#151 28.09.2014 20:52

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: free improv/jazz -spim

Tää on kova. Suosittelen kaikille.

EDIT: Sivunvaihdel. Siis tuo Uusipaidan postaama XXXXXX:n Kimble-video.

Last edited by rc-lungen (28.09.2014 20:53)


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#152 28.09.2014 21:31

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: free improv/jazz -spim

peuk

Mä olen itse suhtautunut siihen koko ajan vähän installaatiotyyppisenä teoksena, sellasena jossa vieraillaan minsa siellä, toinen täällä, ei niin että sen katsois alusta loppuun vaan pätkiä sieltä täältä, mutta lauantaina ruokailun ohessa se toimi kyllä ihan kivasti kokonaisuutenakin, hyvä seura auttoi. Ja joo, siellä on jotain ihan hysteerisiä kohtia joukossa. Naurattaa se, että aina kun laiva menee ohi niin kuka tahansa onkaan kuvaamassa, heti zoomataan sinne.

Offline

#153 30.09.2014 21:05

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: free improv/jazz -spim

Hankimpas sit viimein Cecil Taylorin Love for Salen. Tykkään tosi paljon varhaisesta Taylorista (Looking Ahead! ja Hard Driving Jazz molemmat erinomaisia), mutta tää nyt ekalla kuuntelulla jättää vähän vaisun maun. Noi kolme Cole Porter-tulkintaa ovat melkeinpä kiinnostavampia kuin omat biisit. Matystrophessa on tosin aika vetävä teema.

Offline

#154 05.10.2014 10:32

geffelson
Member
Registered: 27.07.2014
Posts: 60

Re: free improv/jazz -spim

Ketjun innoittamana kaivelin levyhyllyn vanhoja aarteita ja yllättäen vanhat suosikit toimivat edelleen. Laitetaan oheen jos ketä jotakuta kiinnostaa.

Wolfgang Dauner porukoineen näyttää, että kyllä vanhalla mantereellakin osataan. http://www.youtube.com/watch?v=nHuh1gYiP6E

Sitten olisi energistä meininkiä Joseph Jarmanin ekalta soololevyltä. http://www.youtube.com/watch?v=40KOkc-KeuU

Vähän kiinnostaisi, että mitä mieltä porukat ovat tämmöisestä 60-luvun vapaasta menosta. Varsinkin kun sitä katsoo (tai kuuntelee) vuosikymmenten aikana tapahtuneen jatsin kehityksen valossa.

Offline

#155 07.10.2014 18:37

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: free improv/jazz -spim

geffelson wrote:

Ketjun innoittamana kaivelin levyhyllyn vanhoja aarteita ja yllättäen vanhat suosikit toimivat edelleen. Laitetaan oheen jos ketä jotakuta kiinnostaa.

Wolfgang Dauner porukoineen näyttää, että kyllä vanhalla mantereellakin osataan. http://www.youtube.com/watch?v=nHuh1gYiP6E

Sitten olisi energistä meininkiä Joseph Jarmanin ekalta soololevyltä. http://www.youtube.com/watch?v=40KOkc-KeuU

Vähän kiinnostaisi, että mitä mieltä porukat ovat tämmöisestä 60-luvun vapaasta menosta. Varsinkin kun sitä katsoo (tai kuuntelee) vuosikymmenten aikana tapahtuneen jatsin kehityksen valossa.

Mietin pitkään mitä kirjoittaisin, mutta emmä tiä mitä muuta mieltä siitä olisi kuin sitä kaikkea mitä siitä on jo sanottu. Tärkeetä pioneeriuurastusta jne. Ja näin vuosien jälkeen on helppoa poimia kypsät hedelmät sieltä koriin, mutta itseä kiehtoo myös kama jota ei ole nostettu klassikkojalustalle, tahtoo nähdä sen osana sitä koko liikettä, sellanen kaikki vaikuttaa kaikkeen ilmiö, vaikka näin ei olisikaan. Ehkä itseä musassa kiinnostaa ns. hyvien levyjen lisäksi myös ajankuvat, mitä on tapahtunu niiden ns. hyvien levyjen ulkopuolella. Sellanen kulttuurillinen näkökulma.

Tein joku aika sitten viimeinkin Discogsiin wantlistin oikeasti kovasti tahtomistani jatsilevyistä ja olen vähän systemaattisemmin ostellut niitä, siellä on joukossa paljon sellasia joita en ole kuullut koska olen tahtonut odottaa että saan fyysisenä esineenä ne. Tavallaan ihan tyhmää, mutta toisaalta tänään tuli postissa Frank Lowen Lowe & Behold ja Lester Bowien African Children ja voi hittojen hitto!! Kyllä kantsi odottaa, toi Bowie on ihan posketon, eikä Lowekaan jää paljoa jälkeen.

Offline

#156 07.10.2014 18:44

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: free improv/jazz -spim

Lowe & Beholdilla taitaa olla muuten varhaisin oma kuulokuva Zornin soitosta (vuosi siis 77). Kyllähän sen sorsapillin sieltä tunnistaa.

Offline

#157 13.12.2014 23:01

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012
Posts: 4,387

Re: free improv/jazz -spim

Uudet housut ja paita wrote:

Hankimpas sit viimein Cecil Taylorin Love for Salen. Tykkään tosi paljon varhaisesta Taylorista (Looking Ahead! ja Hard Driving Jazz molemmat erinomaisia), mutta tää nyt ekalla kuuntelulla jättää vähän vaisun maun. Noi kolme Cole Porter-tulkintaa ovat melkeinpä kiinnostavampia kuin omat biisit. Matystrophessa on tosin aika vetävä teema.

On kuunneltu lisää ja on tämä aika radikaali levy. Joo svengaa aavistuksen enemmän kuin Looking Ahead!, mutta on tämä aika outoa musaa suhteessa siihen mitä ympärillä tapahtui.

Hankin tänään kans Praxis soolotuplan Cecililtä. Vuoden 1968 keikka. Jumalauta kun on hyvä, joskin soundillisesti vois olla vähän skarpimpi. Tuolla tyypillä on vaan älytön kyky muuttaa biisin suuntaa käytännössä monta kertaa minuutissa kuitenkin niin että se perusidea kulkee siellä mukana.

Offline

#158 16.08.2016 19:29

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: free improv/jazz -spim

AMMin saatana sibeliusmuseolla lokakuussa perkele


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#159 16.08.2016 20:01

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005
Posts: 19,094

Re: free improv/jazz -spim

bernardblack wrote:

AMMin saatana sibeliusmuseolla lokakuussa perkele

Åhhåh icon_surprised hitto mikä keikkasyksy tulossa huig


Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

Offline

#160 12.09.2016 11:01

OMHASVAHAKSHA
Member
From: Sirius
Registered: 24.02.2016
Posts: 336
Website

Re: free improv/jazz -spim

free improvia viime yöltä

Offline

#161 08.10.2016 15:56

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: free improv/jazz -spim

bernardblack wrote:

AMMin saatana sibeliusmuseolla lokakuussa perkele

No sielhä ne saatanat oli.

Tosiaan, menin tonne suoraan töistä ja oli ehkä vähän sellanen olo, että nyt ei välttämättä jaksa keskittyä ja ARVOSTAA. Hiljan päivän kunniaksi alkuun olikin tosi reduktionistista touhua, mut kunhan papat pääsi vauhtiin ja meitsi fiiliksiin, niin olihan se nyt vitun hyvää improilua.

Paras segmentti oli varmaan se, ku Tilbury yks kaks läksi laahustamaan vittuun siitä ja funtsailin että kuselleko se lähti vai mitä nyt, mut menikin vaan nurkan taakse soitteleen museon cembaloa. Siinä oli sit aika jees cembalo&tamtam-duetto. Tässä kohtia myös tuli sellanen fiilis et Prevost taitaa olla aika jäynä-äijä ja kova härnäämään. Tai en tiiä, mut siltä vaikutti. Niillä oli semmonen vuoropuhelu siinä meneillään ja yhessä kohtaa Tilbury jäi selkeesti odottamaan sitä vastausta, mut Prevosti ei sit antanutkaan periksi ja tuli kiusallisen pitkä hiljaisuus ku kumpikaan ei tehny mitään. Kunnes sit vihdoin ja viimein kuulu sieltä nurkan takaa vaimea cembalon plinkautus joka jäi välittömästi Prevostin sahauksen alle ja sahaamista jatku kunnes Tilbury vihdoin palas lavalle takas. Tilbury soitteli melkein koko keikan tosi hiljaa ja mitä pitemmälle mentiin niin vaikutti tosiaan siltä, että Prevost yritti oikeen provosoida sitä että nyt saatana volyymia pianoon tai mä hukutan sut. Mikä oli iha jees.

Mut joo, onhan se aika siistiä seurata tollasten konkaripappojen soitteluhommia ja yhteispeliä tahi sen puutetta. Nääkin sentään soittaneet yhessä jo useamman vuosikymmenen. Ja kyl varsinkin Prevostin kelloseppämäisen tarkka työskentely oli aikamoista.


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#162 13.10.2016 21:15

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Artsylta hankin Fabulous Paul Bley Quintetin debyyttilevyn vuodelta 1958. Onpa melko radikaalia musaa noin niinku tohon aikaan. Mukana Cherry, Higgins, Haden ja Ornette.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#163 14.10.2016 23:01

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Kaivelin hyllystä kuuntelupinoon liian vähälle huomiolle jääneitä levyjä.

Muhal Richard Abrahms: Lifea Blinec

Onpa tää hyvä. Monipuolinen, sekä dynamiikaltaan että tyylillisesti. Jos pitäs jotain kuvailla "AACM musaksi" niin tätä se varmaan olis.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#164 14.10.2016 23:40

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Anthony Davis Quartet: Song For The Old World

Tää olikin yllättävän kiva. Muistikuvat oli vähän pliisun puoleisia, mutta erityisesti pitkissä biiseissä on hyvä jännite. Davis itse on parhaimmillaan kun pääsee jumittamaan pianolla pitkiä osuuksia. Ja Ed Blackwell rummuissa! Tuota en muistanut.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#165 14.10.2016 23:42

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Nyt soi Dave Brubeckin Countdown Time in Outer Space ja voi saatana tää on hyvä. Jatkot ehkä jossain toisessa topikissa.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#166 15.10.2016 09:25

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Chico Freemanin Chico

Jestas mikä lineup: McBee bassossa, McCall rummuissa, Abrams pianossa (ja joku Tito Sampa perkussioissa). Etenkin vellovampi a-puoli on ihana, b-puoli perinteisempää free jatsia, jossa kiinnostavuus enempi yksilöjutuissa (McBeen soolo ihan ihan mieletön). Mut tää on just sitä kamaa mistä tossa aiemmin sössötettiin jota ei ole nostettu jalustalle, mutta joka ansaitsee huomiota. Pitäskin perehtyä paremmin Freemanin tän jälkeisiin levyihin.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#167 15.10.2016 10:50

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Jackie McLean: A Ghettto Lullaby

Ei tää kyl ei oikein. Ilmeisesti hutasten kasattu kokoonpano McLeanin ollessa Tanskassa ja se kyllä kuuluu. Vähän tämmöstä läpiluentaa sinänsä ihan kivoista teemoista.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#168 10.02.2017 23:21

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Keith Jarrettin soololevyt olleet kovassa soitossa viime aikoina, Staircase löytyi tänään divarista ja tämä on ihan mahottoman kaunis.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#169 11.02.2017 02:54

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: free improv/jazz -spim

Muutaman vapaamuotoisen jamin myötä tuli ikävä tätä osastoa. Oiskohan jotain alan merkkiteoksia kirjaston kokoelmissa? Pröötsmannia tais olla enemmänkin, mutta kaikki kiinnostaa.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#170 11.02.2017 13:50

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: free improv/jazz -spim

rc-lungen wrote:

Muutaman vapaamuotoisen jamin myötä tuli ikävä tätä osastoa. Oiskohan jotain alan merkkiteoksia kirjaston kokoelmissa? Pröötsmannia tais olla enemmänkin, mutta kaikki kiinnostaa.

Jos osut kymppiin joskus sopivasti, kuratoin sulle nipun mieluusti!


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#171 11.02.2017 15:59

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: free improv/jazz -spim

artsy wrote:
rc-lungen wrote:

Muutaman vapaamuotoisen jamin myötä tuli ikävä tätä osastoa. Oiskohan jotain alan merkkiteoksia kirjaston kokoelmissa? Pröötsmannia tais olla enemmänkin, mutta kaikki kiinnostaa.

Jos osut kymppiin joskus sopivasti, kuratoin sulle nipun mieluusti!

Pitääpä muistaa.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#172 18.08.2017 20:20

ba
Member
Registered: 10.06.2017
Posts: 1,563
Website

Re: free improv/jazz -spim

oikeeeen hyvää, kuunnelkaa ny ihmees!

Offline

#173 18.08.2017 22:43

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

ba wrote:

oikeeeen hyvää, kuunnelkaa ny ihmees!

En olekaan muuten seurannut tän bändin tekemisiä sitten... En muista minkä, mutta viimeisin havainto ehkä 15 vuotta sitten. Mutta tärkeä bändi aikanaan, pitää kuunnella näitä uudempia juttuja.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#174 31.10.2017 02:35

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: free improv/jazz -spim

En nyt tiedä käyttösäännöistä, että voiko täällä huudella keikkamainosmielessä mutta laitetaan menemään:

TAPIO & TUOMI DUO
Kirjasto 10/Hki ti 31.10. klo 19 vapaa pääsy!

https://www.facebook.com/events/1699345450105370/


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#175 31.10.2017 09:38

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: free improv/jazz -spim

Minä laitan ainaki gorfan taakse.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#176 01.11.2017 10:42

pihiofötzi
Member
Registered: 18.12.2008
Posts: 72

Re: free improv/jazz -spim

Tapio ja Tuomi oli eilen mahtava Kirjasto 10:ssä! Saakelin vähän keikkailevat suhteessa kuinka kova duo.

Offline

#177 01.11.2017 21:40

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: free improv/jazz -spim

Pitäs tämän kategorian tykityskeikkoja nähdä enemmän. Flowssa tää osasto on aina parasta.

Offline

#178 02.11.2017 15:03

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

Pistetääs tännekin:

MENTAL ALASKA FREE JAZZ SPECIAL
***********************************************
Live:
JONES JONES (Ochs, Dresser, Tarasov)

Hard Rock House, Roihuvuorentie 1
Torstaina 16.11. Liput: 15e
Ovet 19.00 ensimmäinen setti 19.30

Mark Dresser, Bass / Vladimir Tarasov, Percussion / Larry Ochs, Sopranino and Tenor Saxophones

https://www.facebook.com/events/1703722 … ?__mref=mb

Helkkarin kova trio.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#179 02.11.2017 20:27

artsy
Member
From: Tampere
Registered: 19.10.2005
Posts: 2,171
Website

Re: free improv/jazz -spim

Tässä suht tuoretta evidenssiä: https://youtu.be/XR6ZrM6ypyo


let me fall out of the window
with confetti in my hair

Offline

#180 02.11.2017 20:44

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: free improv/jazz -spim

"Pyöräyttelin" tuossa keikkailmon innottamana parit Ganelin Trion levyt ja fiilistelin että melkoisen siistiä et vuonna 2017 rumpali on noin kovalla lineupilla keikalla Roihuvuoren baarissa.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

Board footer

Powered by FluxBB