#1 18.01.2007 15:19

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,920
Website

Disneyn piirroselokuvat

Aiheesta irtoaisi vaikka minkälaista asiakeskustelua, jossa itse kunkin lapsuuden mentaalinen sielunmaisema projektoituisi tavalla tai toisella ihmisyyden syvimpien kysymysten käsittelystä suhteessa piirroshahmojen eksistenssiin, mutta aloitetaan nyt kuitenkin suosikeilla.

Mulla: Kaunotar ja Hirviö.

beauty_beast.jpg
Disneyn mittakaavassa todella traagiset juonenkäänteet ja sivuhahmojen nerous riittänevät perusteluksi.

edit


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#2 18.01.2007 15:20

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Disneyn piirroselokuvat

Suosikkini on Kaunotar ja Kulkuri. Kakkossuosikki on aika ylivoimaisesti Lumikki...


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#3 18.01.2007 15:28

anzut
Member
Registered: 16.06.2005
Posts: 2,620

Re: Disneyn piirroselokuvat

Itkin pienenä ihan hirveesti Topia ja Tessua. Niin surullinen ja ihana.
p12.jpg

Offline

#4 18.01.2007 15:31

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Disneyn piirroselokuvat

En ole koskaan nähnyt tuota elokuvaa, mutta minulla oli pienenä Topi ja Tessu -kuunnelma-lp. Sen ehdin lähes puhkisoittamaan. Itkua pukkasi tietyissä kohdissa... Matti Ranin sydan

Tuohonhan Tim Burton teki jotain animaatiojuttuja, eiks joo?


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#5 18.01.2007 18:07

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Disneyn piirroselokuvat

anzut wrote:

Itkin pienenä ihan hirveesti Topia ja Tessua. Niin surullinen ja ihana.

Tuo taisi olla minunkin suosikkeja pienenä.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#6 18.01.2007 18:15

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,920
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Alxity wrote:

[quote:218f20c306="anzut"]Itkin pienenä ihan hirveesti Topia ja Tessua. Niin surullinen ja ihana.

Tuo taisi olla minunkin suosikkeja pienenä.[/quote:218f20c306]

Entäs mikä on suosikkisi nyt, kun et ole enää pieni vesseli, vaan karski ja maailmaa nähnyt miehenköriläs?


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#7 18.01.2007 18:35

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Disneyn piirroselokuvat

Laatu wrote:

Entäs mikä on suosikkisi nyt, kun et ole enää pieni vesseli, vaan karski ja maailmaa nähnyt miehenköriläs?

En oikein tiiä. En muista tuota niin hyvin, että osaisin sanoa. Nuo kaikki uudemmat taitaa olla myös näkemättä.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#8 23.01.2007 14:04

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,920
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Mielenkiintoista, miten tälläkin forumilla teeskenellään sivistynyttä muka kriittisten buko-kommenttien muodossa, eikä kehdata rohkean avoimesti fanittaa bambia, tikua ja takua, helinä-keijua, seitsemää kääpiötä, dalmatialaisia, buzz lightyearia, arielia, tuhkimoa, aladdinia tai vaikka pinokkiota.

Tässä eräs unohtunut klassikko, joka omalla listallani nousee jopa kaikkien aikojen kakkossuosikiksi:
bernbianca2pic3.jpg
bernbianca2pic5.jpg
bernbianca2pic6.jpg

Australiaan sijoittuvassa Bernard ja Bianca (Rescuers Down Under) -piirroselokuvassa on ihan omanlaisensa tunnelma. Se haastaa väliin jopa tulkitsemaan, eikä kaikkea suinkaan tarjoilla valmiiksi pureskeltuna. Yleisilme on erityisen synkkä, ja vetää vertoja jopa Lumikin tunnelmaan. Ehkä nostalgisuuteni tekee minulle tepposet, mutta aina kun ajattelen tätä elokuvaa, tulee jännittävän harras olo.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#9 23.01.2007 14:31

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Aika vähän näitä on tullut nähtyä.

Offline

#10 23.01.2007 15:21

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

En ole vissiin nähnyt mitään 90- tai 2000-luvulla tehtyjä. 80-lukulaiset olivat toki parhautta...

Offline

#11 23.01.2007 15:23

forssto
Member
From: Tapiola, bitches
Registered: 03.11.2005
Posts: 17,016
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Mä diggaan noista kanssa tosi paljon. Yksi myöhempien aikojen kestosuosikeista on Aladdin! Robin Williams henkenä on yksi hienoimpia ääninäyttelysuorituksia koskaan! Onneksi Vesku Loiri veti roolin myös todella kunnialla suomenkielisessä versiossa.


Tero saatana, s'olet gay!

Offline

#12 23.01.2007 15:30

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Disneyn piirroselokuvat

Eipä oikein kiinnostus noihin jaksa riittää...on se sitten "rohkeuden puutetta" tai ihammitävaan. Akuankkoina ja lyhyinä pätkinä plplpl, mut noi pitkät leffat vetää sellasta patriarkaalista julistusta ja kristillisiä perhearvoja viimeistään rivien välistä niin että oksettaa. Joku totoro tai henkien kätkemä näitten sijaan ihan milloin vaan - mielikuvitusta ja uskoa enemmänkin itseen, kuin kehotuksia astumaan sentimentaalisuuden rämeeseen.

Disneylle vielä päättäväinen center


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#13 23.01.2007 15:36

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

nalle puh ystävää etsimässä peuk tongue <--- leikitään et toi on hinajapurkki


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#14 23.01.2007 15:55

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Disneyn piirroselokuvat

[quote:6f30fb5e23="HUIG"]Eipä oikein kiinnostus noihin jaksa riittää...on se sitten "rohkeuden puutetta" tai ihammitävaan. Akuankkoina ja lyhyinä pätkinä plplpl, mut noi pitkät leffat vetää sellasta patriarkaalista julistusta ja kristillisiä perhearvoja viimeistään rivien välistä niin että oksettaa. Joku totoro tai henkien kätkemä näitten sijaan ihan milloin vaan - mielikuvitusta ja uskoa enemmänkin itseen, kuin kehotuksia astumaan sentimentaalisuuden rämeeseen.

Disneylle vielä päättäväinen center[/quote:6f30fb5e23]

Joo, kyllä itseen uskominen on huomattavasti peuk umpaa kuin ystäviin/muihin/jne. uskominen/luottaminen, ja onhan se huomattavan vähemmän patriarkaalista ja/tai kristillistä.

Sitä paitsi, oli räme mikä tahansa, niin kyllä Disneyn piirretyt käsittelevät huomattavasti painavampia aiheita (esim. kuolema ja siihen suhtautuminen) kuin esim. Henkien kätkemä, josta pidän ihan yhtä paljon kuin esimerkiksi Pinokkiosta.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#15 23.01.2007 15:58

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Disneyn piirroselokuvat

ex-kolja wrote:

Joo, kyllä itseen uskominen on huomattavasti peuk umpaa kuin ystäviin/muihin/jne. uskominen/luottaminen, ja onhan se huomattavan vähemmän patriarkaalista ja/tai kristillistä.

Oppisinpa lukemaan kuten sinä, koljaseni...


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#16 23.01.2007 16:01

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Disneyn piirroselokuvat

HUIG wrote:

[quote:83f4efaa24="ex-kolja"]Joo, kyllä itseen uskominen on huomattavasti peuk umpaa kuin ystäviin/muihin/jne. uskominen/luottaminen, ja onhan se huomattavan vähemmän patriarkaalista ja/tai kristillistä.

Oppisinpa lukemaan kuten sinä, koljaseni...[/quote:83f4efaa24]

En tajuu, mutta so not.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#17 23.01.2007 16:43

forssto
Member
From: Tapiola, bitches
Registered: 03.11.2005
Posts: 17,016
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

ex-kolja wrote:

En tajuu, mutta so not.

Mä luulen, että se meinaa, että et oo ihan viksu, kun et tajua tuomita Disneyn mustavalkoista hyvä-paha -maailmaa.


Tero saatana, s'olet gay!

Offline

#18 23.01.2007 16:48

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Disneyn piirroselokuvat

forssto wrote:

[quote:1ca91bda50="ex-kolja"]En tajuu, mutta so not.

Mä luulen, että se meinaa, että et oo ihan viksu, kun et tajua tuomita Disneyn mustavalkoista hyvä-paha -maailmaa.[/quote:1ca91bda50]

Mutku mun pointtini oli se, että kyllä niitä mustavalkoisia sävyjä lyötyy vähän kaikkialta, eikä Disney-piirretyt o mielestäni palautettavissa tuohon dikotomiaan... Sitä paitsi, Disney-piirrettyjen ja henkien kätkemien kohderyhmä on ihan eri - ei kukaan mene kakaralle sanomaan, että joo kyl tää maailma on niin tulkinnan varainen kasa haisevaa/tuoksuvaa paskaa että, ja oletan että aikuinen ei ime kaikkea mitä hänelle tuputetaan eli osaa ns. keskustella katsomansa, kuulemansa ja lukemansa kanssa.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#19 23.01.2007 18:04

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Disneyn piirroselokuvat

ex-kolja wrote:

Disney-piirrettyjen ja henkien kätkemien kohderyhmä on ihan eri - ei kukaan mene kakaralle sanomaan, että joo kyl tää maailma on niin tulkinnan varainen kasa haisevaa/tuoksuvaa paskaa että, ja oletan että aikuinen ei ime kaikkea mitä hänelle tuputetaan eli osaa ns. keskustella katsomansa, kuulemansa ja lukemansa kanssa.

Väittäisin kyllä, että kohderyhmä on hyvinkin sama. En tiedä sitten, onko japanilaisen (kasvatus?)kulttuurin, kulttuuriemme erojen vai ihan vain tarinankerronnan loistavuuden ansiota, että noissa elokuvissa mielikuvitus juoksee vapaammin, ja tarinaan kutoutuu hyvinkin kokonaisvaltaisia opetuksia mm. suvaitsevaisuudesta.


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#20 23.01.2007 20:20

anzut
Member
Registered: 16.06.2005
Posts: 2,620

Re: Disneyn piirroselokuvat

[quote:6a4f30e081="Laatu"]
Australiaan sijoittuvassa Bernard ja Bianca (Rescuers Down Under) -piirroselokuvassa on ihan omanlaisensa tunnelma. Se haastaa väliin jopa tulkitsemaan, eikä kaikkea suinkaan tarjoilla valmiiksi pureskeltuna. Yleisilme on erityisen synkkä, ja vetää vertoja jopa Lumikin tunnelmaan. Ehkä nostalgisuuteni tekee minulle tepposet, mutta aina kun ajattelen tätä elokuvaa, tulee jännittävän harras olo.[/quote:6a4f30e081]
Oliko tuossa se kohtaus, kun joku tyttö on luolassa etsimässä timanttia tjsp ja luola alkaa täyttyä vedellä? On jotenkin jäänyt elävästi mieleen...

Offline

#21 23.01.2007 20:25

kaakku
ärrävikanen pelle
Registered: 23.06.2005
Posts: 13,960

Re: Disneyn piirroselokuvat

Ei, se on aikaisemmassa Bernard ja Bianca -elokuvassa.


Varikset komentavat

Offline

#22 25.01.2007 00:02

Sidewalker
Nice Guy Sepi
From: Oulu
Registered: 01.07.2005
Posts: 710

Re: Disneyn piirroselokuvat

[quote:a8a8cb962b="Laatu"]Mulla: Kaunotar ja Hirviö.

beauty_beast.jpg
Disneyn mittakaavassa todella traagiset juonenkäänteet ja sivuhahmojen nerous riittänevät perusteluksi.[/quote:a8a8cb962b]
Smaa. Beauty and the Beastista on lämpimin muisto edesmenneestä mummostani. Vuoden '92 loppupuolella elokuva muistaakseni julkaistiin VHS:llä. Samaan aikaan julkaistiin myös The Jungle Book. Mummoni ehdotti, että saisin joululahjaksi BatB:n, mutta itse halusin paljon mieluummin TJB:n (BatB vaikutti liikaa "tylsältä tyttöjen leffalta" icon_rolleyes). Jouluaatto tuli, ja pettymyksekseni sainkin lahjaksi BatB:n. Valtavin ennakkoluuloin asetuin katsomaan elokuvaa. Seuraavat 80 minuuttia olivat 7-vuotiaalle Sepille dramaattisimmat, traagisimmat, hauskimmat ja ihanimmat mitä oli elokuvien parissa tullut koettua. Beauty and the Beastista tuli välittömästi Disney-suosikkini ja muutenkin yksi suosikkielokuvistani. Myöhemmin tuli nähtyä mm. Aladdin ja The Lion King. Molemmat erittäin hyviä, mutta ei kummallakaan ollut samanlaista (tunne)vaikutusta kuin Batb:lla. The Jungle Bookin näin myöhemmin, ja se oli erittäin tylsä, innoton ja suoraan sanottuna paska.

Offline

#23 25.01.2007 10:22

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Sidewalker wrote:

BatB vaikutti liikaa "tylsältä tyttöjen leffalta"

Minusta se kuulostaa Batmanin pojan koston paluulta. :?

Offline

#24 25.01.2007 12:01

Sidewalker
Nice Guy Sepi
From: Oulu
Registered: 01.07.2005
Posts: 710

Re: Disneyn piirroselokuvat

lintumies wrote:

80-lukulaiset olivat toki parhautta...

Mutta ei enää. 60-, 70- ja 80-luvut olivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta huonoa aikaa Disneylle. Paljon huonoja, tylsiä, mitäänsanomattomia elokuvia, ei voi mitn. Vasta vuoden '89 The Little Mermaid palautti Disneyn takaisin huipulle.

Offline

#25 25.01.2007 12:14

Sidewalker
Nice Guy Sepi
From: Oulu
Registered: 01.07.2005
Posts: 710

Re: Disneyn piirroselokuvat

Tässä yksi Disneyn aliarvostetuimmista elokuvista, joka on mielestäni erittäin hyvä:
p6.jpg

Elokuvaa voisi helposti tuomita huonoksi "kirjasta elokuvaksi"-adaptaatioksi. Kirjaa en ole lukenut, mutta kuulemma se on "yllättäen" paljon synkempi, etenkin lopusta.

Kun kuitenkin ottaa huomioon, että kyseessä on Disney ja elokuvan ikäraja oli USA:ssa G (=General Audience) ( ai kenraaliyleisö? :?), leffa on yllättävän synkkä. Esim. Frollon Hellfire-laulu sai aikaan kaikessa dramaattisuudessaan kylmiä väreitä. Yksi asia kuitenkin laskee elokuvan tasoa: ne kivipatsaat. Juuri kun elokuva menee hyvin dramaattiseksi (Pariisi tulessa jne.) kivipatsaat hyppäävät ruutuun ja esittävät Quasimodolle kamalan A Guy Like You -biisin! :? Ei, ei, ei ja vielä kerran ei.

Offline

#26 25.01.2007 12:54

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Sidewalker wrote:

[quote:66a65f65f4="lintumies"]80-lukulaiset olivat toki parhautta...

Mutta ei enää. 60-, 70- ja 80-luvut olivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta huonoa aikaa Disneylle. Paljon huonoja, tylsiä, mitäänsanomattomia elokuvia, ei voi mitn. Vasta vuoden '89 The Little Mermaid palautti Disneyn takaisin huipulle.[/quote:66a65f65f4]
Pitää tarkentaa vielä, että tarkoitin 80-luvulla näkemiäni, osahan (vai kaikki?) oli toki valmistunut jo aiemmin. Bernard ja Bianca, Topi ja Tessu, 101 dalmatialaista, Kaunotar ja kulkuri jne. Pieni merenneito taisikin olla ensimmäinen, jota en nähnyt (tai no, sitä Hiidenpataakaan en toki uskaltanut)...

Offline

#27 25.01.2007 15:02

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Disneyn piirroselokuvat

Sidewalker wrote:

Mummoni ehdotti, että saisin joululahjaksi BatB:n, mutta itse halusin paljon mieluummin TJB:n (BatB vaikutti liikaa "tylsältä tyttöjen leffalta" icon_rolleyes).

Itse halusin 7-vuotiaana lahjaksi JUPR:n, HRTK:n ja NJVAJJT:n. Vihatut kirjainsotkulyhenteet, joista ei saa selvää.  center


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#28 25.01.2007 15:03

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,484
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Alxity wrote:

Vihatut kirjainsotkulyhenteet, joista ei saa selvää.  center

sama


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#29 25.01.2007 15:04

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: Disneyn piirroselokuvat

Alxity wrote:

[quote:3bfdfa7822="Sidewalker"]Mummoni ehdotti, että saisin joululahjaksi BatB:n, mutta itse halusin paljon mieluummin TJB:n (BatB vaikutti liikaa "tylsältä tyttöjen leffalta" icon_rolleyes).

Itse halusin 7-vuotiaana lahjaksi JUPR:n, HRTK:n ja NJVAJJT:n. Vihatut kirjainsotkulyhenteet, joista ei saa selvää.  center[/quote:3bfdfa7822]

No kyllähän Sepi nuo mainitsi lyhentämättöminä edellisessä virkkeessään... NJVAJJT  peuk


This must be what jail / I will scratch

Offline

#30 25.01.2007 15:17

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Disneyn piirroselokuvat

DirtyBlueGene wrote:

No kyllähän Sepi nuo mainitsi lyhentämättöminä edellisessä virkkeessään... NJVAJJT  peuk

Niinpäs mainitsikin. En vaan osannut yhdistää, kun olen yksinkertainen... eiq nyt ehkä riittää tästä aiheesta.

Onhan tuo kirjainyhdistelmien käyttö silloin ihan ok kun kerran on edellisessä lauseessa nuo nimet lyhentämättöminä maininnut. Itselleni  tongue


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

Board footer

Powered by FluxBB