#121 05.12.2010 13:38

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,371
Website

Re: Krautrock-spåm

psykokarkki wrote:

twerveiasisty en osaa sanoo mut hyvä oli keikka. tykkäsin iha sikana

017

no mut joo, vaikea sanoa mitä olis pitäny odottaa ja mitä saatiin, kiehtovaa soundia joka tapauksessa ja historiallinen tapahtuma. vielä haluaisin antaa erityismaininnan taustafilmistä, siinä oli vähäeleistä tyyliä, löytyköhän mistään kuvaa?


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#122 05.12.2010 14:32

juustop
Member
Registered: 14.07.2006
Posts: 309

Re: Krautrock-spåm

psykokarkki wrote:
psykokarkki wrote:

twerveiasisty en osaa sanoo mut hyvä oli keikka. tykkäsin iha sikana

017

no mut joo, vaikea sanoa mitä olis pitäny odottaa ja mitä saatiin, kiehtovaa soundia joka tapauksessa ja historiallinen tapahtuma. vielä haluaisin antaa erityismaininnan taustafilmistä, siinä oli vähäeleistä tyyliä, löytyköhän mistään kuvaa?

taustafilmi oli hieno. tai kamala. kaunis. paitsi miksi se kuva keinui alussa? oliko liikaa bassoa?

keikka nostatti kyllä paljon kysymysmerkkejä. päällimmäiseksi jäi pettyneen kuluttajan valitus: miksi minä tuhlasin rahani tällaiseen? miksen saanut mitä tilasin? se on köyhän miehen suulla sanottu. en oikein tiedä mitä sain. kuuntelin tänään Spotifysta viimevuotista levyä joka kuulosti musiikillisesti aika samantapaiselta, muttei silti lainkaan vieraannuttavalta sillä tapaa kuin keikka digitaalisine rapsuineen ja ärtyneen oloisine soittajineen. ehkä siis pitäisi todeta, että oli aika huono keikka? hassua, tuli tarve kaivella haastatteluita internetistä että ymmärtäisi vähän missä mennään. voihan nimittäin olla, että kun ainoa kosketus Clusterin nykymeininkiin on tommonen yks yksittäinen keikka josta jää lähinnä turhautunut olo, niin sitä alkaa ehkä liikaakin korostaa homman omituisuutta ja luulla että on tahallista ja suunniteltua se, mikä todellisuudessa onkin väsymystä ja kommunikaatiovaikeuksia. vaan tiedä sitten! ehkä ne halus vaan päästellä kosmisia pieruja yleisön kiusaksi. mutta miksi ne sitten oli niin totisia? minulle lavalta välittyi ärtymistä siitä ettei saa välitettyä yleisölle sitä minkä tahtoisi välittyvän. no.

Airaksinen tuli täälläkin päässä mieleen, nimenomaan se Acun keikka Kiasma-teatterissa Avanto-festareilla.

Offline

#123 05.12.2010 15:09

Skeletonni
maki kolehmainen
Registered: 06.04.2009
Posts: 9,325

Re: Krautrock-spåm

En juonu punkkuu, mut sumppii ja kokista kyllä. Poltin pari röökiäkin hitto ja tietty spliffejä.
Vuoden parhaita keikkoja sekä lämppäri, että pääesiintyjä. pimppeuk

Offline

#124 05.12.2010 15:45

Neuvostoliitto
Kyntömestari
Registered: 25.11.2008
Posts: 9,088

Re: Krautrock-spåm

En tiedä tosta Clusterista mitään muuta ku että Sowieoso on varmaan yks suurimpia lempparilevyjäni. Nyt vasta huomasin että täällä on jotain puhettakin aiheesta biggrinpeuk


Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan

Offline

#125 05.12.2010 16:55

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: Krautrock-spåm

janne m. wrote:

Olipa todella outo keikka, vähän samat mietteet ku artsylla tossa pikaseen, ei osaa sanoa oliko hyvä vai huono mut herätti kyllä ajatuksia ja kummastusta enempi ku mikään muu keikkakokemus vähään aikaan. Vähän samanlainen fiilis tuli kun joskus Airaksisen keikkaa katsellessa, sillä on niin omanlainen estetiikka ja lähestymistapa siinä musiikissa.

Heh, ei menny se alku vaan ihan putkeen. Parinkytä minuutin jälkeen Roedelius vetää volumet alas ja sanoo närkästyneesti miksaajalle että "there's too much bass, can't play". "Pikkasen" katkes sen musan tunnelma. Koko keikan alun siinä musassa on paljon sellasta aika päälleliimatun oloista digitaalista rutinaa ja säröä, mikä tuntuu hiton oudolta tyylikeinolta - jossain puolen tunnin kohdalla miksaaja kävelee lavalla ja pistää Moebiuksen linjapiuhan kunnolla kiinni...  reps

oli kyl järjestäjän kannalta painajaismainen tilanne. sali piukassa väkee joka odottaa hartaana että mitä sieltä oikein tulee ja sitten toi napsuna yms. siihen arghhh

pari selvennystä:

"too much bass"-tilanne = monitorissa oli liikaa bassoa, soundit meni tukkoon eikä vanha herra saanut lavalla selvää musasta.

ja se mitä luulit linjapiuhaongelmaksi = paska behringer ajoi lavalla ruvelle, kunnes äänimies hoksas tilanteen ja kiiruhti sanomaan dieterille että pistää lavalta liukua alas ja sitten nosti miksauspöydästä volaa, niin napsuna katosi.

näitten jälkeenhän musa siis lähti lentoon oikein todella. eleettömän leikkisää muljuttelua, siis aivan hysteerisen hauskaa touhua. juuri hienosti päivitettyä soundia. aikanaan nauhoja käsittelemällä toteutettua estetiikkaa nyt nykylaitteistolla tehtynä. joistakin hitaammista biiteistä tuli vähän sellanen ikävä varhais2000lukumielikuva mutta onneks ne loppu (kuten muutkin kehittelyt) hyvinkin pian.
haastavaa musaa kerrassaan! jatkuvasti eteenpäin.

lavan edustalla porukka tuntui olevan aika hyvissä sfääreissä. takaosassa kuulemma alkoi olla levotonta kun jengi turhautui. nää on kans organisaattorille vittumaisia tilanteita kun on jotain isosti rummutettu ja niitten asiakkaiden mielikuvat, jotka ei tunne artistia kovin perusteellisesti, on jotain täysin muuta kuin mitä lavalta sitten pulppuaakin. onpahan ohi ja tyytyväinen voi olla tämän riskin ottamisesta!

tampere oli vaikea, vaisuhkosti porukkaa ja klubi miljöönä oli aika latautunut perjantai-iltakaljamuudiin, sitten tollanen keikka siihen niin tunnelma oli vähän hankala. kun keikassa oli vielä hiukan enemmän tyhjäkäyntiä kuin lauantaina ja kun settikin kesti lähemmäs puolitoista tuntia niin tämä kontrasti sitten vaan korostui.

artsy

Last edited by artsy (05.12.2010 16:57)


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#126 05.12.2010 17:09

juustop
Member
Registered: 14.07.2006
Posts: 309

Re: Krautrock-spåm

artsy wrote:

nää on kans organisaattorille vittumaisia tilanteita kun on jotain isosti rummutettu ja niitten asiakkaiden mielikuvat, jotka ei tunne artistia kovin perusteellisesti, on jotain täysin muuta kuin mitä lavalta sitten pulppuaakin. onpahan ohi ja tyytyväinen voi olla tämän riskin ottamisesta!

tulee mieleen että tiedotteessa vois tietysti yrittää kuvailla artistin nykyistä linjaa, vaikka sitten youtube-linkein, nii ei joutuis samalla tapaa pettymään siitä ettei tuukaan Zuckerzeit-Sowiesoso-Curiosum-tyyppistä juttua. ja että keikalla ei soiteta niinkään soittimia kuin levysoittimia. koska musta tuntui että joutui turhaan keikan aikana askartelemaan aika paljon sen kanssa että odotukset oli vähän muuta (vaikka toki arvasi että ei se nyt niin mee) ja sit kun musalla kestää liian kauan aikaa lähteä lentoon eikä tiiä mikä siinä on pyrkimyksenä niin päätyy vaan ajattelemaan että tää on vähän ajanhukkaa.

mitä se ei tietysti ollut. hienoo ku malaska jaksaa tän mittakaavan keikkoja säätää ja saa vielä ihmisetkin paikalle. jee.

ja vaikka ite oonkin vähän nihkee niin kyllähän siitä tosi monet nautti, mitä ihmisten kaa juttelin, ja mitä sitä yleisön mylvintää kuunteli.

Offline

#127 05.12.2010 17:17

juustop
Member
Registered: 14.07.2006
Posts: 309

Re: Krautrock-spåm

ai nii, sanotaan nyt vielä tässä kun pääsin mielipiteitäni ilmaisemaan että Siniaallon ja Esa Kotilaisen keikka oli minulle ylen antoisa. aika kaoottinen: välillä mennään huikean nautinnollisessa kosmisessa transsissa ja välillä kuulostaa kiusaannuttavalta, hermostuneelta sähläilyltä.

näin sattumalta pätkän Siniaallon keikasta viime kesän Vadelmafesteillä ja sitä kuunteli ehdottomasti mielihyvällä. voisin siis useamminkin päätyä niitä kuunteleen.

mitähän tuo Kotilainen on puuhannut viime aikoina? onko se julkaissut mitään omia juttuja? hauskalta kuulosti sen soitto, ei haittais saaha kuulokuvaa ihan puhtaaltaankin..

Offline

#128 05.12.2010 17:23

janne m.
Member
Registered: 28.11.2006
Posts: 8,160

Re: Krautrock-spåm

artsy wrote:

"too much bass"-tilanne = monitorissa oli liikaa bassoa, soundit meni tukkoon eikä vanha herra saanut lavalla selvää musasta.

Aa, ehkä ne alotti sit soiton ihan eri tyylillä sen jälkeen koska myös se PA-soundi oli paljon vähemmän bassoinen. Niin tai näin, tosi harmillista kyllä että siitä alusta meni aika pitkä pätkä teknisten juttujen takia vähäsen pieleen.

juustop wrote:

tulee mieleen että tiedotteessa vois tietysti yrittää kuvailla artistin nykyistä linjaa, vaikka sitten youtube-linkein, nii ei joutuis samalla tapaa pettymään siitä ettei tuukaan Zuckerzeit-Sowiesoso-Curiosum-tyyppistä juttua. ja että keikalla ei soiteta niinkään soittimia kuin levysoittimia.

Kyllä mä vielä erityisesti näin kokeellisen musan parissa sysäisin sitä vastuuta tämmöisissä asioissa kuulijalle! Jos ei jaksa etukäteen ottaa selville niin sitten avoimin mielin keikalle. Ja sitäpaitti eihän tää mikään äkillinen suunnanvaihdos ole ollut - olihan bändin linja jo 70-luvullakin alusta alkaen todella vaihteleva.

Ite olen ainakin tosi tyytyväinen, että tuli nähtyä, tattista vaan Mental Alaskan porukoille. Paljon jätti kysymysmerkkejä itelle tuo musa, mutta ehkä kiva et vaihteeksi näin.

Last edited by janne m. (05.12.2010 17:23)


organizing the boy scouts for murder is wrong

Offline

#129 05.12.2010 17:33

janne m.
Member
Registered: 28.11.2006
Posts: 8,160

Re: Krautrock-spåm

juustop wrote:

mitähän tuo Kotilainen on puuhannut viime aikoina? onko se julkaissut mitään omia juttuja? hauskalta kuulosti sen soitto, ei haittais saaha kuulokuvaa ihan puhtaaltaankin..

Uudesta levystä oli noise.fissä kehuva arvio:

http://www.noise.fi/levyarvostelut/?id=12235

Ja Sarcofagusin riveissä keikkailee taas.


organizing the boy scouts for murder is wrong

Offline

#130 05.12.2010 17:38

janne m.
Member
Registered: 28.11.2006
Posts: 8,160

Re: Krautrock-spåm

artsy wrote:
janne m. wrote:

Heh, ei menny se alku vaan ihan putkeen. Parinkytä minuutin jälkeen Roedelius vetää volumet alas ja sanoo närkästyneesti miksaajalle että "there's too much bass, can't play". "Pikkasen" katkes sen musan tunnelma. Koko keikan alun siinä musassa on paljon sellasta aika päälleliimatun oloista digitaalista rutinaa ja säröä, mikä tuntuu hiton oudolta tyylikeinolta - jossain puolen tunnin kohdalla miksaaja kävelee lavalla ja pistää Moebiuksen linjapiuhan kunnolla kiinni...  reps

oli kyl järjestäjän kannalta painajaismainen tilanne. sali piukassa väkee joka odottaa hartaana että mitä sieltä oikein tulee ja sitten toi napsuna yms. siihen arghhh

...ja niin pitää siis tarkentaa, että ei tuossa tilanteessa sinällään ollut mitään huvittavaa, lähinnä siinä että koska sitä rutinaa jatkui niin pitkään, olin ihan vakuuttunut että se kuuluu musaan  icon_redface

Hiukan nerokkain juttu oli se kun setin loppupuolella tulee ihan täysin sattumanvaraisissa kohdissa ja muuhun musaan nähden ihan liian lujalla sellainen skumppapullon korin avaamista muistuttava 'poks' ääni. Nauratti joka kerta ja kertoo jotenkin aika tyhjentävästi siitä niiden muljautteluhuumorintajusta.


organizing the boy scouts for murder is wrong

Offline

#131 05.12.2010 17:47

juustop
Member
Registered: 14.07.2006
Posts: 309

Re: Krautrock-spåm

janne m. wrote:

Kyllä mä vielä erityisesti näin kokeellisen musan parissa sysäisin sitä vastuuta tämmöisissä asioissa kuulijalle! Jos ei jaksa etukäteen ottaa selville niin sitten avoimin mielin keikalle. Ja sitäpaitti eihän tää mikään äkillinen suunnanvaihdos ole ollut - olihan bändin linja jo 70-luvullakin alusta alkaen todella vaihteleva.

kokeellisen musan keikoilla? no, jos liput maksaa 20 euroa niin mun budjetilla ei ainakaan viittis lähtee avoimin mielin keikalle. jos sieltä tulee jotain semmosta mikä ei yhtään kiinnosta tai josta ei saa yhtään otetta niin mieluummin sen rahan käyttää juopotteluun kaverin kanssa tai viiden leffan kattomiseen arkistolla.

ja kun ne 20 euron liput herättää tällaisen säälittävän pettynyt kuluttaja-asenteen, niin saman tien voisin vaatia palvelua vastineeksi rahoilleni: että järjestävä taho selittäis ees osapuilleen mistä on kyse. on niin paljon asioita joita tässä maailmassa pitää selvittää että mieluusti sitä antaisi joskus jonkun toisen osapuolen tehdä ainakin alustavan selvitystyön puolestaan.

en tunne läheskään kaikkia Clusterin levyjä mutta käsittääkseni ekat oli Cluster 71 -mallista minulle täysin käsittämätöntä hermeettistä harhailua, Zuckerzeitista Curiosumiin (mukaan lukien Harmonia- ja Eno-levyt) ihanaa minimalistista poppia, ja, nyt nettiä selattuani, 90-luvun puolivälistä eteenpäin taas jotain muuta. tuo keikka tuntui yhtä vieraannuttavalta kuin Cluster 71 - erilaiset äänet mutta niiden jäsentyminen mulle yhtä outoa - kuitenkin mitä ilmeisimmin enemmän olosuhde- kuin musiikillisista syistä. keikan vauhtiin pääseminen kesti niin pitkään että mä olin jo mennyt toisaalle ku en kestäny jännitystä.

ehkä päätän kuitenkin tähän tämän pettyneen kuluttajan valitusvirren - vaikka keikka ei mulle oikein pudonnutkaan, se tarjosi hyvän pontimen tällaiselle pienelle virkistävälle penkomiselle. siis syvemmälle kaivautumiselle Cluster-universumiin.

Offline

#132 05.12.2010 17:57

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: Krautrock-spåm

jaa että selittää etukäteen mistä keikassa tulee olemaan kyse? lehdistötiedotteessa ei kauheesti liikkumavaraa ole. vai mitenkähän tämä pohjustus olisi mahdollista? vai pitäisikö kertoa heti esityksen jälkeen että mistä oli järjestäjän mielestä "kyse"? nyt on kyl vaatimukset hiukan liian korkealla, uskaltaisin väittää.

ja se että ne soitti cd-soittimilla paljon, miten tämä eroaa esmes läppärikeikasta? joita kuitenkin aika vitusti jengi soittaa myös. tuskinpa harmistunut jengi oli harmistunutta käytetystä laitteistosta (eihän sitä edes yleisöön nähnyt ainakaan jos oli taaempana) vaan lähinnä ihan siitä musiikin hämäryydestä.

juustop wrote:
janne m. wrote:

Kyllä mä vielä erityisesti näin kokeellisen musan parissa sysäisin sitä vastuuta tämmöisissä asioissa kuulijalle! Jos ei jaksa etukäteen ottaa selville niin sitten avoimin mielin keikalle. Ja sitäpaitti eihän tää mikään äkillinen suunnanvaihdos ole ollut - olihan bändin linja jo 70-luvullakin alusta alkaen todella vaihteleva.

kokeellisen musan keikoilla? no, jos liput maksaa 20 euroa niin mun budjetilla ei ainakaan viittis lähtee avoimin mielin keikalle. jos sieltä tulee jotain semmosta mikä ei yhtään kiinnosta tai josta ei saa yhtään otetta niin mieluummin sen rahan käyttää juopotteluun kaverin kanssa tai viiden leffan kattomiseen arkistolla.

ja kun ne 20 euron liput herättää tällaisen säälittävän pettynyt kuluttaja-asenteen, niin saman tien voisin vaatia palvelua vastineeksi rahoilleni: että järjestävä taho selittäis ees osapuilleen mistä on kyse. on niin paljon asioita joita tässä maailmassa pitää selvittää että mieluusti sitä antaisi joskus jonkun toisen osapuolen tehdä ainakin alustavan selvitystyön puolestaan.

en tunne läheskään kaikkia Clusterin levyjä mutta käsittääkseni ekat oli Cluster 71 -mallista minulle täysin käsittämätöntä hermeettistä harhailua, Zuckerzeitista Curiosumiin (mukaan lukien Harmonia- ja Eno-levyt) ihanaa minimalistista poppia, ja, nyt nettiä selattuani, 90-luvun puolivälistä eteenpäin taas jotain muuta. tuo keikka tuntui yhtä vieraannuttavalta kuin Cluster 71 - erilaiset äänet mutta niiden jäsentyminen mulle yhtä outoa - kuitenkin mitä ilmeisimmin enemmän olosuhde- kuin musiikillisista syistä. keikan vauhtiin pääseminen kesti niin pitkään että mä olin jo mennyt toisaalle ku en kestäny jännitystä.

ehkä päätän kuitenkin tähän tämän pettyneen kuluttajan valitusvirren - vaikka keikka ei mulle oikein pudonnutkaan, se tarjosi hyvän pontimen tällaiselle pienelle virkistävälle penkomiselle. siis syvemmälle kaivautumiselle Cluster-universumiin.


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#133 05.12.2010 18:01

janne m.
Member
Registered: 28.11.2006
Posts: 8,160

Re: Krautrock-spåm

juustop wrote:
janne m. wrote:

Kyllä mä vielä erityisesti näin kokeellisen musan parissa sysäisin sitä vastuuta tämmöisissä asioissa kuulijalle! Jos ei jaksa etukäteen ottaa selville niin sitten avoimin mielin keikalle. Ja sitäpaitti eihän tää mikään äkillinen suunnanvaihdos ole ollut - olihan bändin linja jo 70-luvullakin alusta alkaen todella vaihteleva.

kokeellisen musan keikoilla? no, jos liput maksaa 20 euroa niin mun budjetilla ei ainakaan viittis lähtee avoimin mielin keikalle. jos sieltä tulee jotain semmosta mikä ei yhtään kiinnosta tai josta ei saa yhtään otetta niin mieluummin sen rahan käyttää juopotteluun kaverin kanssa tai viiden leffan kattomiseen arkistolla.

ja kun ne 20 euron liput herättää tällaisen säälittävän pettynyt kuluttaja-asenteen, niin saman tien voisin vaatia palvelua vastineeksi rahoilleni: että järjestävä taho selittäis ees osapuilleen mistä on kyse. on niin paljon asioita joita tässä maailmassa pitää selvittää että mieluusti sitä antaisi joskus jonkun toisen osapuolen tehdä ainakin alustavan selvitystyön puolestaan.

Eiku mä ehkä ilmasin itseäni sekavasti: vastuuta myös kuulijoille koska olishan se nyt hitusen vaativaa tuollaisessa tiedotteessa tehdä mahdollisimman selväksi että mistä siinä musassa nyt on kyse? Joku on kuullut bändin kaksi ekaa levyä, toinen Curiosumin, kolmas ei mitään ja neljättä ei kiinnosta mutta se pitäis saada kiinnostukseeksi. Siinä sitä haastetta entisten lisäksi. Jos Cluster yht'äkkiä vetäsis southern rokkia niin siitä olis varmaan kohteliasta mainita tiedotteessa, mutta koska tämä eilinen kuitenkin jollain tapaa meni ihan linjassa bändin historian kanssa niin miten siitä olisi pitänyt mainita? "Huomio ja varoitus: yhtye on saattanut kehittyä sitten 70-luvun." Niin ja mä jotenkin kuvittelisin että "kokeellisen musan parissa" yleisö on kuitenkin muutossuopeampaa kuin vaikka jossain muualla.


organizing the boy scouts for murder is wrong

Offline

#134 05.12.2010 18:10

juustop
Member
Registered: 14.07.2006
Posts: 309

Re: Krautrock-spåm

artsy wrote:

jaa että selittää etukäteen mistä keikassa tulee olemaan kyse? lehdistötiedotteessa ei kauheesti liikkumavaraa ole. vai mitenkähän tämä pohjustus olisi mahdollista? vai pitäisikö kertoa heti esityksen jälkeen että mistä oli järjestäjän mielestä "kyse"? nyt on kyl vaatimukset hiukan liian korkealla, uskaltaisin väittää.

ja se että ne soitti cd-soittimilla paljon, miten tämä eroaa esmes läppärikeikasta? joita kuitenkin aika vitusti jengi soittaa myös. tuskinpa harmistunut jengi oli harmistunutta käytetystä laitteistosta (eihän sitä edes yleisöön nähnyt ainakaan jos oli taaempana) vaan lähinnä ihan siitä musiikin hämäryydestä.

jos oletataan että järkkäri tuntee aika hyvin bändin uran - kuten on ehkä oikeutettua silloin kun keikkoja järjestetään diggari- eikä liukuhihna-pohjalta - niin kai se silloin osaa kertoa yleispiirteittäin bändin nykyisestä musiikillisesta linjasta ja suhteuttaa sitä siihen matskuun josta yhtye kenties tunnetaan? esim. että maineen vuosina oli lyhyitä pop-kappaleita, nykyään pitkiä improvisaatioita, maineen vuosina syntetisaattoreita ja nauhalooppeja, nykyään digitaalista äänenkäsittelyä laptopilla. voihan sellaisen tiedon välittää muutamalla yksinkertaisella lauseella. tai vastaavasti jos on tosi arvaamaton bändi niin mainita sitten siitä. :-D

no, ehkä olen kohtuuton.

Offline

#135 05.12.2010 18:14

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: Krautrock-spåm

> no, jos liput maksaa 20 euroa niin mun budjetilla ei ainakaan viittis lähtee avoimin mielin keikalle.

toi nyt kuulostaa jo aika paksulta! eli siis jos on kalliit liput, niin ahdasmielisenä keikalle ? ja hymiö tähän kohtaan

juustop wrote:

keikka tuntui yhtä vieraannuttavalta kuin Cluster 71 - erilaiset äänet mutta niiden jäsentyminen mulle yhtä outoa

...eli mikä tässä keikassa sitten oli yllättävää? odotitko jotain harmonia-hittikimaraa?
sellaista emme käsittääkseni missään vaiheessa luvanneet

quote:
kuitenkin mitä ilmeisimmin enemmän olosuhde- kuin musiikillisista syistä.

...millaisissa olosuhteissa tämä keikka olisi sitten mielestäsi pitänyt toteuttaa?

ihan sama tykkäsitkö vai et mutta nää perustelut ja jopa muutamat syytökset nyt vaan särähti korvaan jotenkin. ei se munkaan mielestä mikään aivan huikean nerokas keikka ollut. kyseessä oli mun mielestä haastava ja pahuksen kiinnostava yhdistelmä historiallista latausta jonka hahmojen näkeminen ja tapaaminen väkisinkin aiheutti yhdistettynä todella omanlaiseensa musiikilliseen estetiikkaan. ja plussaksi lasken myös sen että hymyilin ja nauroinkin suuren osan ajasta siitä lähtien kun tekniset viat korjautuivat. kiusoittelevaa ja eleetöntä leikkisyyttä.

mutta siis, kaikki palaute ja kehitysehdotukset ovat tervetulleita! näin voimme pyrkiä tarjoamaan parempaa viihdettä tulevaisuudessa!

artsuli

Last edited by artsy (05.12.2010 18:15)


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#136 05.12.2010 18:26

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: Krautrock-spåm

onks tää nyt sitten kärjistettyä reagointia ja väärin lukemista, mutta siis: jos jonkun artistin paikalle raahaaminen nyt vaan maksaa sen verran että liput on kalliit, sisältääkö tämä asetelma siis sen takia lähtökohtaisesti vaatimuksen, että esityksen on oltava "laadukas" ja "palkitseva" juuri sen henkilön mielestä joka päättää pääsylippuun rahansa sijoittaa? halvempien lippujen ollessa kyseessä musa saisi sitten olla ihan mitä tahansa?


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#137 05.12.2010 18:46

hezma
Vanhempi Käynnissäpitäjä
From: Helesinki
Registered: 13.11.2008
Posts: 17,567

Re: Krautrock-spåm

juustop wrote:
artsy wrote:

jaa että selittää etukäteen mistä keikassa tulee olemaan kyse? lehdistötiedotteessa ei kauheesti liikkumavaraa ole. vai mitenkähän tämä pohjustus olisi mahdollista? vai pitäisikö kertoa heti esityksen jälkeen että mistä oli järjestäjän mielestä "kyse"? nyt on kyl vaatimukset hiukan liian korkealla, uskaltaisin väittää.

ja se että ne soitti cd-soittimilla paljon, miten tämä eroaa esmes läppärikeikasta? joita kuitenkin aika vitusti jengi soittaa myös. tuskinpa harmistunut jengi oli harmistunutta käytetystä laitteistosta (eihän sitä edes yleisöön nähnyt ainakaan jos oli taaempana) vaan lähinnä ihan siitä musiikin hämäryydestä.

jos oletataan että järkkäri tuntee aika hyvin bändin uran - kuten on ehkä oikeutettua silloin kun keikkoja järjestetään diggari- eikä liukuhihna-pohjalta - niin kai se silloin osaa kertoa yleispiirteittäin bändin nykyisestä musiikillisesta linjasta ja suhteuttaa sitä siihen matskuun josta yhtye kenties tunnetaan? esim. että maineen vuosina oli lyhyitä pop-kappaleita, nykyään pitkiä improvisaatioita, maineen vuosina syntetisaattoreita ja nauhalooppeja, nykyään digitaalista äänenkäsittelyä laptopilla. voihan sellaisen tiedon välittää muutamalla yksinkertaisella lauseella. tai vastaavasti jos on tosi arvaamaton bändi niin mainita sitten siitä. :-D

no, ehkä olen kohtuuton.

Empä ollu ees keikalla, mutta on kyllä aika paksua syyttää bändiä tai järjestäjää siitä, että musiikki ei ollutkaan sellaista kun halusi. Miksi yleensä edes olettaa, että soittaisivat jotain 30-40 vuotta sitten tekemäänsä materiaalia kun bändi on kuitenkin tehnyt uuttakin musaa ihan viime vuosinakin. Varsinkin kun kyseessä on, niinkuin aiemmin mainittiin, kokeellinen bändi. Ehkä kannattaisi vaivautua sen verran, että ottaa selvää bändin nykymeiningistä ennen kuin ostaa sen lipun? En minäkään ostaisi lippua Scorpionsin keikalle ja sitten valittaisi kun eivät soittaneetkaan Lonesome Crow -levyn aikaista matskua....

Last edited by hezma (05.12.2010 18:58)

Offline

#138 05.12.2010 19:40

juustop
Member
Registered: 14.07.2006
Posts: 309

Re: Krautrock-spåm

artsy wrote:

...millaisissa olosuhteissa tämä keikka olisi sitten mielestäsi pitänyt toteuttaa?

eiku tarkotin vaan niitä teknisiä ongelmia jotka vaivasi keikan alkua (ekaa puolta tuntia? mitenhän pitkä se oli), siis sitä napsahtelua ja jos lavalla ärsyttää monitorin soundi nii vaikuttaahan sekin soittoon, fiilikseen.. no, tämmöset jutut vaan tapahtuu, tuskin järkkäri tai bändikään niihin voi vaikuttaa.

jos en ois täysin iltamaan liittymättömistä syistä ollu paikalla vähän pahantuulisena eli väsyneenä, ois riittänyt enemmän energiaa odotella sitä että keikka pääsee käyntiin ja nautiskella sitten ku se alkaa toimia. mut nyt oli niinku liian hankalaa päästä mukaan virtaan.

mitä sitten lipun hinnan vaikutuksiin suhtautumiseen - käyn vuodessa muutaman kerran keikoilla jonne liput maksaa kaksinumeroisen summan siitä syystä että semmone kirpasee aika paljon lompakossa. kun menee katsomaan viiden euron keikkaa niin odotukset on ihan toisenlaiset, ei siinä herää kysymyksiä siitä että kannattiks maksaa. sit vaan tykkää tai ei.

onhan se naurettavaa, mutta minkä teet, kyllä mulle lipun hinta vaikuttaa aika paljon fiilikseen jolla keikalle menee. ku joutuu maksamaan enemmän niin sitä alkaa juurikin pohtia että onks tää hyvää viihdettä, onks tää hyvä käyttö harvoille penneille.

inhottavaa muuten ku tämmösessä nettikeskustelussa asiat aina kärjistyy absurdiuteen saakka. sanottakoon, että en mennyt keikalle odottaen että nyt ne soittaa Zuckerzeitin kannesta kanteen niinku Tavastian klassikkoiltamissa, enkä ollut pettynyt siksi että ne tekikin jotain ihan muuta. menin keikalle siksi että oon tykänny näistä tietyn vaiheen Cluster-levyistä ja myös ihan pikkasen siksi että halusin tukea tällaista kulttuurityötä. en pahastunut siitä, että sainkin jotain muuta kuin mitä odotin, vaan siitä, että se mitä sain ei tuntunut hyvältä. tämä nautintoelimeni kärsimä kolaus olisi ehkä ollut hiukan lievempi jos olisi ennalta mainittu (luontevasti varmasti tiedotteessa) että luvassa on nyt jotain sangen erilaista kuin se musiikki johon tuo legendaarinen maine perustuu. olkoonkin että ei se musiikki nyt niin erilaista ollut sitten kun se alkoi toimia (siis levyn perusteella päätellen).

no, ehkä mä sain oman harmistukseni tässä osapuilleen selvitettyä. kiitos ja anteeksi.

Last edited by juustop (05.12.2010 19:44)

Offline

#139 06.12.2010 00:05

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Krautrock-spåm

janne m. wrote:

Jos Cluster yht'äkkiä vetäsis southern rokkia niin siitä olis varmaan kohteliasta mainita tiedotteessa,

mulle ainakin välittömästi tiedotetta jos näin tapahtuu dance


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#140 06.12.2010 10:02

tomitarmo
Member
From: 00250
Registered: 19.05.2008
Posts: 6,221

Re: Krautrock-spåm

juustop wrote:

ja kun ne 20 euron liput herättää tällaisen säälittävän pettynyt kuluttaja-asenteen, niin saman tien voisin vaatia palvelua vastineeksi rahoilleni: että järjestävä taho selittäis ees osapuilleen mistä on kyse. on niin paljon asioita joita tässä maailmassa pitää selvittää että mieluusti sitä antaisi joskus jonkun toisen osapuolen tehdä ainakin alustavan selvitystyön puolestaan.

Täytyy myöntää, että hörähdin ääneen tälle... reps


"Olin eka ja kolmas, joka sai maksusta"

Offline

#141 06.12.2010 14:18

Skeletonni
maki kolehmainen
Registered: 06.04.2009
Posts: 9,325

Re: Krautrock-spåm

tomitarmo wrote:
juustop wrote:

ja kun ne 20 euron liput herättää tällaisen säälittävän pettynyt kuluttaja-asenteen, niin saman tien voisin vaatia palvelua vastineeksi rahoilleni: että järjestävä taho selittäis ees osapuilleen mistä on kyse. on niin paljon asioita joita tässä maailmassa pitää selvittää että mieluusti sitä antaisi joskus jonkun toisen osapuolen tehdä ainakin alustavan selvitystyön puolestaan.

Täytyy myöntää, että hörähdin ääneen tälle... reps

Sama.

Offline

#142 06.12.2010 17:15

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005
Posts: 18,410

Re: Krautrock-spåm

janne m. wrote:
Folkhälsan wrote:

Hieno keikka! Kivointa oli musta se, että se kuulosti ihan erilaiselta kuin odotin - ei todellakaan mitenkään vanhalta krautilta vaan uusia juttuja kurottelevalta elektroniselta musiikilta.

Jep, todella hienoa että ei ollut mitään vanhojen muistelua!

Mut sit taas se ei kuulostanut yhtään nuoremman sukupolven tekijöiden musalta. Ikään ku noi näkis tän hetken teknologian ja musakehityksen ihan eri vinkkelistä, ja tekisivät ratkaisuita jotka monelle nuorison edustajalle olis pintapuolisesti tosi kyseenalaisia.

Samanlaisia keloja täällä. Hyvä keikka, vaikka olinkin "vähän" väsynyt.


Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

Offline

#143 06.12.2010 17:20

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005
Posts: 18,410

Re: Krautrock-spåm

artsy wrote:

onks tää nyt sitten kärjistettyä reagointia ja väärin lukemista, mutta siis: jos jonkun artistin paikalle raahaaminen nyt vaan maksaa sen verran että liput on kalliit, sisältääkö tämä asetelma siis sen takia lähtökohtaisesti vaatimuksen, että esityksen on oltava "laadukas" ja "palkitseva" juuri sen henkilön mielestä joka päättää pääsylippuun rahansa sijoittaa? halvempien lippujen ollessa kyseessä musa saisi sitten olla ihan mitä tahansa?

Riita poikki ny. Ymmärrän ja hyväksyn täysin sen, että artistin raahaaminen maksaa, ja arvostan Mental Alaskan tän vuoden kulttuuritekoa todella paljon. Itse pulitin sen ihan mielelläni, mutta pakko kumminkin tajuta, että toisille 20e on aika helvetin iso raha. Ei sille tietenkään mitään voi, että kulttuuritapahtumat maksaa.


Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

Offline

#144 06.12.2010 17:50

Neuvostoliitto
Kyntömestari
Registered: 25.11.2008
Posts: 9,088

Re: Krautrock-spåm

Kalliitahan noi keikat on nykyään, mut pakkohan se on pulittaa että artistit ees jotain tuloja sais. Vois luulla, että kaikki mikä menee vähänkin ei-popimman tai ylipäänsä taiteentekemisen puolelle sisältää mahdollisuuden siihen että setti sisältää jotain muuta kuin sitä alkukauden klassista matskua. Voidaan miettiä Miles Davisin sähkökautta tai sitä ku Dylan pisti plugin paikoilleen. Eipä Ville Leinosen nykymeininkikään ole kovin suorassa yhteydessä siihen radiosoittoon kelvanneeseen pokorock-kauteen.

Eipä järjestäjän piikkiin kuulu mitenkään se, että jos artisti ei olekaan enää vedossa tai jos jotain radikaalia linjanmuutosta tulee. Ne keikat, joista maksaminen erityisesti harmittaa on onneksi ollut jotain pienemmän hintaluokan säätöjä: suomiräppäreitä paskoilla äänentoistolla, tuomas skopa + kaveribändinsä, jotkut reggaebileet yms. Yksi tapaus ei ollut oikeastaan huono mitenkään, mut Nick Caven Finlandia-talon keikalla häiritsi että setti oli niin samanlainen parin vuoden takaisten Kultsakeikkojen kanssa. Aloitusbiisikin identtinen joka keikalla, eli se West Country Girl brutaalina. Toisaalta se oli julmetun kova, saispa ämpärinä jostain.


Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan

Offline

#145 06.12.2010 19:05

suomenajokoira
Member
Registered: 05.03.2009
Posts: 3,537

Re: Krautrock-spåm

Voi olla vähän tyhmää ajatella näin mutta en oikeastaan koskaan edes oleta että saisin kalliimmalle lipulle enemmän vastinetta kuin halvemmalle. Sen vain jotenkin hyväksyy kysynnästä ja tarjonnasta ja muista käytännön seikoista johtuvana tosiasiana että jotkut keikat maksaa enemmän. Tottakai kynnys lähteä näille kalliimmille keikoille on korkeampi mutta odotukset ei silti ole lähtökohtaisesti sen korkeammat kuin halvemmillekaan.


Valitettavasti on käynyt rosvo.

Offline

#146 06.12.2010 20:50

Neuvostoliitto
Kyntömestari
Registered: 25.11.2008
Posts: 9,088

Re: Krautrock-spåm

suomenajokoira wrote:

Voi olla vähän tyhmää ajatella näin mutta en oikeastaan koskaan edes oleta että saisin kalliimmalle lipulle enemmän vastinetta kuin halvemmalle. Sen vain jotenkin hyväksyy kysynnästä ja tarjonnasta ja muista käytännön seikoista johtuvana tosiasiana että jotkut keikat maksaa enemmän. Tottakai kynnys lähteä näille kalliimmille keikoille on korkeampi mutta odotukset ei silti ole lähtökohtaisesti sen korkeammat kuin halvemmillekaan.

Nimenomaan. Sekä paskaa että kultaa saa toisinaan ihan älyttömällä hinnalla.


Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan

Offline

#147 07.12.2010 14:35

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,371
Website

Re: Krautrock-spåm


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#148 01.01.2011 15:54

tomitarmo
Member
From: 00250
Registered: 19.05.2008
Posts: 6,221

Re: Krautrock-spåm

Onks Canille omaa topikkia? En ainakaan löytäny... Laitetaan nää sit tänne. Hiukka hyvät vedot!  sydan


"Olin eka ja kolmas, joka sai maksusta"

Offline

#149 01.01.2011 16:06

hezma
Vanhempi Käynnissäpitäjä
From: Helesinki
Registered: 13.11.2008
Posts: 17,567

Re: Krautrock-spåm

psykebileet

Offline

#150 01.01.2011 16:27

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Krautrock-spåm

sydan

huvittavaa kyllä kun yleisö istuu vaan paikallaan ku bändi groovaa menemään icon_biggrin

Offline

Board footer

Powered by FluxBB