#1 01.04.2021 16:49

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Olen aina pitänyt Esa Saarista ja hänen oppilastaan Pekka Himasta räätäleinä, jotka ovat löytäneet täältä pohjoisen tuppukylästä helposti höynäytettävän kansan. Vuosien varrella olemme ihastelleet heidän Jyrki Kataiselle ja bisnesmaailman johtajille valmistamiaan upeita vaatteita, jotka valitettavasti ovat näkymättömiä.

Mielikuvani Esa Saarisesta on ennakkoluulojen tahraama. Mutta niistä nyt lähden kuitenkin liikkeelle.

Lähtökohtaisesti vituttaa tyypit, jotka myyvät jotain "suurempaa totuutta" jota ei kuitenkaan voi laittaa sanoiksi. Sun pitää itse tajuta se totuus. Sun intuitio kyllä johtaa sut oikealle polulle. Ja jos et tajua, sä et ole osa meitä. Esa Saarisen ja hänen kaltaistensa jutuissa tuo puoli on väistämättä läsnä. Esa Saarisen vetovoima on sama kuin kulttijohtajissa.

Esa Saarinen on kohtalaisen karismaattinen. Sen myönnän. En kuitenkaan kuulu siihen ällistyttävän isoon joukkoon ihmisiä, jotka olisivat valmiita hyppäämään Esan takia sillalta.

Hörhöily- ja kulttiakselilla en ole kuitenkaan mikään puhdas pulmunen. Olen monen hörhöilyhomman suhteen utelias. Olen kiinnostunut meditoinnista, joka antaa mulle yhden perspektiivin tarkastella Esan juttuja. Olen myös kevyesti kiinnostunut esoteriasta. Ihmisen intuitio, joka menee järjen ja tieteellisillä mittalaitteilla havaittavien asioiden tuolle puolen herättää kiinnostukseni.

Esa Saarinen on niin mainstreamia, että en senkään takia ole jaksanut tutustua hänen ajatuksiinsa. Nyt eläköitymisen myötä hänen päätyönsä, Helsingin yliopistolla vuosittain pidettävä luentosarja Filosofia ja systeemiajattelu, on saanut paljon julkisuutta. Päätin katsoa sarjan kahdeksan luentoa ja kirjoittaa tuntemukseni tähän topicciin.

Aloin äsken katsoa ekaa jaksoa, josta lisää kun olen päässyt luennon loppuun.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#2 01.04.2021 17:32

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Eka katsottu. Hyvää Esa Saarisen jutuissa on se, että yksi pääviesteistä on varsin selkeä: ajattele omaa ajatteluasi. Ajattele, miten ajattelet ja sitä miten ajattelet omaa ajatteluasi. Elikkäs Saarisen tunnetuksi tekemä fraasi: ajattelun ajattelun ajattelu.

Oman ajattelun työstäminen on minustakin tärkeää. En nyt kuitenkaan lähtisi nostamaan Esaa kovinkaan korkealle jalustalle tuollaisen asian esiin nostamisen takia.

Huonoa on se, että Esan filosofia vain kaikilta osin tihkuu sitä, että tämä on filosofiaa niille, joilla menee jo valmiiksi hyvin. Esa tarjoaa feelgoodia niille, jotka tekevät bisnestä ja haluavat kasvattaa sitä. Niille, jotka opiskelevat ja unelmoivat jostain urasta tms. Eli niille, joilla on varaa unelmoida. Jos olet tyyppi, joka yrittää selviytyä päivästä toiseen hajoamatta, väitän, että Esan positiivisfilosofisen fiilistelyn kuunteleminen vain lisää ahdinkoasi.

Hyvää on se, että Esalla on terävä mieli ja rikas sanavarasto. Luentoa on ilo kuunnella, sillä se rauhallisesta rytmistä huolimatta soljuu ja ulos tulee kauniita lauseita. Pitkän tarinan päätteeksi Esa tekee älyllisen piruetin ja oivallat tarinasta jotain. Tämä on mukavaa.

Kulttivibaa tulee kuitenkin aika paljon. Vain keskittymällä tarkkaavaisesti luennon seuraamiseen, Esan mukaan, olet osa meitä. Jos keskittymisesi harhautuu, soo soo. Esa asettaa raamit, joissa kuulijan vastuulla on saada intuitiivisia elämyksiä. Se on minusta höpsöä. Esa voisi antaa enemmän vastauksia ja kehottaa kuulijan olemaan kanssaan joko samaa mieltä tai eri mieltä. Nyt tuntuu, että yleistason hölinä yrittää antaa vähän jokaiselle potentiaaliselle menestyjälle jotain.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#3 01.04.2021 17:33

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,070

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Luetko sä mun ajatuksia? Täsmälleen samat kelat pyöriny viime aikoina, topikin perustamista myöten. Kattelin eilen ton jäähyväisluennon jälkimmäisen osan. Esalla oli tunteet aika pinnassa. Pistin sitten pari kirjaa varaukseen ja ajattelin kans tsekata noi muut luennot läpi tässä.

Viime syksynä luin M.A. Nummisen kanssa kirjoitetun Terässinfonian, joka sisältää Esan ja M.A.N.in kirjeenvaihtoa. Se oli kyl osittain aika vanhentunutta kamaa, mut toisaalta ihan kiinnostavaa kasarin ajankuvaa.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#4 01.04.2021 18:20

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Olen istunut aika monella Esan luennolla. Karismaattinen luennoitsija, joka pitää ison luentosalin hyppysissään. Sartre-luennot olivat myös oikeasti hyviä. Ja sainhan oman kutsumukseni/väikkärini oikeastaan Esan filosofian historian luennolta. Tosin siihen vaikutti paljon enemmän yksi toinen saman yliopiston tyyppi eli Simo Knuuttila. Eniveis, filosofian seminaarissa Esa sanoi hyvin: jokainen osaa sanoa jotakin jokaisesta paperista.

Offline

#5 01.04.2021 18:43

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Erittäin hieno ja viisas mies.


NE71A6c.jpg

Offline

#6 01.04.2021 19:35

EndloseAngst
Member
Registered: 05.01.2014
Posts: 2,064
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Feggy wrote:

Olen istunut aika monella Esan luennolla.

Olen istunut Esa Saarisen vieressä oopperassa. Ja Jukka Virtasen vieressä, vaikka se ei tähän kuulukaan. Molemmat olivat pukeutuneet näyttävästi.

Offline

#7 01.04.2021 19:45

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,070

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

EndloseAngst wrote:
Feggy wrote:

Olen istunut aika monella Esan luennolla.

Olen istunut Esa Saarisen vieressä oopperassa. Ja Jukka Virtasen vieressä, vaikka se ei tähän kuulukaan. Molemmat olivat pukeutuneet näyttävästi.

Ite oon istunu Pate Mustajärven vieressä Spice Girlsien keikalla.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#8 01.04.2021 19:57

EndloseAngst
Member
Registered: 05.01.2014
Posts: 2,064
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

jookcha wrote:
EndloseAngst wrote:
Feggy wrote:

Olen istunut aika monella Esan luennolla.

Olen istunut Esa Saarisen vieressä oopperassa. Ja Jukka Virtasen vieressä, vaikka se ei tähän kuulukaan. Molemmat olivat pukeutuneet näyttävästi.

Ite oon istunu Pate Mustajärven vieressä Spice Girlsien keikalla.

Voitit.

Offline

#9 01.04.2021 23:09

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Osan numero kaksi puoliväli juuri saavutettu. Esa-fanithan sanovat, että luentojen jälkeen on vaikea sanoa, mitä luento oikeastaan käsitteli. Tämä on minulle iso hälytyskello.

Katsoessani yritin sen vuoksi pinnistellä, että saisin jotain juttuja takertumaan mieleen niin pysyvästi, että saisin ne kirjattua ylös.

Haastaisinkin topicin Esa-faneja. Älkää vain sanoko, että Esa on huippu, vaan perustelkaa myös, mikä hänestä sitten tekee niin hyvän. Mitä Esa on sulle opettanut?

Pahimmillaan Esan kanssa voi käydä näin kun kävi äsken minulle: olet aluksi fiiliksissä, että olet juuri saanut kaksi mielenkiintoista käsitettä hahmottaa ajatteluasi: majakkakäsite ja kahvakäsite. Kun hetken aikaa tuumit noita, tajuat kuitenkin, että ne eivät juurikaan auta sua ajattelussa, ne ovat Esan kekseliäitä synonyymejä, jotka voisi korvata vaikka sanoilla avainsana tai tärkeä sana. Vain Esa-fani näkee noissa jotain diipimpää, mitä muut eivät voi käsittää.

Esan vakiotemppu näiden kahden osan perusteella tuntuu olevan tuollainen pop-filosofointi, eli haetaan esimerkkejä Pulp Fictionista ja tässä jaksossa Matrixista. Se on mukavaa. Esa pyrkii olemaan mahdollisimman vähän elitistinen. Esa sanoo, että kuka tahansa voi saada vaikeasta käsitteestä tai vaikeasta jutusta jotain irti. Tai käyttää juuri oppimaansa vaikeaa asiaa keskustelussa. Esa on siis rohkaiseva.

Esa innostaa Jonneja siirtymään Matrixista Platoniin näppärästi. Esan ruusun ostamattomuus -käsite on hauska. Eli se, että voisi olla ihan mahdollista, että Suomessa miehet notkuisivat jatkuvasti kukkakaupoissa ettimässä parhaita ruusuja, eli että meidät tunnettaisiin maailmalla erityisen romanttisina. Tämä olisi ehkä mahdollista mutta se vaatisi ajattelun tapoja, tai uomia, jotka eivät nyt ole käytössä.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#10 02.04.2021 14:10

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

"Mun koko filosofia on, että sun pitää antaa tsäänssille mahdollisuus."

Tän lauseen ympärille muodostui tokan luennon jälkipuolisko. Kivaa oli se, että Esa nosti innostavasti kirjojen lukemista tärkeään rooliin siksi, että ne kehittää "kakkostason" ajattelua eli reflektoivaa, itseä kehittävää ajattelua. Ite oon pitänyt kirjojen lukemista kyllä arvokkaana ajankäyttönä, mutta Esa sai ajattelemaan sitä vielä entistä arvokkaampana.

Bad romance -konsepti oli kanssa hyvä. Esan pohdinnat siitä, miksi koukutumme huonoihin juttuihin, kuten myrkyllisiin romansseihin tai haitallisiin somesovelluksiin. Monesti siksi, että niiden kohdalla ajattelu pysyy ykköstasolla, eli automaattisena.

Selvä on myös se, että Esalla on paljon hyvin menestyneitä kavereita. Esa on menestyjämagneetti.

Mikään Esan juttu ei tässä vaiheessa kuulosta mitenkään uudelta tai mullistavalta. Pikemminkin niin, että Esa nostaa tuttuja teemoja ja johtopäätöksiä esiin, mutta tekee sen retorisesti miellyttävällä tavalla. On helppo nyökkäillä näille. Mutta näiden toistaiseksi kuultujen juttujen kutsuminen Esan neroudeksi olisi höpsöä.

Edelleen ärsyttää Esan käyttämä sanapari "jotain korkeampaa", kun itse vastustan tällaisia käsitteitä. Jos haluaa tavoitella jotain, pitää pystyä määrittelemään se esimerkiksi purkamalla asia pienempiin paloihin. Kaipaan ajattelun ajattelussa täsmällisyyttä, jota mystikko-Esa ei suostu tarjoamaan.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#11 02.04.2021 22:58

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Väliaikarapsa kahden luennon jälkeen.

Esassa ärsyttää jatkuva namedroppailu. Esa tuntee paljon suomalaisia liike-elämän johtajia. He ovat fantastisia ihmisiä. Pitääkö sanoa enempää.

Esassa ärsyttää myös se jatkuvasti mukana oleva fiilis, että jutut ovat suunnattu niille, joilla menee hyvin.

Siitä huolimatta Esan jutut ärsyttävät paljon vähemmän kuin alussa kuvittelin. Tämähän on ihan kiinnostavaa kamaa. Esan hyvä puhuminen ja ajoittainen tunteikkuus tekevät kaksituntisista luennoista niin antoisia, että niitä katsoo ihan mielellään.

Mitään kovin ihmeellistä en näiden kahden ekan luennon perusteella odota. Esa haluaa popularisoida filosofiaa ja innostaa kuulijoita kehittämään ajatteluaan käyttämällä esimerkkeinä nykynuorison toimintaleffoja. Ja tekee sen aivan mainiosti. Hän haluaa puhua niin, että mahdollisimman moni ymmärtää, mikä on kunnioitettavaa.

Vaikka Esan juttu on heikoimmillaan feelgoodia self help -huttua, se useimmiten ei ole sitä, vaan vähän parempaa, ja kiinnostavampaa.

Todellinen ärsyttävyyden lähde ei siis olekaan Esa. Se ovat Esan fanit, jotka pitävät Esaa messiaana. Ja toisaalta hännystelijät kuten Himasen Pekka, jonka sitä jotain kukoistuksen käsikirjaa olen monen muun tavoin lukenut läpi huutonauraen.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#12 03.04.2021 03:37

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Onko se systeemi 1 vai 2 joka reagoi spämmeihin?


NE71A6c.jpg

Offline

#13 03.04.2021 18:47

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,070

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

muumipoimuri wrote:

Onko se systeemi 1 vai 2 joka reagoi spämmeihin?

Aika usein tulee ykkösellä reagoitua ja onhan se harmillista. Tätä spämmiä mietin kuitenkin pari tuntia eli tää on systeemi2-späm.

Last edited by jookcha (03.04.2021 18:48)


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#14 04.04.2021 19:02

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008
Posts: 25,998

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

EndloseAngst wrote:
jookcha wrote:
EndloseAngst wrote:

Olen istunut Esa Saarisen vieressä oopperassa. Ja Jukka Virtasen vieressä, vaikka se ei tähän kuulukaan. Molemmat olivat pukeutuneet näyttävästi.

Ite oon istunu Pate Mustajärven vieressä Spice Girlsien keikalla.

Voitit.

roll


Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

Offline

#15 05.04.2021 11:18

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

"Kello on 15:15 ja aloitamme tän Filosofia ja systeemiajattelun 2021 kolmannen luennon."

Kello on 11:15 ja ryhdyn nyt katsomaan tätä kolmatta osaa. Veikkaan, että tämä topicci ei tule olemaan niin viihdyttävä kuin alun perin kuvittelin. Tämä johtuu siitä, että Esan horinat ovat varsin kiinnostavia. Olisi ollut viihdyttävää räyhätä ja naureskella täällä läpi luentosarjan siitä, mikä kaikki Esassa ja hänen edustamassaan unelmateollisuudessa on pielessä, mutta valitettavasti Esaa ei voi luentojensa perusteella määritellä ennakkoluulojeni mukaiseksi helppoheikiksi.

Ehkäpä lähestymistapaani pitää muuttaa ja alan suht vakavissaan rapsata tänne, mitä ajatuksia Esan jutuista herää. Ja ironiseksi tarkoitettu topicci onkin otettava tosissaan. Ehkäpä topicissa voidaan todellakin jännittää, muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi. Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että tällä hetkellä sen vaihtoehdon todennäköisyys on noin 5-10 prosenttia.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#16 05.04.2021 12:51

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Esa vaikuttaisi olevan henkilö, joka ottaa Instagramin voimalauseet tosissaan. Tällainen vaikutelma syntyy alkupuoliskon yhdessä vaiheessa jossa käsitellään sitä, miten Nelson Mandela opettaa kiitollisuutta.

Esa kylpee hienojen urheilijoiden suorituksissa, kuten Jari Litmasen tavassa ottaa pallo (ajatus) alas ja liu'uttaa sitä eteenpäin. Esan tähän asti isoin liikuttuminen tapahtuu hänen miettiessään hetkeä jolloin Etelä-Afrikan rugbymaajoukkue on juuri voittanut maailmanmestaruuden.

Voimalausegeneraattorin takaa löytyy ihan käypää kamaa. Mandelan opetuksista jalostuu hyviä käytännön juttuja siitä, miten toisen ihmisen voi kohdata jossain tilanteessa paremmin niin, että tälle tulee hyvä mieli. Esim. siirtämällä huomionsa suoraan keskustelukumppaniin ja ottamalla vastuuta tunnelman luomisesta. Oli ihan hyvä pointti, että tunnelman luomisesta kannattaa tietoisesti ottaa vastuuta, vaikka tilanteessa olisi useampikin tyyppi. Helposti sellaisiin tilanteisiin tulee ajauduttua passiivisesti.

Thanks to Esa, meeting people is easy.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#17 06.04.2021 10:13

noiseidea
PERÄMIEHEN HERKKU
From: siltsukupla
Registered: 14.01.2006
Posts: 41,048

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Siis Saarinen vouhkaa systeemi 1:stä ja 2:sta? Ehdottomasti asiaa mitkä pitäisi opettaa jo alakoulussa, mutta että tätä tietoa jaetaan jonain suurena viisautena niin herra mun vereni seisauta.


kraakku wrote:

Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.

Offline

#18 06.04.2021 10:44

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,070

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Mr. E. Saarinen sanoo tossa toisella luennolla jotenkin niin, että vaikka hän tässä kuinka alleviivaa että kannattaa muuten hei oikeasti lukea toi Kahnemanin kirja, niin hyvin harva sen loppujen lopuksi tekee. Samaa mieltä kyllä että jokaisen ihmisen olisi syytä lukea toi, tai olla tietoisia noista jutuista. Todellista self help -kirjallisuutta.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#19 06.04.2021 12:19

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Tajuutsä mitä sä kelaat sano esa saarinen.


NE71A6c.jpg

Offline

#20 09.04.2021 12:05

Kalossimies
valmistaa Vallilassa puudildoja
Registered: 07.08.2010
Posts: 6,352

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Forkan paras ketju tänä vuonna, tällaiselle asiakirjoittelulle kyllä valtaisa peuk


Oivalluksen hetkellä olin heikosti kippis ravittu, joten biggrin totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava kaka Nälkä.

Offline

#21 09.04.2021 12:15

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,070

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Kalossimies wrote:

Forkan paras ketju tänä vuonna, tällaiselle asiakirjoittelulle kyllä valtaisa peuk

tää on ihan mahdollinen ajatus.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#22 09.04.2021 14:33

noiseidea
PERÄMIEHEN HERKKU
From: siltsukupla
Registered: 14.01.2006
Posts: 41,048

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

jookcha wrote:
Kalossimies wrote:

Forkan paras ketju tänä vuonna, tällaiselle asiakirjoittelulle kyllä valtaisa peuk

tää on ihan mahdollinen ajatus.

_lollollol


kraakku wrote:

Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.

Offline

#23 10.04.2021 15:01

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

En pääse yli siitä miten vääristyneen vertauskuvan Esa Saarinen on kehittänyt nelosjaksoon.

Esalle Alastalon sali tarkoittaa "mahtipaikkaa" jollainen hänelle oli Helsingin yliopiston filosofian laitos jossa nuori Esa kohtasi kannustavat, viisaat ja kaikin puolin fantastiset oppi-isänsä. Tällaisiin mahtipaikkoihin Esa kehottaa ihmisiä hakeutumaan.

Volter Kilven kirjassa Alastalon sali on kuitenkin jotain aivan muuta. Se on paikka, jonka tärkein rakennusaine on perisuomalainen kateus. Kilpi selostaa seikkaperäisesti miten kaikki salista löytyvä lankkulattiasta maton kokoon ja sohvan pituuteen on tehty mittatilauksena niin että ne ovat hitusen isommat kuin naapurin isännällä. Ja miten saliin kokoontuvat isännät elävät täydellisen halvaannuttavassa kateudessa, kyräilyssä ja vainoharhaisessa kilvoittelussa toisiinsa nähden joka manifestoituu sitten piippuhyllyllä jossa on saakelin vaikeaa valita omaa sosiaalista arvoa mätsäävä piippu.

Ihan kuin Esa haluaisi näyttää ultimate trikin: jopa näin masentavan inhorealistisen ihmismielen toiminnan kuvauksen voi Esa-filosofialla kääntää positiiviseksi.

Toinen mikä ärsytti tässä jaksossa oli viipyily. Siis se, että pitää jättää tyhjää aikaa jotta uusia ajatuksia voisi kehittyä vapaasti. Toisin sanoen jos joudut venaamaan ratikkaa jossain hetken, älä antaudu puhelimen ärsyketulvalle. Onkohan ketään ihmistä, joka ei tuota asiaa jo tietäisi? Esa argumentoi kyllä ton asian puolesta näppärästi, mutta ei niin näppärästi että se saisi ketään muuttamaan toimintaansa.

Ja kellä modernissa työelämässä on vapaaherra Esan ohella varaa tai aikaa viipyilyyn? Lähes kaikki aivotyö mitä olen itse tehnyt tai sivusta seurannut on ollut sellaista, että mahdollisuutta viipyilyyn ei yksinkertaisesti ole. Kiitti Esa kun muistutit, että juuri kukaan ei voi hemmotella aivojaan samalla tavalla kuin sinä.

Eräs asia mikä tässä nyt selkeästi on nousemassa keskeiseksi teemaksi: jos mä yritän kirjoittaa lähes epätoivon vallassa muistiinpanoja siitä että mitä näistä luennoista opin, se on selvästi Esan mielestä ihan pöhköä.

Esa ei halua, että kukaan kirjoittaa muistiinpanoja. Esa ei halua, että tiedät luennon jälkeen mitä luento käsitteli. Esa haluaa luoda tilan ja ajan, jossa sun ajattelu voi päästä kehittymään yllättäviin ja uusiin suuntiin.

Tiedon siirtäminen ihmisestä toiseen on asia, jolle Esa on allerginen.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#24 12.04.2021 23:20

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Perhana tämä vitosjakso on raskasta seurattavaa. Mitä hittoa Esa.

Jakson teemoja ovat mummien opetukset, muumifilosofia ja Suomen hiihtomaajoukkueen jonkun kisan fiilistely. Esasta on tullut häikäilemätön nationalistinen namusetä, jonka kyytiin ei todellakaan halua hypätä.

Voiko muumeilta todellakin oppia elämää? Kiitos tiedosta briljantti Esa.

Jakso on tähän mennessä selkeästi heikoin. Vitutuskynnys ylittyy kevyesti. Vertauskuvat ovat niin siirappisia että ällöttää. Alan kiukkuisena generoida omaa kansallismielistä Esa-filosofiaa:

Laatu wrote:

Kun sä sit istut siellä kuumassa huoneessa, niin sä huomaat että lämpötila alkaa nousta ja kaikki muut lähtee sieltä äkkii karkuun. Mut sen sijaan että sä lähtisit ni ni ni on ihan mahdollista että sä jäät sinne lauteille istumaan - ja nautitki siitä mitä ne muut on pitäneet ihan kauheina

Luennon ekan osion lopussa Esa selittää mitä tarkoittaa systeemiajattelu. Selitys vähäsen takkuili eikä siitä nyt sen enempää. Urakoin vielä jälkipuoliskon ja raportoin jos siinä on jotain ajatuksia herättävää.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#25 13.04.2021 09:38

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,070

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Tossa viime yönä kun ei uni tullut simmuun niin ajatukset hakeutui Esa Saarisen pariin. Tuli mietittyä että pitäisi tsekata minkä tason opiskelijoille nää luennot on suunnattu. Se helpottaisi vähän omien odotusten säätämistä. Oletan että nämä on tarkoitettu kandivaiheen, korkeintaan toisen vuoden opiskelijoille. Oon yllättynyt miten paljon näissä on paino just noisssa Esan anekdooteissa. Jos mä nyt vertaan vaikka niihin filosofian johdantokursseihin mitä olen käynyt, niin aika paljon on ilmaa.

Luennon ekan osion lopussa Esa selittää mitä tarkoittaa systeemiajattelu. Selitys vähäsen takkuili eikä siitä nyt sen enempää..

Tää on kanssa aika mielenkiintoista, että luentosarjan nimessä on sana systeemiajattelu ja tätä päästään määrittelemään vasta luennolla numero viisi. Ja ymmärrän että näiden luentojen pointtina ei ole "välittää tietoa" vaan luoda "tila" ajattelulle. Ymmärrän että Esan esiintymistapa ja keskittyminen näihin juttuihin on osa sitä argumenttia. Mutta on se ajattelu melko vaikeeta jos ei anneta mitään kättä pidempää, millä työstää sitä. En mä saa yhtään mitään irti siitä että Esa liikuttuu kyyneliin jostain hiihtomaajoukkueen viestikisasta. Voi olla että oon myös missannut jotain, koska kuuntelen näitä spotikasta ja power pointit jää näkemättä.

Sanotaan nyt jotain positiivistakin. Alastalon salissa -luennon lopussa Esan lukema hyvän yön tekstari Pipsalle oli niin aseistariisuva kaikessa vilpittömyydessä ja hellyyttävyydessään että tuli ihan tippa linssiin. E. Saarinen saa miehen kyyneliin.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#26 13.04.2021 11:07

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Muistaakseni tota koko systeemijuttua avattiin vasta viimesessä jaksossa, mutta muistan varmaan väärim. Sen mitä oon vähä nähny klippejä ja lukenu täältyä niin ilmeisesti 2020 ja 2021 seteissä käydään läpi samoja juttuja ja samoja esimerkkejä ku 2019. Mutta on sielä varmasti paljo vaihteluakin.
Oliks tässä semmone tehtävä että noiden opiskelijoiden pitää luentosarjan lopuksi kirjottaa joku essee?


NE71A6c.jpg

Offline

#27 13.04.2021 11:19

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Saarisen kirjoista olen laittanut listalle Sartre kirjan ja Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin. En ole kyl ihan lähiaikoina lukemassa, vaikka saarisbuumihype oliski käynnissä JUURI NYT.


NE71A6c.jpg

Offline

#28 17.04.2021 12:38

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Väliaikarapsan aika.

Mulla on suuria vaikeuksia jatkaa tätä sarjaa. Jos tätä topiccia ei olisi, en varmasti katsoisi luentoja pidemmälle. Koen kuitenkin lievää painetta saattaa loppuun aloittamani urakka ja raportoida siitä tänne.

Sitten viime postauksen aloitin kaksi kertaa katsoa vitosluennon jälkipuoliskoa mutta pausetin muutaman minuutin jälkeen. Matsku on alkanut vaikuttaa niin vastenmieliseltä. Yllä purin jo sitä, miksi näin on.

Siis kyllähän tuota katsoa voisi, mutta se että uhraisi keskittymistä ja energiaa sellaisen luennon seuraamiseen, joka aiheuttaa niin voimakkaan vastareaktion, on vaikea itselleen perustella. Jotain Esa onnistui todellakin tekemään väärin, sillä yleensä olen kohtuullisen hyvä suorittamaan läpi asioita, joista en nauti. Joku tossa Esan toistuvassa ällöttävässä liikuttumisessa vituttaa ihan suunnattomasti. Se hiihtokisan liikuttuminen taisi olla käännekohta. Kenties tämä yhdistyy siihen, että jouduin jo tekemään niin ison työn siitä että pääsin alun ennakkoluuloistani ja aloin ihan ostaa tota Esan myymää juttua ja sitten kun sieltä joutui palaamaan takaisin lähtöpisteeseen. Raskasta.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#29 17.04.2021 13:18

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Ei vituttanu Saarisen liikuttumiset vaikka kyl siinä vähä ajatteli että jaaha nyt se rupee taas itkee, minkä kuunnellessa huomasi lähinnä siitä hiljaisuudesta.
Itse olen huomannut itsessäni semmosen merkittävän muutoksen viime vuosina että mua liikuttaa asiat paljon herkemmin. Ei vain surulliset asiat vaan ylipäänsä. Musta on tullu semisti itkijä.


NE71A6c.jpg

Offline

#30 20.05.2021 20:20

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,329

Re: Täällä jännitetään muuttuuko Laatu esasaaris-fanaatikoksi

Näköjään Daniel Kahnemanin kirja 'Ajattelu, nopeasti ja hitaasti' käsittelee ilmeisesti sitä mistä Saarinen mouhoaa.

Tässä uusia uria mielen toimintaan avaavassa teoksessa Daniel Kahneman selittää ajatteluamme ohjaavat kaksi järjestelmää.

Järjestelmä 1 on nopea, intuitiivinen ja emotionaalinen.

järjestelmä 2 on hitaampi, harkitsevampi ja loogisempi.

Kahneman paljastaa nopean ajattelun ihmeelliset kyvyt, mutta myös sen puutteet ja vinoumat, ja kertoo, miten laajasti intuitiiviset vaikutelmat ohjaavat ajatteluamme ja käyttäytymistämme.


NE71A6c.jpg

Offline

Board footer

Powered by FluxBB