You are not logged in.
[quote:02262a6388="danaström"]Blade Runner (orginaali).
Helposti paskimpia leffoja mitä oon joutunut pitkään aikaan katsomaan. Juonellisesti täysin mitään sanomatonta sontaa, jossa ei ensimmäisen tunnin aikana tapahdu yhtään mitään, minkä vuoksi koko elokuvaa olisi pitänyt tehdä. Visuaalisesti ollut varmaan 80-luvun alussa jotenkin "päräyttävä", mutta nykyään.... joo enpä tiedä. Vangeliksen musatkaan ei oikein ottanut lähteäkseen ja kaiken lisäksi koko paska loppui kuin 100 metrin sprintti päin tiiliseinää.
Ja palkintoja sekä kunniaa on sadellut...[/quote:02262a6388]
ollaanko sitten syöty tyhmäpuuroa?
The Proposition. Onpa ihmiset julmia.
Mua ahisti kans kattoo tota. En voi tajuta kun kaverit vieressä vaan söi karkkia ja oli silleen että jee siistii
Kyllä se niin vain on, että kunnon humpansoittajalle mikään inhimillinen ei ole vierasta!
[quote:e7628d8c4d="armashenrik"][quote:e7628d8c4d="danaström"]Blade Runner (orginaali).
Helposti paskimpia leffoja mitä oon joutunut pitkään aikaan katsomaan. Juonellisesti täysin mitään sanomatonta sontaa, jossa ei ensimmäisen tunnin aikana tapahdu yhtään mitään, minkä vuoksi koko elokuvaa olisi pitänyt tehdä. Visuaalisesti ollut varmaan 80-luvun alussa jotenkin "päräyttävä", mutta nykyään.... joo enpä tiedä. Vangeliksen musatkaan ei oikein ottanut lähteäkseen ja kaiken lisäksi koko paska loppui kuin 100 metrin sprintti päin tiiliseinää.
Ja palkintoja sekä kunniaa on sadellut...[/quote:e7628d8c4d]
ollaanko sitten syöty tyhmäpuuroa? [/quote:e7628d8c4d]
Tai mahollisesti trollipuuroa
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
[quote:d8419869e7="Pope"][quote:d8419869e7="armashenrik"][quote:d8419869e7="danaström"]Blade Runner (orginaali).
Ja palkintoja sekä kunniaa on sadellut...[/quote:d8419869e7]
ollaanko sitten syöty tyhmäpuuroa? [/quote:d8419869e7]
Tai mahollisesti trollipuuroa [/quote:d8419869e7]
toivottavasti, olen hätkäytetty
[quote:a6477b09fa="danaström"]Blade Runner (orginaali).
Ja palkintoja sekä kunniaa on sadellut...[/quote:a6477b09fa]
no nyt kyllä
Erityisesti "Visuaalisesti ollut varmaan 80-luvun alussa jotenkin "päräyttävä", mutta nykyään.... joo enpä tiedä." hämmentää, koska tuossa mielessä elokuva on minusta kestänyt poikkeuksellisen hyvin aikaa.
[quote:c294cf988b="stratum"][quote:c294cf988b="danaström"]Blade Runner (orginaali).
Ja palkintoja sekä kunniaa on sadellut...[/quote:c294cf988b]
no nyt kyllä
Erityisesti "Visuaalisesti ollut varmaan 80-luvun alussa jotenkin "päräyttävä", mutta nykyään.... joo enpä tiedä." hämmentää, koska tuossa mielessä elokuva on minusta kestänyt poikkeuksellisen hyvin aikaa.[/quote:c294cf988b]
Joka kerta kun tuon (noin kerran vuodessa) katsoo, on ensimmäinen tunne kaikkinielevän rakkauden jälkeen ihmetys siitä, miten toi ei oo vanhentunut pätkääkään. Se on se tärkein erikoisefekti eli sade
[quote:6ccd8071ce="stratum"][quote:6ccd8071ce="danaström"]Blade Runner (orginaali).
Ja palkintoja sekä kunniaa on sadellut...[/quote:6ccd8071ce]
no nyt kyllä
Erityisesti "Visuaalisesti ollut varmaan 80-luvun alussa jotenkin "päräyttävä", mutta nykyään.... joo enpä tiedä." hämmentää, koska tuossa mielessä elokuva on minusta kestänyt poikkeuksellisen hyvin aikaa.[/quote:6ccd8071ce]
Ei oo mistään trollipuurosta kyse, vaan täysin juonenkäänteettömästä ja mitään sanomatoman tylsästä elokuvakokemuksesta (ja kokemuksethan ovat aina henkilökohtaisia). En mä vaan tajua mikä tässä elokuvassa on hienoa. Kaiken lisäks siellä oli muutamia aivan päättömiä leikkauksellisesti tarinan kulkuun vaikuttaneita hollow pointeja, niin kuin esimerkiksi se kohtaus siellä katolla kun Roy Battyn syleilyyn on yhtäkkiä ilmestynyt joku pulun tapainen. Sitten se jätkä pitelee sitä kuin jotain Valion vaniljatuuttia ja katsoja on, että miten helvetissä tuo lintu liittyy taas mihinkään, ja mistä se ennen kaikkea siihen tuli.
Visuaalisesta ilmeestä sen verran, että hienot lavasteethan siellä on, ei siinä, mutta kyllä tota likaa ja patinointia on tullut nähtyä jo aiemminkin. Kokonaisilme oli paikoitellen todella tunkkaista, joka varmaan lienee ollut tarkoituksellistakin, mutta ei kyllä aivan sulanut meikäläisen verkkokalvoille. Lisäksi mä en mitään vihaa valaistuksessa niin paljon kuin sellaista "ah niin kylmän ja pahaa symbolisoivan" kalskean sinisen valon käyttöä, jota kyllä oli istutettu jokaiseen mahdolliseen kohtaukseen, mihin se sisältönsä vuoksi sopi edes viitteellisesti. Lisäksi ne kaikenmaailman ristikoiden läpi kuvatut ja heiluneet päivänvalolamput alkoi oksettamaan jo ekan puolen tunnin jälkeen sen älyttömän liikakäytön takia. Ja "ai vitsi se Harrison Ford näyttää kans niin kivalta kun kuvaa vähän ristikoiden läpi ja sen kasvoille lankeaa sellasii kivoi varjoraitoja, hirveen kaunista!"
Siitä lopusta nyt en edes viitsi puhua enää.
"Why are you going to Algeria?"
"Huh, I don't know why. They got a Howard Johnson's there so I'm going."
The Proposition. Onpa ihmiset julmia.
Aivan saatanan hyvä elokuva (ja soundtrack).
ja kokemuksethan ovat aina henkilökohtaisia
väärin, katso uudestaan
Ah. Äärikristilliset toimintaelokuvat.
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Siitä lopusta nyt en edes viitsi puhua enää.
For the record, jos tosiaan katsoit sen alkuperäisen version etkä director's cuttia, niin se ei ole koskaan saanut osakseen mitään hirveää kulttimainetta saati palkintoja. Harvassa on ne ihmiset joiden mielestä se on parempi kuin Director's Cut, joka (toisin kuin nykyiset rahastus cutit) eroaa alkuperäisestä aika selkeästi. En kyllä silti noiden sun lässytysten jälkeen oleta, että pitäisit siitäkään. Jotkut ei vaan osaa.
en ole kolmekybänen emoboy
Oon nähnyt vain director's cutin (onks tavallisessa kertoja? tässähän ei ollu), enkä siitä nyt niin kamalasti innostunut.
Varikset komentavat
Mua ei oo oikein koskaan jaksanut kiinnostaa tuo leffa ja sen monet versiot paskan vertaa.
Ei puhuttele konerumpu ja Hitler sample samoin kuin kaunis ja eteerinen homo kuiskailu
Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa. Naurattaa vaan tollaset "ei juonenkäänteitä -> paska elokuva". Melkein yhtä hyvä ku turskan klassinen "tässä ei oo tarpeeks kitaroita".
Mua ei oo oikein koskaan jaksanut kiinnostaa tuo leffa ja sen monet versiot paskan vertaa.
Mee kuule hippi kattoo vaan sitä sun Fountainii
[quote:ebd389a128="danaström"]Siitä lopusta nyt en edes viitsi puhua enää.
For the record, jos tosiaan katsoit sen alkuperäisen version etkä director's cuttia, niin se ei ole koskaan saanut osakseen mitään hirveää kulttimainetta saati palkintoja. Harvassa on ne ihmiset joiden mielestä se on parempi kuin Director's Cut, joka (toisin kuin nykyiset rahastus cutit) eroaa alkuperäisestä aika selkeästi. En kyllä silti noiden sun lässytysten jälkeen oleta, että pitäisit siitäkään. Jotkut ei vaan osaa.
[/quote:ebd389a128]
Mistään kulttimaineesta mä en tiedä rahtuakaan. Tuntuu olevan monelle aika häilyvä käsite, mutta kyllä se oli nimenomaan se alkuperäinen versio, joka ne Baftat sun muut on aikoinaan pokannut.
[quote:7bff14a127="börjeslandet"][quote:7bff14a127="danaström"]Siitä lopusta nyt en edes viitsi puhua enää.
[/quote:7bff14a127]
Mistään kulttimaineesta mä en tiedä rahtuakaan. Tuntuu olevan monelle aika häilyvä käsite, mutta kyllä se oli nimenomaan se alkuperäinen versio, joka ne Baftat sun muut on aikoinaan pokannut.[/quote:7bff14a127]
Baftat puvustuksesta, lavastuksesta ja kuvauksesta voi ihan hyvin mennä mille tahansa pukudraamalle vuodesta toiseen. Ei ole mikään iso saavutus.
Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa. Naurattaa vaan tollaset "ei juonenkäänteitä -> paska elokuva". Melkein yhtä hyvä ku turskan klassinen "tässä ei oo tarpeeks kitaroita".
Mun mielestä kun lähdetään tekemään perinteistä juonielokuvaa, niin kuin tässä surullisen kuuluisassa Blade Runnerin tapauksessa on ollut tarkoitus, voisi olettaa elokuvassa tapahtuvan jotain. Siis edes jotain. Ei pelkkä nokkela kehyskertomus riitä täyttämään elokuvaa juonellisesti. Mulla ei ole kerrassaan mitään ns. anti-plot elokuvia vastaan, mutta sen juonettomuuden pitää silloin olla tarkoituksen mukaista. Blade Runnerissa se ei sitä ole. Ridley Scott yhdessä käsikirjoittajan ja tuottajan kanssa ovat vain päätyneet keittämään soppatykillisen verran minestrolikeittoa.
Tästähän voi tietenkin olla taas sataa mieltä, mutta kyllä mun mielestä kaikki hyvät juonielokuvat perustuu ennen kaikkea onnistuneelle tarinalle ja oivallisille juonenkäänteille. Aika yksinkertaista. Kyllä noita runousopin mukaisia kolmen näytöksen kaavaa toistavia leffoja, joiden mid pointin ja plot pointit voi heittää lennosta jo ensimmäisen kymmenminuuttisen jälkeen, on tullut nähtyä ihan tarpeeksi.
How to Lose Friends & Alienate People
plaa
[quote:2063370ccb="börjeslandet"]Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa. Naurattaa vaan tollaset "ei juonenkäänteitä -> paska elokuva". Melkein yhtä hyvä ku turskan klassinen "tässä ei oo tarpeeks kitaroita".
Mun mielestä kun lähdetään tekemään perinteistä juonielokuvaa, niin kuin tässä surullisen kuuluisassa Blade Runnerin tapauksessa on ollut tarkoitus, voisi olettaa elokuvassa tapahtuvan jotain. Siis edes jotain. Ei pelkkä nokkela kehyskertomus riitä täyttämään elokuvaa juonellisesti. Mulla ei ole kerrassaan mitään ns. anti-plot elokuvia vastaan, mutta sen juonettomuuden pitää silloin olla tarkoituksen mukaista. Blade Runnerissa se ei sitä ole. Ridley Scott yhdessä käsikirjoittajan ja tuottajan kanssa ovat vain päätyneet keittämään soppatykillisen verran minestrolikeittoa.
Tästähän voi tietenkin olla taas sataa mieltä, mutta kyllä mun mielestä kaikki hyvät juonielokuvat perustuu ennen kaikkea onnistuneelle tarinalle ja oivallisille juonenkäänteille. Aika yksinkertaista. Kyllä noita runousopin mukaisia kolmen näytöksen kaavaa toistavia leffoja, joiden mid pointin ja plot pointit voi heittää lennosta jo ensimmäisen kymmenminuuttisen jälkeen, on tullut nähtyä ihan tarpeeksi.[/quote:2063370ccb]
What?
'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damageto kill.'
ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS
[quote:685909dd1b="danaström"][quote:685909dd1b="börjeslandet"]Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa. Naurattaa vaan tollaset "ei juonenkäänteitä -> paska elokuva". Melkein yhtä hyvä ku turskan klassinen "tässä ei oo tarpeeks kitaroita".
Tästähän voi tietenkin olla taas sataa mieltä, mutta kyllä mun mielestä kaikki hyvät juonielokuvat perustuu ennen kaikkea onnistuneelle tarinalle ja oivallisille juonenkäänteille. Aika yksinkertaista. Kyllä noita runousopin mukaisia kolmen näytöksen kaavaa toistavia leffoja, joiden mid pointin ja plot pointit voi heittää lennosta jo ensimmäisen kymmenminuuttisen jälkeen, on tullut nähtyä ihan tarpeeksi.[/quote:685909dd1b]
What?[/quote:685909dd1b]
smaa
[quote:01cba90e9c="kemisti"]The Proposition. Onpa ihmiset julmia.
Aivan saatanan hyvä elokuva (ja soundtrack).[/quote:01cba90e9c]
Eri. Kiinnostava, mutta jää vajaaksi..
Jotenkin ei ihan osata: silloin kun pitäisi irrotella otetaan tavallisempi vaihde päälle ja toisaalta taasen hötkyillään "taiteellisuuksiin" kun ei ole niiden aika...
Lasken itseni liberaalifeministiksi, ja minulle feminismi tarkoittaa tasa-arvoon pyrkimistä, ei sen avulla tai naiseudella ratsastamista.
No runkut runkatkoon, mutta minäpoika haluan tanssia.
Blade Runner on kyllä elokuvakerrontansa osalta mainstream-tasoa ja kaukana antinarratiivisesta rakenteesta. Samalla se on luultavasti onnistunein näkemäni Dick-filmatisointi, joista ei kyllä muuten voi puhua hirveän paljon hyvää. Sääli, koska Dick kirjoitti mm. Walter Trevisin ohella parasta science fictionia.
Itseäni leffassa viehättää pintapuolisesti juuri filkan tunkkainen päivitetty film noir-kasariestetiikka, cyberpunk-romantiikka ja science-fictionille tyypillinen naiivius. Harrison Fordkin on ajan myötä muodostunut mulle kyseenalaisista näyttelijänlahjoistaan huolimatta oman aikansa ikoniseksi seikkailijamieheksi, jonka pärstää nyt sattuu olemaan vain kiva katsoa. Vähän samanlainen täysin epäuskottava ja liioiteltu pulp-hahmo kuin esimerkiksi Alan Rickman ja Bruce Willis Die Hardissa.
Leffasta olen kyllä lukenut paljon hyvääkin kritiikkiä (lähinnä siitä ettei leffa ole tarpeeksi uskollinen kirjalle, koska kääntää Dickin alkuperäisen kertomuksen nurin niskoin ja nostaa replikantit täysin suotta jumalan asemaan), mutta en mä danan pointteja silti tajunnut. Kyllähän niillä symbolisilla elementeillä [kitschiä tai ei] on elokuvassa ihan selkeä merkitys ihmisyyden ja inhimillisyyden käsitteitä pohdittaessa, joiden hämärää rajapintaa tässä leffassa pyritään tutkimaan (seuraavasta linkistä voi lukea erään tulkinnan: http://www.popsubculture.com/pop/bio_pr … human.html).
Toki Blade Runnerissakin on ne omat virheensä. Se onnistuu hetkittäin olemaan ihan sietämättömän imelä. Etenkin Rachaelin ja Deckardin rakkauskohtaus on ollut mulle aina happoa. Enkä tietenkään pysty kääntämään toisen mielipidettä ympäri, jos se ylenpalttinen mahtipontisuus häiritsee. Blade Runneriin tuollainen ihmisten saavutuksia dystooppisesti rummuttava meininki sopii vain itsestäni hyvin, koska se leffan tapahtumapaikka on visuaalisesti loputtoman kiehtova mystisyydessään ja suurellisuudessaan.
Jos tässä on nyt kuitenkin ruvettava valitsemaan Fountainin ja Blade Runnerin väliltä , niin kyllä minusta BR on huomattavasti onnistuneempi ja vähemmän tahattomasti koominen teos, kuin Aronofskyn tosikkomainen paatos.
"tässä ei oo tarpeeks kitaroita" Mitä vikaa tossa perustelussa on
ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!
[quote:a833809fce="börjeslandet"]Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa.
Mä en taas ole koskaan ymmärtäny miksi joku asia ei voi olla paska jos se vaan on paska? Muuttaako hienot perustelut muka sitä käsitystä jotenkin?[/quote:a833809fce]
Ei. Mutta jos vireillä on keskustelu jostain, niin "tää on ihan paska" tyyppiset omaa egoa hivelevät sekoilut ei kyllä ihmeemmin mua kiinnosta.
[quote:4957e20578="börjeslandet"][quote:4957e20578="shanks"][quote:4957e20578="börjeslandet"]Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa.
Mä en taas ole koskaan ymmärtäny miksi joku asia ei voi olla paska jos se vaan on paska? Muuttaako hienot perustelut muka sitä käsitystä jotenkin?[/quote:4957e20578]
Ei. Mutta jos vireillä on keskustelu jostain, niin "tää on ihan paska" tyyppiset omaa egoa hivelevät sekoilut ei kyllä ihmeemmin mua kiinnosta.[/quote:4957e20578]Nojoo mut onko se nyt lopulta mikään keskustelunavauskaan jos vaan laittaa foorumperinteen mukaisesti "paskaa" jolloin keskustelu ikään kuin alkaa ja loppuu siihen.[/quote:4957e20578]
No mut kukaan ei laittanut "paskaa" vaan semiasiallista narinaa tuli ainakin kraakulta ja hrmikseltä.
hc_joselle kiitos viime sivun summauksesta. jäin eilen pyörimään sänkyyn, että mitä sitä BR:stä hyvää sanoisi ja miksi se on juuri minulle tärkeä elokuva.
Danan kommentti lavastuksesta esim. ylipatinointi, kylmä valo on siitä vähän perusteeton, koska tehtäessä BR:ää tuollaista tulevaisuuden kuvaa ei oikeastaan ollut valtavirrassa. Kyberpunk ja scifielokuvat genrenä on muutenkin velkaa tämän kuvastolla. ja sarjakuva, kirjallisuus, televisio... öääh ehkä keksin jotain parempaa koulupäivän jälkeen
ainiin ja se sade ja pienoismallitaustaus, trikkikuvaus.. aaah parasta
[quote:c5dba7f941="börjeslandet"]Ei muakaan oo koskaan jaksanu noi perustelemattomat mielipiteet kiinnostaa. Naurattaa vaan tollaset "ei juonenkäänteitä -> paska elokuva". Melkein yhtä hyvä ku turskan klassinen "tässä ei oo tarpeeks kitaroita".
"tässä ei oo tarpeeks kitaroita" Mitä vikaa tossa perustelussa on [/quote:c5dba7f941]
mun mielestä toi on juuri hyvä peruste.
[quote:c6e31c7f1a="hc_jose"]Blade Runner on kyllä elokuvakerrontansa osalta mainstream-tasoa ja kaukana antinarratiivisesta rakenteesta. Samalla se on luultavasti onnistunein näkemäni Dick-filmatisointi, joista ei kyllä muuten voi puhua hirveän paljon hyvää. Sääli, koska Dick kirjoitti mm. Walter Trevisin ohella parasta science fictionia.
...
ja science-fictionille tyypillinen naiivius.[/quote:c6e31c7f1a]
Mun mielestä on hienoa, että jokanen näkemäni Dick-filmatisointi on ollu sellanen, että helposti jaksaa kattoa ja jopa vähän innostua. BR nyt toki näistä tyylikkäin ja pakahduttavin, mutta (varmaan monien mielestä paska ja) selkeesti halvimmalla tehty Impostor, tyylikäs ja kokeileva Scanner Darkly, sekä mainstriimimmät Total Recall ja Minority Report on kyllä olleet meitsistä ihan tarpeeksi hyviä. Olikos muita?
Dick kirjoitti omalla tavallaan parasta Scifiä, mutta loppujen lopuksi tullut luettua niin helvetin monta kirjaa niin monelta tyypiltä, etten oikein pysty nostamaan ketään muiden yläpuolelle, koska joillain on jo niin hyviä yksittäisiä kirjoja.
Ja toi naiivius...empä tiiä. Monet kirjailijat tuntuvat olleen varsinkin myöhemmin aika varovaisia ton suhteen. Jos nyt oikein käsitin
'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damageto kill.'
ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS