#31 10.07.2008 13:28

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Halutaan: virtalähde DC 7,5V

Kuka päästi pedon irti? icon_surprised


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#32 10.07.2008 13:29

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Halutaan: virtalähde DC 7,5V

paras sivunvaihtoni peuk


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#33 10.07.2008 13:31

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Halutaan: virtalähde DC 7,5V

otetaanpa tällekkin sivulle. piano

[quote:ed3f19714b="silvawhale"][quote:ed3f19714b="juustop"]nyt sitä ASIAkeskustelua:

joskus juoruttiin että yhestä muuntajasta saa virrat vaikka miten moneen efektipedaaliin (joiden pitää varmaan vaatia sama määrä voltteja), mites tää toimii? jos mä vaan kolvaan sarjaan nipun sopivia liittimiä? mutta pitääks sit olla jokasessa kiinni palikka jotta jotain kuuluu? vai pitääks ne vetää rinnan? vai riviin? vai jonoon? vai ryppääseen? vai jojoon? vai mitä vittua tää ees tarkottaa.[/quote:ed3f19714b]
azoo. usein ihmetelty asia.

ensinnäkin kannattaa laskea yhteen pedaalien tarvitsema virta. tää on sikäli helppoa et tarvitsee tsiigata vaan kuinka monta digitaalista pedaalia on kehissä. tommonen perus digitaalidelay (esim semmonen perus boss) vie +200mA. et jos tämmösiä (tai variantteja, esim digital flanger) on useampia niin kannattaa tsiigata mitä siellä muuntajan päässä lukee. moderneis hakkurimuuntajis tuntuis olevan aika hyvin tehoa nykyään mut varma on varmaa.

analogiset pedaalit kuluttaa huomattavasti vähemmän virtaa. perussärkijä taitaa olla tommosta 2-4mA. monimutkaisemmat tietty enemmän mut mihinkään sataan milliampeeriin ei yleensä päästä.

noita mA-määriä voi metsästellä esim tommosella haulla:

http://www.google.fi/search?hl=fi&clien … umption+mA


voltit pitää olla mielellään samat kaikissa. tässä on kylläkin hiukan löysää. tommonen perus 9V pedaali kun toimii käytännössä suht ok 6-12V jännitteellä (ton ylijännitteen kanssa toki sit ollaan varovaisia. digipedaalit saattaa kärähtää tosta). paristostakaan harvemmin tulee sit 9V kovinkaan kauaa. sit lähtee laskuun.

sit vähä hankalempi asia. toi piuhoitus. periaatteessa ne kytketään rinnakkain. eli muuntajan plus-navasta haaroitetaan kaikkien spedujen plus-napoihin. ja samat miinukselle.  MUTTA! koska pedaaleissa kulkee jo maa niiden plugipiuhojen kautta, tulee tällä tavoin maalenkki. ainut tapa millä itse olen saanut homman toimimaan (nää kaupasta ostettavat valmiit haaroituspiuhat toimii käsittääkseni samalla tavalla) on tämä: pedaalit yhteen normaalisti plugipiuhoilla. muuntajasta YHTEEN pedaaliin virtapiuha jossa sekä + että -. muihin kytketään ainoastaan toi plus-napa.

edelleen tossa on pieniä ongelmia. jos joku plugipiuha pätkii hiukankin siellä efektien välissä, tulee virransyöttöön katkeilua ja kaikki pedaalit menevät pois päältä, yleensä aika stydin paukkeen säestyksellä.

toinen kalliimpi vaihtoehto on ostaa kitarakaupasta semmonen custommuuntaja jossa toi maa on "kellutettu" käämillä siellä muuntajan sisällä.

itse jaksoin säätää noiden kanssa aikani kunnes nöyrryin "1 muuntaja per 1 pedaali"-metodiin. kun kaikki pedaalit ei muuntajia tarvi (perussärkijä toimii yhdellä 9v paristolla kuukausia) ja nykyään noi snadit hakkurimuuntajat ei maksa paljoa mitään niin ei omasta mielestäni maksa vaivaa kolvailla. lisäksi noi snadir muuntajat sopii "riviin" yhteen multijakariin niin piuhasotkukin pysyy suht kompaktina...[/quote:ed3f19714b]


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#34 10.07.2008 14:50

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Halutaan: virtalähde DC 7,5V

mulla menee ainakin yhdestä muuntajasta virta kaikkiin pedaaleihin. todella kätevää. maksoi jonkun kolmekymppiä sellanen, kahdeksaan pedaaliin sopiva. späm.

Offline

#35 10.07.2008 14:51

leposi
Viini-illan Göbbels
Registered: 14.06.2005
Posts: 34,536

Re: Halutaan: virtalähde DC 7,5V

Jean-Babtiste wrote:

Kuka päästi pedon irti? icon_surprised

Se peto voisi tuoda mulle mun virtalähteen, saatana  mad

Offline

Board footer

Powered by FluxBB