#121 03.03.2012 15:37

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,535
Website

Re: Se / Yari

se on salaisuus t: rainer friman


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#122 05.03.2012 11:50

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

bernardblack wrote:

voitko kertoa mikä biisi vai onk se SALAISUUS

kaitpa sen voi kertoa, että mieleen tuli heti että kotka rankki ohutta yläpilveä -yhtyeen pearl harbour voisi toimia yarin esityksenä.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#123 15.02.2013 16:11

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

niin siis yari esiintyy kuudes aisti -festareilla, hieno homma. mutta nostan lähinnä siitä syystä, että kuuntelin pitkästä aikaa sen ekaa levyä "...ja me tehtiin rakkautta", ja onhan se vaan niin käsittämättömän kova. jotenkin itse asiassa huvittavaa, miten bändillä on sellainen uuden aallon / punkin leima, vaikka tyypit oli tommosia pitkätukka-proge-heeboja, mutta siinäpä se olikin, ottivat progesta vain ne hyvät jutut: neljästä pitkästä teoksesta koostuva yhtenäinen teema-albumi, mutta väsyneen progetiluttelun sijaan uudesta aallosta ammentavaa energiaa mukaan ja kyllähän "se" rokkasi tarvittaessa kovemmin kuin nää muut "punkkarit", esim. punk on typerää -biisillä. vaan mitä olisi absoista tullut ilman "sen" vaikutusta, olisi varmaan suljettu jäänyt tekemättä frown2

mutta joku voisi remasteroida tuon debyytin (ja mukaan toki se intro eli mitä me tehdään?)


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#124 01.05.2013 16:25

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Se / Yari

Mitäs perskelettä, mulla menny tämmöset livetallenteet aiemmin ohi.

Tossa näkyy YLE Teema -vesileima kuvassa, millon tämmöset on esitetty ja missä yhteydessä?

Last edited by bernardblack (01.05.2013 16:25)


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#125 01.05.2013 17:28

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Se / Yari

Reilu vuosi pari takaperin kesällä(?) teemalta tuli noita 80-luvun musaohjelmia. Oliskohan ollut Tavaramarkkinoiden ja Smackin livet yhdessä jaksossa.

Erittäin kovia nuo Sen livet!


bzort glorf bööth

Offline

#126 29.06.2013 15:06

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

tuli mieleen että tämän ehkä parhaan koskaan suomessa tehdyn biisin sovituksesta vastasi otto donner, r.i.p. ja kiitos!

eiköhän tämä kuulla viikon päästä kuudennessa aistissa jossain muodossa.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#127 29.06.2013 17:08

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Se / Yari

bernardblack wrote:

Mitäs perskelettä, mulla menny tämmöset livetallenteet aiemmin ohi.
Tossa näkyy YLE Teema -vesileima kuvassa, millon tämmöset on esitetty ja missä yhteydessä?

Epämääräisen tuttuja. Voi kyllä olla siksikin, että näin ainakin yhden Se-keikan tuohon aikaan.

Offline

#128 08.07.2013 20:06

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

joo nostetaanpa tämäkin, tosiaan lauantain keikka oli ihan mieletön ja tässä biisilista:

Yari wrote:

Biisit oli: Onnellisten tähtien alla, Mä haluan elää, Onnen sirpaleet, Joka tuuleen hajoaa, Maria Maria, Missä on taksi joka ajaa ympyrää, Muurahaiset kiipeää puuhun, Voin odottaa, Raja (Pepe&Paradisea, Otto Donnerin muistolle) plus Pienet lampaat, Punaista vaniljaa, Varjot.

ja tosiaan varjot oli täydellinen sydan


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#129 19.07.2013 21:14

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

se piti vielä sanoa, että yarin tunnisti parhaiten hampaista icon_surprised joku kuva, ehkä sen sinkkukokiksen? mut kuitenkin, ne hampaat sydan


spam3


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#130 20.07.2013 00:21

Kalossimies
valmistaa Vallilassa puudildoja
Registered: 07.08.2010
Posts: 6,353

Re: Se / Yari

Tän missaaminen kyllä harmittaa melkein 6aisti-missauksista eniten. sadbanana


Oivalluksen hetkellä olin heikosti kippis ravittu, joten biggrin totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava kaka Nälkä.

Offline

#131 20.07.2013 10:55

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008
Posts: 26,039

Re: Se / Yari

psykokarkki wrote:

millaista kamaa toi on? saa vastata myös se-topikissa.

hyvää kamaa


Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

Offline

#132 21.07.2013 11:15

Happokanttori
Member
From: Hesa
Registered: 02.01.2007
Posts: 328

Re: Se / Yari

barton_funk wrote:
psykokarkki wrote:

millaista kamaa toi on? saa vastata myös se-topikissa.

hyvää kamaa

kyllä vaan

Offline

#133 16.01.2014 14:36

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

^ mikä "se" oli, kuva ei näy enään sadbanana

mietin tossa se/yari -top-10 biisilistaa ja päädyin äkkiseltään tämmöiseen:

1. voin odottaa
2. varjot
3. ei asfaltti liiku
4. peilit
5. pahaa unta
6. köyhän pikajuna
7. joku muu
8. maria, maria
9. mä haluan elää
10. mitä me tehdään?

runners up: punk on typerää ja kun valot sammuu ainakin. ekan lp:n kaikki biisit myös, mutta ne ei oikein sovellu tämmöiseen koska kyseessä on aivan erityinen kokonaisuus. huomasin myös etten oikein muista banaanicongan biisejä, pitänee kuunnella pitkästä aikaa.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#134 16.01.2014 22:29

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Se / Yari

psykokarkki wrote:

huomasin myös etten oikein muista banaanicongan biisejä, pitänee kuunnella pitkästä aikaa.

"Pitkät ja sekavat kirjeet" ja "Toukokuun 1." ainakin top-kymppiin.

SAATANA MITEN MAHTAVAA MUSAA


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#135 16.01.2014 22:56

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008
Posts: 26,039

Re: Se / Yari

bernardblack wrote:
psykokarkki wrote:

huomasin myös etten oikein muista banaanicongan biisejä, pitänee kuunnella pitkästä aikaa.

"Pitkät ja sekavat kirjeet" ja "Toukokuun 1." ainakin top-kymppiin.

SAATANA MITEN MAHTAVAA MUSAA

peuk


Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

Offline

#136 16.01.2014 23:01

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Se / Yari

Tulipa muuten mieleen et multa puuttuu edelleen Yarin 12 askelta -levy, eli jos joku haluais myydä mulle omansa niin olisin kovasti ilahtunut.


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#137 04.05.2014 17:13

Kalossimies
valmistaa Vallilassa puudildoja
Registered: 07.08.2010
Posts: 6,353

Re: Se / Yari

Päätin yhtä kurssia varten analysoida ...ja me tehtiin rakkautta -levyä, ja voi hyvänen aika sentään miten pohjattoman traaginen tämä on itku Muistan ahdistuneeni tästä jo joskus aiemminkin, eikä tää oo yhtään helpommaksi muuttunut. frown2

Last edited by Kalossimies (04.05.2014 17:17)


Oivalluksen hetkellä olin heikosti kippis ravittu, joten biggrin totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava kaka Nälkä.

Offline

#138 04.05.2014 19:08

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

Kalossimies wrote:

Päätin yhtä kurssia varten analysoida ...ja me tehtiin rakkautta -levyä, ja voi hyvänen aika sentään miten pohjattoman traaginen tämä on itku Muistan ahdistuneeni tästä jo joskus aiemminkin, eikä tää oo yhtään helpommaksi muuttunut. frown2

on kyllä aika karua meininkiä, mutta siksi niin koskettavaa frown2

tämän hetkinen suosikkibiisini, ei näköjään mahtunu ylempänä postaamaani top-kybään lol:


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#139 05.05.2014 20:40

Kalossimies
valmistaa Vallilassa puudildoja
Registered: 07.08.2010
Posts: 6,353

Re: Se / Yari

psykokarkki wrote:

on kyllä aika karua meininkiä, mutta siksi niin koskettavaa frown2

No tämä just frown2


Oivalluksen hetkellä olin heikosti kippis ravittu, joten biggrin totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava kaka Nälkä.

Offline

#140 22.07.2014 22:44

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

lasi kirkasta vettä soi tongue

tää on kyl hyvä, miksei uudelleenjulkaistu koskaan?

vaikka veikkaan että yarin varsinainen comeback odottelee vielä tuloaan dance


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#141 02.08.2014 04:07

-_-
Member
Registered: 31.01.2014
Posts: 53

Re: Se / Yari

psykokarkki wrote:

lasi kirkasta vettä soi

ei täällä vaan, oon kuullut yhden biisin 30 vuotta sitten ja ikää oli 8 v. joten en nyt sano kuin apteekin hyllyltä mikä se oli ja miten se meni. Siis julkaiskaapa tuo (Svart hoi!), kun ei lainastokaan tarjoa. Paljollakohan tuo divarissa liikahtelee?
No, yllättäen loistava yhtye tai...

Offline

#142 03.10.2014 09:44

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Se / Yari

Yarin facebookin kautta selvinnyt, että jonkinlaista yhteistyötä on päällänsä Pistepirkkojen kanssa. Kimppalevy vai mahtaako Yari tuottaa 22PP:n tulevan lätyn? Olipa kyse mistä tahansa, tämä kiinnostaa.


bzort glorf bööth

Offline

#143 06.05.2015 14:10

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

Yari wrote:

IT WAS 35 YEARS AGO

6.5.1980 ilmestyi Sen toinen albumi, Pahaa Unta.

Sessiot alkoivat syyskuussa 1979 ja pätkissä jatkettiin seuraavaan huhtikuuhun asti.
Levyn lopputulos riippuu aina osiensa summasta ja tässä oli oikein hyvät osaset; Erkki Okkosen bassottelu, PA Ulmasen urkurointi, Ari Puolasen rummuttelu ja päällimmäisenä Jukka Peurasaaren kitaroinnit. Hyvät äänittäjät Tom Bildo, Risto Hemmi, Paul Jyrälä ja Måns Groundstroem. Sekä koko homman hyppysissään pitänyt ja hyvän tunnelman luonut Pekka Aarnio.

Aluksi biisit eivät olleet edes valmiina, etenkin tekstejä puuttui. Levy hahmottui tehdessä, viime hetkellä tuli mukaan vielä Varjot. Ja pari biisiä jäi pois sopimattomina; ajankohtainen mutta löysä Työhön työhön sekä versio Buzzcocksin "Ever Fallen in Love"sta josta on jäljellä ainoastaan Finnvoxin kahviossa kasetille tehty akustinen demo. Sessiossa kävi myös Jim Pembroke jonka kanssa äänitetty 30-luvun iskelmä ”Kuulut Mulle Vain” julkaistiin vasta CD kokoelman ”Se- singlet” ekstrana 1997.

Levyn biiseissä kuuluu vahvat vaikutteet, eniten Elvis Costellon ”This Years Model”. Myös George Gerscwhin ja Cole Porter, etenkin soinnuissa. Puhdasta vanhan liiton iskelmää on ”Anna mun olla” alku, 30-40 luvulla oli standardi, että biisi aloitetaan itsenäisellä introlla.

Ja taiteilijat varastaa suoraan mutta amatöörit lainaa; Anarchy in the UK/ Pahaa unta intro tai Rollareiden Ruby Tuesday/Ollaan naurettu niin kauan kertsi tai Miss You/Häpeä, Yö safarilla/Jamin Going undedground.

ja tuolla facebook-video (en osaa jakaa, klikkaa tästä) jossa soi nuo julkaisemattomat ylijäämäbiisit icon_surprised


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#144 28.07.2015 22:00

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: Se / Yari

bernardblack wrote:
psykokarkki wrote:

huomasin myös etten oikein muista banaanicongan biisejä, pitänee kuunnella pitkästä aikaa.

"Pitkät ja sekavat kirjeet" ja "Toukokuun 1." ainakin top-kymppiin.

SAATANA MITEN MAHTAVAA MUSAA

Olin vältellyt tän ostamista, jostain syystä, mut tuli fb:n vinyylikirpparilta vastaan ni otinpa talteen ja VOI SAATANA MITEN MAHTAVAA MUSAA. Törkeän kova levy.

Selasin topsun läpi enkä ollu näköjään koskaan kertonu tästä mun muutenkin takkuilleesta suhteesta bändiin. Joskus junnuna Se:n osuus Pohjalla kokoelmasta oli musta ihan syvintä paskaa. Meni tosi monta vuotta ennen kuin jaksoin diggailla niistä parista biisistä. No, joskus viime vuosituhannen lopulla löysin Pahaa unta lpn jollain viidellä markalla kirpparilta. Jostain syystä ostin, ja toki pidin sitä ihan paskana. Se oli itselläkin sitä seuraavina vuosina pari kertaa kirpparilla myynnissä, onneksi kukaan ei ostanut. Ehkä 2005-2006 aloin systemaattisemmin kuuntelemaan levyä, muistan että J-B:n fanaattisella suhtautumisella tohon musaan oli iso vaikutus tähän. Siitä sit pikku hiljaa kasvo yks tärkeimmistä "suomirokki"levyistä itelle. Ja sit meni taas melkein kymmenen vuotta ennen kuin uskalsin tarttua Banaanicongaan. Missähän vaiheessa sitä viittis yrittää Yarin soolotuotantoa?

Offline

#145 28.07.2015 22:45

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Se / Yari

Uudet housut ja paita wrote:
bernardblack wrote:
psykokarkki wrote:

huomasin myös etten oikein muista banaanicongan biisejä, pitänee kuunnella pitkästä aikaa.

"Pitkät ja sekavat kirjeet" ja "Toukokuun 1." ainakin top-kymppiin.

SAATANA MITEN MAHTAVAA MUSAA

Olin vältellyt tän ostamista, jostain syystä, mut tuli fb:n vinyylikirpparilta vastaan ni otinpa talteen ja VOI SAATANA MITEN MAHTAVAA MUSAA. Törkeän kova levy.

peuk


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#146 06.08.2015 01:05

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,535
Website

Re: Se / Yari

Täytyypä kertoa pieni juttu eli tämä hämmensi -topikissa nämä. Tänään oli pieni riita vaimon kanssa jostain mitättömästä jutusta, mutta sanoin etten jaksa kuunnella lässytystä, sieppasin kuulokkeeni mukaan ja sanoin että lähden kävelylle. päädyin pian semmoiselle metsäpolulle, ja luureissa soi gary numan ja huomasin semmoisen hienon pyöreän kärpässienen ja ajattelin ottaa kuvan instaan. soitin arpoi seuraavaksi biisiksi se-yhtyeen synkän debyyttilevyn päätösraidan "...ja kun odotan näen pimeässäkin", ja mietin ettei meillä onneksi yhtään noin huonosti ole asiat kuin tuolla levyllä. tässä vaiheessa olin jo rauhoittunut ja oikeastaan unohtanut koko riidan. samassa tuli eka tykkäys insta-kuvaani, ja kuka muukaan siellä oli tykkäämässä kuin itse yari icon_surprised

että tämmöinen tapaus tällä kertaa spam3


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#147 06.08.2015 01:10

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Se / Yari

icon_cool  peuk

toivottavasti vaimokin oli unohtanut


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#148 06.08.2015 11:22

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Se / Yari

icon_smile  peuk

Sama.


bzort glorf bööth

Offline

#149 06.08.2015 12:51

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,535
Website

Re: Se / Yari

Joo, sillä oli vaan eilen vähän huono päivä. Mutta koska tulisi semmoinen päivä että saataisiin remasterit se:n tuotannosta, miksei vaikka boksin muodossa?


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#150 24.11.2015 14:24

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Se / Yari

eiköhän tämän yarin facebook-muistelun voi kopsata tännekin, kun on julkinen päivitys:

IT WAS 35 YEARS AGO

24.11.1980 ilmestyi single Maria Maria/Voin Odottaa

Olin pyöritellyt sointuja etsien vaihtoehtoja, mitkä voisi sopia mielessä olleeseen melodian kohtaan ja pyöritellessä niitä tsiljoonia sointuja tuli ajatus että kuinkahan pitkän pätkän saisi toimimaan niin että sävel pysyisi samana. Asustelin silloin Atte Blomin vierashuoneessa ahkeroiden biisejä, tuijotellen ulos Bulevardilla olleen talon elotonta sisäpihaa. Sehän inspiroi.
Voin Odottaa biisi oli niin selkeän simppeli idea että se valmistui aika nopeasti. Mutta epäilin että onkohan sillä mitään käyttöä koska se ei tuntunut Sen biisiltä, rokkibändin soittamana se lipsuisi väärään suuntaan, ja jos sen antaisi jollekin iskelmäartistille, niin tuho olisi varma.
Soitin biisin samana iltana Atelle ja hänelle tuli heti idea että siitä pitää tehdä soolosingle ja pyrkiä Syksyn Säveleen, tuohon legendaariseen TV musiikkikilpailuun. Syksyn Sävel oli muuttunut jo vuosia sitten yhä enemmän vitsiksi, eikä siihen oikein osannut suhtautua vakavasti.
Ei suhtautunut Otto Donnerkaan haudanvakavasti biisin jousisovitukseensa, mikä äänitettiin jonkun toisen session ylijäämäajalla. Hän ujutti sovitukseen pätkän Kansainvälistä joka kyllä mun mielestä meni jo liian huumoriosastolle. Toisaalta muusikkohuumoria oli lähtökohtaisesti oikeastaan koko kappalekin.
Laulu tehtiin niin että minä, Pekka Aarnio ja Jim Pembroke lauloimme melodian. Singleen tarvittiin b-puoli johon äänitettiin yksi isoisäni nuottikokoelmasta bongaamani hieno vanha iskelmä ”Kuulut Mulle Vain” (You belong to me). Jim Pembroke soitti pianosäestyksen ja lauloi Aarnion kanssa stemmoja, minä pelleilen studiosta löytyneellä syntetisaattorilla.

Mutta Voin Odottaa ei päässyt Syksyn Säveleen. Ehkä melodia oli liian köykäinen, olihan se laulukilpailu. Tuohon aikaan tehtiin koelevy jolla tarkistettiin että masterointi oli onnistunut ennen lopullista painosta. Nyt kun nerokas suunnitelma ei onnistunutkaan, koko idea alkoi tuntuikin hölmöltä; Voin Odottaa kuullosti liian huumorilta, eikä löysä Kuulut Mulle Vain ainakaan parantanut singleä.
Atte oli ihan samaa mieltä ja päätettiin tehdä Voin Odottaa uudelleen niin että laulan sen yksinään ja b-puolelle etsitään joku toinen biisi.
Jim Pembroken kanssa kävin pelailemassa shakkia, ja hän tutustutti Bob Dylaniin jota en varsinaisesti ollut koskaan kuunnellut. Jim oli soitellut itse Dylanin versiomaa kansanlaulua Corrina Corrina joka jäi pyörimään päähän ja siitä kehkeytyi oma versio jonka tekstiin pöllin yhden rivin Dylanin versiosta. Ajattelin että teen siitä hyvin riisutun ja hauraan version.
Äänitystä edeltävänä iltana törmäsin Albert Järviseen jolle piti tarjota kalja. Kun kuuli mitä olin menossa tekemään, Albert innostui ja vaati ehdottomasti saada tulla soittamaan biisiin kitarat. Selitin ettei se saisi olla mitään rokkimeininkiä ja kitarasankaruutta ja Albert painotti että juuri siksi hän haluaisi tulla.
Finnvoxilla äänitys alkoi aamusta ja eihän sitä Albertia tietenkään kuulunut paikalle, silloin ei muusikoilla edes ollut puhelinta. Ja varmaan hyvä ettei tullut, se kuitenkin olisi mennyt jonnekin bluesrock tms. osastolle eli ihan syvimpään metsään.
Seuraavana päivänä syntyi sitten ensimmäinen tytär joka sai nimensä biisin mukaan.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

Board footer

Powered by FluxBB