#541 31.10.2016 19:30

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006
Posts: 11,845

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Jossain vaiheessa arviota oli netissä, mutta lyhyeen loppui - vissiin ei klikattu tarpeeksi. Eihän sisällöllä ole mitään väliä, kunhan klikkauksia kertyy firman mainoslaariin.

Offline

#542 31.10.2016 22:57

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Vois kyllä melkein trollausmielessä laittaa jonkun hakemuksen. Ei ne mua ne sinne huoli, kun kävin omalla nimellä haukkumassa niitä kommenteissa jatkuvasti kjeh kjeh,


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#543 01.11.2016 01:42

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Ripplehän se oli, åhå, joko olin maininnu redface_new


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#544 01.11.2016 01:53

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Ripple parempi kuin Mutiny? Oikein hyvä Ripplekin kyllä!


bzort glorf bööth

Offline

#545 01.11.2016 01:56

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

hiirimattona wrote:

Ripple parempi kuin Mutiny? Oikein hyvä Ripplekin kyllä!

On se pitkällä aikavälillä, ja huippuhetkiltään. Niitä juttuja tulee esim. Maestron kanssa aina muisteltua ja toisteltua loputtomiin.

Vanhat Mutiny!t toki, lehdet 5, 6 ja 7 on semmonen kolmen suora, että huh huh. Sieltä on mun musamaku kotoisin.


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#546 01.11.2016 01:58

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Tekisi mieli hankkia lisää Ripplejä luettavaksi. En epäile yhtään etteikö noissa riittäisi muisteltavaa Maestron kanssa.


bzort glorf bööth

Offline

#547 01.11.2016 16:19

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Voisko joku nyt vaan perustaa riippumattoman musiikkilehden, joka ilmestyisi kutakuinkin säännöllisesti ja jonka avustajat sais oikeata palkkaa ja jonka ei ois pakko nolata itseään missään netissä ja harrastaa jotain tyhmyyksiä kuten "me ei julkaista juttuja tai arvioita lafkan se ja se bändeistä, koska mulla on henk. koht. biiffi lafkan tyypin kanssa"?
T. Utopisti.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#548 01.11.2016 16:22

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Ai niinku....maximumrockandroll?


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#549 23.11.2016 13:51

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Ajattelin käydä lukemassa yhden jutun Rumban nettisivuilla mutta jäinkin ihailemaan sitä miten silmä lepää tässä ekassa näkymässä:

jryfHlc.png


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#550 23.11.2016 13:57

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Luppakorva sikailee taas wrote:

Ajattelin käydä lukemassa yhden jutun Rumban nettisivuilla

_lollollol


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#551 23.11.2016 18:27

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

icon_lol


bzort glorf bööth

Offline

#552 19.04.2017 13:36

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Viimeisimmän printtirumban perusteella Samuli Knuutilla taitaa olla ikäkriisi. Jos joku vielä ihmettelee, miksei Rumba myy, niin syy löytynee viimeisen kymmenen vuoden ajan julkaistuista kolumneista, joissa yksi katkeroitunut setä toisensa jälkeen tilittää vanhuuskompleksiaan tai genrefakkiintuneet idiootit käyvät vääntöä siitä onko heavy metal junttien musiikki vai ei.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#553 19.05.2017 11:55

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Seuraavaksi leikkimielinen kisailu.

Mikä suomalainen musiikkilehti julkaisi lyhyen artikkelin seuraavalla ah niin rajulla ja mielikuvituksellisella otsikolla:

"Draama-Helmi julkaisi uuden albumin: kuulostaa yhä siltä, että Paperi T olisi vetänyt kolme lappua LSD:tä ja kiduttaisi koiran hengiltä"

Voittaja saa palkinnoksi yhden klikkauksen johonkin ko. lehden artikkeliin.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#554 19.05.2017 11:55

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

En arvaa koska tulee muuten taas sanomista.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#555 19.05.2017 12:02

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,432
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

meinasin kyllä itsekin tosta kommentoida, ei luoja mikä otsikko spede roll


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#556 19.05.2017 12:14

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Väsyttää ihan loputtomasti nämä "Artisti X kuulostaa Artisti Z:lta joka on vetänyt huumeita/juossut seinään/syönyt paskaa/kiduttanut koiraa" vertailut.

Olisi varmaan ihan kamalaa jos joutuisi kertomaan jotain musiikista ilman yläastetason läppiä.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#557 19.05.2017 12:22

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Luppakorva sikailee taas wrote:

Seuraavaksi leikkimielinen kisailu.

Mikä suomalainen musiikkilehti julkaisi lyhyen artikkelin seuraavalla ah niin rajulla ja mielikuvituksellisella otsikolla:

"Draama-Helmi julkaisi uuden albumin: kuulostaa yhä siltä, että Paperi T olisi vetänyt kolme lappua LSD:tä ja kiduttaisi koiran hengiltä"

Voittaja saa palkinnoksi yhden klikkauksen johonkin ko. lehden artikkeliin.

Suosikki.

Offline

#558 19.05.2017 14:15

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,133

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Luppakorva sikailee taas wrote:

Seuraavaksi leikkimielinen kisailu.

Mikä suomalainen musiikkilehti julkaisi lyhyen artikkelin seuraavalla ah niin rajulla ja mielikuvituksellisella otsikolla:

"Draama-Helmi julkaisi uuden albumin: kuulostaa yhä siltä, että Paperi T olisi vetänyt kolme lappua LSD:tä ja kiduttaisi koiran hengiltä"

Voittaja saa palkinnoksi yhden klikkauksen johonkin ko. lehden artikkeliin.

icon_lol
yllättäen 'kirjoittajana' Se Jonka Nimeä Ei Saa Mainita


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#559 19.05.2017 14:32

Okko
Kanisteriäijä
From: HS VISIO
Registered: 07.11.2006
Posts: 3,116
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

kävin noutamassa palkinnon pimp


VFjVKbO.gif

Offline

#560 19.05.2017 14:34

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Kilpailu on päättynyt, hajaantukaa.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#561 19.05.2017 14:37

Hassuttelija
jäbä joka diggaa Sufjanin uusinta ihan homona
Registered: 29.01.2010
Posts: 26,257

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Suomen paskimmalle "toimittajalle"  peuk


THs56SD.gif

In the last second of life, they're gonna show you how,
how they run this show.

Offline

#562 15.07.2017 13:18

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,529
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Luin just aurora urealiksen nro kolmosen näin asmutuimaan, erittäin mainio lehti, tilatkaapa jos ei tuttu, lukiessa kuuntelin radioheadin levyt kid a ja amnesiac, nyt menossa ok computer ja juustonaksuja jokunen, juomaksi kolme ja puoli tölkkiä keskaria, sitä halpaa kotimaista punatölkkistä plus nobelaneria ja karhua, en enää muista mitä oli 2. seuraavaksi aamiaiselle ff


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#563 15.07.2017 13:26

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

psychocandy wrote:

en enää muista mitä oli 2

dude u wasted


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#564 15.07.2017 13:38

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,529
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

bernardblack wrote:
psychocandy wrote:

en enää muista mitä oli 2

dude u wasted

joo, loma. no okei, ekan tölkin olin laittanu jo komeroon, oli sitä punaista kotimaista eli sitä oli 2. eilen lidlissä olin valkkaamassa kaljoja niin siihen tuli hieman sekavan oloinen sekakäyttäjä kyselemään olisiko minulla, siis minulla 20cm kun pitäis saada sokerit kiljua varten. kaivoin taskuja ja annoin sille palkkapäivän kunniaksi 50 senttiä. se näytti taskustaan jotain super pikahiivaa ja sanoi että tällä lähtee, korissa oli nelisen pakettia sokeria. sit se sanoi että nythän saan vielä yhden kaljan ja otti tommosen punasen ja kysyi vielä et onhan tää halvin ja sanoin et joo. siitä keksin sitten itsekin ottaa kokeeksi muutaman sellaisen. ihan ok perus lager.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#565 27.07.2017 13:16

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,432
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

pannan vaikka tänne: Kolumni: Vittumaisuus ammattitaitona


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#566 27.07.2017 14:56

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

^

Harmittaa sinänsä, että juttu on noinkin tynkä, koska aiheesta olisi varmaan saanut pidemmänkin jutun analyysineen ja perusteluineen. Esim. tota Hank Solon lausuntoa voi tarkastella aika monesta näkökulmasta ja sen pystyy ampumaan aika monella tavalla alas. Jos nyt vaikka esim. näin:

Hank Solo wrote:

”Tässä maassa edelleen systemaattisesti harrastetaan valtavaa kollektiivista itsesabotaasia, joka pitää huolen siitä, ettei me saada luotua kansainvälisyyteen kannustavaa kulttuuria niin kauan, kunnes ymmärretään, ettei se negatiivisuus ja pessimismi auta ketään.”

Bruce Russell sanoi eräässä haastattelussa Uuden Seelannin musakuvioista, että siellä tuotetaan paljon mukailevaa ja geneeristä musiikkia, josta harva maan ulkopuolinen on mitenkään kiinnostunut. Törmäsin samanlaiseen kuvaukseen ranskalaisesta popmusiikista Carl Wilsonin erinomaisessa Let's Talk About Love-kirjassa. Ulkomailla kasvaneena ja oleskelleena tämä ilmiö ei sinänsä yllätä minua. Lähtökohtaisesti vieraalla kielellä laulettua populaarimusiikkia ei voi myydä millekään muunkieliselle markkinalle ihan noin vaan.

Perinteisesti Suomalainen populaarimusiikki ei edes sovellu ulkomaisille markkinoille, koska viitekehys on usein täysin erilainen ja Suomalainen valtavirta kulkee varsin vahvasti ja jääräpäisesti omaa polkuaan. Yleensä muualla maailmassa on joko omat vastineet ja/tai ihan eri meiningit. Vastavuoroisesti en myöskään ole missään muualla kuin Suomessa törmännyt siihen ilmiöön, että oltaisiin hirveän pahoillaan siitä, että oman maan popmusiikki ei menesty ulkomailla. Päinvastoin, esim. Saksalaisia ei tunnu kiinnostavan pätkääkään. Tämä johtuu toisaalta yleisön suuruudesta, mutta myös eräänlaisesta itsetietoisuudesta. Ei kukaan Saksalainen oleta, että sikäläisellä popilla tai iskelmällä olisi mitään mahdollisuutta "maailmalla". Sama pätee aika monella markkina-alueella erityisesti valtavirtapopin saralla (jätän nyt taktisesti puhumatta mm. Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta ja Ruotsista, koska näillä on erityisasemat, joista voidaan keskustella myöhemmin).

Hank Solon sitaatin ongelmallisuus ei rajoitu pelkästään siihen, että hän toimii Suomen markkinoilla  Suomenkielisen popin parissa (miten Solo voi edes puhua jostain tavoitteellisesta kansainvälisyydestä hänen asemassaan, on minulle täysi mysteeri). Usein vastaavissa lausunnoissa jätetään (taktisesti?) mainitsematta, että Suomessa on markkinoilla varsin pieni kakku jaettavana verrattain ison porukan kesken. Solon on siinä mielessä hyvä puhua, koska hänellä ja hänen yhteistyökumppaneillaan on verrattain iso pala, etenkin kun puhutaan näkyvyydestä ja esilläolosta. Se nyt on selvää, ettei Hankin ja kavereiden kakkua riitä jaettavaksi ja monelle meistä se on ihan ok: Me leivotaan mielellään itse omamme ja moni jopa onnistuu tekemään kakusta itselleen kannattavan. Usein niinkin kannattavan, että se kauan kaivattu kansainvälinen menestys nostaa päätään. Tällä foorumilla ei varmaan tarvitse edes mainita ääneen sitä kaikista ilmeisintä esimerkkiä.

Koska kukaan ei käy keskustelua valtavirran suuntaan siitä, mitä mieltä ollaan Suomalaisen marginaalimusiikin kulttimaineesta maailmalla , niin meillä ei valitettavasti ole vastinetta iänikuiselle kateellisuusteorialle (yleisin vasta-argumentti kun kuka tahansa, toimittaja tai lakeija, uskaltaa kritisoidia Sanneja ja Cheekejä). Diskurssin olemattomuuden myötä katoaa sekin tosiasia, että myös ulkomailla menestyvät marginaalimuusikot ovat yhtä lailla kriitikoiden linssien alla, mutta siinä vaiheessa kun Circle tekee vaikean levyn, joka saa rumbassa nuivan vastaanoton, niin kukaan puolestapuhuja ei viljele kateellisuusteoriaa.

Tässä kohtaa palataan taas kritiikin piiriin ja Hank Solon teesi "itsesabotaasista" voidaan kumota. Kateellisuusteoria ja itku siitä, että kritiikki jotenkin haittaisi kotimaisen valtavirtapopin kansainvälistymistä (tämä siis edelleen täysin päätön lähtökohta), on kokonaan perusteetonta. Viime kädessä on jokaisen henkilökohtainen maku ja mieltymys ja koska Suomessa on poikkeuksellisen vahva, monipuolinen ja ennen kaikkea elinvoimainen musiikillinen vastakulttuuri, se näkyy myös musiikkijournalismissa.

Se, miten tähän vastakulttuuriin lehdistössä yleisesti suhtaudutaan, onkin sitten toinen juttu.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#567 27.07.2017 15:32

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Olen toimittajan kanssa eri mieltä.

Offline

#568 27.07.2017 15:36

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

KZ wrote:

Olen toimittajan kanssa eri mieltä.

Ihanaa diskurssia. Tämän vuoksi tällä foorumilla ollaan.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#569 27.07.2017 16:27

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,432
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

rc-lungen wrote:
KZ wrote:

Olen toimittajan kanssa eri mieltä.

Ihanaa diskurssia. Tämän vuoksi tällä foorumilla ollaan.

joo KZ, nyt vähän perusteluita kehiin kiitos.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#570 27.07.2017 19:48

Okko
Kanisteriäijä
From: HS VISIO
Registered: 07.11.2006
Posts: 3,116
Website

Re: Tässä äänestämme parhaasta painetusta musiikkilehdestä

Koitetaas osallistua rakentavasti DISKURSSIIN.

Musiikkikriitikoiden juttujen lukijoita ei hirveästi kiinnosta jotkut Cheekin tai Sunrise Avenuen tms. vientitoivojen disauttelut, harvahan noita kirjoituksia edes lukee nettiaikakaudella, saati että kriitikot olisivat erityisiä auktoriteetteja muille kuin juuri oman makunsa löytäneille junnuille. Itse en ainakaan tarvitse kuin pari luotettavaa kriitikkoa ja musayhteisöä ystävien lisäksi löytääkseni musiikkia. Lisäksi mun puolesta paskan musiikin voisi jättää suoraan arvioimatta.

Bisnesmiesten kanssa DISKURSSIIN lähteminen taas on ihan toivotonta, kun molemmilla päämäärät on täysin erilaiset. Jotain huonompaa ja parempaa huumoria näistä voi vääntää (ne Cheek-pilakuvat on välil ihan hauskoja), mutta mielikuvituksettomasta ennalta-arvattavasta mollaamisesta harva saa mitään irti. rc_lungenin mainitsema huono kansallinen itsetunto on mun mielestä aika pitkälti lehdistölle yksi tapa generoida klikkejä, ei se mihinkään todellisuuteen varsinaisesti perustu. Tai ehkä jatkuvasti hoettu ajatus jonka lehdistö on keksinyt ja jota se pitää yllä niin kauan että ihmiset uskoo sen todeksi.

Eikä tää "Jos ei voida luottaa siihen, että journalismi – jopa musiikkijournalismi – on aina ja absoluuttisesti mahdollisimman riippumatonta ja totuudenmukaista, koko hommalta menee matto alta." nyt vaan pidä paikkaansa. Faktat on yleisesti kunnossa pahimman roskalehdistön ulkopuolella, mutta näkökulmat päälinjoiltaan palvelee omistajien ajatuksia.


VFjVKbO.gif

Offline

Board footer

Powered by FluxBB