#91 08.10.2016 20:53

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Posts: 27,182
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Feggy wrote:

En ehkä ole avautunut muuta kuin viini-illassa, mutta nykyään hifi-laitteistoani täydentää Akai 4000D-kelanauhuri. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or … 71070b.jpg. Hyvä soundi, pitäis vaan hankkia uusia nauhoja noiden paskojen huuto.net-ikäloppujen sijaan.

kateus-späm


tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

Offline

#92 08.10.2016 21:05

Hassuttelija
jäbä joka diggaa Sufjanin uusinta ihan homona
Registered: 29.01.2010
Posts: 26,274

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Homot?


THs56SD.gif

In the last second of life, they're gonna show you how,
how they run this show.

Offline

#93 08.10.2016 21:05

Hassuttelija
jäbä joka diggaa Sufjanin uusinta ihan homona
Registered: 29.01.2010
Posts: 26,274

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

T. Hassis.


THs56SD.gif

In the last second of life, they're gonna show you how,
how they run this show.

Offline

#94 08.10.2016 21:39

ray charlz
niin läski äijä
From: norf norf
Registered: 14.08.2010
Posts: 4,207

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

hasandeeros häpändeeroksel tongue


katsottiin äijien kanssa leffa, äijät lähtivät maustetyttöjen keikalle, itse jäin kotiin kuuntelemaan darkthronea.

Offline

#95 09.10.2016 08:42

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

luulin että täällä keskustellaan audi o fili a:sta
lol
sori kaverit


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#96 10.10.2016 04:21

Okko
Kanisteriäijä
From: HS VISIO
Registered: 07.11.2006
Posts: 3,116
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Se on kyl jänskä miten toiset levyt saa hihilaitteistolla kuuntelusta suuremman buustin ku toiset vaikka ei allekirjottais ees et näissä "hihi-levyissä" äänimaailma olis itelle ees mielekkäämpi ku vähemmän laitteistosta hyötyvässä musiikissa. Tulipa tossa vaan mielen kun päräyttelin Disintegrationia äänekkäästi lauantai-iltana stereoistani, äänimaailma vaan täyttyi ja kaikki pienet jutut nousi esiin mössööntymisen sijaan. Aika paljon tulee kuunneltua nappikuulokkeilla eikä se millään tasolla kestä vertailua. Tuleeks vastaavia levyjä paljon mieleen? Dire Straitsithan handlas tän genren ja DSOTM on piireissä klassinen vissiin.


VFjVKbO.gif

Offline

#97 05.02.2017 19:47

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Löytyykö muilta tollasia dvd/blu-ray levyjä, missä on korkeemman reson äänisisältöä (96 tai 192kHz)? Sitä vaan oon ihmetelly, kun mun vahvistin ilmottaa aina sisääntulevan äänen olevan 48kHz, vaikkei pitäis olla. Vahvistin kykenee toistamaan aina 192kHz asti ja on optisella piuhalla kiinni blu-ray soittimessa, jonka asetukset pitäis mun mielestä olla oikein. Ilmottaakohan toi vahvistin vaan väärän lukeman vai mitä  017
Toisaalta tuskin oikeasti huomaan mitään eroa 48/96/192 välillä.

Offline

#98 05.02.2017 20:15

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Okko wrote:

Se on kyl jänskä miten toiset levyt saa hihilaitteistolla kuuntelusta suuremman buustin ku toiset vaikka ei allekirjottais ees et näissä "hihi-levyissä" äänimaailma olis itelle ees mielekkäämpi ku vähemmän laitteistosta hyötyvässä musiikissa. Tulipa tossa vaan mielen kun päräyttelin Disintegrationia äänekkäästi lauantai-iltana stereoistani, äänimaailma vaan täyttyi ja kaikki pienet jutut nousi esiin mössööntymisen sijaan. Aika paljon tulee kuunneltua nappikuulokkeilla eikä se millään tasolla kestä vertailua. Tuleeks vastaavia levyjä paljon mieleen? Dire Straitsithan handlas tän genren ja DSOTM on piireissä klassinen vissiin.

Steely Dan? Aja varmaan se klassisin hifistelylevy.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#99 05.02.2017 21:19

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Posts: 27,774
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Ei mene musalehtien hifilevyjen joukkoon, mutta kuuntelin koulun geneleceillä Neil Youngin On The Beachia ja kuulosti varmaan paremmalta kuin mikään muu. Upealta kuulosti.


bzort glorf bööth

Offline

#100 06.02.2017 11:27

Muzamaza
Member
From: Helsinki
Registered: 26.04.2011
Posts: 649

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

KZ wrote:

Löytyykö muilta tollasia dvd/blu-ray levyjä, missä on korkeemman reson äänisisältöä (96 tai 192kHz)? Sitä vaan oon ihmetelly, kun mun vahvistin ilmottaa aina sisääntulevan äänen olevan 48kHz, vaikkei pitäis olla. Vahvistin kykenee toistamaan aina 192kHz asti ja on optisella piuhalla kiinni blu-ray soittimessa, jonka asetukset pitäis mun mielestä olla oikein. Ilmottaakohan toi vahvistin vaan väärän lukeman vai mitä  017
Toisaalta tuskin oikeasti huomaan mitään eroa 48/96/192 välillä.

Ei toimi optisella, pitää olla HDMI. Muistaakseni


En tunne asiaa, mistä on kysymys, mutta täysi, sataprosenttinen tuki. Olen sen sillä tasolla käynyt läpi.

Offline

#101 06.02.2017 17:02

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Muzamaza wrote:
KZ wrote:

Löytyykö muilta tollasia dvd/blu-ray levyjä, missä on korkeemman reson äänisisältöä (96 tai 192kHz)? Sitä vaan oon ihmetelly, kun mun vahvistin ilmottaa aina sisääntulevan äänen olevan 48kHz, vaikkei pitäis olla. Vahvistin kykenee toistamaan aina 192kHz asti ja on optisella piuhalla kiinni blu-ray soittimessa, jonka asetukset pitäis mun mielestä olla oikein. Ilmottaakohan toi vahvistin vaan väärän lukeman vai mitä  017
Toisaalta tuskin oikeasti huomaan mitään eroa 48/96/192 välillä.

Ei toimi optisella, pitää olla HDMI. Muistaakseni

Hmmm, ei se kyllä ihan noin voi olla. Vahvistimessa olis myös spdif, mut bluray soittimessa ei, niin ei voi sitä testaa.

Offline

#102 07.02.2017 00:04

Muzamaza
Member
From: Helsinki
Registered: 26.04.2011
Posts: 649

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

KZ wrote:
Muzamaza wrote:
KZ wrote:

Löytyykö muilta tollasia dvd/blu-ray levyjä, missä on korkeemman reson äänisisältöä (96 tai 192kHz)? Sitä vaan oon ihmetelly, kun mun vahvistin ilmottaa aina sisääntulevan äänen olevan 48kHz, vaikkei pitäis olla. Vahvistin kykenee toistamaan aina 192kHz asti ja on optisella piuhalla kiinni blu-ray soittimessa, jonka asetukset pitäis mun mielestä olla oikein. Ilmottaakohan toi vahvistin vaan väärän lukeman vai mitä  017
Toisaalta tuskin oikeasti huomaan mitään eroa 48/96/192 välillä.

Ei toimi optisella, pitää olla HDMI. Muistaakseni

Hmmm, ei se kyllä ihan noin voi olla. Vahvistimessa olis myös spdif, mut bluray soittimessa ei, niin ei voi sitä testaa.

"The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical." https://www.cnet.com/news/hdmi-vs-optic … on-to-use/

Optinen ja SPDIF on tossa mielessä sama (suuniteltu CD:lle).


En tunne asiaa, mistä on kysymys, mutta täysi, sataprosenttinen tuki. Olen sen sillä tasolla käynyt läpi.

Offline

#103 07.02.2017 09:55

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Muzamaza wrote:
KZ wrote:
Muzamaza wrote:
KZ wrote:

Löytyykö muilta tollasia dvd/blu-ray levyjä, missä on korkeemman reson äänisisältöä (96 tai 192kHz)? Sitä vaan oon ihmetelly, kun mun vahvistin ilmottaa aina sisääntulevan äänen olevan 48kHz, vaikkei pitäis olla. Vahvistin kykenee toistamaan aina 192kHz asti ja on optisella piuhalla kiinni blu-ray soittimessa, jonka asetukset pitäis mun mielestä olla oikein. Ilmottaakohan toi vahvistin vaan väärän lukeman vai mitä  017
Toisaalta tuskin oikeasti huomaan mitään eroa 48/96/192 välillä.

Ei toimi optisella, pitää olla HDMI. Muistaakseni

Hmmm, ei se kyllä ihan noin voi olla. Vahvistimessa olis myös spdif, mut bluray soittimessa ei, niin ei voi sitä testaa.

"The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical." https://www.cnet.com/news/hdmi-vs-optic … on-to-use/

Optinen ja SPDIF on tossa mielessä sama (suuniteltu CD:lle).

Joo homma onkin siis kiinni siitä, missä dolby/DTS/TrueHD/MikäVittu- formaatissa audio on. Optinen ei käy tuohon DTS HD Master audioon, mutta se käy kyllä DTS HD High Resolution Audioon (mkä voi olla 96/24). Eli kyllähän optinen ja spdif kykenee kuljettamaan kahta kanavaa 96khz, mutta noissa bluray levyissä on noi omat "formaattihommelit".

Offline

#104 28.09.2017 08:37

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Ihan vaan varmistukseksi, jos levarissa on sisäänrakennettu RIAA-esivahvistin, sitä ei tarvitse/pidä liittää phono-sisääntuloon vaan normi-RCAhan?

Offline

#105 28.09.2017 08:43

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009
Posts: 5,227

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Voi liittää siinä tapauksessa auxiin tai phonoon sellasenaan juu.


Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

Offline

#106 28.09.2017 15:23

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Kuinka paljon on välilä, että vahvistimen ja kaiuttimien ohmimäärä täsmää? Onko kovin radikaalia, jos 8ohmisessä vahvistimessa on 4ohmiset kajarit tai toisinpäin?

Offline

#107 28.09.2017 15:27

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Ei siinä vahvarissa oo ohmeja. Se vaan kertoo paljon wattagea puskee tietynohmisiin kaiuttimiin


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#108 28.09.2017 18:06

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

centerhuig:center: wrote:

Ei siinä vahvarissa oo ohmeja. Se vaan kertoo paljon wattagea puskee tietynohmisiin kaiuttimiin

Mielenkiintoinen lausunto.

Offline

#109 28.09.2017 18:11

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005
Posts: 41,038

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

jos on tosi vähän ohmeja kajareissa, niinku 4, sit voi olla onkelmia.

mut kyllä mikä tahansa vahvari ajaa 8 ohmisia. mut jos 8 ohmiset jytisee, 16 ohmiset jytisee vähän vähempi.

ohmit on resistanssia. toki kaikella on resistanssinssa mutta se vaffarin resistanssimerkintä kertoo kui pal poweria se saa aikaan tietynlaisissa ohmeissa

lisätietoa kannattanee hakea googlen kautta, audionörtit kertoo sulle toki että eri taajuuksilla ohmit on erit ja niinpäinpois mut ei maallikon tartte kaikkee tietää


Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Offline

#110 28.09.2017 19:20

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

4 ohmiset kajarit nimenomaan löytyy. Suosituin oomimäärä vahvareissä näyttäs kyl olevan 8.
Nämä ohmi/watti-vahvari/kajari kysymykset on kyllä vakioaihe kaikkialla interwebissä.
Tosin olen käsittänyt, että normi kotikäytössä ei sillä niin väliä ole meneekö ne yks yhteen, mahdollisia ongelmia tulee sit ko tykittää oikeesti kovvoo.

Offline

#111 03.11.2017 13:41

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Sit kun lyötte rahoiksi bitcoineilla niin tästä sitte "kohtuulliset" kuulokkeet, eio hinnalla pilattu.
Sennheiser HE1 ‐kuulokejärjestelmä

Tajuusvaste 8 - 100 000 Hz icon_lol  icon_lol

Offline

#112 03.01.2018 19:20

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Miksi kaiuttimet sijoitetaan eteen (etuviistoon) eikä sivuille, kun ihmisen korvathan on hyvin pitkälti suuntautunu suoraan sivuille?

Offline

#113 03.01.2018 22:06

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

KZ wrote:

Miksi kaiuttimet sijoitetaan eteen (etuviistoon) eikä sivuille, kun ihmisen korvathan on hyvin pitkälti suuntautunu suoraan sivuille?

Siinä jäljitellään "luonnollista" stereokuvaa, jossa ihminen olisi livenä musiikkia esittävän artistin edessä.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

#114 03.01.2018 22:16

Rubiconna
Member
Registered: 21.03.2011
Posts: 247

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

KZ wrote:

Miksi kaiuttimet sijoitetaan eteen (etuviistoon) eikä sivuille, kun ihmisen korvathan on hyvin pitkälti suuntautunu suoraan sivuille?

EDIT: Luppakorva lähetti viestinsä sillä aikaa kun näpyttelin tätä.

Alun perin taitaa olla peräisin monoäänen aikakaudelta toi tapa sijoittaa kaiutin kuuntelijan eteen.

Käsittääkseni stereoäänen alkuperäinen idea oli sillä lailla psykoakustiikkaan perustuva, että tolla lailla molemmille puolille eteen sijoitetuilla kahdella kaiuttimella pystyisi luomaan aidon kuuloisia tilavaikutelmia myös syvyyden suhteen. Varmaan tämmöiseen ajatteluun vaikutti paljon myös se, että yksi perusideoista oli pyrkimys ikään kuin luoda toisinto elävän musiikin esitystilasta, kuten esim. esiintymislavasta, äänentoiston keinoin.

Ton tradition lisäksi vaikuttaa varmasti myös se, että kaiuttimet usein suunnitellaan silmälläpitäen sitä, että niitä käytetään huoneessa ja huoneakustiikan piirteet sitten vaikuttaa siihen, miten ääni kulloisessakin tilassa koetaan. Sinänsä kai mikään ei estäisi suunnittelemasta suoraan kuuntelijan sivuille sijoitettaviksi tarkoitettuja kaiuttimia.

Last edited by Rubiconna (03.01.2018 22:17)

Offline

#115 03.01.2018 22:18

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Luppakorva sikailee taas wrote:
KZ wrote:

Miksi kaiuttimet sijoitetaan eteen (etuviistoon) eikä sivuille, kun ihmisen korvathan on hyvin pitkälti suuntautunu suoraan sivuille?

Siinä jäljitellään "luonnollista" stereokuvaa, jossa ihminen olisi livenä musiikkia esittävän artistin edessä.

Miksei livetilanteessa PA-kajarit ole sijoitettu sivuille?
En kysele tosissani, nää on näitä "tuli vaan mieleen"-juttuja.

Offline

#116 03.01.2018 22:19

hezma
Vanhempi Käynnissäpitäjä
From: Helesinki
Registered: 13.11.2008
Posts: 17,573

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

Mun pääasiallisessa musapisteessä kajarit on sivuilla  ja ite pönötän melko tarkkaan siinä keskellä  pimp

Last edited by hezma (03.01.2018 22:23)

Offline

#117 03.01.2018 22:23

KZ
Vuoden Foorumisti 2019
From: Leppädanger
Registered: 28.12.2009
Posts: 12,204
Website

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

hezma wrote:

Mun pääasiallisessa musapisteessä kajarit on sivuilla  ja ite pönötän melko tarkkaan siinä keskellä  pimp

Käsittääkseni optimaali sijoittelu teoriassa niin että kajarit ja pää muodostaa suorakulmaisen kolmion ja korvat diskanttielementin korkeudella.

Offline

#118 03.01.2018 22:24

Luppakorva sikailee taas
korvani nääs lerputtaa
From: Pikku kakkonen
Registered: 30.10.2009
Posts: 2,031

Re: Rakentavaa keskustelua audiofiliasta

KZ wrote:
Luppakorva sikailee taas wrote:
KZ wrote:

Miksi kaiuttimet sijoitetaan eteen (etuviistoon) eikä sivuille, kun ihmisen korvathan on hyvin pitkälti suuntautunu suoraan sivuille?

Siinä jäljitellään "luonnollista" stereokuvaa, jossa ihminen olisi livenä musiikkia esittävän artistin edessä.

Miksei livetilanteessa PA-kajarit ole sijoitettu sivuille?
En kysele tosissani, nää on näitä "tuli vaan mieleen"-juttuja.

Stereokuva varmaan kuulostaisi aika hupsulta. Tuossa olisi kyllä aika kiinnostava potentiaali erilaisiin vaihevirheisiin.


Olen pieni nalle vain, pullea. Lasten kanssa viihdyn ain. Olen pieni nalle vain, pörheä. Lapset mua rakastaa.
Bounty-Wrapper-Small.jpg

Offline

Board footer

Powered by FluxBB