#1 22.08.2019 12:35

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

MATS GUSTAFSSON, SUVI LINNOVAARA 30.10. VTT/HKI

MENTAL ALASKA, ÄÄNEN LUMO & SOLA FESTIVAL:

Live:
MATS GUSTAFSSON (SWE)
SUVI LINNOVAARA

Vapaan Taiteen Tila
Vilhonvuorenkuja 15-16, Helsinki
Keskiviikko 30.10. Klo 19-22
Liput 15e/10e
(Taideyliopistolaisille vapaa pääsy)

Sörnäisissä sijaitseva Vapaan Taiteen Tila on kuuluisa erikoislaatuisesta ja varsin kaikuisasta akustiikastaan. Lokakuun lopussa esiintymän saapuu kaksi saksofonistia, jotka soittavat tilaa omilla tavoillaan. Konsertin toteuttavat yhteistyössä Mental Alaska, Äänen Lumo ja SOLA.

https://www.facebook.com/events/2405734246176389/
**********************************

"Joskus vajaa parikymmentä vuotta sitten menin Tavastialle katsomaan Peter Brötzmannin keikkaa (erikoinen paikkavalinta free jazz-touhulle). Brötzmannin musiikki oli jossain määrin tuttua, olin siihen aikaan kovasti jazzpäissäni, mitä rujompaa sen parempi. Konsertin aloitti minulle ennestään tuntematon ruotsalainen GUSH-yhtye. Välittömästi huomioni kiinnittyi trion saksofonistiin, joka soitti instrumenttiaan tavalla, joka oli minulle aivan uutta ja ihmeellistä. Varsinaisia melodioita ei putkesta ulos tullut vaan aivan jotakin muuta. Ihmeellisiä napsahduksia ja poksahduksia, välillä taas tuntui kuin suihkukone olisi startannut lähtökiitonsa. Soitto oli äärimmäisen fyysistä, mies kamppaili pillinsä kanssa kuin karhun kanssa painiessa. Olin täysin myyty. Jopa Iso Paha Brötz jäi kokemuksena tämän ruotsalaisen varjoon.

Tuo mies oli luonnollisesti Mats Gustafsson.

Haalin sitten äkkiä kuulolle myös levytettyä materiaalia (jota jo siihen aikaan oli käsivarren mittainen määrä - MG kuuluu tähän valitettavaan (fanipojan kannalta) artistiryhmään, jonka discografia ulottuu muutaman korttelin ympäri). Ensimmäisten hankintojen joukossa oli Chicagossa soolona nauhoitettu 'The Education Of Lars Jerry'-niminen äänite (Xerix, 1999) josta välittömästi muodostui Se Maailman Paras Levy. Tuolla levyllä on kuultavissa juuri kaikki ne elementit, joihin mieleni takertui tuolla ensikosketuskeikalla. Soiton äärimmäinen fyysisyys välittyi jopa levyltä. Piiskan sivallusta muistuttavat napsahdukset ja sumutorven jylinä, sahalaitaiset töräykset ja shakkinappuloiden liikehdintä pelilaudalla. Vasta myöhemmin, bändikavereitteni soittoa seuratessani, olen ymmärtänyt miten vaativaa näiden äänien tuottaminen oikeasti on.

Olen sittemmin todistanut MG:n livenä lukuisia kertoja ja hamstrannut jopa hiukan maanisesti kaikki äänitteet, jossa mies on mukana. Niitä on siis todellakin paljon. Mutta edelleenkin tuo soolotekeminen on se, missä kaikki kiteytyy täydellisesti. Kuin katselisi taidemaalaria tai veistäjää livenä. Tyhjälle kankaalle alkaa muodostua kuvioita, tilanne elää, salamannopeat päätökset roikkuvat hetken ilmassa ennen kuin manifestoituvat äänenä, tässä ja nyt. Pelkkänä prosessina äärimmäisen kiehtovaa. Ja lopullisten, fonista sinkoavien äänten joukossa on aina jossakin kohtaa SE ÄÄNI. Miten osaisinkaan sitä kuvailla...Adolphe Sax kehitti tämän soittimen viime vuosisadan alkupuolella, mutta en usko että osasi kuvitellakaan, että jonakin päivänä joku puristaa kyseisen metalliputken läpi juuri tuon äänen. Koko rakkauteni lajiin kiteytyy juuri Siinä Äänessä. Yritän: kuin makaisi selällään nurmikolla ja yhtäkkiä ylitsesi ajaisi sellainen päältäajettava ruohonleikkuri. Samaan aikaan viereisen lentokentän kiitoradalla suihkumoottori tekee lähtöä. Koko havaintokenttäsi täyttyy. Kokemus on katharttinen. Äh, eihän näitä asioita voi sanoiksi laittaa.

Yksi suuri tekijä tuon aiemmin mainitsemani Lars Jerry-levyn maagisuudessa on tila, jossa se on nauhoitettu. The Renaissance Society Chicagossa on taidemuseo, jonka akustiset ominaisuudet täydentävät mies/instrumentti-kolmion geometrian. MG soittaa museota, museo vastaa. Ja nyt tämä mies on tulossa esiintymään tilaan, jonka akustiikka liippaa todella läheltä Lars Jerryä. Olen täpinöissäni. Välissä on 20 vuotta Tuon Äänen hiomista, satoja, tuhansia keikkoja ja äänityssessioita, katkeamatonta Ääntä. Tähänkin kohtaan voinee soveltaa John Peelin klassista The Fall-kiteytystä: "They are always different; they are always the same".

Se Ääni muuttuu ja pysyy samana. Kiitos siitä, Mats. Olen siinä eturivissä taas silmät loistaen.

- Tyrone D.C. Washington, fanipoika."


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#2 22.08.2019 12:49

turston
turska the wonder, tuohtunut vegaani
From: jojo
Registered: 13.06.2005
Posts: 9,517

Re: MATS GUSTAFSSON, SUVI LINNOVAARA 30.10. VTT/HKI

Kas niiin peuk


ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!

Offline

#3 22.08.2019 13:16

dadadrlrl
Member
From: Märzbau
Registered: 01.03.2018
Posts: 3,857
Website

Re: MATS GUSTAFSSON, SUVI LINNOVAARA 30.10. VTT/HKI

Onko luvassa levyfiilistelyilmeitä? Toivottavasti.

Ja maailman hienoin Suvi Linnovaara rakkaus
Et kai sitä sitten pittää.

Offline

#4 25.10.2019 23:35

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: MATS GUSTAFSSON, SUVI LINNOVAARA 30.10. VTT/HKI

Lähestyy! Suvi L klo 20 ja Mats G klo 21!


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#5 30.10.2019 10:10

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: MATS GUSTAFSSON, SUVI LINNOVAARA 30.10. VTT/HKI

Tonihgt!!


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

Board footer

Powered by FluxBB