1. Index
  2. » Raskaampaa
  3. » CMX

#1 26.09.2005 22:06

riimu
Member
From: Turku
Registered: 14.07.2005
Posts: 648

CMX

Kuulemma uuden levyn nimi on "Pedot" ja harvinaisen epäkaupallinen viisu soi ratiossa. anaam. Toimii imho ja hulinaa riittää. Mitäs muut on mieltä.

Edit: Korjasinpas tuo otsikon oikeaksi orkl.


>:{/

Offline

#2 26.09.2005 22:25

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: CMX

Kyllähän tuo biisi aika hyvältä kuulostaa.
Sanotaanpa nyt vaikka jotain muutakin bändistä.

Ekat EP:t ovat aika kuuntelukelvottomia. Johannes Kastajalla oleva Lapsi tosin jaksoi hetken järkyttää/naurattaa.

Kolmikärki on ensimmäinen mielestäni varteenotettava teos näiltä. Aika harvoin jaksan sitäkään kuunnella, mutta levy sisältää mahtavan keikanlopetusbiisin Pyörivät Sähkökoneet. Muuten levy on minusta aika peruspunkkia.

Veljeskunta sisältää sitten jo jotain kansanlauluvaikutteita ja muutakin vaihtelua. Kätketty Kukka on CMX:n paras biisi ja harmittaa etten ole koskaan onnistunut todistamaan paikan päällä Helvetin Hyvää Paimenta livenä. Hienolta kuulostaa ainakin kuulemilllani bootlegeilla.

Aurinko on myös ihan hyvä levy, mutta aika harvoin sitäkään jaksan kuunnella. Biisit toimivat minusta paremmin livenä.

Aura on sitten bändin mestariteos. Loistavia biisejä, jotka alkavat osin olla jo aika poppia (esim. Ruoste). Mainitaan nyt sekin, että rateyourmusicissa ihmiset ovat rankanneet tämän parhaaksi CMX-levyksi.

Rautakantele on minusta Auraa hieman heikompi levy, jolla toki on loistavia biisejä, mutta myös muutama selvästi heikompi. Tämän levyn olen myös kuunnellut puhki.

Discopolis jakaa mielipiteet aika voimakkaasti, mutta minä pidän siitä. Onpa mukana jopa yksi jazziksi luokiteltava biisi. Vallat ja väet on yksi suosikki-cmx-biisini.

Vainajala on ensimmäinen levy, jonka näiltä ostin. Levyn nimikkobiisistä on huomattavasti parempi versio Cloaca Maxima II:lla. Ei yksikään on aivan täysin ylisoitettu biisi, jota en halua kuulla enää koskaan. Vieresta viljaa ja Taivaan lapset ovat suosikkejani tältä levyltä.

Dinosaurus oli ensin karvas pettymys, mutta nyttemmin olen oppinut arvostamaan sitäkin. Silti se on minusta aivan liian pitkä. Puolet lyhempänä se olisi kenties loistava. Myrskyn ratsut on loistava biisi ja Jatkuu niinkuin sade kuulostaa hieman Manicsien Design For Lifelta, vaikka riffi onkin tiettävästi keksitty ennen Manicseja.

Isohaara oli minusta loppujen lopuksi melko tylsä levy. Hieman Vainajalaan verrattavissa oleva välilevy.

Aion oli positiivinen yllätys, vaikka en enää jaksanutkaan siitä samalla tavalla innostua kuin aiemmista CMX-levyistä.

Lisäksi molemmilla Cloacoilla on paljon hyviä biisejä.

Voisi sanoa, että CMX on bändi, josta olen joskus pitänyt hyvinkin paljon. Nykyään en enää jaksa kuin silloin tällöin, mutta aivan käsittämättömän paljon nostalgiaa bändin tiettyihin biiseihin liittyy. CMX on yhdessä Beatlesin ja Black Sabbathin kanssa nuoruuteni soundtrack. Manic Street Preachers kuuluu kenties samaan kategoriaan, mutta sitä sain aina kuunnella yksin, CMX:stä sen sijaan myös kaverini pitivät.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#3 26.09.2005 23:33

blgr
Member
From: Tampere
Registered: 22.06.2005
Posts: 653
Website

Re: CMX

Cmx on ollut mulle vastenmielisyyden perikuva. No ei ihan mut melkein. Silti Discopolista olen kuunnellut joskus paljon ja pidän siitä vieläkin. Vainajalla on yksi hyvä kappale mutten muista nimeä. Joku talvijuttu. Dinosaurus on puolestaan toinen bändin osittain hyvä levy mutta liian pitkä toki, niinkuin mainittiinkin. Siinä on muutama hyvä kappale.
Isohaaran ostin mutten kieltämättä käsitä miksi, nyttemmin jo myyty pois. Aionin kuuntelin läpi enkä halunnut panostaa siihen sen jälkeen.

Vastenmielisyys juontuu lähinnä Aurinko/Rautakantele/Aura -asteikolle. Yritin niitä nuorempana mutta ne aiheutti lähinnä yökkäämisiä.
Alkuajan punkit kuulostaa myös hirvittäviltä.


laddism begins at home

Offline

#4 26.09.2005 23:41

leposi
Viini-illan Göbbels
Registered: 14.06.2005
Posts: 34,533

Re: CMX

Alkuaikojen punkit oli jees. Ja Aurinko taitaa olla suosikkini levyistä. Nykyään ei jaksa yhtään edes yrittään kuunnella. Mutta onhan ne keikat mitä oon muutamia nähnyt, nii ollunna ihan hyvää hulinata ja hikoilua. Progeiluhuumissani tää oli ihan maailman paras suomalainen orkesteri. Innostus taisi loppua kun se piiitkä (tuplacd?) tylsä levy tuli ulos. Siinä oli sellanen keltanen kansi, emmä tiiä...

Offline

#5 26.09.2005 23:46

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: CMX

Niin keikat! Muutaman aika kovan keikan olen näiltä nähnyt. Provinssissa 03 (onko siitä tosiaan jo noin kauan!) soittivat ennen Kätkettyä Kukkaa pätkän Love Will Tear Us Apartia. Se oli minusta hienoa.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#6 26.09.2005 23:52

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,896
Website

Re: CMX

Cloaca Maximan ostin joskus kun arvelin että tulisin pitämään siitä. Yksi tai kaksi biisiä sillä onkin oikein hyviä. Noin muuten kiinnostus bändiä kohtaan lopahti. Yrjänän teksteistä pidän, ja voisinkin lukea niitä mieluummin kansista kuin kuunnella rokkenrollin joukosta.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#7 27.09.2005 09:37

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,523
Website

Re: CMX

kumma juttu että tääkin oli joskus kova sana... nykyään en jaksa yhtään. parhaat levyt oli aura ja rautakantele, ensinmainitulta kun poistaisi ne kaksi umpitylsää biisiä (kultanaamio ja joku toinen...), no ainakin ton kultanaamion, niin olis ihan sikahyvä. mitäs siinä oli hyviä biisejä, talvipäivän seisaus, turkoosi, sametinpehmeä, raskas...jossain vaiheessa vaan tuntui että nää vain toistaa itseään ja jotenkin meni maku koko pändistä. alkuaikojen jutuista kolmikärki on mahtava, ja veljeskuntakin ihan jees. ep-biiseistä muistaakseni sellanen jossa lauletaan "lyökää kirves niiden otsaan joilla on valta ostaa ja myydä" oli paras, vai olikse lp-biisi... en muista. eikä oikein enää kiinnosta.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#8 27.09.2005 10:12

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005
Posts: 18,410

Re: CMX

[quote:a384de0a8e]Cmx on ollut mulle vastenmielisyyden perikuva.[/quote:a384de0a8e]

samaa


Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

Offline

#9 27.09.2005 10:50

lintumies
Member
From: Tampere
Registered: 14.06.2005
Posts: 8,565
Website

Re: CMX

psychocandy wrote:

kumma juttu että tääkin oli joskus kova sana... nykyään en jaksa yhtään. parhaat levyt oli aura ja rautakantele

Sama.

Offline

#10 27.09.2005 11:03

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: CMX

kyllä nää muuten iskis, mutta (tässä järjestyksessä) sanoitukset, musiikki ja habitus kammottavat. että jos korjaisivat ensin ne...

musiikkia opiskelijoille


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#11 27.09.2005 13:03

riimu
Member
From: Turku
Registered: 14.07.2005
Posts: 648

Re: CMX

Itse CMX:ää olen kuunnellut yläasteelta asti. Niitä kasetteja sitten siinä kopioitiin, kun cd-soitinta en omistanut. Nostalgiaa. Rautakantele on levyistä kovin ja ihmettelen miksi ihmiset ylistää niin kauheasti Auraa. Olihan se tietty Ruosteen ja Kultanaamion ansiosta läpimurtolevy. Mielestäni vaan Aura on kokonaisuutena hajanainen, vaikka pitääkin sisällä muutaman uskomattoman viisun (esim. Talvipäivänseisaus). Yleisesti Discopolis ja Veljeskunta on jäänyt vähemmälle kuuntelulle bändin tuotannosta. Kaikista muista pidän helvetisti. Jännä vaan kun monilla innostus bändiin on kadonnut ajan myötä. Itsellä kun se on kasvanut vaan. Varsinkin kun levyt ovat niin erilaisia.

Tosin Silmien takana on vieläkin karmea biisi.


>:{/

Offline

#12 27.09.2005 13:05

skoskima
Member
From: tre
Registered: 03.07.2005
Posts: 1,177

Re: CMX

henkilökohtaisesti tämä bändi oli minulle 'maailman paras' vuosina 1995-2002. isohaaraa kuuntelin hetken ja sitten kiinnostus lopahti. se oli minusta ensimmäinen cmx-levy jossa ei todellakaan ollut mitään uutta. aion oli jo vähän turhan kovaa jytää joten sitä en ole jaksanut hankkia. aionilla sanoituksetkin ovat jo ennätyksellisen kömpelöjä.

parhaat levyt aurinko ja discopolis? (riippuu vähän)

3 vuoteen en ole nähnyt keikkoja.. mutta ehkä vielä joskus.


Tobin Sprout wanted to be more than GBV's George Harrison

Offline

#13 27.09.2005 13:24

riimu
Member
From: Turku
Registered: 14.07.2005
Posts: 648

Re: CMX

Isohaaran kohdalla itselle tuli myös notkahdus. Kuitenkin myöhemmin levy on  iskenyt lujaa. Ongelmana juuri tuossakin on ollut hieman hajanainen kokonaisuus. Aion sitten olikin mestariteos. Sanoituksissa varsinkin iski teemana Saatanan olemus.


>:{/

Offline

#14 27.09.2005 13:53

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,523
Website

Re: CMX

antti tuisku versioi cmx:ää:

http://www.mesta.net/musa/uutiset/?aid=10696

en ehkä halua kuulla...


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#15 27.09.2005 13:55

turston
turska the wonder, tuohtunut vegaani
From: jojo
Registered: 13.06.2005
Posts: 9,517

Re: CMX

Eih! Valitsi sitten vielä yhden huonoimmista CMX:n biiseistä  icon_lol


ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!

Offline

#16 27.09.2005 18:30

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: CMX

Olen aina kavahtanut tätä bändiä. En ole edes kuunnellut tarpeeksi että voisin paskaksi haukkua.

Offline

#17 28.09.2005 19:24

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: CMX

"Pedot" on siis tuon tulevan levyn nimi, en oikein tiedä mitä pitäisi odottaa.

Jokin noissa uudemmissa CMX-levyissä mättää, vaikka Aion olikin Isohaaran jälkeen positiivinen yllätys. En tykkää saundeista ja Peippo on liian "taitava" rumpali, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Itse en.

top 5:

1. Kolmikärki
2. Rautakantele
3. Aurinko
4. Aion
5. Dinosaurus Stereophonicus

Auran ylistämistä en itse oikein tajua - onhan sillä Työt ja päivät, Turkoosi, Pilvien kuningas ja Talvipäivänseisaus, mutta niiden hittien parasta ennen -päiväys meni omalla kohdallani umpeen jo vuosia sitten. Toisaalta, jos yhtyeen biiseistä pitäisi jonkinmoinen top-lista väsätä, löytyisi joukosta tuskin yhtään singlelohkaisua...


This must be what jail / I will scratch

Offline

#18 01.10.2005 20:05

turston
turska the wonder, tuohtunut vegaani
From: jojo
Registered: 13.06.2005
Posts: 9,517

Re: CMX

Levyistä suosikkini ovat varmaan Aura ja Aion, muuten levyt ovat mielestäni aika epätasaisia, kaikista löytyy parhuksia mutta myös niitä paskoja. Sinkkujen toimivuus on mielestäni parempi uudemmilla levyillä, vanhemmilla levyillä ne suosikit ovat lähes aina muita kuin niitä sinkkubiisejä. Lepattajat on ehkä paras tältä bändiltä ,,/


ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!

Offline

#19 01.10.2005 20:19

turkele
Member
From: tkü
Registered: 29.07.2005
Posts: 4,381
Website

Re: CMX

1. discopolis
2. veljeskunta
3. rautakantele
4.-6. vainajala, aurinko, aura
7.-8. aion, kolmikärki
9.-10. dinosaurus, isohaara

Menisköhän jotakuinkin näin. Eli on kai tullut joskus kuunneltua. Toisin sanoen tätä pändiä ja tämän kautta löytyneitä bändejä progesta indiepoppiin on kiittäminen paljosta nykyisestä musiikkimausta.


EDIT: huh, raskaampaa??


I love you and dream about the Führer

Offline

#20 02.10.2005 23:08

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: CMX

[quote:43728bad25="turkele"]
EDIT: huh, raskaampaa??[/quote:43728bad25]

Minusta tämä voi hyvin olla raskaammassa. Tuolla Kevyempää-osastossa on joka tapauksessa enemmän bändejä ja foorumilaisten musiikkimaku on yleisesti sen verran "kevyttä" että ehkä näistä edes joskus jonkinlaista punkkia/raskaampaa rokkia tehneistä bändeistä on parempi puhua tässä osastossa. Ja onhan näillä sitäpaitsi biisi nimeltä Raskas. grin


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#21 02.10.2005 23:26

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: CMX

Useimmille jo wanh1, mutta laitetaan nyt tännekin:

rockhuora0232.jpg


This must be what jail / I will scratch

Offline

#22 03.10.2005 09:01

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,523
Website

Re: CMX

riimu wrote:

Edit: Korjasinpas tuo otsikon oikeaksi orkl.

asiahan ei minulle kuulu, mutta voishan ne pedot pudottaa sieltä kokonaan kun täällä kuitenkin puhutaan muustakin kuin uusimmasta levystä.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#23 06.10.2005 20:00

kaakku
ärrävikanen pelle
Registered: 23.06.2005
Posts: 13,960

Re: CMX

Rautakantele soi joskus isosiskoni kasettisoittimessa. Isosisko oli silloin punkkari (ja kuunteli CMX:ää  confused_new ). Tämä oli minun ensikosketukseni ko. yhtyeeseen.
Sitten menikin muutama vuosi. Vanhemmat erosivat. Muutin toiselle puolelle kaupunkia ja tutustuin erääseen naapurin tyttöön. Joka soitti minulle Cloaca Maximaa. Oli alkukevät. Seuraavan kerran levysoittimeeni eksyi jokin muu levy ehkä syksyllä. Ja Cloaca Maxima soi yötä päivää. Kokoajan (mul oli 3:n levyn vaihtaja).
Ehdin myös tokavikalle keikalle. Se oli mahtava kokemus. Olin teini ja kännissä (Woodpecker omenasiideriä) ja suosikkiyhtyeeni keikalla. Eturivissä! Ou jea  icon_wink

Myöhemmin suosikikseni on vaihtunut Aurinko. Isohaara oli paskaa ja Dinosaurus hyvä, tosin ei sitä putkeen jaksa millään. Aion oli ihan kiva. Rautakantele on myös tullut puhkikuunneltua, Aura taasen on hieman epätasainen.

Keikalla nää on ollut lähes aina tosi kivoja.

Ko. naapurin tyttö muuten kuuntelutti minulla myös Placebon debyä. Kiitos siitä Hanne!


Varikset komentavat

Offline

#24 06.10.2005 21:17

turkele
Member
From: tkü
Registered: 29.07.2005
Posts: 4,381
Website

Re: CMX

Onks kukaan kuullut vielä tätä uutta singleä?


I love you and dream about the Führer

Offline

#25 06.10.2005 21:27

ZapMan
Member
Registered: 03.08.2005
Posts: 1,180

Re: CMX

Ei ole koskaan ollut läheinen bändi, vaikka Dinoa ra(s)kastankin.

Vainajala *** - todella harvoin tulee kuunneltua.
Dinosaurus Stereophonicus ****,5 - suuri levy, jonka pituus ei minua haittaa.
Aion on hyllyssä, mutta en ole kuunnellut kuin kerran sen läpi - miksi ihmeessä sekin tuli hankittua?
Eka Cloaca Maxima on ihan ok, mutta ei niin OK että sen hankkisin.
Sitä vesivoimala levyä en ole kuullut, enkä tiedä haluanko.
Vanhemmat ei kiinnosta.
JepJep spämspäm. Onpas tääkin taas

kaka :a spämmiä. Joo.
Edit: siis  "kaka" spämmiä minun osalta - en tarkoittanut muita!


'...They Don't Sleep Anymore on the Beach..."

Offline

#26 06.10.2005 23:00

riimu
Member
From: Turku
Registered: 14.07.2005
Posts: 648

Re: CMX

turkele wrote:

Onks kukaan kuullut vielä tätä uutta singleä?

Jeps. Takuuvarmaa CMX:ää (tietty miten tuon nyt kukin tulkitsee). Sinkun perusteella on tosin hankala vielä sanoa yhtään millainen itse pitkäsoitto tulee olemaan. Itse kuitenkin pidin todella paljon.

Kumma vaan miten nuo bändin b-puolet jaksaa potkia aina. Gabi on kyllä oikeassa sen suhteen, että bändi saisi tehdä joskus levyllisen noita ns. vartissa kyhättyjä biisejä. Cloaca kakkosen kolmoslevy jo tuon todisti mielestäni.


>:{/

Offline

#27 06.10.2005 23:02

blgr
Member
From: Tampere
Registered: 22.06.2005
Posts: 653
Website

Re: CMX

uus single on vastenmielinen. b-puoli on kai joku kadonnut kotiteollisuus.

kyök.


laddism begins at home

Offline

#28 06.10.2005 23:09

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: CMX

Suurkiitos tästäkin tiedosta  peuk


This must be what jail / I will scratch

Offline

#29 06.10.2005 23:14

blgr
Member
From: Tampere
Registered: 22.06.2005
Posts: 653
Website

Re: CMX

icon_sad


laddism begins at home

Offline

#30 06.10.2005 23:15

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: CMX

icon_wink  pus


This must be what jail / I will scratch

Offline

  1. Index
  2. » Raskaampaa
  3. » CMX

Board footer

Powered by FluxBB