#1 31.10.2005 00:15

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Ornette Coleman

Jos vaikka kokeilis tehdä topicin tännekin osastolle.

Aika vähän olen Ornettea kuullut, oikeastaan vain Shape Of Jazz To Comen, joka on toinen niistä free jazz-levyistä, joista olen innostunut. Tosin ei se minusta mitenkään kauhean free jazzia ole verrattuna vaikka johonkin Archie Sheppin Mama Too Tightiin, joka on jo liiankin freetä minulle. Ilmeisesti Ornetten myöhemmät levyt ovat sitten enemmän free jazzia sanan varsinaisessa merkityksessä.

Ornette oli muuten aika sympaattisen oloinen tyyppi siinä Mike Millsin dokkarissa. Niin ja Alastoman Lounaan loistavat musiikit ovat myös Ornetten käsialaa.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#2 31.10.2005 02:29

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,877
Website

Re: Ornette Coleman

Tosiaan, Shape Of Jazz To Come taitaa edustaa Colemanin tuotannossa siirtymävaihetta freejatsin puolelle, loistolevy kyllä. "Ei mitenkään kauhean free jazzia" pitänee paikkansa.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#3 31.10.2005 10:54

psychocandy
streittari-jantta
From: outhouse of the pryeeeeeee
Registered: 04.07.2005
Posts: 11,498
Website

Re: Ornette Coleman

kumma kyllä ornette ei oo mulle koskaan oikein auennut, jokunen levy löytyy hyllystä mut en oo koskaan saanu kunnon otetta, mielellään tykkäisin mutta coltrane, ayler, mingus yms kolahtaa ihan eri tavalla. ehkä opin joskus, tai ehkä tää ei vaan oo mun juttu.


Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi tongue
FJs1lyz.gif

Offline

#4 31.10.2005 16:56

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: Ornette Coleman

Vähän sama, ei tää yllä ihan samaan luokkaan muiden aikalaismestareiden kanssa. Chappaqua Suitea ja Free Jazzia tulee lähinnä pyöräytettyä silloin tällöin, ja toisaalta jopa Pat Methenyn (!!) kanssa 80-luvun puolivälissä tehty Song X on yllättävän siedettävä levy.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#5 16.11.2005 20:32

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Free Jazz tuli kirjastosta vinyylinä lainattua ja onhan tämä tosiaan ihan eri luokkaa jonkun Shape Of The Jazzin kanssa. Vain yksi 37 min pitkä biisi, joka vinyylillä nyt onneksi on sentään pätkäisty keskeltä kahtia. Mutta toisaalta ihan mielenkiintoinen levy. Homma ei missään vaiheessa tunnu hajoavan äänikakofoniaksi vaan jatkuvasti on jonkinlainen punainen lanka silti löydettävissä. Älyttömästi keskittymistähän tämän kuunteleminen kokonaisuudessaan ajatuksen kanssa vaatisi, mutta menee tämä näin puoliksi taustamusiikkinakin. Ja loppuosan puhallinhulinakohdat yllättävät aina positiivisesti. Positiivisesti olen yllättynyt kaiken kaikkiaan. Luulin että tämä olisi minun näkökulmastani jo aika kuuntelukelvoton.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#6 21.11.2005 04:38

Django
Member
From: Diddy-Wah-Diddy - ain't no tow
Registered: 14.11.2005
Posts: 4

Re: Ornette Coleman

Shape Of Jazz To Come ei ainoastaan ole siirtymävaihe levy, se on totaalinen jazzlevy.

Samaan tapaan kuin Bitches Brew tai vaikka A Love Supreme, se ei ole vallankumouksellisin levy mitä sen aikaisessakaan katalogissa oli tarjota, yksinkertaisesti vain paras.

Lonely Woman on nerokasta hittikamaa, joka kuulemma aikoinaan sai huonon
vastaanoton aikalaisiltaan. Peace ja Focus On Sanity sen sijaan ovat jo kaukana Vanguardin live tunnelmissa, valtavia kappaleita tälläiseen tiukanlaiseen muottiinkin pakattuna.

Periaatteessa TSOJTC on puolittainen Free Jazz levy jossa ryhmän taustainstrumentit on jätetty tarkoituksellisen(?) vähäprofiiliseen rooliin.

Vittu kanssa, siellä on Higgins ja Hayden pitämässä tahtia Ornettelle. Pohja on  kuin Mingusilla The Clown:n aikaan, tilaa on revitellä kun putoaa turvalliseen rytmiverkkoon. Saa siinä anturat halkeilla.


That's where there ain't no Boss Man - Cos' you finally paid your bills

Offline

#7 01.12.2005 00:31

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Change Of Centuryn jazz-innostuksessani hankin ja huomasin etten saa levystä oikein mitään otetta. The Shape Of Jazz To Comessa olen ehkä hieman samaa tai ei sitä ainakaan tule kauhean usein kuunneltua. Ei tuo Change Of The Century mitenkään huonolle tai edes tylsälle sinänsä kuulosta, sitä ei vaan oikein jaksa koskaan kuunnella. Pari sekunttia kuuntelen ja sitten tulee sellainen fiilis että ei tätä nyt. Mutta jatketaan harjoituksia.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#8 07.06.2006 22:23

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Change Of The Centurya en vieläkään osaa. En vaan saa siitä mitään otetta, enkä ole kyllä jaksanut aikoihin kuunnellakaan. Tässä taitaa nyt käydä niin että Shape Of Jazz To Come jää ainoaksi levyksi Ornettelta, josta voin sanoa pitäväni.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#9 10.11.2006 19:02

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,001

Re: Ornette Coleman

Tuli vihdoinkin hankittua toi Shape of Jazz to Come. Ihan puhdasta parhautta. Uskaltaisin jopa väittää että suosikkini jazzin puolelta yhdessä Coltranen Ascensionin ja Milesin Bitches Brewn kanssa.

Pitäis varmaan se Free Jazz sitten seuraavaks kun tuntuu että Shapessa vielä vähän säästellään. Golden Circle -livet on myös ihan helvetin hyviä.


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#10 10.11.2006 19:18

ex-kolja
Sexy MF Doom
Registered: 26.06.2005
Posts: 8,724

Re: Ornette Coleman

[quote:7e59f9601b="jookcha"]Tuli vihdoinkin hankittua toi Shape of Jazz to Come. Ihan puhdasta parhautta. Uskaltaisin jopa väittää että suosikkini jazzin puolelta yhdessä Coltranen Ascensionin ja Milesin Bitches Brewn kanssa.

Pitäis varmaan se Free Jazz sitten seuraavaks kun tuntuu että Shapessa vielä vähän säästellään. Golden Circle -livet on myös ihan helvetin hyviä.[/quote:7e59f9601b]

Suosittelen. Free Jazz on tosi hyvä.


Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!

Offline

#11 10.11.2006 23:53

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

On se ainakin parempi kuin Change Of The Century  icon_rolleyes


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#12 13.11.2006 23:52

Tero Skeleton
Member
Registered: 13.11.2006
Posts: 418
Website

Re: Ornette Coleman

Juuuuh, setä Ornette: neroutta ja parhautta ja -utta.

Kaikki Atlantic-lätyt on taattua. Löytyy kätevästi (ja hintavasti) Beauty Is A Rare Thing-lodjusta. Kulkee kulkee.

mutta paljon muutakin herkkua: hillittömät harmolodic-funkit Dancing in your head ja Body Meta ja noiden sisäsiisti klenkkadiscosisko Of Human Feelings.

Broken Shadows ja Science Fiction siinä välissä, Impulsellekin pari: Crisis - vidu hyva. Ornette at 12, rummuissa n.2-vuotias Denardo, hubaa. samoin The Empty Foxhole - porinässärummutusta.

unehtui varmaan montaki koska:

Kakkaa tosi vähän, pari pikku kikkaretta vaan.

ja erilaista! nostamme hattuja!

mieletön FIILIS tiäks!

peuk  peuk


150kg penkki, my ass. Aletaanko väittelemään?

Offline

#13 16.11.2006 23:07

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Yritin taas eilen illalla todistaa itselleni, ettei se Change Of Century nyt NIIN huono voi olla, mutta on se vaan. Nukahdin puolivälin jälkeen... Aamulla piti laittaa varmuuden vuoksi vielä Shape Of Jazz To Come soimaan ja testata osaanko enää edes sitä. Osasin.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#14 17.11.2006 00:37

upsetter
Member
From: Taka-Toeoeloe
Registered: 09.08.2005
Posts: 5,000

Re: Ornette Coleman

Alxity wrote:

Yritin taas eilen illalla todistaa itselleni, ettei se Change Of Century nyt NIIN huono voi olla, mutta on se vaan.

Huono?? Jestas mitä väitteitä...


tomitarmo.gif
Jäsen: vitun hapan pappaosasto

Offline

#15 17.11.2006 00:40

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

upsetter wrote:

Huono?? Jestas mitä väitteitä...

Millaiseksi pitäisi sitten kutsua levyä, josta en vaan saa mitään otetta? Kuulostaa minusta vaan lähinnä ärsyttävältä ja tylsältä. Tiedän että kyse on siitä, että en vaan osaa, mutta minkäs sille voi. On se minusta huono.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#16 18.11.2006 17:40

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Alxity wrote:

Millaiseksi pitäisi sitten kutsua levyä, josta en vaan saa mitään otetta? Kuulostaa minusta vaan lähinnä ärsyttävältä ja tylsältä. Tiedän että kyse on siitä, että en vaan osaa, mutta minkäs sille voi. On se minusta huono.

On se taas niin outoa. Tänään aamulla laitoin levyn soimaan ja nyt se kuulostikin yllättäen ihan hyvältä. Täytyy sanoa, ettei minun varmaan kannattaisi arvostella jazz-levyjä kun en oikeasti osaa yhtään päättää tykkäänkö jostain vai en. Ihan sen hetkisen fiiliksen pohjalta tulee noita arvioita tehtyä ja mieli muuttuu vähän joka käänteessä.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#17 09.06.2013 15:31

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Tuli nyt tuo Free Jazz hankittua. Aivan mahtava levy. Erityisen hienosti toimi kuulokkeilla. Toisen basistin soitto kuuluu toisesta korvasta ja toisen toisesta.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#18 11.06.2015 16:39

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,043
Website

Re: Ornette Coleman


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#19 11.06.2015 16:43

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,001

Re: Ornette Coleman

eikä  itku


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#20 09.07.2015 12:46

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005
Posts: 7,909

Re: Ornette Coleman

Tullut aika paljon Ornettea kuunneltua viime aikoina. En tiedä mitä olen aikanaan tuon Change Of Centuryn kanssa säätänyt, mutta näköjään olen sen jossain välissä mennyt myymään. Sou not. Ornette! iskee tällä hetkellä ehkä koviten. Skies Of Americaa tässä juuri kuuntelen ja ihmettelen Ornetten monipuolisuutta, vaikka en voi tämän levyn kohdeyleisöön täysin väittääkään kuuluvani.
Täytyy kyllä tuo Crisis jostain kaivaa myös kuunteluun.  spam3

Tänäänhän tätä voi Telakallakin kuulla bändien ohessa.


<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

Offline

#21 27.06.2017 22:39

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,001

Re: Ornette Coleman

Shirley Clarken hieno dokkari Ornette: Made in America vielä 6 päivää areenassa: http://areena.yle.fi/1-3713708


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#22 29.06.2017 11:51

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,165
Website

Re: Ornette Coleman

Kannattaa! Prime Time ihan mielisairaassa tikissä + varsin rajua videoefektien käyttöä.


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#23 14.03.2020 01:31

marjapoimuri
veli käni
Registered: 03.09.2019
Posts: 9,999

Re: Ornette Coleman

Chappaqua suite on parempi ku ykskään Coltranen free levyistä.


Tuanoi saatana.

Offline

#24 19.03.2020 11:18

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: Ornette Coleman

Onhan toi kreisihyvä levy, ne orkesterisovitukset ovat huikeita tossa kontekstissa.

Offline

#25 21.03.2020 23:49

marjapoimuri
veli käni
Registered: 03.09.2019
Posts: 9,999

Re: Ornette Coleman

marjapoimuri wrote:

Chappaqua suite on parempi ku ykskään Coltranen free levyistä.

Mutta sitten on kyllä tämä Meditations että tuata.


Tuanoi saatana.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB