1. Index
  2. » Kevyempää
  3. » Radiohead

#91 16.03.2006 17:04

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: Radiohead

lol apua

Offline

#92 16.03.2006 17:06

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Radiohead

ristikuulustelu.jpg
parlamentaarinen.jpg


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#93 16.03.2006 17:08

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Radiohead

ydinaukio wrote:

niin ja tarkoitin sitä ensimmäisessä viestissäni, että kid a olisi hemmetin hyvä biisi, jos en olisi koskaan kuullut flimiä. kyllä vaikutteet saa kuulua, mutta suora kopiointi on aika perseestä.

Sitähän minä tässä olen yrittänyt selittää, että noissa biiseissä ei ole mitään samaa, jolloin toinen ei voi olla suoraa kopiointia toisesta!


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#94 16.03.2006 17:11

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,525
Website

Re: Radiohead

en ymmärrä mitään teoriasta mutta voihan melodia olla aika sama vaikka toinen olis duuri ja toinen  molli? mutta en tunne tota radioheadin  biisiä enkä edes muista flimiä joten ei mulla  muuta q...

SPÅM!


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#95 16.03.2006 18:46

börjeslandet
stetoskooppisetä
Registered: 20.06.2005
Posts: 15,706

Re: Radiohead

[quote:3c401903bc="ydinaukio"]kid a olisi hemmetin hyvä biisi, jos en olisi koskaan kuullut flimiä. kyllä vaikutteet saa kuulua, mutta suora kopiointi on aika perseestä.

sama juttu, kuin jonny greenwoodin bodysongilla on biisi nimeltä convergence, joka on blokattu täysin yhden klassisen säveltäjän (oliko se lamonte young...)teoksesta.
biisi oli loistava ennen kuin kuulin "alkuperäisversion".[/quote:3c401903bc]
Kaikki kopioi jostain. Musta toi flimin ja kid a:n samankaltaisuus ei oo lähellekään törkeimmästä päästä. Ja suorasta kopionnista puhuminen on aika naivia. Ikään kuin jossain olisi olemassa se originaali taiteilija, joka on syntynyt ja elänyt tyhjiössä ja jostain taiteellisesta hengestään löytänyt sen alkuperäisen sävelen.


en ole kolmekybänen emoboy

Offline

#96 16.03.2006 21:34

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Radiohead

niin, melodia voi tosiaankin olla samanKUULOINEN vaikka toinen menisi mollista ja toinen duurista. en välitä teoreettisista aspekteista, puhun vain siitä miltä ne kuulostaa.

olen pari vuotta kirjoitellut lukuisille radiohead-keskustelupalstoille ja sinä olet ensimmäinen jonka mielestä noissa melodioissa ei ole mitään samaa. thom yorkekin on asiasta eri mieltä kanssasi, mutta ei hänkään varmaan osaa teoriaa niin hyvin kuin sinä.

Offline

#97 16.03.2006 21:56

aqzu
herra tarkastaja
Registered: 13.06.2005
Posts: 4,129
Website

Re: Radiohead

peuk


"Dodii, tulihan se natsikortti sieltä, aina se tulee jossain vaiheessa.
No kuule, mulla on niitä koko pakka.
Ja nainen: mä olen pasianssin ystävä!"

Offline

#98 16.03.2006 22:40

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Radiohead

[quote:4af517bae7="ydinaukio"]niin, melodia voi tosiaankin olla samanKUULOINEN vaikka toinen menisi mollista ja toinen duurista. en välitä teoreettisista aspekteista, puhun vain siitä miltä ne kuulostaa.

olen pari vuotta kirjoitellut lukuisille radiohead-keskustelupalstoille ja sinä olet ensimmäinen jonka mielestä noissa melodioissa ei ole mitään samaa. thom yorkekin on asiasta eri mieltä kanssasi, mutta ei hänkään varmaan osaa teoriaa niin hyvin kuin sinä.[/quote:4af517bae7]


Ymmärrän itsekin teoriasta vain hitusen, ja käytin sitä argumenttina tässä väittelyssä vain vahvistaakseni pointtiani. Sinä olet vastaavasti "kirjoitellut pari vuotta lukuisille radiohead-keskustelupalstoille", joten eiköhän me olla perustelujen merkityksellisyydessä vähintäänkin tasoissa. Tämä keskustelu nyt on lopulta aika ratkaisematon mutta minusta teorian esille ottaminen toi tärkeän näkökulman, ja etenkin se seikka, että molemmat biisit on toteutettu täysin erilaisilla soittimilla. Jos nämä ja jo aiemmin mainitsemani asiat eivät jonkun mielestä tuota biisiin "eroa", niin ei ihme että kid a:ta ja flimiäkin voidaan sotkea keskenään. Mitäpä silloin ei voisi...

Se, että yrität ottaa itse thomppaa tukijoukkoihisi, ei oikein vakuuta minua. Eivät ne silti vaan toisiaan muistuta, (joopas eipäs juupas, eiköhän tämä mielipide-ero tullut jo selväksi), eikä sitä nyt millään saa mahtumaan päähäni toisella tavalla. Molempia biisejä on tullut fanitettua jo sen verran kauan että ne ovat esittäneet itsestään kaikki puolensa ja mitään linkkiä sieltä väliltä ei ole tullut hoksattua.

Äh, voitaisiin lopettaa tämä keskustelu toteamalla vaikka että ihmiset kuulevat musiikkia eri tavoin. Sopivan lattea ilmaus, jotta tyylitietoisimmat osaavat lopettaa lukemisen.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#99 17.03.2006 12:29

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,525
Website

Re: Radiohead

tähän vielä offtopic-huomautus aamun hesarista,  jossa luki että uusimmassa seura-lehdessä on kohupaljastus tapsa rautavaaran tyttäreltä: tapsan 'yölinjalla' saattaa muistuttaa johnny cashin 'i walk the line'a...


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#100 17.03.2006 12:54

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Radiohead

[quote:0ed3b9f0d2="Laatu"][quote:0ed3b9f0d2="ydinaukio"]niin, melodia voi tosiaankin olla samanKUULOINEN vaikka toinen menisi mollista ja toinen duurista. en välitä teoreettisista aspekteista, puhun vain siitä miltä ne kuulostaa.

olen pari vuotta kirjoitellut lukuisille radiohead-keskustelupalstoille ja sinä olet ensimmäinen jonka mielestä noissa melodioissa ei ole mitään samaa. thom yorkekin on asiasta eri mieltä kanssasi, mutta ei hänkään varmaan osaa teoriaa niin hyvin kuin sinä.[/quote:0ed3b9f0d2]


Ymmärrän itsekin teoriasta vain hitusen, ja käytin sitä argumenttina tässä väittelyssä vain vahvistaakseni pointtiani. Sinä olet vastaavasti "kirjoitellut pari vuotta lukuisille radiohead-keskustelupalstoille", joten eiköhän me olla perustelujen merkityksellisyydessä vähintäänkin tasoissa. Tämä keskustelu nyt on lopulta aika ratkaisematon mutta minusta teorian esille ottaminen toi tärkeän näkökulman, ja etenkin se seikka, että molemmat biisit on toteutettu täysin erilaisilla soittimilla. Jos nämä ja jo aiemmin mainitsemani asiat eivät jonkun mielestä tuota biisiin "eroa", niin ei ihme että kid a:ta ja flimiäkin voidaan sotkea keskenään. Mitäpä silloin ei voisi...

Se, että yrität ottaa itse thomppaa tukijoukkoihisi, ei oikein vakuuta minua. Eivät ne silti vaan toisiaan muistuta, (joopas eipäs juupas, eiköhän tämä mielipide-ero tullut jo selväksi), eikä sitä nyt millään saa mahtumaan päähäni toisella tavalla. Molempia biisejä on tullut fanitettua jo sen verran kauan että ne ovat esittäneet itsestään kaikki puolensa ja mitään linkkiä sieltä väliltä ei ole tullut hoksattua.

Äh, voitaisiin lopettaa tämä keskustelu toteamalla vaikka että ihmiset kuulevat musiikkia eri tavoin. Sopivan lattea ilmaus, jotta tyylitietoisimmat osaavat lopettaa lukemisen.[/quote:0ed3b9f0d2]

ihan miten vaan.
en vaan voi käsittää, koska olet tosiaan ensimmäinen kymmenistä ihmisistä, joka väittää etteivät nämä biisit kuulosta toisiltaan. muutamat ihmiset jotka eivät tiedä musiikista yhtään mitään, ovat huomanneet melodioiden täydellisen samankaltaisuuden.
lopetan keskustelun tähän, jos et osaa niin et osaa.

Offline

#101 17.03.2006 13:06

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Radiohead

ydinaukio wrote:

lopetan keskustelun tähän, jos et osaa niin et osaa.

Aika ikävä tapa lopettaa keskustelu muuten... Eihän tuossa nyt varsinaisesti osaamisesta ole kyse?

Laittakaapa joku ne biisit nettiin ja sitten polli pystyyn. Tai sitten ei.

Offline

#102 17.03.2006 13:22

ZapMan
Member
Registered: 03.08.2005
Posts: 1,180

Re: Radiohead

lintumies wrote:

Laittakaapa joku ne biisit nettiin ja sitten polli pystyyn. Tai sitten ei.

JepJep, mietin ihan samaa. Olen yritänyt kalastaa tuota Flimiä, mutta vielä se ei ole tarttunut haaviini. Biisit yousendittiin ja pollia musaspämmiin (Laatu/ydinaukio), kiitos!


'...They Don't Sleep Anymore on the Beach..."

Offline

#103 17.03.2006 13:36

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Radiohead

[quote:7b205ebdf7="ydinaukio"]ihan miten vaan.
en vaan voi käsittää, koska olet tosiaan ensimmäinen kymmenistä ihmisistä, joka väittää etteivät nämä biisit kuulosta toisiltaan. muutamat ihmiset jotka eivät tiedä musiikista yhtään mitään, ovat huomanneet melodioiden täydellisen samankaltaisuuden.
lopetan keskustelun tähän, jos et osaa niin et osaa.[/quote:7b205ebdf7]

Hienoa, että lopetat keskustelun niin pääsen sanomaan viimeisen sanan.  Tuo sinun argumenttisi on perseestä. Mistä sinä ne kymmenet ja musiikista tietämättömät ihmiset revit? Ja mitä väliä niiden mielipiteillä edes on, jos ne eivät kerran "tiedä musiikista yhtään mitään"??

Teen rohkean oletuksen, että nämä kymmenet ihmiset ovat "lukuisilta radioheadin keskustelupalstoilta". Aphex Twin taas edustaa populaarin IDM:n kärkeä. Tietävätköhän nämä takanasi olevat kuvitteelliset ihmiset mitä se tarkoittaa? Voin selittää heille.

Flim on julkaistu kohta kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen se, kuten koko Aphexin tuotanto, on toiminut innoittajana kokonaiselle genrelle musiikkia, jota väljästi voitaisiin kutsua IDM:ksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lukuisat uudet yrittäjät ovat pyrkineet matkimaan Aphexin saundia. Tämän seurauksena genre on suoltanut lukemattoman määrän samantyylisiä julkaisuja, joiden biiseissä nimittävät ominaisuudet ovat juuri näitä Aphexin lanseeraamia saundeja ja melodioita.

Toisin sanoen, genressä on aivan hemmetisti musiikkia joka jäljittelee Aphexin saundia. Olisikin mahdollista nimetä kymmeniä julkaisuja jotka kuulostavat suoraan tai vähemmän suoraan Flim-biisinkin kopioilta rakenteeltaan, melodialtaan ja ennen muuta saundeiltaan. Jos asettaa Kid A:n tätä kokonaista genren sisäsiittoisuutta vasten, niin se tuntuu jo täysin eri sarjassa pelaavalta, laulu- ja soitinyhtyeen tuotokselta.

Popparit eivät IDM-genrestä tunnista kuin ehkä pelkän Aphexin. Kärjistettynä silloin kaikki koneellista saundia sisältävä on sitten vähän kuin Aphexia, ja koko ajan voi käyttää perusteluna lausahdusta "en tiedä mitään mutta se vain kuulostaa".  Sinun keskustelussa esittämiesi argumenttien perusteella todella luvattoman väljät kriteerit saavat biisit "kuulostamaan samankaltaiselta". Luettelin jo niin paljon eroja biisien välillä, että jos et niiden perusteella osaa erotella näitä kahta toisistaan, niin eiköhän se mene niin päin että sinä et osaa, ja saat minun puolestani kuulla kappaleet väärin. Et voi syyttää minua siitä ettenkö olisi yrittänyt opettaa.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#104 17.03.2006 13:38

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,119

Re: Radiohead

Eipä muuta mutta kyllä se Kid A -pijsi on niiiin Warppia. Pitää tänään heti kokeilla noita kahta.

Ja jos näistä rispektien katoamisista puhutaan niin kuultuani Talk Talkin Spirit of Edenin en ole enää pitänyt Sigur Rosia kovin omaperäisenä bändinä.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#105 17.03.2006 15:10

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,525
Website

Re: Radiohead

voiskos joku nyt postata sopivat pätkät näistä biiseistä ämpäreinä niin päästäisiin arvuutteluista. laatu?


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#106 17.03.2006 17:00

börjeslandet
stetoskooppisetä
Registered: 20.06.2005
Posts: 15,706

Re: Radiohead

Vähän koko aiheesta keskusteleminen on musta turhaa, koska taidevarkaudet on niin yleisiä, että en oikeen tiedä kenelle rispektiä voisi antaa, jos aikuisten oikeesti kokee kaikki vaikutukset ja suorat lainailut huonoina asioina. noh tuossa noi kai nyt on:

http://s4.yousendit.com/d.aspx?id=0CBFV … LR18RY0Y6K


en ole kolmekybänen emoboy

Offline

#107 17.03.2006 17:12

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Radiohead

[quote:98c9db0aad="Laatu"][quote:98c9db0aad="ydinaukio"]ihan miten vaan.
en vaan voi käsittää, koska olet tosiaan ensimmäinen kymmenistä ihmisistä, joka väittää etteivät nämä biisit kuulosta toisiltaan. muutamat ihmiset jotka eivät tiedä musiikista yhtään mitään, ovat huomanneet melodioiden täydellisen samankaltaisuuden.
lopetan keskustelun tähän, jos et osaa niin et osaa.[/quote:98c9db0aad]

Hienoa, että lopetat keskustelun niin pääsen sanomaan viimeisen sanan.  Tuo sinun argumenttisi on perseestä. Mistä sinä ne kymmenet ja musiikista tietämättömät ihmiset revit? Ja mitä väliä niiden mielipiteillä edes on, jos ne eivät kerran "tiedä musiikista yhtään mitään"??

Teen rohkean oletuksen, että nämä kymmenet ihmiset ovat "lukuisilta radioheadin keskustelupalstoilta". Aphex Twin taas edustaa populaarin IDM:n kärkeä. Tietävätköhän nämä takanasi olevat kuvitteelliset ihmiset mitä se tarkoittaa? Voin selittää heille.

Flim on julkaistu kohta kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen se, kuten koko Aphexin tuotanto, on toiminut innoittajana kokonaiselle genrelle musiikkia, jota väljästi voitaisiin kutsua IDM:ksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lukuisat uudet yrittäjät ovat pyrkineet matkimaan Aphexin saundia. Tämän seurauksena genre on suoltanut lukemattoman määrän samantyylisiä julkaisuja, joiden biiseissä nimittävät ominaisuudet ovat juuri näitä Aphexin lanseeraamia saundeja ja melodioita.

Toisin sanoen, genressä on aivan hemmetisti musiikkia joka jäljittelee Aphexin saundia. Olisikin mahdollista nimetä kymmeniä julkaisuja jotka kuulostavat suoraan tai vähemmän suoraan Flim-biisinkin kopioilta rakenteeltaan, melodialtaan ja ennen muuta saundeiltaan. Jos asettaa Kid A:n tätä kokonaista genren sisäsiittoisuutta vasten, niin se tuntuu jo täysin eri sarjassa pelaavalta, laulu- ja soitinyhtyeen tuotokselta.

Popparit eivät IDM-genrestä tunnista kuin ehkä pelkän Aphexin. Kärjistettynä silloin kaikki koneellista saundia sisältävä on sitten vähän kuin Aphexia, ja koko ajan voi käyttää perusteluna lausahdusta "en tiedä mitään mutta se vain kuulostaa".  Sinun keskustelussa esittämiesi argumenttien perusteella todella luvattoman väljät kriteerit saavat biisit "kuulostamaan samankaltaiselta". Luettelin jo niin paljon eroja biisien välillä, että jos et niiden perusteella osaa erotella näitä kahta toisistaan, niin eiköhän se mene niin päin että sinä et osaa, ja saat minun puolestani kuulla kappaleet väärin. Et voi syyttää minua siitä ettenkö olisi yrittänyt opettaa.[/quote:98c9db0aad]

en näköjään voi vieläkään lopettaa.
selvennykseksi kymmenennen kerran: tarkoitan vain sitä yhtä vitun melodiaa, sitä pimputusta mikä on kummassakin biisissä. muusta en ole puhunut. radiohead on kopioinut ja ottanut vaikutteita aika helvetin monelta artistilta, myös näiltä idm-muusikoilta. tämä on ainoa tapaus jossa kyse on silkasta varkaudesta. biisit tosiaankin ovat täysin erilaisia, mutta minä en olekaan puhunut kuin siitä YHDESTÄ PIMPUTUKSESTA.

vielä kerran: ne kaksi melodiaa kuulostavat lähes täysin samalta.

ja vielä kerran: ne kaksi melodiaa kuulostavat lähes täysin samalta.

Offline

#108 17.03.2006 17:14

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,525
Website

Re: Radiohead

Morrissey wrote:

talent borrows, genius steals

no ei se  ollu morrissey mut silleen on kaiverrettu ainakin mun shoplifters of the world unite -maxiin.

ei ookaan muistitikulla tilaa enkä jaxa  siivota, kuuntelen ensi viikolla ja lausun painavan  sanan tästä elämää suuremmasta plagiointikysymyksestä. ehkå.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#109 17.03.2006 17:35

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Radiohead

eipä tämä kovinkaan suuri juttu ole, on ollut ihmisten tiedossa jo reilut viisi vuotta. ensimmäistä kertaa joudun väittelemään asiasta.

Offline

#110 17.03.2006 20:03

anzut
Member
Registered: 16.06.2005
Posts: 2,620

Re: Radiohead

Musiikin teoriasta: voihan jopa saman melodian soittaa mollissa ja duurissa. Esim. Satu meni saunaan soitetaan ihan samalla lailla, vain yksi ääni on eri. Mielestäni kuitenkin mollissa ja duurissa on niin erilainen sävy, ettei ne samanlaisilta kuulosta, vaikka tottakai kuulija huomaakin, että kyseessä on sama melodia. En tosin kuunnellut vielä noita kyseisiä biisejä...

Offline

#111 17.03.2006 22:17

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Radiohead

anzut wrote:

Musiikin teoriasta: voihan jopa saman melodian soittaa mollissa ja duurissa. Esim. Satu meni saunaan soitetaan ihan samalla lailla, vain yksi ääni on eri. Mielestäni kuitenkin mollissa ja duurissa on niin erilainen sävy, ettei ne samanlaisilta kuulosta, vaikka tottakai kuulija huomaakin, että kyseessä on sama melodia. En tosin kuunnellut vielä noita kyseisiä biisejä...

Juuri näin. Molliasteikon erottaminen ei periaatteessa ole niin yksinkertaista, se kun menee myös  jonkin toisen sävelen duuriasteikolla. Esim. A-mollissa on  käytännössä samat pianon koskettimet kuin C-duurissa, perussävel vain on eri. Niiden eron kuitenkin kuulee. Vaikka miten asiaa pohtisi, niin mikäs ei paremmin määrittelisi kahta melodiaa erilaiseksi kuin duuri ja molli!?!


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#112 17.03.2006 22:21

aqzu
herra tarkastaja
Registered: 13.06.2005
Posts: 4,129
Website

Re: Radiohead

vertailinpas kahta biisiä ja täytyy sanoa että onhan niissä yhtäläisyyksiä mutta ei kuitenkaan niin paljon että välttämättä yhdistäisin ne ilman tätä kohua. Eli pisteeni kallistuu Laadun suuntaan.

edit: tämä siis ns. maallikon mielipide.


"Dodii, tulihan se natsikortti sieltä, aina se tulee jossain vaiheessa.
No kuule, mulla on niitä koko pakka.
Ja nainen: mä olen pasianssin ystävä!"

Offline

#113 17.03.2006 22:27

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Radiohead

ydinaukio: Lisäsin koko muun biisin rakenteen, soittimet ja muut keskusteluun ihan siksi, että kyseessähän on kokonaisuus. Jos sinusta pieni melodianpätkä määrittelee biisin samanlaiseksi ja "menetät kunnioituksesi sitä kohtaan", olet täysin hakoteillä. Lisäksi olen koko ajan yrittänyt todistaa että tämä väittelyn polttopisteessä oleva melodiakin on erilainen. Kansankielisesti rautalangasta väännettynä, toinen on tumma ja melankolinen (Kid A), toinen iloinen ja reipas (flim).

Se, että soittimet, laulut, tuotanto, tunnelma ja kaikki ovat biiseissä erilaiset, mielestäni vain lisää pointtiani. Kun melodiatkin ovat erilaiset, nämä loput eroavaisuudet saavat mielipiteesi näyttämään sen verran omituiselta, että siihen oli pakko lisätä jyrkkä eri.
Jos haluat jatkaa pään takomista seinään ja kiehua yli, sen kuin.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#114 17.03.2006 22:57

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: Radiohead

Piti itsekin kuunnella nuo ja verrata. Olihan ne pimputukset aika lailla samasta muotista, mutta sävyeroa on minusta sen verran että suorasta koioinnista ei voi puhua. Ja tosiaan muilta osin biisit eroavat sen verran että samankaltaisuus hälvenee entisestään.

Kid A on minusta ollut oikeastaan aina  levyn paras biisi.

Offline

#115 18.03.2006 02:16

ZapMan
Member
Registered: 03.08.2005
Posts: 1,180

Re: Radiohead

Kyllähän Radioheadin on sanottu Kers A  (c) lintumies levylleen ottaneen vaikutteita juuri Aphex Twiniltä, mutta mielestäni on vääryys väittää Kid A biisiä (tai sitä sen kilkattelua) suoraksi kopioinniksi Flimistä, vaikka niissä tiettyä samankaltaisuutta todellakin on. Näkisin asian niin, että Radiohead tekee lähinnä kunniaa AW:lle tuolla biisillä.

Summa summarum: odotin paljon räikeämpää rikosta tapahtuneeksi, joten minunkin ääni menee Laatulle.

Tuosta teidän väittelystä innostuneena Kid A levy on taas ollut semitehokuuntelussa ja on se vaan ällistyttävän hieno levy edelleen, tai oikeastaan se kuullostaa nykyisin jopa paremmalta kuin silloin tullessaan. Tuon levyn parhusbiisini taitaa olla How To Disappear Completely - eli se levyn "tavallisin" kipale.


'...They Don't Sleep Anymore on the Beach..."

Offline

#116 18.03.2006 14:09

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Radiohead

minusta nuo kummatkin melodiapätkät ovat tunnelmaltaan iloisia, vaikka toinen meneekin mollissa.

silloin kun kid a ilmestyi, tästähän oli jotain huhuja että aphex twin olisi haastanut radioheadin oikeuteen, varsinkin sen jälkeen kun yorke eräässä haastattelussa sanoi että levyltä yhden biisin osa on otettu suoraan "eräästä aphex twinin biisistä".

ja laatu: luetko mitä kirjoitan? en ole missään vaiheessa sanonut että tämä melodianpätkä määrittelisi koko biisin samanlaiseksi.

vielä kerran: ne kaksi melodiaa kuulostavat lähes täysin samalta.

Offline

#117 18.03.2006 15:53

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: Radiohead

ydinaukio wrote:

minusta nuo kummatkin melodiapätkät ovat tunnelmaltaan iloisia, vaikka toinen meneekin mollissa.

Jos tuo duuri-mollieron hyväksyminenkään ei saa sinua muuttamaan kantaasi, niin etkö kuitenkin ole edes samaa mieltä että pieni melodiapätkä sellaisenaan ei ole mitään, vaan biisi sen ympärillä määrittelee tunnelman? Kid A on muuten synkkä biisi, and i quote:

I slipped away
I slipped on a little white lie
We got heads on sticks
You got ventriloquists
We got heads on sticks
You got ventriloquists

Standing in the shadows at the end of my bed x4

Rats and children follow me out of town
Rats and children follow me out of town

[quote:9489a4a5a0="ydinaukio"]
silloin kun kid a ilmestyi, tästähän oli jotain huhuja että aphex twin olisi haastanut radioheadin oikeuteen[/quote:9489a4a5a0]
Keskustelun typerin väite tähän mennessä.

ydinaukio wrote:

ja laatu: luetko mitä kirjoitan? en ole missään vaiheessa sanonut että tämä melodianpätkä määrittelisi koko biisin samanlaiseksi.

Luen. Se, että sanoit "menettäneesi kunnioituksesi" Kid A:ta kohtaan tarkoitti selvästi sitä, että tuo nyt pieneksi melodianpätkäksi kutistunut osa biisistä määritteli biisiä sinulle aika hiton paljon.

ydinaukio wrote:

vielä kerran: ne kaksi melodiaa kuulostavat lähes täysin samalta.

Eri.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#118 18.03.2006 16:18

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Radiohead

olen samaa mieltä siitä, että pieni melodiapätkä ei sinänsä määrittele biisiä. mutta mitä tämä liittyy asiaan?
vielä kerran: olen puhunut koko ajan vain tästä pienestä melodiapätkästä, en koko biisistä. kuitenkin tämä melodiapätkä on kid a:ssa aika suuressa roolissa.

niin ja tuo on ihan tosi juttu tuo oikeushaaste. googlella löytää.

kid a on minusta iloinen biisi. yorkellahan on tapana kirjoittaa sävellykseltään iloisiin biiseihin aika karmivia sanoituksia, vrt. no surprises.

asia on simppeli: me selvästi kuuntelemme musiikkia aivan eri lailla. miksi tämä paisui tällaiseksi?

Offline

#119 18.03.2006 16:25

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Radiohead

ydinaukio wrote:

asia on simppeli: me selvästi kuuntelemme musiikkia aivan eri lailla. miksi tämä paisui tällaiseksi?

No kun Aphex Twin- ja Radiohead-fanit on just tollasii.  icon_rolleyes / icon_evil / pus


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#120 18.03.2006 23:19

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Radiohead

ZapMan wrote:

Kers A  (c) lintumies

Ai oliko tuo minun neronleimauksiani? Totta puhuen en muistanutkaan. icon_smile

(En ehkä sittenkään taida jaksaa kuunnella niitä biisejä.)

Offline

  1. Index
  2. » Kevyempää
  3. » Radiohead

Board footer

Powered by FluxBB