#1 14.04.2021 15:47

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,395

Taide ja tekoäly

Mitä sinä olet taiteenfilosofian pohdinnoissasi ajatellut siitä, että tekoäly tunkeutuu taiteen kentälle? Haluatko sinä katsoa tekoälyn käsikirjoittamaa elokuvaa? Tai haluatko kuunnella juuri sinulle räätälöityä tekoälyn tekemää electromusiikkia?
Tämän päivän tekoälytekeleet on vielä aika lapsen kengissä. Ennustan että vuoteen 2035 mennessä tulee Gorillaz tyylinen bändi, jonka jäsenet on tekoälyjä. Ja se tulee Etelä-Koreasta.
Tekoäly on nykyään aiheena joka vitun podcastissa, ja alkaa jo kyllästyttää. Mutta tämä taidenäkökulma on ihan mielenkiintoinen.

https://areena.yle.fi/audio/1-50765271

Last edited by muumipoimuri (14.04.2021 15:48)


NE71A6c.jpg

Offline

#2 14.04.2021 16:56

noiseidea
PERÄMIEHEN HERKKU
From: siltsukupla
Registered: 14.01.2006
Posts: 41,048

Re: Taide ja tekoäly

Aika vähän mitään.
Tuskin.
Tuskin, millä se sen mulle räätälöisi, mun TikTokin perusteella?


kraakku wrote:

Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.

Offline

#3 14.04.2021 19:40

Markku
Member
From: Huttusen naapurissa
Registered: 20.02.2007
Posts: 1,624

Re: Taide ja tekoäly

En osaa vastata poimurin kysymyksiin, mutta (tälläkin foorumilla) näkemäni Googlen deep dream generatorin tuottamat kuvat on helvetin rumaa kitsitapettia.

Offline

#4 14.04.2021 20:13

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,395

Re: Taide ja tekoäly

Markku wrote:

En osaa vastata poimurin kysymyksiin, mutta (tälläkin foorumilla) näkemäni Googlen deep dream generatorin tuottamat kuvat on helvetin rumaa kitsitapettia.

En tiedä mikä se on tai miten liittyy tekoälyyn mutta google kuvahaun perusteella hyvältä näyttää.


NE71A6c.jpg

Offline

#5 14.04.2021 22:37

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,358
Website

Re: Taide ja tekoäly

muumipoimuri wrote:
Markku wrote:

En osaa vastata poimurin kysymyksiin, mutta (tälläkin foorumilla) näkemäni Googlen deep dream generatorin tuottamat kuvat on helvetin rumaa kitsitapettia.

En tiedä mikä se on tai miten liittyy tekoälyyn mutta google kuvahaun perusteella hyvältä näyttää.

ovat googlen "tekoälyn" tekemiä kuvia

jos miettii esim. tota, että tekoäly tekis täsmäbiisejä oman musamaun mukaan, niin siinä on vähän sama ongelma kuin esim. ns. somekuplien kanssa: tulis helposti turhan yksiulotteista, ja siitä saattais jossain määrin puuttua se yllätyksellisyys, joka tosielämässä saattaa kohdata, kun kuulee jonkun yllättävän biisin just sopivassa mielentilassa ja tajuaakin että tää on hyvä vaikkei itsekään olis uskonut siitä pitävänsä. joskus mietin, että primal screamin shoot speed/kill light olis aika lailla täydellinen biisi jonka tekoäly on luonut just mulle, koska siinä on about kaikki josta musiikissa pidän. paitsi ettei tietenkään läheskään kaikki.

spam3


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Online

#6 14.04.2021 23:51

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,900
Website

Re: Taide ja tekoäly

Kaipa tekoälyn tekemää kuvaa voisi verrata valokuvaan. Ensimmäiset valokuvat ovat teknisesti ihmeellisiä mutta selkeästi kökömpiä kuin ihmisten maalaukset, sitten ne aika nopeasti ottaa teknisesti kiinni maalauksen kyvyn taltioida todellisuutta ja samaan aikaan huomataan, että ne ovatkin kaksi aivan erilaista tapaa tehdä kuvia eikä kumpikaan uhkaa toista.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Offline

#7 15.04.2021 10:32

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,395

Re: Taide ja tekoäly

Yks hyvä pointti mikä tossa podcastissa oli liittyen tuohon itselle räätälöityyn musiikkin on, että siinä puuttuu se ulottuvuus että muutkin kuuntelee ja fiilistelee sitä samaa. Enkä tarkoita samaan aikaan samassa tilassa vaan yleisesti. Ei ole yhtä hohdokasta diggailla jotain yksinään. Vaikka toisinaan tuntuukin siltä että maailma olisi menossa siihen suuntaan missä ihmiset rakentavat ympärilleen oman maailmansa ja poteroituvat sinne, mutta thats a different matter.
Itse en usko yhtä övereihin tekoälyfantasioihin kuin Harari, joka meinaa että tulevaisuudessa ihminen ei tee yhtään mitään päätöksiä itse. Kone/tekoäly tietää kaiki sun preferenssit, mieltymykset, tunteet, terveydentilan yms. ja tekee kaikki päätökset sun puolesta koska se tietää paremmin kuin sinä itse mitä sä haluat ja mikä sulle on parasta. Kuulostaa aika korkealentoiselta dystopialta.


NE71A6c.jpg

Offline

#8 15.04.2021 10:45

muumipoimuri
Member
Registered: 01.12.2020
Posts: 12,395

Re: Taide ja tekoäly

Tulevaisuudessa neuralink soittaa suoraan sun aivoihin sun ajattelemaa täydellistä musiikkia colorflash


NE71A6c.jpg

Offline

#9 15.04.2021 12:10

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Posts: 100,358
Website

Re: Taide ja tekoäly

muumipoimuri wrote:

Itse en usko yhtä övereihin tekoälyfantasioihin kuin Harari, joka meinaa että tulevaisuudessa ihminen ei tee yhtään mitään päätöksiä itse. Kone/tekoäly tietää kaiki sun preferenssit, mieltymykset, tunteet, terveydentilan yms. ja tekee kaikki päätökset sun puolesta koska se tietää paremmin kuin sinä itse mitä sä haluat ja mikä sulle on parasta. Kuulostaa aika korkealentoiselta dystopialta.

mutta se on uudenlaista evoluutiota. jossain vaiheessa kaikki tämä käy niin automaattisesti, että luulemme itse miettivämme sen kaiken, jonka koneet tekevät puolestamme. ei ole enää eroa ihmisen ja koneen välillä.


Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

Online

Board footer

Powered by FluxBB