1. Index
  2. » Ei-popimpaa
  3. » Jazz-spåm

#1 05.07.2005 22:27

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Jazz-spåm

Nice!

Kuuntelen just Masadaa. Tää on jatsia. Tää on hyvää.

Kymmenen muuta vitun hyvää jatsilevyä:

The Art Ensemble of Chicago - Les Stances a Sophie
Albert Ayler - Live in Greenwich Village
Peter Brötzmann - Machine Gun
John Coltrane - The Olatunji Concert: The Last Live Recording
Don Cherry - Eternal Rhythm
Oliver Nelson - The Blues and the Abstract Truth
Sun Ra - Outer Spaceways Incorporated
Sonny Sharrock - Ask the Ages
Archie Shepp - Mama Too Tight
Cecil Taylor - Silent Tongues

Ei mulla muuta. Jatkakaa.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#2 06.07.2005 20:39

harry-irene
ex-punklegenda
Registered: 30.06.2005
Posts: 2,253

Re: Jazz-spåm

Ei voi hyväksyy!  :twisted:
Noi levyt ei o Koneempaa nähneetkään -- ja noille jokaiselle kuuluis oma otsikko... (paitsi mikäs toi Oliver Nelson sit on?)

Machine Gun ja Olatunji on ihan Autioo Saarta, mut Coltranelta ehkä kuitenkin enemmän tykkään kuunnella Olé'ta tai siis ainaski pitkää nimibiisiä.

Miettimättä Kymmenikössä -osastoon tulis lisäksi ainakin:
Charles Mingus - The Black Saint And The Sinner Lady
Albert Ayler - Spirits Rejoice
Miles Davis - On The Corner
Herbie Hancock - Headhunters
Django Rheinhardt - joku hyvä kokis
Ornette Coleman - Free Jazz
Sonny Sharrock - Ask The Ages
The Flying Luttenbachers - Destroy All Music

Mistähän päästä kannattaisi tutustua tarkemmin Pharoah Sandersiin?

Offline

#3 06.07.2005 23:13

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,514
Website

Re: Jazz-spåm

pharoah sandersiin tutustutaan impulse!-levyjen kautta, kaikki käy mutta oma top-5 ehkä:

thembi
summun-bukmun-umyun
tauhid
jewels of thought
karma

mä ostin taannoin albert aylerin triplavinyylin holy ghost, mutta on vielä korkkaamatta...

jatsin top-ten jää mun osalta tässä vaiheessa tekemättä, mutta coltrane on kunkku, parhaat sunship, om ja a love supreme ja vielä mainitsen tähän loppuun charles minguksen (black saint and the sinner lady).


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#4 12.07.2005 22:31

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: Jazz-spåm

harry-irene wrote:

Noi levyt ei o Koneempaa nähneetkään -- ja noille jokaiselle kuuluis oma otsikko... (paitsi mikäs toi Oliver Nelson sit on?)

Noku edelliselläkin foorumilla oli jatsitupak... eiku topikki koneemmassa  icon_redface

Tuo Nelsonin levy on mahtavaa blueskaavaista postboppailua (tai jotain sinnepäin, enhän minä oikeasti jatsistakaan mitään ymmärrä), mukana myös mm. Eric Dolphy, Roy Haynes ja Bill Evans.

Oma Sanders-suosikki taitaa olla Jewels of Thought, Mingusilta joko The Black Saint and the Sinner Lady tai Ah Um tai Blues & Roots. Flying Luttenbachersiakin olisi voinut listalle mahduttaa, esim. Alptraum-liven tai juuri tuon Destroy All Musicin.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#5 24.07.2005 22:13

harry-irene
ex-punklegenda
Registered: 30.06.2005
Posts: 2,253

Re: Jazz-spåm

Kappas, Akateemisen 8,90-laarista löytyi mm. Milesin Tribute to Jack Johnson ('70) -- ja kylläpä rokkaa! Ekassa vajaan puolen tunnin biisissä epäilemättä monia hämäisi se boogiemainen pohja, mutta komeaksi revittelyksihän se äityy. Esim McLaughlin runnoo kitarasta ihan postpunkmaisia kuvioita, ja Miles itsekin vallan villiintyy. Toka pitkä biisi alkaa erinomaisen funkisti ja päätyy mutkain kautta kauniiksi orkesterimaalailuksi.  Tämä taisi pompata omaksi kakkossuosikiksi heti On The Cornerin jälkeen.

Offline

#6 24.07.2005 22:46

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: Jazz-spåm

En ole vielä löytänyt yhtään Miles-levyä johon voisin varauksetta ihastua, mutta tuo voisi olla sellainen.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#7 27.09.2005 21:18

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Jazz-spåm

Jospa nyt avaisin sanallisen arkkuni tässäkin topicissa. Joskus ennen pidin jazzia melko elitistisenä musiikkina ja ehkä minulla edelleen on hieman ennakkoluuloja. Yritän kuitenkin päästä niistä eroon.

Miles Davisin Kind Of Blue oli minulle ensimmäinen hankkimani jazz-levy. Aluksi se kuulosti mukavan rauhalliselta tunnelmoinnilta, mutta nykyisin pidän sitä melko tylsänä levynä. Paljon parempi on sellainen klisee kuin John Coltranen A Love Supreme, jota nytkin parhaillaan kuuntelin. Itä-Euroopan reissulla se oli loistavaa nukahtamismusiikkia. Sopi jotenkin siihen reissutunnelmaan. Myös Coltanen Meditations on hyvä. Olatunjia en ole vielä kuullut.

Freejazziinkin olen yrittänyt tutustua. Ainoa levy, josta olen varauksettomasti innostunut on Sonny Sharrockin Ask The Ages. Harmi ettei tuota levyä tietenkään saa mistään. Ornette Colemanin The Shape Of Jazz To Come on myös hyvä ja olenkin ollut jo pidempään aikeissa hankkia sen. Archie Sheppin Mama Too Tightista en saanut mitään irti, vaikka tällä kertaa kyse tuskin oli yrityksen puutteesta.

Tällaista. Jazzin suhteen olen siis todellinen vasta-alkaja, mutta jokin minua vetää tämänkin musiikkityylin puoleen. Osittain kiitos kuuluu Jack Kerouacin kirjoille.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#8 28.09.2005 19:31

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: Jazz-spåm

Kyllähän pelkkä jazz-sanakin saa monet (useimmat?) heti ns. takajaloilleen, itsekin olin yksi heistä kunnes vain jokin naksahti. Ja kuten todettua, en ymmärrä musiikin teoriasta paljonkaan, joten pelkältä fiilispohjalta jatsilevyjäkin tulee kuunneltua.

Mama Too Tight viehättää ehkä eniten juuri siksi, kun siinä on "kaikkea": 20-minuuttisen A Portrait of Robert Thompsonin räävitön freekaaos rytmittyy marssivälikkeiden avulla hienosti, nimikappaleen vastustamaton big band -groove saa ulokkeet liikkeelle, rauhallinen Theme for Ernie on kaunis kuin mikä ja hiipivä Basheer summaa em. teemat levyn lopuksi täydellisesti. Ei siinä sen kummempaa.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#9 07.10.2005 18:18

paise
Member
Registered: 01.07.2005
Posts: 1,148

Re: Jazz-spåm

Löysin kirpparilta Herbie Mannin Wailing Dervishes -liven. Paljon kiintosampi kun herran lukuisat souljazz-jutut. Kolme biisiä lähi-itäfolkjatsia, riehakka versio norwegian woodista ja hassu säkkipillibop vielä päälle.  Nimibiisi ja Armenian lullaby on varsinkin kipeen hyviä.

Samalla tarttui mukaan Oriental windin Bazaar. Bändiä johtaa Don Cherrynkin kanssa soitellut ruotsinturkkilainen perkussionisti Okay Temiz. Räväkkää folkkifuusiota tämäkin, mutta ammatimaisen kuuloista paikoitellen, kontrolloidusti villiä. Paljon paremmin sama konsepti toteutuu Okay Temizin ja   turkkilaisen viulistin Salih Baysalin The Myth -kiekolla, kun ruotsalaiset instituutiojatsarit ei oo kangistamassa.


"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho

Offline

#10 07.10.2005 18:32

paise
Member
Registered: 01.07.2005
Posts: 1,148

Re: Jazz-spåm

harry-irene wrote:

Kappas, Akateemisen 8,90-laarista löytyi mm. Milesin Tribute to Jack Johnson ('70) -- ja kylläpä rokkaa! Ekassa vajaan puolen tunnin biisissä epäilemättä monia hämäisi se boogiemainen pohja, mutta komeaksi revittelyksihän se äityy. Esim McLaughlin runnoo kitarasta ihan postpunkmaisia kuvioita, ja Miles itsekin vallan villiintyy. Toka pitkä biisi alkaa erinomaisen funkisti ja päätyy mutkain kautta kauniiksi orkesterimaalailuksi.  Tämä taisi pompata omaksi kakkossuosikiksi heti On The Cornerin jälkeen.

Joo, minulla jäi tämä pitkäksi aikaa hyllyyn just ton boogie-junkkauksen takia, mutta innostuinpas kokeilemaan taas ja hyvältähen se kuulosti. Ja On the corner on kyllä suvereeni, mitä Miles-kiekkoihin tulee.


"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho

Offline

#11 25.10.2005 19:58

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Jazz-spåm

Tulipa viimeinkin hankittua Ornette Colemanin The Shape Of Jazz To Come. Oikein hyvä levy, ei mene liian free jazzailuksi (eli biisit eivät minusta hajoa kakofoniseksi äänien sekamelskaksi). En minä osaa muuta sanoa. En osaa kirjoittaa mitään järkevän kuuloista jazz-levyistä.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#12 26.10.2005 04:31

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,169
Website

Re: Jazz-spåm

frank lowe : black beings

nuff said.     siellä on se transsendentaali huuto
joka vie jalat alta. kokekaa se

LOVEEEEEEEEEEEE, arsenio


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#13 23.04.2006 22:42

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Jazz-spåm

Miles Davisin Bitches Brew-sessiot kuulostavat tällä hetkellä aivan parhaudelta. "Mikäs sen nimi nyt olikaan"-funkmimmihän johdatti Milesin Hendrixin ja muun rokin pariin ja taisi tehdä pelkästään hyvää Davisin musiikille. Ainakaan näissä biiseissä ole mitään samanlaista tylsyyttä ja eräänlaista laskelmoivuutta kuin esim. Kind Of Bluessa. Tai sitten se on kuuntelijan korvassa vain tämä ero. Himottaisi myös hankkia se Davisin boxi (miksen koskaan muista nimiä), joka on nauhoitettu Cellar Door-klubilla ja jossa on parina iltana mukana myös sähkökitara.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#14 24.04.2006 01:26

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Jazz-spåm

Alxity wrote:

Miles Davisin Bitches Brew-sessiot kuulostavat tällä hetkellä aivan parhaudelta. "Mikäs sen nimi nyt olikaan"-funkmimmihän johdatti Milesin Hendrixin ja muun rokin pariin ja taisi tehdä pelkästään hyvää Davisin musiikille.

Betty Davis (Marby)

[quote:547e68ae6f]It's easy to imagine the snickers when a 23-year-old model married a famous musician twice her age, but Betty was no gold-digger; she turned Miles on to Jimi Hendrix and Sly Stone (providing the spark that led to his musical re-invention on In a Silent Way and Bitches Brew[/quote:547e68ae6f]


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#15 05.06.2006 20:07

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Jazz-spåm

Keväällä on tullut ihasteltua - Coltranen ohella - lähinnä Wayne Shorteria, Lee Morgania, Sun Rata, Donald Byrdiä ja varsinkin Thelonious Monkia.

Monkin pianon poksahtelut ja rytmitykset on kyllä ihan parhautta.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#16 06.06.2006 03:41

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,169
Website

Re: Jazz-spåm

>Keväällä on tullut ihasteltua - Coltranen ohella - lähinnä Wayne Shorteria, >Lee Morgania, Sun Rata, Donald Byrdiä ja varsinkin Thelonious Monkia.
>Monkin pianon poksahtelut ja rytmitykset on kyllä ihan parhautta.

kyllä, monk ja etenkin varhaisempi sun ra on kevätmusaa parhaimmillaan, ihanaa! tohon listaan lisäisin vielä ehkä sonny rollinsin, ainakin night at the village vanguard vol. 1 & 2. ja suuri osa orneten jutuistakin tuntuu kutkuttelevan parhaiten juurikin keväällä.

arschloch


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#17 06.06.2006 15:35

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Jazz-spåm

[quote:7cc6f30782="artsy"]>Keväällä on tullut ihasteltua - Coltranen ohella - lähinnä Wayne Shorteria, >Lee Morgania, Sun Rata, Donald Byrdiä ja varsinkin Thelonious Monkia.
>Monkin pianon poksahtelut ja rytmitykset on kyllä ihan parhautta.

kyllä, monk ja etenkin varhaisempi sun ra on kevätmusaa parhaimmillaan, ihanaa! tohon listaan lisäisin vielä ehkä sonny rollinsin, ainakin night at the village vanguard vol. 1 & 2. ja suuri osa orneten jutuistakin tuntuu kutkuttelevan parhaiten juurikin keväällä.

arschloch[/quote:7cc6f30782]

Joo! Sonny Rollinsin unohdin listalta. Itse asiassa, Sonny kolahtaa kovemmin kuin Shorter..


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#18 07.06.2006 13:58

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Jazz-spåm

Don Cherryn Where Is Brooklyn? -levy paljastui varsin kovaksi tapaukseksi, Ornette Colemanin hämärähköjä linernoteseja myöten. Pharaoh pysyy mukavasti raiteilla, eikä yritä varasta show'ta ylitunteellisella tööttäyksellä (mielestäni herran suurin ongelma on liian voimakas tehokeinojen käyttö, jos nyt on pakko jotain nostaa esille. Tästä esimerkkinä Coltranen Meditations, josta tekee loistavan juuri se, ettei joka biisi ole junaonnettomuudelta kuulostava freefest.) Don Cherryn taas on tasaisen varma, ja taustalla soittavasta rytmiryhmästä ei ole pahaa sanaa. Pharaoh ja Cherry toimivat hienosti yhteen.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#19 07.06.2006 14:49

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Jazz-spåm

Minäkin otin artsyn vinkistä vaarin, ja kuuntelin eilen tuota Where Is Brooklyn -levyä. Loistavaa kamaa, todellakin. Basisti on ärhäkkä, kävelee, hyörii, pyörii ympäriinsä kuin väkkärä ja tuuttailuissa on koko ajan sielukkuutta.
Biisitkin ovat jazz-minälleni sopivan mittaisia, siinä kuuden minuutin molemmin puolin paitsi viimeinen 17-minuuttinen vetäisy.

Allmusic sanoo ettei tämä ole edes yhtä essential kuin Cherryn pari aiempaa kiekkoa, joten pitääpä niihinkin tutustua.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#20 07.06.2006 14:51

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Jazz-spåm

[quote:6194d4db3d="Laatu"]
Allmusic sanoo ettei tämä ole edes yhtä essential kuin Cherryn pari aiempaa kiekkoa, joten pitääpä niihinkin tutustua.[/quote:6194d4db3d]

Nojoo, mutta sanoisin tämän olevan ihan herran parhaimmistoa. Toisin sanoen: inhoan tuota termiä, essential.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#21 07.06.2006 14:53

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Jazz-spåm

Jaa, mä taas rakastan sitä termiä, joten eiköhän pistetä väittelyksi.

"Take it from the top, boys!" ; )


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#22 07.06.2006 14:59

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Jazz-spåm

[quote:78fc97377b="Laatu"]Jaa, mä taas rakastan sitä termiä, joten eiköhän pistetä väittelyksi.

"Take it from the top, boys!" ; )[/quote:78fc97377b]

Essential tarkoittaa lähinnä suosituinta, enemmistön rakastamaa (indierunkkujen keskellä free jazz on enemmistön jazzia, vaikka kyse ei laajemmassa yhteydessä olisikaan varsinaisesta enemmistöstä), ja ajan patinoimaa "klassikkoa", varsinkin allmusic.comin kaltaisten tahojen lanseeramina. Vihaan myös kaanonin itsetarkoituksellista vastustusta, joten olen hiljaa, ja totean vain että Where is Brooklynin kaltainen melkein-klassikko sopii pirtaani varsin hyvin...  icon_wink


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#23 07.06.2006 15:00

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,893
Website

Re: Jazz-spåm

[quote:630d09f6c5="ex-kolja"]
Essential tarkoittaa lähinnä suosituinta, enemmistön rakastamaa (indierunkkujen keskellä free jazz on enemmistön jazzia, vaikka kyse ei laajemmassa yhteydessä olisikaan varsinaisesta enemmistöstä), ja ajan patinoimaa "klassikkoa", varsinkin allmusic.comin kaltaisten tahojen lanseeramina. Vihaan myös kaanonin itsetarkoituksellista vastustusta, joten olen hiljaa, ja totean vain että Where is Brooklynin kaltainen melkein-klassikko sopii pirtaani varsin hyvin...  icon_wink[/quote:630d09f6c5]

Smaaa.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#24 20.06.2006 02:01

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Jazz-spåm

Eric Dolphyn Out to Lunch on ihan mahtava! Hienoa avangardistista jazzia. Aivan loistava levy.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#25 22.06.2006 19:55

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Jazz-spåm

Bitches Brew on aivan loistava levy! Sain vihdoinkin ostettua omaksi. Aivan loistavaa häröilyä! Horojen panemisella Davis puhaltaa vihdoinkin rohkeasti siihen foniinsa, eikä vaan hissuttele jotain hissimusiikkia.  peuk  tongue


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#26 23.06.2006 12:33

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Jazz-spåm

Alxity wrote:

Bitches Brew on aivan loistava levy! Sain vihdoinkin ostettua omaksi. Aivan loistavaa häröilyä! Horojen panemisella Davis puhaltaa vihdoinkin rohkeasti siihen foniinsa, eikä vaan hissuttele jotain hissimusiikkia.  peuk  tongue

Davis ei kyllä paljoa "foniinsa" puhaltele.  icon_lol

Offline

#27 25.06.2006 21:48

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Jazz-spåm

[quote:f4f0c854f2="ydinaukio"]
Davis ei kyllä paljoa "foniinsa" puhaltele.  icon_lol[/quote:f4f0c854f2]

Sama asia  grin


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#28 27.07.2006 11:09

paise
Member
Registered: 01.07.2005
Posts: 1,148

Re: Jazz-spåm

Steve Reidia on tullu kuunneltua reilusti tässä viimeaikoina, kun ei noita kaikkein ryppyotsasimpia jatsareita aina jaksa.


"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho

Offline

#29 27.07.2006 12:59

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Jazz-spåm

Jos ny vaikka tänne jotain kirjoittaisi kun Porin jazzeillakin tuli käytyä.

Dizzy Gillespie jne soitti pari oikein hyvää biisiä. En sitten tiedä olivatko omia vai jotain klassikoita. Tarja Halonenkin oli katsomassa (ei liity mitenkään mihinkään).

Five Corners Quintet ei oikein säväyttänyt. Jotenkin oli niin sellaista kliinisen ja harkitun oloista menoa. Olisi vähän hulinaa tai jotain vastaavaa kaivannut. Eipä muuta.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#30 27.07.2006 13:22

Bunuel
Member
Registered: 21.06.2005
Posts: 126

Re: Jazz-spåm

Alxity vanha Sting-fani  icon_razz  Olisit ollut samaan aikaan jazz-kadun ilmaiskonsertissa, ranskalainen Musica Brass oli festareiden paras bändi (noin kymmenen keikkaa näin).


No you mind yer bleedin own you two bob cunt

Offline

  1. Index
  2. » Ei-popimpaa
  3. » Jazz-spåm

Board footer

Powered by FluxBB