#1 25.03.2007 03:05

Ylitarkastaja Tolonen
Member
Registered: 19.01.2007
Posts: 8,599

Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Tällainen voisi olla kiva. Mä aloitan... Tässä ohjeet miten runkkaa OS X:ää audiotyötä varten:

http://emusician.com/mag/emusic_tracking_big_cats/


Jäsen: vitun hapan pappaosasto.

Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan

Offline

#2 25.03.2007 10:49

leposi
Viini-illan Göbbels
Registered: 14.06.2005
Posts: 34,533

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Mä tarttisin paristot mun Casiotoneen ja sitten mikin, jotta voisin nousta Suomen viralliselle sinkkulistelle vuonna 2009.

Offline

#3 25.03.2007 11:47

forssto
Member
From: Tapiola, bitches
Registered: 03.11.2005
Posts: 17,016
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

leposi wrote:

Mä tarttisin paristot mun Casiotoneen ja sitten mikin, jotta voisin nousta Suomen viralliselle sinkkulistelle vuonna 2009.

Vuonna 2009 siihen vaaditaankin n. 13 yksikön myynti. Ykköstila lohkeaa jos saa 20 sinkkua kaupaksi.


Tero saatana, s'olet gay!

Offline

#4 25.03.2007 11:49

leposi
Viini-illan Göbbels
Registered: 14.06.2005
Posts: 34,533

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

forssto wrote:

[quote:4d52d64483="leposi"]Mä tarttisin paristot mun Casiotoneen ja sitten mikin, jotta voisin nousta Suomen viralliselle sinkkulistelle vuonna 2009.

Vuonna 2009 siihen vaaditaankin n. 13 yksikön myynti. Ykköstila lohkeaa jos saa 20 sinkkua kaupaksi.[/quote:4d52d64483]

Mun tavoite on sadassa, koska kaikki mun virtuaaliystävät ostais!

Offline

#5 25.03.2007 11:54

forssto
Member
From: Tapiola, bitches
Registered: 03.11.2005
Posts: 17,016
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

leposi wrote:

Mun tavoite on sadassa, koska kaikki mun virtuaaliystävät ostais!

Joo, toi on siihen aikaan jo kultasinkun raja.


Tero saatana, s'olet gay!

Offline

#6 25.03.2007 12:02

leposi
Viini-illan Göbbels
Registered: 14.06.2005
Posts: 34,533

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

forssto wrote:

[quote:6d56975090="leposi"]Mun tavoite on sadassa, koska kaikki mun virtuaaliystävät ostais!

Joo, toi on siihen aikaan jo kultasinkun raja.[/quote:6d56975090]

Minusta tulee kuuluisa rakkaus

Offline

#7 25.03.2007 12:23

Ylitarkastaja Tolonen
Member
Registered: 19.01.2007
Posts: 8,599

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Ja 15 minuuttia on sitten kutistunut 15 sekunniksi kun Suomen kansantalouden moottorina toimii julkkisten tehtailu...


Jäsen: vitun hapan pappaosasto.

Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan

Offline

#8 25.03.2007 15:25

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,901
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Otsikolle peuk
Olen aika noviisi, mutta hitunen studioäänittely- ja miksauskokemusta on takinliepeessä. Edes puolivakavissaan näistä aiheista käyty keskustelu kutkuttaa aivonystyröitä, tää äänitysbisnes on meinaan todella haastava ja monipuolinen laji, jonka oppimiseen menisi varmaan ihmisikä.

Muutamia asioita joita ite aloin noudattaa lakeina sitä mukaan kun kokemus karttui:

- Kaikki raidat sisään mahdollisimman "kuivina". Ei koskaan efektejä äänitysvaiheessa, ja eq:ta niin vähän kuin mahdollista. Tärkeämpää on mikrofonin oikea valinta ja sijoittaminen
- Särökitaraa äänittäessä kannattaa kaapista laittaa vähemmän säröä kuin mikä kuulostaa sopivalta huoneessa... mikrofoni lisää huomattavasti särön purevuutta.
- myytit kannattaa testata: Shure 57 on oikeasti aika paska mikki ja konkkamikit voivat kuulostaa mainioilta akustoimattomassa huoneessa.
- Hyvät monitorit ovat tärkeät, mutta ratkaisevampaa on se, että on tottunut kuunteluympäristöönsä. ts. kaiuttimet kannattaa sijoittaa kerralla oikein ja pitää ne samassa paikassa. Jos huoneen akustiikka/monitorit vaihtuvat, voi mennä kuukausia ennen kuin kuulee yhtään tarkasti.
- lauluraidat ovat lähes ainoat (ehkä myös bassorumpu) jotka vaativat kompressointia.
- melkeinpä kaikki mitä Steve Albini sanoo miksauksesta, äänittysfilosofiastaan ynnä muusta on totta.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#9 25.03.2007 17:37

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

[quote:3f5e2f4304="Laatu"]Otsikolle peuk
Olen aika noviisi, mutta hitunen studioäänittely- ja miksauskokemusta on takinliepeessä. Edes puolivakavissaan näistä aiheista käyty keskustelu kutkuttaa aivonystyröitä, tää äänitysbisnes on meinaan todella haastava ja monipuolinen laji, jonka oppimiseen menisi varmaan ihmisikä.
[/quote:3f5e2f4304]

Totta. Just äänitettiin bändin kanssa biisejä viikonloppu ja ainakin yksi asia on tullut (jo aikaisemmin) selväksi: kantsis olla enemmän kuin neljä raitaa. Toisaalta, tosipopparit soittaa kaiken livenä ja kerralla sisään!

Offline

#10 25.03.2007 17:56

Tomsk
ilmeisesti LUCKY MAN
From: Street of George
Registered: 03.02.2006
Posts: 12,617

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

[quote:de1c544c20="Feggy"][quote:de1c544c20="Laatu"]Otsikolle peuk
Olen aika noviisi, mutta hitunen studioäänittely- ja miksauskokemusta on takinliepeessä. Edes puolivakavissaan näistä aiheista käyty keskustelu kutkuttaa aivonystyröitä, tää äänitysbisnes on meinaan todella haastava ja monipuolinen laji, jonka oppimiseen menisi varmaan ihmisikä.
[/quote:de1c544c20]

Totta. Just äänitettiin bändin kanssa biisejä viikonloppu ja ainakin yksi asia on tullut (jo aikaisemmin) selväksi: kantsis olla enemmän kuin neljä raitaa. Toisaalta, tosipopparit soittaa kaiken livenä ja kerralla sisään![/quote:de1c544c20]

Kasettimankka is all you need.


Sent from my iPhone 16

Offline

#11 25.03.2007 17:59

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

[quote:4bd7e287db="Tomsk"][quote:4bd7e287db="Feggy"][quote:4bd7e287db="Laatu"]Otsikolle peuk
Olen aika noviisi, mutta hitunen studioäänittely- ja miksauskokemusta on takinliepeessä. Edes puolivakavissaan näistä aiheista käyty keskustelu kutkuttaa aivonystyröitä, tää äänitysbisnes on meinaan todella haastava ja monipuolinen laji, jonka oppimiseen menisi varmaan ihmisikä.
[/quote:4bd7e287db]

Totta. Just äänitettiin bändin kanssa biisejä viikonloppu ja ainakin yksi asia on tullut (jo aikaisemmin) selväksi: kantsis olla enemmän kuin neljä raitaa. Toisaalta, tosipopparit soittaa kaiken livenä ja kerralla sisään![/quote:4bd7e287db]

Kasettimankka is all you need.[/quote:4bd7e287db]

Totta, yllättävän vaikea on vaan nykyään löytää niitä -70-luvun vintagemankkoja. Meidän edellinen hajos just pari kuukautta sitten.

Offline

#12 25.03.2007 19:59

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Sairaalan poistetuista joutsenkaula_mikrofooneissa on poppailun sala siilissä.


bzort glorf bööth

Offline

#13 25.03.2007 20:05

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,901
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

hiirimattona wrote:

Sairaalan poistetuista joutsenkaula_mikrofooneissa on poppailun sala siilissä.

Tämä lause oli minulle täyttä dadaa -späm!


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#14 25.03.2007 20:09

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

kewl! pus
kyseinen lause mahdollistettiin tapahtuvan pari viikkoa sitten tapahtuneissa nauhoituxissa.


bzort glorf bööth

Offline

#15 25.03.2007 21:13

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Kaikki kannattaa vetää jo nauhotusvaiheessa särölle, ni kuulostaa tehokkaammalta ja luonnollisemmalta -späm


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#16 25.03.2007 21:17

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,901
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Jean-Babtiste wrote:

Kaikki kannattaa vetää jo nauhotusvaiheessa särölle, ni kuulostaa tehokkaammalta ja luonnollisemmalta -späm

Analogisesta miksauspöydästä jpp!


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#17 25.03.2007 21:38

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Laatu wrote:

[quote:b7debdb959="Jean-Babtiste"]Kaikki kannattaa vetää jo nauhotusvaiheessa särölle, ni kuulostaa tehokkaammalta ja luonnollisemmalta -späm

Analogisesta miksauspöydästä jpp![/quote:b7debdb959]Joo, ja paskoilla mikeillä.


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#18 26.03.2007 14:39

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

kappas, albinin oppilapset osa 4637.
[quote:47ff3f663a="Laatu"] Kaikki raidat sisään mahdollisimman "kuivina". Ei koskaan efektejä äänitysvaiheessa, ja eq:ta niin vähän kuin mahdollista. Tärkeämpää on mikrofonin oikea valinta ja sijoittaminen
[/quote:47ff3f663a]
mahdollisimman suuri eri. itse asiassa tässä asiassa ei ole peukalosääntöjä. jos loppumiksaus tapahtuu suurimmaksi osaksi tietokoneen sisällä (omissa sessioissani n,95% menee nykyään näin) on hilpein ja laadukkain eq- ja kompurointimahdollisuus nimenomaan äänitysvaiheessa. tottakai näin maalaa tietyllä tavalla itsensä nurkkaan mutta äänenlaadun kannalta sillä ei ole mitään merkitystä. samaten kannattaa muistaa että äänittäessä esim kitaraketjussa muljutetty flangeri kuulostaa täysin erilaiselta kuin miksauksessa lisätty. peukalosääntö on tässä se että ei ole sääntöjä.

Laatu wrote:

- Särökitaraa äänittäessä kannattaa kaapista laittaa vähemmän säröä kuin mikä kuulostaa sopivalta huoneessa... mikrofoni lisää huomattavasti särön purevuutta.

riippuu tilanteesta. sähkistä äänittäessä säröä tulee seuraavista vaiheista: spedut, etuaste, pääteaste, mahdollinen kajareitten klippaus, mikrofonin proximity ja mahdollinen yliohjautuminen, etuvahvistin (vanhat brittipöydät, mmmm...), kompurat, nauhuri (analogimaailmassa) ja sit tietty vielä miksausvaiheen muljuttimet.

näitästä vaan sekoittelemaan.

Laatu wrote:

- myytit kannattaa testata: Shure 57 on oikeasti aika paska mikki ja konkkamikit voivat kuulostaa mainioilta akustoimattomassa huoneessa.

jälkimmäitä lausetta en oikein ymmärrä. was?

57 on mainio mikki moniin kohteisiin. kitarastyrkkarissa se toimii mainiosti kun kestää ihan hillittömiä äänenpaineita. ja leikkaa valmiiksi matalimmat taajuudet.  hiukan hifimpään menoon esim senhheiserin 421-klassikkö on myös mannaa. 57:ssa kannattaa myös pitää mielessä että sen kestävyyden takia jotkus yksilöt ovat hilluneet mikkisalkuissa on 20 vuotta! siinä ajassa se hunajaisin yläpää tahtoo jo hiukan karista. 58:ssa usein myös se popstopper/tuulisuoja saattaa olla täysin riekaleina pitkän palvelun jälkeen. eli kannattaa testata aina yksilöt.
[quote:47ff3f663a="Laatu"]
- lauluraidat ovat lähes ainoat (ehkä myös bassorumpu) jotka vaativat kompressointia.[/quote:47ff3f663a]
olet todella lukenut albini-raamattusi.. icon_lol
[quote:47ff3f663a="Laatu"]
- melkeinpä kaikki mitä Steve Albini sanoo miksauksesta, äänittysfilosofiastaan ynnä muusta on totta.[/quote:47ff3f663a]
paino sanalla melkeinpä. hahaa. elä ymmärrä väärin, mies tekee helvetin hyvää rokkisaundia joka on samalla tehokas ja avara.

maailmassa on vaan aika paljon muutakin musiikkia.


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#19 26.03.2007 18:07

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,901
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

[quote:29c37aa5fe="silvawhale"]kappas, albinin oppilapset osa 4637.
[quote:29c37aa5fe="Laatu"] Kaikki raidat sisään mahdollisimman "kuivina". Ei koskaan efektejä äänitysvaiheessa, ja eq:ta niin vähän kuin mahdollista. Tärkeämpää on mikrofonin oikea valinta ja sijoittaminen
[/quote:29c37aa5fe]
mahdollisimman suuri eri. itse asiassa tässä asiassa ei ole peukalosääntöjä. jos loppumiksaus tapahtuu suurimmaksi osaksi tietokoneen sisällä (omissa sessioissani n,95% menee nykyään näin) on hilpein ja laadukkain eq- ja kompurointimahdollisuus nimenomaan äänitysvaiheessa. tottakai näin maalaa tietyllä tavalla itsensä nurkkaan mutta äänenlaadun kannalta sillä ei ole mitään merkitystä. samaten kannattaa muistaa että äänittäessä esim kitaraketjussa muljutetty flangeri kuulostaa täysin erilaiselta kuin miksauksessa lisätty. peukalosääntö on tässä se että ei ole sääntöjä.

Laatu wrote:

- Särökitaraa äänittäessä kannattaa kaapista laittaa vähemmän säröä kuin mikä kuulostaa sopivalta huoneessa... mikrofoni lisää huomattavasti särön purevuutta.

riippuu tilanteesta. sähkistä äänittäessä säröä tulee seuraavista vaiheista: spedut, etuaste, pääteaste, mahdollinen kajareitten klippaus, mikrofonin proximity ja mahdollinen yliohjautuminen, etuvahvistin (vanhat brittipöydät, mmmm...), kompurat, nauhuri (analogimaailmassa) ja sit tietty vielä miksausvaiheen muljuttimet.[/quote:29c37aa5fe]
Joo, no toihan just tarkoittaa sitä, että kun signaali kulkee koko laitearsenaalin läpi, niin särö kuulostaa erilaiselta kuin mikä kuulosti hyvältä äänityshuoneessa. Joten sitä vahvistinta pitää vähän kesyttää. Aika simppeliä...  Mun kokemuksen mukaan mikrofoni(sijoittelu mukaanlukien) vaikuttaa eniten. Analogisten pöytien kanssa en ole päässyt leikkimään, joten ei ole kokemusta mittarit punaisella äänittämisestä.

Tykkäsin jättää mahdollisimman paljon pelivaraa äänityshetkellä, koska kaikkia raitoja miksatessa oli paljon helpompi päätellä, mitä yksittäisestä raidasta otetaan pois. Ehkäpä tämä ajattelutapa muuttuisi itselläkin kokemuksen myötä.  Noudatin myös sitä, että (halvoilla digitaalisilla) eq:illa ei boostata vaan leikataan. Mitä enemmän olin äänittänyt, sitä vähemmän tein mikrofonin sijoittelun jälkeen yhtään mitään. Kukin tyylillään! (Ja myös käytössä olevat laitteet huomioiden).

[quote:29c37aa5fe="silwawhale"]

Laatu wrote:

- myytit kannattaa testata: Shure 57 on oikeasti aika paska mikki ja konkkamikit voivat kuulostaa mainioilta akustoimattomassa huoneessa.

jälkimmäitä lausetta en oikein ymmärrä. was?

57 on mainio mikki moniin kohteisiin. kitarastyrkkarissa se toimii mainiosti kun kestää ihan hillittömiä äänenpaineita. ja leikkaa valmiiksi matalimmat taajuudet.  hiukan hifimpään menoon esim senhheiserin 421-klassikkö on myös mannaa. 57:ssa kannattaa myös pitää mielessä että sen kestävyyden takia jotkus yksilöt ovat hilluneet mikkisalkuissa on 20 vuotta! siinä ajassa se hunajaisin yläpää tahtoo jo hiukan karista. 58:ssa usein myös se popstopper/tuulisuoja saattaa olla täysin riekaleina pitkän palvelun jälkeen. eli kannattaa testata aina yksilöt.[/quote:29c37aa5fe]

Ite en välittänyt hillittömistä äänenpaineista. Jotenkin sekin alkoi tuntua myytiltä, että styrkkareita pitäisi luukuttaa jotta äänitystulos onnistuisi parhaiten. Huom, äänittelin pääsääntöisesti jotain paskojen bändien paskoja transistorikaappeja, joten sekin hieman selittää. Omin korvin siedettävä meteli oli aika lailla sopiva äänitykseen. Shure 57 ei vaan miellyttänyt mua. Yläpää ei kuulosta hyvältä mun korviin. Ja tosiaan, jos nyt kerran pitää opetuslapseksi leimautua, niin Albinin mukaan 57 on "a piece of shit mic"... ; ) Kuulin tämän yksityiskohdan vasta sen jälkeen kun olin itse oppinut saman...

Netistä olin lukenut useasta lähteestä, että konkkamikkejä ei kannata käyttää, jos huone ei ole akustisesti hyvä. Kyllä mä jollain AKG:n C1000:lla sain ihan hyvää jälkeä, vaikka äänitystila ei ollut kovinkaan hyvän kuuloinen.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#20 26.03.2007 18:18

forssto
Member
From: Tapiola, bitches
Registered: 03.11.2005
Posts: 17,016
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Laatu wrote:

Kukin tyylillään!

Sehän Albinissa just vituttaakin, että vaikka se tekee hommansa - eli sen yhden soundin - tosi hyvin, se on viljelemissään näkemyksissä niin vitun dogmaattinen ja opetuslapsensa tuplaten samaa, eli kaikki mitä Pyhä Steve sanoo, on ehdottoman totta ja mikään siitä poikkeava ei vaan voi olla hyväksi. Tosiasiassa iso osa Steven säännöistä on ihan täyttä paskaa, kun laajennetaan kontekstia tosta sen estetiikasta ulospäin ja loppupeleissä koko äänittämishommassa on sääntöjä muutenkin aika helvetin vähän. Jokaisella mun tapaamalla helvetin hyvällä äänittäjällä / miksaajalla on omia konstejaan ja kaikilla yleensä hyvä oma soundi, joita mä en lähtisi arvottamaan millään tasolla.

Eli kuten Teemu sanoi, "peukalosääntö on tässä se että ei ole sääntöjä".


Tero saatana, s'olet gay!

Offline

#21 26.03.2007 18:23

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,901
Website

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Mun mielestä sen periaatteet on hyviä suuntaviivoja, joiden avulla aloitteleva harrastelija pääsee huomattavasti paremmille jäljille...

Ei sillä, tietynlaisiin rokkiäänityksiin ne on tarkoitettu ja vaikka jotain koneellista soundia tuotettaessa en Steveä kuuntelisikaan.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#22 26.03.2007 20:07

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

forssto wrote:

Sehän Albinissa just vituttaakin, että vaikka se tekee hommansa - eli sen yhden soundin - tosi hyvin, se on viljelemissään näkemyksissä niin vitun dogmaattinen ja opetuslapsensa tuplaten samaa, eli kaikki mitä Pyhä Steve sanoo, on ehdottoman totta ja mikään siitä poikkeava ei vaan voi olla hyväksi. Tosiasiassa iso osa Steven säännöistä on ihan täyttä paskaa, kun laajennetaan kontekstia tosta sen estetiikasta ulospäin ja loppupeleissä koko äänittämishommassa on sääntöjä muutenkin aika helvetin vähän. Jokaisella mun tapaamalla helvetin hyvällä äänittäjällä / miksaajalla on omia konstejaan ja kaikilla yleensä hyvä oma soundi, joita mä en lähtisi arvottamaan millään tasolla.

se kans tosi viihdyttävä siinä provosoinnissaan. itse asiassa esim siinä laajassa sound on soundin haastiksessa se vaikuttaa tosi leppoisalta kaverilta. et "mä nyt teen näin tän homman ku satun tykkäämään siitä näin".

toi kompressointihomma on kans vähän väärinymmärretty. yks albinin teesihän on et "vokaali on ainut raita mitä oikeasti pitää kompressoida". no, kun herra äänittää kaikki levynsä analogisesti kelalle (ja miksaa ne 2-raitakelalle) niin itse asiassa tuo ensimmäinen vaihe kompressoi kaikkia raitoja ja jälkimmäinen koko pakettia. tämä kaikki ilman yhtään varsinaista insert-kompuraa.

toi "kelanauhuriin +6-9dB:n tasolla" on muuten yks parhaista tavoista tehdä napakkaa perinnerokkisaundia. ja helposti. hemmetin hyviä plugareita kyllä löytyy nykyään samaan hommaan.


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#23 26.03.2007 20:50

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

ja sitä piti vielä sanomani-spØm..

oma preferenssini on aloittaa raitojen korjailu heti äänitystilanteessa koska se itse asiassa selventää työvuorta miksausvaiheessa. kompressoinnin suhteen olen kyllä vähän varoivaisempi koska (toisin kuin eq:ta) sitä ei juurikaan voi enää korjata takaisinpäin. lanattu mikä lanattu. oma kompurointini tässä vaiheessa itse asiassa on tavallaan pyrkimystä kopioida tota kelanauhutin tuomaan muutaman dB:n pyöristystä. ja fiilis nousee myös bändillä ja itsellä kun voi kuunnella ottoja enempi "valmiilla" saundeilla.

sit kun päästään miksausvaiheeseen niin huomattavasti kivempaa aloittaa toi savotta kun raidoilla on valmiiksi jo suht järkevät saundit, kitaroista esim leikattu kuminat pois  etc etc.

mut oma meininkini on et aina mennään tilanteen mukaan.


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#24 13.04.2007 14:06

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

muistuipa mieleen et jack endinen how to overproduce a rock record on mahtavaa luettavaa.. so true..


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#25 13.04.2007 14:15

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Pantiinpa kerrankin neliraitaäänityksessä mikki bassarin eteen. Nyt on vähän ongelma miten hyvin sen pitäisi kuulua. Onko nyrkkisääntöä?

Offline

#26 15.04.2007 10:06

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Feggy wrote:

Pantiinpa kerrankin neliraitaäänityksessä mikki bassarin eteen. Nyt on vähän ongelma miten hyvin sen pitäisi kuulua. Onko nyrkkisääntöä?

ei.  icon_biggrin

kerran luin yhden nashville-miksaajan haastiksen jolla oli tarkat speksit miten miksataan hyvä kantribiisi. tyyliin: "basari miksataan -6dB:n tasolle, snaren kanssa piikit -3dB, etc etc"

joillain on helppoa. me muut fiilistellään.

mut paras laulubalanssi (toinen ikuisuuskysymys) on MBV:n lovelessilla.


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#27 15.04.2007 14:17

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

silvawhale wrote:

[quote:abd513a9cb="Feggy"]Pantiinpa kerrankin neliraitaäänityksessä mikki bassarin eteen. Nyt on vähän ongelma miten hyvin sen pitäisi kuulua. Onko nyrkkisääntöä?

ei.  icon_biggrin

kerran luin yhden nashville-miksaajan haastiksen jolla oli tarkat speksit miten miksataan hyvä kantribiisi. tyyliin: "basari miksataan -6dB:n tasolle, snaren kanssa piikit -3dB, etc etc"

joillain on helppoa. me muut fiilistellään.

mut paras laulubalanssi (toinen ikuisuuskysymys) on MBV:n lovelessilla.[/quote:abd513a9cb]

Niinpä. No sanopas tästä raakamiksauksesta jotakin. Onko bassaria liikaa vai liian vähän?

http://www.helsinki.fi/~mroinila/Perfec … 4raita.mp3

Offline

#28 23.04.2007 14:08

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

[quote:be8eef7205="Feggy"]Niinpä. No sanopas tästä raakamiksauksesta jotakin. Onko bassaria liikaa vai liian vähän?

http://www.helsinki.fi/~mroinila/Perfec … 4raita.mp3[/quote:be8eef7205]
ainakin tietsikan kajareista kuulosti ihan hyvältä. pitääpä tsekata vielä isommista.

ihan ok konsti on kuunnella jotain vastaavaa tyyliä edustavaa levyä jonka saundista diggaa ja verrata siihen.


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#29 23.04.2007 14:09

silvawhale
Member
From: anus tirith
Registered: 21.11.2006
Posts: 12,833

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

täältä hyviä plugareita:

http://www.sonicfinger.com/

ja joka studio tarvii tän:

http://www.rane.com/pi14.html


Jean-Babtiste wrote:

Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.

jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto

Offline

#30 01.07.2010 02:09

Phlegm
Member
From: Land of Sodomites
Registered: 31.01.2006
Posts: 5,173

Re: Hyödyllisiä äänittämiseen liittyviä linkkejä

Nostetaas tämmöinen.

Voix näin tehdä:

Kitara/muut heebelit --> spedut --> dj-mikseri (levelit kohalleen ym...) --> USB/FW-audiointerface --> macbook, jossa sitten audacity tai vastaava toimii raiturina.

Onko tuo interface edes tarpeellinen? koska mullahan on jo toi mikseri (jossa lienee vahvistin) välissä. Mäcin äänikortti ei varmaan kyllä handlaa mitään ihmeitä ja toi mikseri saattaa tuutata aika lujaa signaalia (ainakin kuulokelähtö on vitun kovaääninen).

Eli siis ideanahan on se, että tekis mieli testata parii jutskaa, enkä vittu saatana todellakaan ala mikittämään jotain styrkkaria kerrostalossa tai ostamaan erillisiä digiraitureita. Haussa ei oo mikää autenttinen tai "hyvä" soundi, vaan jotain mekkalaa.

Last edited by Phlegm (01.07.2010 02:12)

Offline

Board footer

Powered by FluxBB