia?


NE71A6c.jpg

Offline

#38 05.12.2023 23:29

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Mitä tyylilajia tarkoitat? Googlasin ja Karismäkeä nähtävästi luokitellaan "minimalismi" ja "art film" -tyylilajeihin. Noiden perusteella samaan nippuun voisi sulloa von Trierin, jonka jokainen elokuva on valovuosia Kaurismäkeä edellä.

Noin yleisesti väittäisin että tyylilajilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. ovatko Kaurismäen elokuvat hyviä vai eivät.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#39 06.12.2023 00:16

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:

Mitä tyylilajia tarkoitat? Googlasin ja Karismäkeä nähtävästi luokitellaan "minimalismi" ja "art film" -tyylilajeihin. Noiden perusteella samaan nippuun voisi sulloa von Trierin, jonka jokainen elokuva on valovuosia Kaurismäkeä edellä.

Noin yleisesti väittäisin että tyylilajilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. ovatko Kaurismäen elokuvat hyviä vai eivät.

Halusin verrokiksi jonkun "samantyylisen".

Von Trierin elokuvat ei ole parempia. Ne on liian hirveitä. Jotkut on semmosia mitä en halua katsoa missään nimessä.


NE71A6c.jpg

Offline

#40 06.12.2023 12:34

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

No jos tarkoitat tyylilajina jotain "suomi-tyypit matkustavat vanhoilla kulkuvälineillä eivätkä osaa sanoittaa tunteitaan" -tyyppistä leffaa, niin Juho Kuosmasen Hytti nro 6 on huomattavasti parempaa kamaa kuin Kaurismäen tuotokset.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#41 06.12.2023 12:51

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:

Minä en mitään muuta haluaisi yhtä paljon kuin että Suomessa olisi joku nerokas kansainvälisen tason elokuvantekijä, jonka menestystä voisimme yhdessä juhlia.

Tätä spämmiä kirjoittaessa en muistanut Kuosmasen Juhoa, joka täyttää nämä kriteerit  rakkaus


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#42 06.12.2023 13:08

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008
Posts: 26,021

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Mikko Myllylahti peuk

Metsurin tarinan jälkeen odotan todella mielenkiinnolla mitä häneltä putkahtaa seuraavaksi.


Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

Offline

#43 06.12.2023 13:11

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,120

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Itse olen Kaurismäen suhteen ns tolkun linjan arvostaja. Mielestäni siis molemmat sekä marjis että Laatu ovat oikeassa. Olen pitänyt monista Kaurismäen elokuvista, etenkin alkupään tuotannosta. Boheemielämää, Varjoja paratiisissa, Mies vailla menneisyyttä. Hemmetin hienoja leffoja. Mutta ei niihin oikein jaksa nykyään palata, ei ole tarvetta katsella uudestaan. Ja 2000-luvun tuotanto on ollut aika epätasaista. Toivon tuolla puolen sisälsi todella kiusallisen huonoja kohtauksia.

Ensi viikon keskiviikkona menen katsomaan Kuolleet lehdet -elokuvan.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Online

#44 13.12.2023 18:30

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,120

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

jookcha wrote:

Ensi viikon keskiviikkona menen katsomaan Kuolleet lehdet -elokuvan.

Hyvä ja suloinen elokuva. 4/5.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Online

#45 14.12.2023 13:47

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

jookcha wrote:
jookcha wrote:

Ensi viikon keskiviikkona menen katsomaan Kuolleet lehdet -elokuvan.

Hyvä ja suloinen elokuva. 4/5.

peuk

Aattelin sunnuntaina mennä kattomaan tämän. Pistäkää kanava tilaukseen jne.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#46 15.12.2023 00:30

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:
jookcha wrote:
jookcha wrote:

Ensi viikon keskiviikkona menen katsomaan Kuolleet lehdet -elokuvan.

Hyvä ja suloinen elokuva. 4/5.

peuk

Aattelin sunnuntaina mennä kattomaan tämän. Pistäkää kanava tilaukseen jne.

Nähtyäsi sen olet anteeksipyynnön velkaa meille kaikille.


NE71A6c.jpg

Offline

#47 15.12.2023 00:39

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Aika lempeällä tuulella olet, jumalanpilkastahan voi saada Suomessa jopa puoli vuotta linnaa.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#48 18.12.2023 11:53

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

barton_funk wrote:

Mikko Myllylahti peuk

Metsurin tarinan jälkeen odotan todella mielenkiinnolla mitä häneltä putkahtaa seuraavaksi.

Tämäpäs oli mainio! Otetaan kaurismäkeläinen tyyli ja tehdään sillä jotain kiinnostavaa ***


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#49 19.12.2023 10:04

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,120

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:
barton_funk wrote:

Mikko Myllylahti peuk

Metsurin tarinan jälkeen odotan todella mielenkiinnolla mitä häneltä putkahtaa seuraavaksi.

Tämäpäs oli mainio! Otetaan kaurismäkeläinen tyyli ja tehdään sillä jotain kiinnostavaa ***

Täytyy tunnustaa että tämä jäi kesken. Ei toiminut yhtään.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Online

#50 19.12.2023 11:08

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

^ Tuo laahaa aika pitkään alussa, ja meinasi itselläkin jäädä kesken, mutta sitten alkaa päristä kun päästään asiaan.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#51 19.12.2023 12:26

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Siis sehän huononi loppua kohden.


NE71A6c.jpg

Offline

#52 19.12.2023 23:10

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:
jookcha wrote:
jookcha wrote:

Ensi viikon keskiviikkona menen katsomaan Kuolleet lehdet -elokuvan.

Hyvä ja suloinen elokuva. 4/5.

peuk

Aattelin sunnuntaina mennä kattomaan tämän. Pistäkää kanava tilaukseen jne.

Missä rapsa huhhuh


NE71A6c.jpg

Offline

#53 20.12.2023 11:43

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Perhana tuli muuta tekemistä. Meen kattomaan heti kun osuu kohdalle sopiva näytös.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#54 21.12.2023 18:54

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008
Posts: 26,021

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:

Perhana tuli muuta tekemistä. Meen kattomaan heti kun osuu kohdalle sopiva näytös.

Parempi ois. cheer21


Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

Offline

#55 29.12.2023 15:47

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Huomio huomio. Luvassa iso spämmi ennen vuodenvaihdetta.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#56 29.12.2023 17:05

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,527
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Laatu wrote:

Huomio huomio. Luvassa iso spämmi ennen vuodenvaihdetta.

dance


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#57 31.12.2023 16:16

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Kuolleet lehdet

Juuh elikkäs vuosi 2023 on päättymässä. Akin vuosi. Miltei jatkuvasti olen saanut lukea juttuja Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet -elokuvan menetyksestä. Olen julkaissut jo etukäteen arvioni elokuvasta. Forkalla odotetaan anteeksipyyntöä. Tunnen paineet harteillani.

Mutta tietysti, lahjomattoman kriitikon tavoin, teen taivalta avoimin mielin valmiina kirjoittamaan sen mitä näen. Kenties saan muuttaa käsityksiäni Akin kyvyistä. Kuljen läpi räntäsateen runteleman Helsingin. Buenos Airesin kohdalla pysähdyn hetkeksi, sillä haluan muistuttaa sinua, arvoisa forumisti, että tämä kirjoitukseni tulee sisältämään räikeitä spoilereita. Mikäli et ole nähnyt vielä leffaa, lienee viisainta pysäyttää lukeminen tähän. Me muut voimme jatkaa matkaamme vastaremontoituun elokuvateatteri Orioniin, jonka kotoisalla parvella seuraavien kappaleiden aikana selviää, onko Kuolleista lehdistä mihinkään.

Aloitetaan positiivisista asioista, jotka tulevat ilmi heti elokuvan alussa. Lavasteet ovat viimeisen päälle ensiluokkaiset. Kamera on vakaa, ja se näyttää olennaisen taitavasti. Näyttelijät suoriutuvat rooleistaan moitteettomasti. Elokuva ei ole liian pitkä, eikä sitä voi luonnehtia pitkäveteiseksi.

Kuvittele, että joku on rakentanut uuden tien. Se on kaikin puolin hieno, mutta keskellä tietä on 5 metriä syvä monttu. Kannattaako tien muista ominaisuuksista edes puhua, kun keskellä tietä on monttu. Se monttu on käsikirjoitus.

Pyydän nöyrimmästi: kuvittele, että Kuolleet lehdet -elokuvan käsikirjoitus lähetetään anonyymisti useammalle tuotantoyhtiölle. Kuinka moni yhtiö arvelee tekstiin tutustuttuaan, että se on elokuva-alan ammattilaisen tekemä?

Tai ylipäätään tekstin tekemisen ammattilaisen kynäilemä?

Kuinka moni ajattelee, että se on taidelukion ensimmäisen vuoden opiskelijan heppoinen kirjoitelma, jossa tekijä on tutustunut dialogin kirjoittamiseen - sillä seurauksella, että elokuvan päähenkilöt selittävät jatkuvasti auki sitä, mitä kuka tahansa taitava ammattilainen pyrkisi kuvien avulla näyttämään.

Esimerkiksi juonen kannalta keskeinen kohta, päähenkilö selittämässä:

“Juon, koska minua masentaa.”

Voi elämän kevät. Eikö päähenkilön masennus pitäisi näyttää sen sijaan että se selitetään? Kaksi isoa teemaa, masennus ja alkoholismi - kuitattu - kaksi leffan tärkeintä teemaa avattu, kuin kertakäyttöiset skumppalasit ja heitetty sen jälkeen tiessä olevaan monttuun.

Tai kun nainen ajaa miehen pois alkoholismin takia:

“Pidän sinusta, mutta en huoli juoppoa.”

Tai kun mies myöhemmin vastaa:

“Luovuin alkoholista sinun takiasi.”

Mieleen tulevat nukeilla leikkivät lapset ja täytyy sanoa että vituttaa.

Aki-fanit varmasti puolustautuvat; Aki on naivisti. Kyse on tyylivalinnasta. Ei ole, kyse on huonosta elokuvantekemisestä. Dialogi on ihan saatanan vaivaannuttavaa.

On kuin Aki Kaurismäki tekisi pilaa itsestään. Onko koko Akia fanittava maailma tullut hulluksi?

Hymähdän elokuvan aikana yhden kerran, kun Alma satuilee Holapalle Suomen futismenestyksestä herättääkseen tämän koomasta. Arvelen, että leffa ansaitsee ehkä sittenkin kaksi tähteä.

Toinen tähti on kuitenkin pakko ottaa pois. Leffassa radiosta tulee jatkuvasti Ukraina-uutisia, joiden tarkoitus on ilmeisesti tuoda ammottavaan tyhjyyteen tunnetta ja merkityksellisyyttä. Mikä halpamainen temppu Akilta.

On se surkea tekele *


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#58 31.12.2023 19:49

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,426

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

roll


NE71A6c.jpg

Offline

#59 31.12.2023 20:17

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,120

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Kiitos tekstistä. Mainio arvio peuk

Olen kyllä vähän sitä mieltä että tämä Ukraina-kulma on vaikuttanut elokuvan positiiviseen vastaanottoon. Nythän tämä taitaa olla tyyliin Kaurismäen katsotuin elokuva Suomessa. Jännä nähdä miten leffa asettuu tyypin tuotantoon ajan kuluessa.

Myönnän että itselleni elokuvan koskettavin kohta oli juurikin se kun Alma sulkee radio sotauutiset ja toteaa ”kirottu sota!”. Niinpä.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Online

#60 01.01.2024 16:07

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008
Posts: 26,021

Re: Katsaus kotimaisen elokuvan tilaan 2020-luvun taitteessa

Kiitos arviosta, Laatu ei pettänyt. Tyylilaji ja sisältö oli se mitä arvostelulta odotettiin. ff


Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

Offline

Board footer

Powered by FluxBB