1. Index
  2. » Kevyempää
  3. » U2

#31 25.01.2006 23:33

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,527
Website

Re: U2

Ulvilan pikkunatsi wrote:
ex-kolja wrote:

Ei polku tuo johda mihinkään, ei ainakaan mihinkään millä on tekemistä tien kanssa.

Ei polku tää vie mihinkään

ottiko neon 2 puolet nimestään uukakkoselta?

mannapuuroa ja mansikkeeeeeee


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#32 26.01.2006 00:49

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: U2

babriga wrote:

Enkä näe myöskään tarpeelliseksi luokitella tätä enkä muita bändejä mihinkään trendi- tai uskottavuuskategorioihin. Nämä kategoriat taitavat tulla sieltä, missä vallitsee sisäinen pakko osoittaa olevansa Oman Tien Kulkija. Miksi sellaista pitäisi osoittaa? Itse minä tieni valitsen, mutta tiedän että kukaan ei ole saari. Paitsi Jarmo Saari.

Kylläpä tuota kategorisointia ainakin jollain asteella taitaa silti esiintyä.  Minun musiikinkuunteluani se jossain vaiheessa rajoitti. Tietenkään en tietoisesti mitään jättänyt kuuntelematta, mutta toki muidenkin foorumistien mielipide vaikutti siihen, mitä kuuntelin. Ehkä foorumi (tai oikeastaan tämän edeltäjä) oli minulle joskus liiankin tärkeä. Enkä minä ainakaan tietoisesti yritä osoittaa olevani mitenkään erityinen "Oman Tien Kulkija". Toki jokaisella saa olla mielipiteensä bändistä, mutta perustaisin oman mielipiteeni mieluusti bändin musiikkiin, eikä ennakko-oletuksiin (joihin mielipiteeni tietyistä bändeistä on joskus perustunut). Ehkä siis yritän hyökätä muiden mielipiteiden pohjalta muodostamiani ennakko-odotuksiani vastaan tai jotain...


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#33 26.01.2006 02:38

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: U2

Katsoin konserttitallennetta alusta ja lopusta. Ensimmäinen biisi meni ohi, mutta sitten yllätyin perinpohjin: debyyttilevy Boy:lta oli valittu Electric Co -biisi, joka on edelleen suosikkejani bändiltä. Sitä kuunnellessani oivalsin taas, miksi bändistä on tullut joskus diggailtua. No, ne poppikoukut ovat aika arvattavia, mutta toinen syy on ehdottomasti kitarasoundeissa.
Edgen kitarointi on aina ollut ideapuhdasta, hyvää areenarokkisaundia, joka vetoaa minuun edelleen. Ainekset ovat aika yksinkertaiset. Kaiun käyttäminen on tietysti suurin tavaramerkki, ominaisuus, jota sähkökitaran äänessä olen ihannoinut niin kauan kuin muistan. Efektivalinnoissa liikutaan muutenkin todella hyvän maun mukaan, niitä käytetään korostamaan soittimen omaa tonea, eikä ylikäytetä (paitsi sitä kaikua, josta minä taas tykkään). Edge näyttää edelleen ajavan saundinsa ulos jostain 70-luvun putki-Voxista, josta eittämättä lähtee tuon tyyppiseen pop-musiikkiin parhaimmat saundit. Jos tarvittaisiin lisää säröä, pitäisi vaihtaa Marshalliin, vaan bändin musiikkiin tuo Vox sopii erityisen hyvin. Jopa televisioäänentoiston kautta kuunneltuna särökitaraosuudet olivat herkkua yhdistettynä sopivan täyteläiseen ja kirkassävyiseen kaikuvalliin. Bändin parempaa tuotantoa (esim mainittu Electric Co ja sen perään New Years Day) oli mainiota kuunnella, mutta tylsissä (uudemmissa) biiseissä eivät saunditkaan enää paljoa pelastaneet.

Täytyy vielä huomauttaa, että bändin levyilläkin tuo kitarasoundi oli 80-luvulla hemmetin kovatasoista sen jälkeen kun Brian Eno oli tullut tuotantokoneistoon mukaan. Sanoisinpa melkein, että Enon tuottama U2-kitarointi oli ihan saundillisesti parasta pop-kitarointia, siinä missä Talking Headsin bassolinjat ja perkussiiviset kikkailut olivat parasta pop-rytmiikkaa. Nämä siis tietynlaisessa omassa pop-estetiikassaan, ainahan sitä säröä on osattu käyttää paremmin ja/eli enemmän!

edit: piti jotain vielä lisätä. Tuntuu siltä että nykypäivän tuotannossa kaikki "kulmat" on hiottu pois ja kitarat kuulostavat siltä kun ne olisi tuotettu Radio Nova ja viisikymppiset tädit mielessä. Harmittaa moinen, livenä onneksi kuulostaa vielä hyvältä. Ja tietysti sekin on totta, että bändi ei nopeasti mietittynä ole tehnyt kovin hyvää biisiä kohta 20 vuoteen, joten edelleen, hyvät saunditkaan eivät niitä pelastaisi.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#34 26.01.2006 04:19

helicon
OVERLOOORD!!
Registered: 12.06.2005
Posts: 3,295
Website

Re: U2

psychocandy wrote:

ottiko neon 2 puolet nimestään uukakkoselta?

en tiedä mutta tuosta tuli mieleeni että kuopiossa on valomainoksia tekevä firma joka otti nimensä neon 2selta. niiden "toimisto" näyttää omakotitalon ja nakkikioskin ristisiitokselta ja tietysti firman nimi komeilee seinässä neonvaloin. kieltämättä repsättää aina kun siitä menee ohi...

u2:sesta sen verran, että en voi sietää edgen delaykitarointia, se on vaan niin helvetin tylsää.

edit: löytyi nettisivutkin, http://www.neon2.com/

Offline

#35 26.01.2006 20:13

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: U2

helicon wrote:

u2:sesta sen verran, että en voi sietää edgen delaykitarointia, se on vaan niin helvetin tylsää.

Joo, tuo minua eniten kyllästyttää. Bonon äänestä olen itse asiassa aina pitänyt.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#36 26.01.2006 20:20

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: U2

Kirjoitetaanpa välistä tähän otsikkoon ihan asiaakin...
Ainakin Dylanin omien sanojen mukaan Bonolla oli aika suuri vaikutus siihen, ettei Dylan jättänyt musiikintekemistä kokonaan ennen Oh Mercyn julkaisua. Dylan oli tenhyt muutaman sanoituksen, mutta ei aikonut mennä niiden kanssa studioon ennenkuin Bono rohkaisu Dylania siihen erään ilmeisesti Guinnessinhuuruisen illan päätteeksi. Hyvä että rohkaisi, olisi jäänyt hyvä levy muuten tekemättä.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#37 26.01.2006 21:54

blgr
Member
From: Tampere
Registered: 22.06.2005
Posts: 653
Website

Re: U2

Vittu: Bono on hieno mies! Hienompi ku kukaa meist!

bono%20original.jpg

icon_cool  icon_cool  icon_cool  icon_cool  icon_cool  icon_cool


laddism begins at home

Offline

#38 26.01.2006 22:13

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: U2

blgr wrote:

Hienompi ku kukaa meist!

icon_cool  icon_cool  icon_cool  icon_cool  icon_cool  icon_cool

Kai ymmärrät kuinka läpimätä perustelu tuo on? Timo T.A. Mikkonen on hienompi kuin kukaan meistä, mutta en minä Timon perään huuda..


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#39 27.01.2006 12:13

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,527
Website

Re: U2

Ulvilan pikkunatsi wrote:

Juu. Kylhän se Bono sai Stipenkin takas studioon.

ja ajatelkaa että ilman bonoa ei vashti bunyankaan olis ikinä palannut bisnekseen ja tehnyt niin hienoa comeback-levyä. ja jos ei bono olisi painostanut pmmp:tä coverbiisivalinnoissa niin oltaisko vieläkään saatu ainuttakaan cd-painosta noitislevyistä? kuulemma bono myös valitsi biisit tulevalle karkkis-kokoelmalle. kiitos bono!


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#40 27.01.2006 17:50

helicon
OVERLOOORD!!
Registered: 12.06.2005
Posts: 3,295
Website

Re: U2

bono on paras

Offline

#41 27.01.2006 20:00

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: U2

Kun oikein ajattelee, niin eikös Bono ole maailman tyhmimmältä kuulostava taiteilijanimi? Bo-no?!

En ole ennen kiinnittänyt asiaan huomiota.  icon_redface


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#42 27.01.2006 20:06

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: U2

Bonohan on vastuussa myös siitä että Suomessa on suojateitä kadulla, jotta lapset pääsevät kulkemaan liiskaantumatta autojen alle. Lisäksi Bono maksaa köyhien kansalaisten sosiaaliturvan - kuulemma Achtung Babyn tuotosta. Muutenkin Bono on tehnyt lähes yhtä paljon hyvää maallemme kuin koko Afrikan mantereelle - ajatelkaapa suomalaisten lukutaitoa, joka kattaa miltei koko väestön. Olisiko tämä edes mahdollista ilman Bonon ABC-kiriaa ja varhaista kiertokoulusysteemiä? On se jo korkea aika, että mies vie näitä periaatteita myös kehitysmaihin. Suomi on jo omilla jaloillaan. Kyllä me pärjätään Bono, kiitos kaikesta.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#43 08.02.2006 21:37

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: U2

Johnny Cashin versio Onesta on aika loistava.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#44 08.02.2006 21:51

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,527
Website

Re: U2

george w. bush tykkää bonosta ja uusimmassa kirkko ja kaupunki -lehdessä sanottiin että bonosta vois isona tulla uusi johnny cash.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#45 08.02.2006 21:53

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,527
Website

Re: U2

george w. bush tykkää bonosta ja uusimmassa kirkko ja kaupunki -lehdessä sanottiin että bonosta vois isona tulla uusi johnny cash.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#46 08.02.2006 21:54

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,527
Website

Re: U2

no voihan bono lol apua


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#47 08.02.2006 22:30

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: U2

Olet vaan kateellinen Bonolle kun se on niin komea ja rikas. Mutta kukapa meistä ei olisi? Blgr ehkä.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#48 09.02.2006 00:42

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: U2

Bonosta kiinnostuneita saattaa kiinnostaa Samuli Knuutin kolumni uusimmassa Rumbassa.

Offline

#49 09.02.2006 07:15

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: U2

Hmm... muotoilenpa uusiksi. Knuutin kolumnien taso on laskenu entisestään mansiken hännän lailla, mutta tuo Bono-juttu oli jo kyllä kaikessa itsestäänselvyydessäänkin hieman liian nolo jopa nyky-Rumban asteikolla.

Näittekö, ei yhtään 'kuolispa'-sanaa  icon_rolleyes


This must be what jail / I will scratch

Offline

#50 09.02.2006 13:16

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: U2

UUUh huh huh. En nyt ryhdy tämän enempää kritisoimaan grammyja, ne on sentään ammattilaisia ja tietää paremmin. Joo. Oli muuten ihan kasuaali pukeutumistyyli U2:n tyypeillä.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#51 09.02.2006 18:28

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: U2

DirtyBlueGene wrote:

mutta tuo Bono-juttu oli jo kyllä kaikessa itsestäänselvyydessäänkin hieman liian nolo jopa nyky-Rumban asteikolla.

Sitähän samaa vanhaa paskanjauhantaahan se kyllä oli.

Offline

#52 09.02.2006 20:33

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,902
Website

Re: U2

stratum wrote:
DirtyBlueGene wrote:

mutta tuo Bono-juttu oli jo kyllä kaikessa itsestäänselvyydessäänkin hieman liian nolo jopa nyky-Rumban asteikolla.

Sitähän samaa vanhaa paskanjauhantaahan se kyllä oli.

Lukaisinpa. Aika rimanalitus, samaan tapaan kuin lehdessä ollut juttu NME:n artikkelista, jossa toimittaja lupasi 50 000 euroa tai puntaa sille, joka videoi murtautumisensa HIMin treenikämpälle ja sen, kun hajottaa heidän kaikki soittimensa.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#53 09.02.2006 20:49

Acedia
löylynlyömä lappalainen
Registered: 12.06.2005
Posts: 6,740

Re: U2

Vaikuttaa asialliselta artikkelilta, täytyypä lukaista huomenna.  icon_cool

Offline

#54 10.02.2006 10:40

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: U2

Uusimmassa Amnestyn lehdessä oli huomattavasti suopeampi artikkeli Bonosta.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#55 10.02.2006 19:57

Acedia
löylynlyömä lappalainen
Registered: 12.06.2005
Posts: 6,740

Re: U2

Luin päivällä tuon artikkelin hymyssä suin ja allekirjoitan koko kirjoituksen. Bono on niitä harvoja ihmisiä, joiden kuolemaa en voi väittää surevani. Vastenmielinen ihminen...  yyhhhh

Offline

#56 15.02.2006 18:54

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: U2

Tässä on kuule babriga nyt sattunu sellanen juttu, että en minä mitenkään ole sinuun viitannut tässä topicissa kun olen sanonut että olis hyvä muodostaa oma mielipide sen perusteella mitä kuulee eikä vain "indieuskottavuuden". stratumille minä siinä yritin vähän provota kun se sano ettei ole kuullut yhtään levyä, mutta että U2 on silti paskaa. Ja minusta stratumille nyt voi vähän vapaammin provota sen takia, että tunnetaan ihan oikeastikin toisemme.

Ainoa mitä minä olen tässä topicissa yrittänyt sanoa on se, että helvetin hyvä jos tällä foorumilla vois tehdä asiallisen topicin U2:lle. Edellisellä foorumilla se ei ollu mahdollista.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#57 15.02.2006 20:02

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: U2

Alxity wrote:

stratumille minä siinä yritin vähän provota kun se sano ettei ole kuullut yhtään levyä, mutta että U2 on silti paskaa.

Ehämmää nyt niin sanonut, vaan juurikin näin:

stratum wrote:

Bobo on kieltämättä aika vastenmielinen hahmo. Aika suureksi osaksi siksi en ole kuullut yhtään U2-levyä. Kaipa niitä joskus voisi kokeilla, ainakin Joshua Treen, Achtung Babyn ja jotain niitä alkupään levyjäkin kai. Saisipa ainakin kunnollisemman kuvan bändistä.

Eipä kyllä ne kuulemani yksittäiset U2:n biisit ole millään tavalla säväyttäneet. Se ja Bonon vastenmielisyys ovat syyt siihen miksen ole yhteenkään levyyn jaksanut perehtyä.

Offline

#58 15.02.2006 20:06

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: U2

jep jep. no tarkoitin kuitenkin että se mitä sanoin oli kohdistettu sinua kohtaan. ja en myöskään ollut ihan tosissani.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#59 15.02.2006 20:12

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: U2

Juu, ja siitä olen kyllä yhtä mieltä että eteenpäin on menty kun näinkin asiallisena pysynyt U2-otsikko täällä on.

Offline

#60 17.02.2006 17:24

salamander
Member
Registered: 17.02.2006
Posts: 25

Re: U2

U2 on henkilökohtaisesti merkittävä bändi jo siitä syystä että se on avannut ovia niin monen muun hienon artistin suuntaan.

Olen aina nähnyt bändin uran kolmijakoisena, siten että ensimmäisen vaiheen muodosti alkuvuodet 1980-1983 (levyt Boy, October ja War), toisen vaiheen vuodet 1984-1989 (levyt Unforgettable Fire, Joshua Tree ja Rattle & Hum) ja kolmannen vaiheen vuodet 1990-1999 (levyt Achtung Baby, Zooropa ja Pop).
Lisäksi lisäisin tuohon viimeiseen vaiheeseen myös Brian Eno:n kanssa, Passengers-nimikkeellä tehdyn Original Soundtracks-levyn vuodelta 1995, sekä Million Dollar Hotel-elokuvan soundtrackin, johon U2 osallistui vuonna 1999.

Nuo kolme vaihetta ovat mielestäni erilaisia, ja mielenkiintoisia eri tavalla. Yhtenä päivänä saatan pitää Boy:ta bändin parhaana levynä, toisena päivänä Achtung Baby:a.

Nämä kaksi 2000-luvun tuotosta eivät mielestäni kuulu mihinkään ajanjaksoon, koska niiltä puuttuu sellainen omaleimaisuus mikä tavallaan on kuulunut U2:n aiempiin levyihin ja niiden ajanjaksoon. Silti nämä uudetkin ovat päteviä levyjä omalla tavallaan, ja varsinkin verratessa muiden samanikäisten bändien tuotoksiin.

Achtung Baby on ehkä kuitenkin se suurin suosikki, Rattle & Hum taatusti se vähiten kuuntelua saava. Suuren yleisön hylkimät Zooropa ja Pop ovat myös mielestäni onnistuneita, ja koko 80-luvun tuotanto on enemmän tai vähemmän loistavaa.

Offline

  1. Index
  2. » Kevyempää
  3. » U2

Board footer

Powered by FluxBB