#1 08.04.2009 22:15

Bricolage
:piggrin:
From: pannukakun puistikko
Registered: 27.01.2008
Posts: 5,470

Bark Psychosis

Tänne kirjoitamme suu kirjaimellisesti vaahdossa.

Eli bändi jonka levyarvostelusta löytyy ensimmäinen maininta tyylisuunnasta post-rock (kiitos Simon Reynolds 1994). Aloitti Napalm Death-coverbändinä mutta sitten lähti ihan uusi tyyli vähitellen. Jossain brittiläisen post-punkin maastosta kohosi sitten lopulta ihan oma tyyli joka huipentui levyllä Hex jota voisi kai kuvailla että ambient ja dub parittelevat Englannin maaseudulla happosateen aikana. Bändin kehitys Hexiin asti dokumentoidaan oikein hyvin kokiksella Independency, joka kasaa singlet vuosilta 1989-1992. Ensimmäiset ("I Know", "Nothing Feels") on suht hiljaisia viritelmiä missä biisirakennekin pysyy vielä suht normaalina, mutta myöhemmin tulee aika ankaraa noisea ("By Blow"), upeita balladeja ("Blood Rush"), jotain teknofunkia joka hajoaa sen kuuloiseksi että nyt ollaan Colosseumilla, ja kaiken lisäksi vielä katsoja-aidan väärällä puolella ("Tooled Up") ja 21-minuuttinen improvisoitu ambientkikkailu "Scum." Ihan täyttä tulta.

Hex on näistä singleistä vielä aika paljon kauemmas menevä paketti. Kun Independency tuntui selvältä singlekokoelmalta, tämä ainoa alkuperäisen jäsenistön kasaama levy on yksi ainoa lohkare. Biisit muuttuu kuin kemialliset reaktiot iskisi:

"The Loom" alkaa pianolla mutta biisin lopussa on päästy jo todella kauas, bändin ehkä paras kappale ikinä "A Street Scene" hapuilee jossain kattiladiskon ja reverbin keskellä ennen kuin kitarat ja kellot nostaa kertsin toiseen ulottuvuuteen. Kappale voisi olla täysin tavanomainen: instrumentit ja rytmit voisivat olla ihan perusrockia, mutta kokonaisuus kasataan uusilla, tuntemattomilla tavoilla: kevyestä kitaraintrosta ei ikinä osannut odottaa kuinka basso ja rummut voisivat olla jostain ihan muualta.

"Absent Friend" kasaa oman äänimaailmansa yhtä lailla normaaleista elementeistä, rummut jäävät melkein hyödyttömiksi, toissijaiseksi rytmielementiksi ja välillä niiden mieltäminen pelkäksi tekstuuriksi tuntuu täysin järkevältä. Vähitellen kitarat käyvät pakastimen kautta ja projektoivat omia jäisiä sointukulkujaan toisiaan vasten täysin tasa-arvoisessa harmoniassa. Seitsemäs kappale "Pendulum Man" on selvästi äänimaailmaltaan tasaisin ja vähiten yllätyksellisiin kappale, mutta kymmenen minuuttia minimalistista äänimaailmaa - kuin levyn kappaleiden äänimaailmoja yhdistävät tekijät yhdessä biisissä - on loistava yhteenveto.

Talk Talk on selvä vaikute, mutta se ei näy niinkään soundeissa vaan tunnelmassa minkä Hex luo. Ei ehkä ihan Spirit of Eden/Laughing Stock-tasolla olla, mutta toisaalta noiden levyjen kappaleet tuntuivat olevan melkein liiankin yhteensopivia, olisi helppoa miettiä että levykokonaisuutta mietittiin jo kauan ennen kuin ensimmäistäkään studiosessiota oli nauhoitettu, vaikka ilmeisesti kävi juuri päinvastoin. Hex antaa kappaleilleen hieman enemmän tilaa, mutta saa sidottua langanpätkät tarpeeksi hyvin että kokonaisuus ei kärsi. Syynä voi olla sekin, että koko levyn äänimaailmaa yhdistäviä tekijöitä tuntuu olevan hieman enemmän kuin Talk Talkin loppuaikojen tuotannossa. Bark Psychosis oli silti bändi jonka omasta visiosta on vaikea erehtyä, eikä sitä voi mitenkään pitää pelkkänä copycat-bändinä jotka kävi murtautumassa levykauppaan Laughing Stockin julkaisua edeltävänä yönä.

Höh, tulipa muuten tekotaiteellista ja kornia tekstiä confused_new No menkööt.
Lyhyesti: jos diggaatte loppuaikojen Talk Talkia niin tän pitäis toimia ihan helvetin hyvin myös icon_lol


Heräsin ja olin silleen "voi helevetti oon ollu internetissä kauheessa kännissä"

Offline

#2 08.04.2009 22:25

DirtyBlueGene
the bot with everything
From: Cop / Midsummer Village
Registered: 12.06.2005
Posts: 7,756
Website

Re: Bark Psychosis

Kakkoslevy ///Codename: Dustsucker toimii mulle ehkä Hexiäkin paremmin  peuk

Toki noi alkuaikojen singlet vois olla ihan oikeasti "se" juttu.


This must be what jail / I will scratch

Offline

#3 08.04.2009 22:38

Larg
Member
Registered: 05.02.2006
Posts: 1,191
Website

Re: Bark Psychosis

Tähän bändiin pitäisi kyllä uppoutua syvemmin. Hex oli ainakin parin kuuntelun perusteella varsin hyvä. Muuta en ole tietääkseni kuullut, mutta nuo kovasti hehkutetut sinkut alkoivat ainakin kiinnostaa...

spam3

Offline

#4 08.04.2009 22:47

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: Bark Psychosis

DirtyBlueGene wrote:

Kakkoslevy ///Codename: Dustsucker toimii mulle ehkä Hexiäkin paremmin  peuk

Melkein joo. Kumpaakaan en ole saanut hankittua.

Offline

#5 08.04.2009 23:05

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,467
Website

Re: Bark Psychosis

mulla on independency ja hex, vois joskus kaivaa esille jos pahimmat kiireet hellittäis peuk

bändin pääjehu graham sutton alkoi sittemmin tehdä drum'n'bassia nimellä boymerang, ilmeisesti ainoaksi jäänyt albumi balance of the force löytyy ja muistaakseni ihan hyvä kiekko lajissaan.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#6 08.04.2009 23:11

Bricolage
:piggrin:
From: pannukakun puistikko
Registered: 27.01.2008
Posts: 5,470

Re: Bark Psychosis

[quote:c7a16c737f="psykokarkki"]mulla on independency ja hex, vois joskus kaivaa esille jos pahimmat kiireet hellittäis peuk

bändin pääjehu graham sutton alkoi sittemmin tehdä drum'n'bassia nimellä boymerang, ilmeisesti ainoaksi jäänyt albumi balance of the force löytyy ja muistaakseni ihan hyvä kiekko lajissaan.[/quote:c7a16c737f]

Boymerangin joku veto saattoi olla Ambient 4: Isolationism-kokiksella. Jos sitä tulee Talk Talk/Bark Psychosis-faneilla vastaan niin kannattaa, aika lailla yks askel pidemmälle noista kahdesta peuk


Heräsin ja olin silleen "voi helevetti oon ollu internetissä kauheessa kännissä"

Offline

#7 09.04.2009 14:28

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006
Posts: 22,060

Re: Bark Psychosis

sydan:sydan::sydan::sydan:HEX:sydan::sydan::sydan::sydan:

Offline

#8 18.01.2010 15:49

TRÄK KODRA
Member
Registered: 17.12.2009
Posts: 4

Re: Bark Psychosis

tää o hyvää musaa. i like.

Offline

#9 19.01.2010 18:06

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Bark Psychosis

Voisko joku kertoo, onxxe Replayn loppu nyt eri äänitys ku aiemmat levyt? Meinaan, et jos sitä ei oo Hexillä tai Independencylla, niin jokaisen kannattaa tsekata se kyl. Mun pitäis taas tsekata noi kokonaisuudessaan.


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#10 19.01.2010 19:16

Bricolage
:piggrin:
From: pannukakun puistikko
Registered: 27.01.2008
Posts: 5,470

Re: Bark Psychosis

Jean-Babtiste wrote:

Voisko joku kertoo, onxxe Replayn loppu nyt eri äänitys ku aiemmat levyt? Meinaan, et jos sitä ei oo Hexillä tai Independencylla, niin jokaisen kannattaa tsekata se kyl. Mun pitäis taas tsekata noi kokonaisuudessaan.

Nyt ekaks heti sen verran että Hex ja Independency >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Replay icon_wink

..ja ei taida enää ollakaan Replayta mulla. Muistelen vaan ettei se nyt kovin kummoista ollut.


Heräsin ja olin silleen "voi helevetti oon ollu internetissä kauheessa kännissä"

Offline

#11 19.01.2010 21:59

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006
Posts: 30,616

Re: Bark Psychosis

EIKUEIKUeiku se loppuhan siitä levystä on aivan uskomatonta ääniaallottelua katedraalissa. Ilmeisesti joo noi biisit on nauhotettu livenä siellä kirkossa, enkä tiedä miten ne poikkee yleisestä linjasta, mut herra jessus kun niissä on tunnelmaa.

Siis ymmärrän, että ne muut levyt voi olla vielä parempia, mutta noi viis raitaa tolla Replaylla on aivan suvereenin loistavaa musaa, ei niitä voi vähätellä. Nyt levy uudestaan kuulolle prkl


'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

Offline

#12 01.02.2015 00:02

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,467
Website

Re: Bark Psychosis

ylös! niin sitä vaan että tolla wire-tribuutilla "whore" oleva veto three girl rhumbasta on kyl aika jees colorflash


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Offline

#13 16.06.2018 21:44

stratum
not tupi
From: Helsinki
Registered: 20.06.2005
Posts: 13,980
Website

Re: Bark Psychosis

Codename: Dustsuckerista on just ilmestynyt uusintapainos. Hommasin sen ja ensikuuntelu kuulosti erilaiselta mitä muistin. Tutkiskelin vähän asiaa ja huomasin, että aikoinaan varmaan Soulseekistä haetulla levyllä eka biisi Lazarus onkin Boymerangin kappale. Ilmeisesti bändi oli aikanaan vuotanut nettiin feikkiversioita levystä. Jännä juttu, sillä tykkäsin siitä feikkialbumistakin kovasti ja nyt sen kanssa pitää/saa aloittaa alusta. Näyttäisi noissa olevan kyllä aika paljon samojakin biisejä, pitää jossain vaiheessa selvitellä asiaa tarkemmin.

Myös muuten Hex on viime vuonna uudelleenjulkaistu.

Offline

#14 17.06.2018 08:27

dadadrlrl
Member
From: Märzbau
Registered: 01.03.2018
Posts: 3,857
Website

Re: Bark Psychosis

Nää kiinnostais mut nää taitaa kustantaa järjestään sen €30+

Offline

Board footer

Powered by FluxBB