#1 18.01.2007 18:33

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Charles Bukowski

Koska täällä näytti olevan enemmän Buko-faneja perustan tälle herralle oman topicin.

Kaikki suomennokset olen tietääkseni lukenut ja suurimmasta osasta kovasti tykkäillyt. Naisia on ehkä noista tunnetuimmista paras. Postitoimisto ehkä hakee aavistuksen verran vielä suuntaa ja ei muutenkaan yllä vanhentuneen Bukowskin suoraan tyyliin, jota maustaa ajoittainen osuva filosofointi. Pulpia en tosin ole suomeksi lukenut ja ilmeisesti se noista kirjoista eniten suomennoksesta kärsiikin. Bukon runoja voi lukea kyllä suomeksikin, mutta itse olen saanut eniten irti niistä englanninkielisistä (kun vaan olen ensin lukenut ne suomeksi että tajuan mistä ne kertoo kun en kaikkia Bukon käyttämiä sanoja aina muuten käsitä). Suomennoksistahan häviää minusta aika tehokkaasti se runomitta, tai iskevyys tai mikä onkaan, mikä niissä alkuperäisissä on.

Luin myös Neeli Cherkovskin Charles Bukowskin elämä, vaikka olinkin pelännyt sen karistavan Bukowskin ympäriltä kokonaan sen myytisyyden. Olin aiemmin ajatellut, että en edes halua tietää kuka Bukowski todellisuudessa oli. Minulle riitti se, mitä Bukowskin kirjojen perusteella tiesin Bukon alteregosta Henry Chinanskista. Onneksi tuo elämänkerta ei juurikaan käsityksiä muuttanut ja yllättävänkin rehellisen omaelämänkerrallisia ne Bukon kirjat yleensä ovat. Keväällä näyttäisi Sammakolta muuten olevan tulossa Charles Bukowski: 234 runoa kokoelma, joka menee varmasti hankintaan. Bukowskia lukiessa on vaan se huono puoli, että heti alkaa tehdä mieli paukkua lähibaarissa...

Bukon kirjoista on muuten väännetty vissiin ainakin kaksi elokuvaa. Barflyn tekemisessä mestarijuoppo oli itsekin mukana. Harmi vaan ettei tuota saa mistään R2 DVD:nä tai muussakin formaatissa. Haluaisin kovasti nähdä! Hollywood-kirjahan muuten kertoo tuon leffan tekemisestä.

Toinen filmatisointi on Factotum, josta ainakaan minä en kovasti tykännyt. Leffassa tulee esille vain se juoppohullu naistenhakkaaja-Buko ja se sivustakatseleva juoppo filosofi jää kokonaan tuomatta esille. Bukon kirjoista paistaa läpi myös älykkyys, mutta tuosta leffasta sitä ei oikein löydy.

Tässä muuten vielä linkki Bukon viimeiseen haastatteluun http://www.sammakko.com/kirjat_ja_kirja … attelu.php

Ja muutama hieno kuva:

fot_buk03.jpg

fot_buk23.jpg

fot_bukc04.jpg

81naked-41.jpg

Ei sitä turhaan sanottu vanhaksi likaiseksi mieheksi...


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#2 18.01.2007 19:13

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: Charles Bukowski

Alxity wrote:

Ja muutama hieno kuva:

Tupou-topikissa nämä. eiq

Offline

#3 18.01.2007 20:29

vforss
Member
From: Turku
Registered: 30.10.2005
Posts: 133
Website

Re: Charles Bukowski

[quote:f262d01518="Alxity"]Koska täällä näytti olevan enemmän Buko-faneja perustan tälle herralle oman topicin.

Kaikki suomennokset olen tietääkseni lukenut ja suurimmasta osasta kovasti tykkäillyt. Naisia on ehkä noista tunnetuimmista paras. Postitoimisto ehkä hakee aavistuksen verran vielä suuntaa ja ei muutenkaan yllä vanhentuneen Bukowskin suoraan tyyliin, jota maustaa ajoittainen osuva filosofointi. Pulpia en tosin ole suomeksi lukenut ja ilmeisesti se noista kirjoista eniten suomennoksesta kärsiikin. Bukon runoja voi lukea kyllä suomeksikin, mutta itse olen saanut eniten irti niistä englanninkielisistä (kun vaan olen ensin lukenut ne suomeksi että tajuan mistä ne kertoo kun en kaikkia Bukon käyttämiä sanoja aina muuten käsitä). Suomennoksistahan häviää minusta aika tehokkaasti se runomitta, tai iskevyys tai mikä onkaan, mikä niissä alkuperäisissä on.

Bukon kirjoista on muuten väännetty vissiin ainakin kaksi elokuvaa. Barflyn tekemisessä mestarijuoppo oli itsekin mukana. Harmi vaan ettei tuota saa mistään R2 DVD:nä tai muussakin formaatissa. Haluaisin kovasti nähdä! Hollywood-kirjahan muuten kertoo tuon leffan tekemisestä.
[/quote:f262d01518]

Ehottomasti kannattaa lukea Bukowskit alkukielellä, vaikkei aina kaikkea tajuaiskaan. Muuten menettää liikaa (vaikka en kyllä oo tainnu ainuttakaan suomennosta lukea, joten tiiä vaikka olisivat sinänsä osuviakin).

On tainnu tulla luettua, jos ei nyt lähes kaikkea, niin ainakin valtaosa Bukin tuotannosta. Onhan siinä hirveästi toistoa, samat stoorit tulee uudestaan ja uudestaan vähän eri sanamuodoissa, mutta ei haittaa kun säännöstelee lukemista ja sitä paitsi: onhan ne pirun hyviä juttuja!

Tuossa viime vuoden puolella tuli luettua vielä nuo Bukowskin kootut kirjeet ja nekin on kyllä suositeltavia. Suureksi osaksi ihan yhtä eläväistä tekstiä kuin varsinainen proosa&runotuotanto.

Elokuvia on tehty enempikin kuin noi kaksi, mutta semmoista sekalaista seurakuntaahan ne. Noitten kahden lisäksi tunnetuin taitaa olla italialainen Storie di ordinaria follia/Tales of Ordinary Madness, jossa on Ben Gazzara Hankina/Bukowskina (muistan lukeneeni, taisi olla noissa kootuissa kirjeissä, että Bukowski ei tykännyt tästä ollenkaan). Eipä oo tullu nähtyä, kuten ei myöskään tuota Hamerin Factotumia. Vähän kyllä kiinnostaisi, koska Hamerin Keittiötarinoita oli varsin jees. Barfly on ainoa, jonka oon nähnyt, mutta siitäkin on hiton pitkä aika. Taisi olla aika hyvä.

Offline

#4 18.01.2007 21:28

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Charles Bukowski

Kompit, ja teemaltahan tuli just aivan helvetin hyvä dokkari. Romaanit olen lukenut suomeksi, ja toimivat kyllä. Runoja tietty englanniksi. "Palm Leaves", tai siis se missä se istuu yksin kämpässään ja odottaa vuoden vaihtumista  peuk  tongue


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#5 18.01.2007 23:24

sheino
Member
From: Kotipiha Vallilassa
Registered: 31.05.2006
Posts: 4,116

Re: Charles Bukowski

Jos tykkää Bukowskista, suosittelen seuraavaa teosta:

fante_iso.gif


”Saavuttaakseni rikkinäisyyden ja pelokkuuden tunnelman lauloin kappaleen alasti pimeän studion lattialla”, kertoo Juha K. Korento.

Offline

#6 18.01.2007 23:57

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Charles Bukowski

[quote:eff553fcb7="sheino"]Jos tykkää Bukowskista, suosittelen seuraavaa teosta:

fante_iso.gif[/quote:eff553fcb7]

Tuohan oli yksi Bukon suurista esikuvista vissiin. Olen lukenut, mutta mielestäni jää aika paljon jälkeen Bukon teksteistä. Ei huono, mutta ei loistavaa.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#7 19.01.2007 00:25

sheino
Member
From: Kotipiha Vallilassa
Registered: 31.05.2006
Posts: 4,116

Re: Charles Bukowski

[quote:ae4ac46879="Alxity"][quote:ae4ac46879="sheino"]Jos tykkää Bukowskista, suosittelen seuraavaa teosta:

fante_iso.gif[/quote:ae4ac46879]

Tuohan oli yksi Bukon suurista esikuvista vissiin. Olen lukenut, mutta mielestäni jää aika paljon jälkeen Bukon teksteistä. Ei huono, mutta ei loistavaa.[/quote:ae4ac46879]

Itsellä taas menee täysin päinvastoin. En jaksa nykyään juurikaan Bukowskia (joskus 4-5 vuotta sitten vielä jaksoi), mutta sen sijaan Bukowskin kehuma joululomalla lukemani John Fanten kirja yllätti mukavasti.


”Saavuttaakseni rikkinäisyyden ja pelokkuuden tunnelman lauloin kappaleen alasti pimeän studion lattialla”, kertoo Juha K. Korento.

Offline

#8 19.01.2007 13:30

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,162

Re: Charles Bukowski

Nyt on Buko -kausi menossa taas. Pulp ja Hot Water Music tuli just luettua ja nyt on kesken Vanhan likaisen miehen juttuja. Vielä ois odottamassa kootut kirjeet osat 1 ja 2 ja Amerikan matadori.

Suurimman osan Bukoista oon lukenu suomeks ja oon sitä mieltä että vois lukee ne uudestaan englanniks. Jotenkin ei vaan svengaa käännettynä. Noista romaaneista suosikki on ehkä Naisia tai Factotum. Pulp oli aika.. outo ja kökkö. Ton Cherkovskin elämäkerran oon myös lukenut.

Leffoista oon nähny Factotumin ja tykkäsin kyllä vaikkei se mikään mestariteos olekaan.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#9 19.01.2007 13:38

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Charles Bukowski

Pulp on todella huono, jos ollaan tarkkoja, vaikkakin juuri sen takia ko. teos on yksi B:n mielenkiitoisimmista teoksista (mitä tulee minuun lukijana). Ne "vakavammat" teokset eivät enää jaksa kiinnostaa, ei oikeastaan tipan vertaa, vaikka kai niilläkin omat ansionsa on. (Kyse on siitä, mikä minua kiinnostaa kirjallisuudessa, ei niinkään arvostelusta, vaikka tuon voisikin lukea myös implisiittisenä kritiikkinä.)


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#10 19.01.2007 14:51

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Charles Bukowski

Jack-yhtyeen Cinematic-kappale wrote:

I can hear Bukowski read aloud to John Fante

Offline

#11 19.01.2007 15:16

Leif Erikson
Member
From: Tku
Registered: 14.06.2005
Posts: 6,397

Re: Charles Bukowski

[quote:0e98e67998="Modest Mousen Bukowski-kappale"]Woke this morning and it seemed to me
That every night turns out to be
A little bit more like Bukowski
And yeah, I know he's a pretty good read
But God, who'd wanna be?
God, who'd wanna be such an asshole?
[/quote:0e98e67998]


"A repo man's always intense"

Offline

#12 19.01.2007 19:02

vforss
Member
From: Turku
Registered: 30.10.2005
Posts: 133
Website

Re: Charles Bukowski

[quote:fa2ea21a71="sheino"]Jos tykkää Bukowskista, suosittelen seuraavaa teosta:

fante_iso.gif[/quote:fa2ea21a71]

O jeah! Fantelta tullut luettua myös Wait Until Spring, Bandini (edeltää Ask the Dustia), mik on oikke hyvä, Brotherhood of the Grape, joka on varmaan kaikista paras ja Full of Life, joka oli semmoinen "ihan kiva". Enempi himottaa, mut on vähän heikosti saatavilla (no tietty ny jostain Amazonista sais...)

Vaan onko kukaan lukenut Fanten poikaa Dania? Ite en oo, kannattaisko?

Offline

#13 21.01.2007 22:41

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Charles Bukowski

vforss wrote:

Vaan onko kukaan lukenut Fanten poikaa Dania? Ite en oo, kannattaisko?

Ainakin Pöntön luin joskus. Kyllä se ihan lukemisen arvoista on. Eroaa aika paljon isänsä tuotannosta minusta. Lähempänä ehkä Bukowskia jopa. Suosittelen kuitenkin ainakin johonkin teokseen tutustumaan.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#14 21.01.2007 22:47

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Charles Bukowski

Niin ja tuosta Pulpista vielä... Sehän kirjoittikin sen rikosromaaniparodiaksi. Eli onko se loistava parodia vai paska rikosromaani? Vai onko se jopa paska parodia? En tiedä.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#15 22.01.2007 02:30

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Charles Bukowski

Olen lukenut vain Postitoimiston, Vanhan likaisen miehen juttuja-kirjan ja vielä jonkun novellikokoelman jonka nimeä en nyt muista. Hiton hyviä kaikki. peuk tongue

Offline

#16 22.01.2007 13:38

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Charles Bukowski

Alxity wrote:

Niin ja tuosta Pulpista vielä... Sehän kirjoittikin sen rikosromaaniparodiaksi. Eli onko se loistava parodia vai paska rikosromaani? Vai onko se jopa paska parodia? En tiedä.

Se on mielestäni paska rikosromaani, mutta vielä paskempi parodia.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#17 24.01.2007 09:27

Leif Erikson
Member
From: Tku
Registered: 14.06.2005
Posts: 6,397

Re: Charles Bukowski

"Naisia" tällä hetkellä menossa, ja täyttä parhauttahan tuo ainakin tähän asti ollut. peuk


"A repo man's always intense"

Offline

#18 24.01.2007 10:59

Larg
Member
Registered: 05.02.2006
Posts: 1,191
Website

Re: Charles Bukowski

Siinä sivussa tuli luettua viime kesänä. Olihan se hyvä.

Offline

#19 24.01.2007 11:35

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: Charles Bukowski

Bukowskien lukemisesta alkaa kohta olla kymmenen vuotta. Silloin ainakin tykkäsin kaikesta, muistaakseni. Pian voisi olla uusintakierroksen paikka.

Offline

#20 24.01.2007 23:33

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Charles Bukowski

Larg wrote:

Siinä sivussa tuli luettua viime kesänä. Olihan se hyvä.

Minusta se ei edes ollut niin kauhean hyvä. Jotenkin siinä jonkin verran ärsytti sellainen turha uho, jota Bukon myöhemmissä jutuissa on ehkä hieman vähemmän. Tai sitten siinä ärsytti vaan se kaikki paska, mitä päähenkilö joutui kokea. Mutta ihan viidyttävä joka tapauksessa. Uudestaan en vaan taitaisi jaksaa lukea, vaikka "se" taitaa hyllystäni löytyäkin.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#21 07.10.2007 22:57

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,910

Re: Charles Bukowski

Sammakolta on nyt tullut kovakantinen kokoelma Bukon runojen suomennoksista. 234 runoa on tuo opus nimeltään ja sisältää osin jo suomeksi julkaistuja runoja, mutta on siinä uusiakin suomennoksia ja lisäksi noiden kauemman sitten suomennettujen runokirjojen painokset on jo myyty loppuun.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#22 08.10.2007 15:11

nametaken_
Member
Registered: 04.04.2007
Posts: 1,083

Re: Charles Bukowski

Alxity wrote:

[quote:4695c5328c="Larg"]Siinä sivussa tuli luettua viime kesänä. Olihan se hyvä.

Minusta se ei edes ollut niin kauhean hyvä. Jotenkin siinä jonkin verran ärsytti sellainen turha uho, jota Bukon myöhemmissä jutuissa on ehkä hieman vähemmän. Tai sitten siinä ärsytti vaan se kaikki paska, mitä päähenkilö joutui kokea. Mutta ihan viidyttävä joka tapauksessa. Uudestaan en vaan taitaisi jaksaa lukea, vaikka "se" taitaa hyllystäni löytyäkin.[/quote:4695c5328c]

Muakin kyllä lähinnä ne henkilöt/tapahtumat vitutti, mutta eihän sille voi mitään että Bukowskin tyyli kirjoittaa on sellainen, että ne tapahtumat kääntyvät pikemminkin tragikomedian kuin tragedian puolelle. Ja tietty ilman tuota Bukowski ei olisikaan Bukowski.  icon_rolleyes Mutta jep, pitääpi lukea enempi Bukowskia niin osaisi sanoa, että mikä ois parasta, kun en ole ihan varma oisko tää sitten edes parasta. Tuossa pojan kasvutarinassa oli vaan aika paljon sellaista epäkiinnostaavakin, kuten jaarittelut jostain baseball-matsista.

Offline

#23 08.10.2007 15:26

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Charles Bukowski


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#24 08.10.2007 15:36

kaakku
ärrävikanen pelle
Registered: 23.06.2005
Posts: 13,960

Re: Charles Bukowski

icon_lolpeuk


Varikset komentavat

Offline

#25 08.10.2007 18:17

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Charles Bukowski

Luin ensin

Jean-Babtiste wrote:

"Palm Leaves", tai siis se missä se istuu yksin kämpässään ja odottaa sivun vaihtumista  peuk  tongue


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#26 22.06.2008 03:24

Muoppo
Member
From: Jyväskylä
Registered: 01.08.2007
Posts: 191

Re: Charles Bukowski

Etelen vetelät -novellikokoelma vihdoin reilun vuoden varausjonon jälkeen käpälässä ja kyllähän Charles edelleen vakuuttaa peuk

Offline

#27 22.06.2008 03:30

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Charles Bukowski

voi vittu näitä muopon postauksia icon_lol

Offline

#28 22.06.2008 03:35

Muoppo
Member
From: Jyväskylä
Registered: 01.08.2007
Posts: 191

Re: Charles Bukowski

ydinaukio wrote:

voi vittu näitä muopon postauksia icon_lol

Ne on aina ihan ok peuk

Offline

#29 22.06.2008 16:58

nordenstam
Member
Registered: 19.04.2006
Posts: 2,058

Re: Charles Bukowski

Hot Guitars wrote:

Budapest Bukowski


"noi (sun) listat tekevät ketjuista vittumaisia luettavia. vähänniinku kaikki muutkin sun postaukset siis mut voisit lopettaa. yllytys ei oo hyvä tekosyy. no ei niitä tartte sinnekään enää postailla. tuollaset listat vois upota jonneki huoneeseen ja muut (sun) jutut demiin."

Offline

#30 22.06.2008 17:02

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Charles Bukowski

Muoppo wrote:

VEtelen vetelät -novellikokoelma

peuk


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

Board footer

Powered by FluxBB