#1 15.10.2005 18:35

laurkhi
Member
Registered: 19.06.2005
Posts: 812

John Coltrane & Alice Coltrane

Ehin ekana. o/

Johnilta parhutta on loppupäästä tietenkin Olatunjikonsertti ja myöskin Expression ja varmaan kaikki muutkin. Pidän myös 60-luvun alun post-bopista, molemmat birdland-livet miellyttää. Ja Blue Train, jonka nimibiisi on kännykkäni, kuten muistaakseni myös erään toisen foorumilaisen kännykän soittoäänenä.

Aliceltä on hallussa vasta Satchidananda, joka on varsin mainio.

Offline

#2 15.10.2005 21:34

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

laurkhi wrote:

Ja Blue Train, jonka nimibiisi on kännykkäni, kuten muistaakseni myös erään toisen foorumilaisen kännykän soittoäänenä.

Oikein muistettu.

En voi väittää olevani mikään Coltrane-asiantuntija, joten... Minulle tippuu kaikki Coltranen "kaudet" melkein yhtä hyvin. Tällä hetkellä suosikki taitaa olla Interstellar Space...


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#3 16.10.2005 15:03

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Olatunji-live on omakin suosikkini - Johnin ja Pharoah'n raivoisa "kaksintaistelu" My Favorite Thingsissä on jotain sanoinkuvaamatonta. Meditations vois olla vaikka seuraava, ja Interstellar Spacen askeettisuudessa on jotain todella viehättävää. Yleisesti ottaen pidän viimeisten vuosien levytyksistä enemmän, vaikka esim. Giant Steps onkin niin ikään hieno.

Alicelta ainakin Journey in Satchidananda ja Universal Consciousness ovat hyviksi havaittuja levyjä.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#4 16.10.2005 15:13

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,877
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Olatunjia en ole vieläkään kuullut, vaikka monessa yhteydessä sitä olen nähnyt hehkutettavan. Coltranen mittavasta tuotannosta olen poiminut enimmäkseen noita klassikoita, joista Giant Steps on soinut eniten. Pikku hiljaa lisäilen tietämystäni.

Editoinpa vähän: Nyt kun sain tuon A Love Supreme -levytyksen vinyylinä, niin onhan se osoittanut mahtavuutensa. Alan ymmärtää miksi monet pitävät sitä kaikkien aikojen jatsilevynä, vaikka niin korkealle nyt ei toki vielä omalla jatsilistallani nousisikaan - painotus on minulla kuitenkin enemmän siellä hulinapuolella.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#5 16.10.2005 23:10

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Laatu wrote:

Olatunjia en ole vieläkään kuullut, vaikka monessa yhteydessä sitä olen nähnyt hehkutettavan.

Sama. Tosin en minä muutenkaan kovinkaan montaa jazz-levyä ole kuullut.

Love Supremesta olen kuitenkin tykkäillyt ja Meditation on myös hyvä levy. Voisi joskus kokeilla jotain muutakin Coltranea.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#6 16.10.2005 23:20

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,498
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

john coltrane on paras ikinä, omat suosikit on vissiin:

1. sun ship (1965)

tämä nyt on henk.koht. suosikki kun aikanaan kolahti ihan kybällä... eka jatsilevy josta todella innostuin. jos ei vielä ole jatsiin tutustunut niin tästä olis hyvä aloittaa...

2. om (1965)

täysin tajuton free-pläjäys isolla kokoonpanolla, ihan sairaan kova levy. kuulemma levytetty jossain ihme tripeissä, tai siltä se ainakin kuulostaa... aika spykedeelinen meininki.

3. a love supreme (1964)

jotenkin tää vaan on niin mahtava...

4. meditations (1966)

ei tosiaan mitään kovin rauhallisia mietiskelyitä, ihan tappokamaa... tässä tais olla se legendaarinen kvartetti parilla vahvistuksella, eli pharoah sanders toisessa fonissa ja rashied ali toisissa rummuissa, ei tämmösiä levyjä voi sanoilla kuvata..

5. olatunji concert (1967)

no kyllä tää on se kovin live, ihan mielettömän tiukkaa tuuttausta vielä viimeisillään.

kahdeksan cd:n classic quartet -boxi kannattaa myös hankkia jos hyvä jatsi yhtään kiinnostaa ja jos se joltain vielä syystä tai toisesta puuttuu (noista yllämainituista sun ship ja a love supreme löytyy kokonaisuudessaan myös siltä).


alicesta sanon vaan et satchidananda. ja hyviä ollu kyllä kaikki muutkin mitä oon kuullut...


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#7 17.10.2005 01:17

Anonymous
Guest

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Hui, miten unohdin Omin? Se on tosi hieno. Ostan kunhan törmään.

#8 19.10.2005 04:05

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,165
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

moro horot

alicen satchidananda on mielestäni ehkä jotenkin  liian "helppo", se on itellä kulunu vaan ihan täysin puhki nopeasti, hienoa musaa toki mutta..löysää ja jotenkin ilmeistä.

   semmonen harvinaisempi alicen lätty kuin WORLD GALAXY on huisa. todella outoja ja villejä jousisovituksia. kantsii vaikka koittaa imuttaa jos löytyis. jostain syystä tästä(kään) ei ole kunnon uusintajulkasua olemassa.

ja transfiguration 70-luvulta on kanssa vinha. alice enimmäkseen synan kimpussa. rumpalin ja basistin kanssa (oisko ollu roy haynes ja reggie workman).   mm.interstellar space-matskua versioivat ihan saatanan tulisesti.    synan pitch bender saa kyytiä.   ihanaa musaa. paljon kiinnostavaa kun toi satsumatsos/ptah-suitsuke-löllöttely

artsu


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#9 19.10.2005 11:37

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,498
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

artsy!!!!!  tsiisus, äijä on löytänyt tännekin!!!!!! no nyt saadaan lukea asiaakin, jess!!!!!!!


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#10 02.11.2005 00:04

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,877
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Monkin ja Coltranen konserttinauha unohtui 50 vuodeksi

Tällaista matskua on nyt sitten kaivettu pölyttyneistä arkistoista: Monk ja Coltrane livenä Carnegie Hallissa v. 1957. Tuo levy on julkaistu tänä vuonna, ja ehdittiin mm. kyseisessä lehdessä arvioida ehkä vuoden jatsilevyksi. Pitääpä ottaa kuunteluun jos jostain osuu kohdalle.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#11 17.11.2005 16:54

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Olipas yllättävän hyvä tuo John Coltranen Coltranekin. Aika perusmeininkiä ja mukanahan oli vain yksi Coltranen oma biisi vaan ei se minua haitannut. Jokin minua Coltranen musiikissa miellyttää.

Seuraavaksi voisi kokeilla Ole Coltranea, joka olisi paikallisessa levykaupassa suht halvalla. Tai sitten voisi yrittää etsiä sen Olatunjikonsertin jostain...


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#12 22.11.2005 16:47

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Kokeilin sitten kuitenkin Blue Trainia, joka sekin oli hemmetin hyvä. Vinkkinä muuten että kaikki Blue Note-julkaisut vain 6,95 € CDONilla. Harmi että se ei postikuluja-tarjous loppui just.

Kaikesta kuulemastani jazzista voisin nostaa Coltranen melkeinpä ykköseksi. Kaikista miehen jutuista olen tähän mennessä tykkäillyt kovasti.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#13 22.11.2005 16:57

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,498
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Alxity wrote:

Kaikesta kuulemastani jazzista voisin nostaa Coltranen melkeinpä ykköseksi. Kaikista miehen jutuista olen tähän mennessä tykkäillyt kovasti.

sama


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#14 22.11.2005 21:00

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,877
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

[quote:35fcf229a0="Ulvilan pikkunatsi"]PITI AVATA TÄÄ OTSIKKO ETTÄ SAAN TON PUNAISEN TÄHDEN POIS!!!!
TEHKÄÄ JOTAIN!!!!![/quote:35fcf229a0]

Paina "mark all topics read" Matti Nykäsen jälkeen.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#15 22.11.2005 23:42

Anonymous
Guest

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Ulvilan pikkunatsi wrote:

TEHKÄÄ JOTAIN!!!!!

¨

Annan neuvon: hommaa John Coltranen Blue Train tai jompi kumpi Live at Birdland, laita capslock pois päältä, laita hommaamasi Coltranen levy soimaan, istu nojatuoliin, rentoudu.

#16 23.11.2005 00:41

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,877
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

lauurrrkkh wrote:

[quote:39558f4f08="Ulvilan pikkunatsi"]TEHKÄÄ JOTAIN!!!!![/quote:39558f4f08]¨

Annan neuvon: hommaa John Coltranen Blue Train tai jompi kumpi Live at Birdland, laita capslock pois päältä, laita hommaamasi Coltranen levy soimaan, istu nojatuoliin, rentoudu.

Tämä oli parhaita foorumilla esitettyjä vinkkejä...


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#17 01.12.2005 00:36

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Hankin tänään levykaupan alelaarista The Best Of Miles Davis & John Coltrane (1955-1961) kokiksen. Aika pätevältä levyltä vaikuttaa, vaikka suureksi harmikseni levyn yhdeksästä biisistä kaksi on siltä Davisin Kind Of Bluelta. Mutta varsinkin kokoelman ensimmäinen biisi (Two Bass Hit) on sellaista häröilyä ja menoa että kannatti hankkia. Yllättävän hyvin muuten tämänkin tyyppinen musiikki toimi autolla ajaessa.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#18 27.03.2006 23:26

Larg
Member
Registered: 05.02.2006
Posts: 1,191
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Meditations on hyvää vauhtia viikonlopun kuuntelun jälkeen nousemassa Coltrane-suosikikseni A Love Supremen rinnalle, ehkä jopa ohikin. Ihan mahtava levy ja luonnollisen tuntuinen askel A Love Supremen rennomman otteen ja Olatunjin kaoottisuuden välillä.

John Coltrane on muutenkin jazz-suosikkini. Edellämainitut ovat ne parhaimmat, mutta ainakin Giant Steps, My Favorite Things ja Interstellar Space ovat kaikki todella hienoja levyjä. Vielä on onneksi paljon levyjä kuulematta.

Offline

#19 31.03.2006 09:54

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

teen yhdelle nettisaitille sellaista "kaikkien aikojen top 100-" levylistaa, ja huomasin, että olatunji concert napsahti sijalle 3.
meditations, ascension ja a love supremekin on aivan uskomatonta musaa. tykkään oikeastaan kaikesta mitä coltrane teki.

alicesta tykkään älyttömästi, vaikken omistakaan vielä kuin satchidanandan.

Offline

#20 31.03.2006 15:04

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,877
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Kuuntelin tuossa muutama päivä sitten My Favourite Thingsiä ensimmäistä kertaa, ja se nimibiisi sulostutti aamumusiikkina ihan hillittömästi. Löytyisiköhän tuo kirjastosta niin voisi kopioida koneelle, oli parhaita Coltrane-ensikuunteluita ikinä tuo levy.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#21 31.03.2006 15:39

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

ydinaukio wrote:

teen yhdelle nettisaitille sellaista "kaikkien aikojen top 100-" levylistaa, ja huomasin, että olatunji concert napsahti sijalle 3.

tongue peuk

Joskus ensikuuntelujen aiheuttaman mykistymisen aikoihin olisi kanssa ollut ihan all time -listan kirkkaimmassa kärjessä, mutta nykyään enää "vain" siinä top 20:n hujakoilla. Mikä ei taida tarkoittaa muuta kuin sitä, että ei ole tullut aikoihin kuunneltua...


This must be what jail / I will scratch

Offline

#22 08.04.2006 02:24

riimu
Member
From: Turku
Registered: 14.07.2005
Posts: 648

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Itsellä on tuo livelevy Reflections ja parhutta on. Muuta tuotantoa en tunne.


>:{/

Offline

#23 19.04.2006 12:15

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

[quote:68a03384ed="psychocandy"]john coltrane on paras ikinä

a love supreme (1964)

jotenkin tää vaan on niin mahtava...

[/quote:68a03384ed]

Alan kallistua tuolle kannalle, vaikken olekaan syntynyt -67.

icon_eekicon_wink


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#24 19.04.2006 12:26

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,498
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

[quote:c34f682d49="ex-kolja"]Alan kallistua tuolle kannalle, vaikken olekaan syntynyt -67.

icon_eekicon_wink[/quote:c34f682d49]

laitanpa kerrankin lahna-hymiön:
confused_new


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#25 19.04.2006 12:37

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

[quote:ea7b6184ff="psychocandy"][quote:ea7b6184ff="ex-kolja"]Alan kallistua tuolle kannalle, vaikken olekaan syntynyt -67.

icon_eekicon_wink[/quote:ea7b6184ff]

laitanpa kerrankin lahna-hymiön:
confused_new[/quote:ea7b6184ff]

No, sinä näytät niin nuorelta.

Perseennuolentaspäm.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#26 19.04.2006 12:49

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,498
Website

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

[quote:1fac898e85="ex-kolja"]No, sinä näytät niin nuorelta.

Perseennuolentaspäm.[/quote:1fac898e85]

siksi en koskaan vaihda avatarta.

muutenvaanhölmökommenttispåm.

(vai luuletko että a love supreme on nuorekkuuteni salaisuus...)


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#27 19.04.2006 12:53

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Olen varma, että A Love Supremen hienoa kansikuvaa otettaessa Coltrane pohti muutaman vuoden päästä tapahtuvaa psychocandyn syntymää ja tätä hetkeä, näitä sanoja. Siksi sillä on kannessa niin intensiivinen ilme.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#28 04.06.2006 19:44

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Löysin Meditationsin erittäin halvalla. Lainasin rahaa. Ostin levyn. 

Pakko liittyä hehkuttajiin. Ei voi mitään.

Ihan käsittämätön levy. Ja todellakin, hieno vanhan (Jones, Tyner, Garrison) ja uuden (Sanders ja Ali) yhteentörmäys. Kaksi kuuntelukertaa takana, ja aika innostuneena odotan kolmatta. Vaikuttaa ns. maailman parhaalta levyltä.

Levyn rakenne hipoo täydellisyyttä. Todellinen taideteos, jos minulta kysytään.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#29 06.06.2006 08:05

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

Joo. Voi helevetti se on kova toi Meditations.
Täytyy itsekin pistää tilaukseen, eräästä nettikaupasta näyttää saavan pirun halvalla.

Offline

#30 06.06.2006 15:37

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: John Coltrane & Alice Coltrane

[quote:9b4626ffba="ydinaukio"]Joo. Voi helevetti se on kova toi Meditations.
Täytyy itsekin pistää tilaukseen, eräästä nettikaupasta näyttää saavan pirun halvalla.[/quote:9b4626ffba]

Olen viimepäivinä kuunnellut pelkästään tätä. Kuuntelen parasta aikaa.

Ihan parasta, en osaa muuta sanoa. Kaikki osat toimivat hienosti yhteen, mutta mainittakoon Tyner vielä kun unohdin mainita kuinka hyvin hänen pianottelunsa sopii tälle levylle.

:rekkaus:


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

Board footer

Powered by FluxBB