You are not logged in.
Miten suosio mitataan, kvantitatiivisesti levymyynnillä ja ihmismäärillä keikoilla, vaiko laadullisilla määreillä? Suosio on jokaisella eri, palstamillimäärä varmasti aikalailla vakio eli joko iso tai sitten pieni juttu.
No siksi laitoin sen lainausmerkkeihin, koska sitä on hankala mitata.
Esimerkki:
Fricara Pacchu on mun mielestä hervottoman hauskaa musaa, todella riemukasta kamaa ja sillä on erittäin korkeat musiikilliset ansionsa.
FP:n "suosio" on kuitenkin mun mielestä lehtien näkökulmasta sitä kokoluokkaa, että sen kaltainen musa ei varsinaisesti kuulu Soundin sivuille. Spesiaalijuttuna satunnaisesti joo, mutta ei joka kuukautisena aukeamana. Jos puhutaan keikoista ni ton tyylinen bändi vetäis ehkä Semiin 50 maksanutta, joka on siinä kontekstissa erittäin hyvä "suosio". Tää "suosio" ei kerro siis musiikista mulle mitään, vaan siitä kuinka moni ihminen erittäin karkeasti arvioiden potentiaalisesti kiinnostuisi siitä.
Tämmösiä juttuja lehdetkin joutuvat miettimään. Jossain Rumban toimituksessa saatetaan digata Nusluxia, Amon Düdea ja Reijo Pamia ihan saatanasti, mutta samaan aikaan ne miettivät, että onko meidän järkeä tehdä joka kuukausi näistä juttu, koska meidän lukijakunnasta hyvin pientä osaa kiinnostaa nää?
Mä olen muuten tilannut Rumbaa jostain vuodesta 1993-4, en väitä olevani mikään asiantuntija, mutta on mulla jonkinlainen käsitys lehden kehityksestä ja siitä minkämoista musaa ne käsittelevät, ja myös miten paljon tahtovat tukea undergroundimpaa kamaa.
organizing the boy scouts for murder is wrong
Käsittämätöntä muuten, että olen ny tässä viikon sisään eri yhteyksissä puolustanut "kovaäänisesti" Matti Vanhasta, Flaming Sideburnsia ja Rumbaa. Kolme asiaa, jotka eivät oikeastaan merkkaa itelleni mitään.
Mitä vittua mulle on tapahtumassa?
PS hyvät väännöt käynnis!!
Lisätäänpä vielä sen verran, että
Mun väite on, että valtavirtarocklehdet on muotoa ja sivumäärää sisällön kustannuksella, vakiopaketti, johon pitää mahduttaa tietty määrä objektiivista diibadaabaa ilman mahdollisuuksia vapaampaan ilmaisuun.
Komppaan kyllä tietyllä tavalla tätä. Nää kolme suurinta kotimaista musalehteä ovat luonteeltaan sellaisia, että siellä ei fanzinekulttuurin kaltainen näkemys/innostus pääse varsinkaan haastatteluissa esille, ovat enempi uutislehtityylisiä. Mikä ei ole toki mulle synonyymi huonolle kirjoittamiselle, ne raamit vain muokkaavat jutut tietyn tyylisiksi. Lyhyitä haastiksia, usein pintaraapasuita aiheesta jne. Toki Soundissa pääjutut ovat usein pidempiä, mistä plussaa. Mutta jos tahdottaisiin kirjoittaa antaumuksella kaikesta siitä mitä tässä maassa aina kahden viikon-kuukauden aikana tapahtuu - herrajjumala noi lehdet olis paksuja
Radiota mä kuuntelen sen verran vähän, että en osaa sanoa mikä siellä pitäisi olla paremmin. Ainakin toki se, että Ylen toiminta saisi olla monimuotoisempaa, erikoisohjelmia enempi, Teeman radiovastine olisi ihana.
Ja siis noi lehtien luomat omat "artikkelien pituus jne" raamit ja se että mille ne mediat sitä huomiota antavat ovat musta kaksi eri asiaa. Toki kytköksissä toisiinsa, mutta se nyt vaan on ihan fakta, että kyllä jokainen noista isommistakin rokkilehdistä tukee myös marginaalisempaa kamaa ja niitä, joilla on musiikillisia ansioita. En itse lähtisi väittämään, että kotimaan mediat eivät oletusarvoisesti olisi kiinnostuneita aktiivisista elävistä ilmiöistä jne.
Jummi jammi, arvostan vaivannäköäs vastauksissa. Osasta oon samaa, osasta eri mieltä. Nyt ei enää ehdi vastailla jokaiseen kohtaan erikseen, mutta pari huomiota.
Ensinnäkin, en usko, että vaikkapa näissä lehdissä olevat ihmiset olisivat (poikkeuksetta - jotkut saattavat ollakin) huonoja kirjoittajia tai ihmisiä. Uskon, että asiat ovat tietyllä tavalla monen olosuhteen pakosta. Silti, ikävää on, että tämän johdosta noi lehdet ovat muuttuneet mielenkiinnottomiksi läpysköiksi, joiden lukeminen ei tunnu enää olevan vaivan arvoista.
Mainitsemiisi bändiesimerkkeihin voisi tarjota tilalle muita osuvampia esimerkkejä. Toki jotkut ovat tuomittu iänikuisesti todella pienten piirien fanitettaviksi. Mutta jos ja kun ne ovat kuitenkin merkittävää musaa, niiden esille tuominen voisi silti olla parempaa. Jos joku kriitikko niistä todella pitää, luulisi tekevän kaikkensa (tai ainakin jotain) että joku muukin ne huomaisi.
Tähän vielä:
[quote:4afa9d783d]En itse lähtisi väittämään, että kotimaan mediat eivät oletusarvoisesti olisi kiinnostuneita aktiivisista elävistä ilmiöistä jne.[/quote:4afa9d783d]
En minäkään, mutta on helppoa valahtaa laiskuuteen vedoten (toki osittain paikkansakin pitävään) runsaudenpulaan ja toki myös aina vain enemmän taloudellisiin syihin vedoten.
Kuten sanoin, asiat voisivat olla paremmin, kiinnostavampia.
Jos jollekin kelpaa asioiden nykytila sellaisenaan just hyvin, niin sellainen ihminen ei tietenkään tarvitse muutosta. Ja riippuu toki vähän myös siitä, kuinka tärkeänä asian kokee.
'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damageto kill.'
ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS
Ensinnäkin, en usko, että vaikkapa näissä lehdissä olevat ihmiset olisivat (poikkeuksetta - jotkut saattavat ollakin) huonoja kirjoittajia tai ihmisiä.
Kyllä huonoja/kokemattomia kirjottajia löytyy musajournalismin parista ihan varmasti samalla prosentilla kuin muualtakin...
Mainitsemiisi bändiesimerkkeihin voisi tarjota tilalle muita osuvampia esimerkkejä. Toki jotkut ovat tuomittu iänikuisesti todella pienten piirien fanitettaviksi. Mutta jos ja kun ne ovat kuitenkin merkittävää musaa, niiden esille tuominen voisi silti olla parempaa. Jos joku kriitikko niistä todella pitää, luulisi tekevän kaikkensa (tai ainakin jotain) että joku muukin ne huomaisi.
Niin voisi, noi oli vähän kärjistettyjä, mutta seison ajatuksen takana. Arvaa harmittaako kun musta on viimeset 15 vuotta tuntunut, että Mother Goose ei saa medioissakaan sitä arvostusta minkä ansaitsisivat. Mutta aina sieltä täältä löytyy valonpilkahduksia, yksittäisiä kirjottajia jne. Viimesin levy ainakin noteerattiin kaikissa noissa lehdissä mikä oli musta ihan mahtavaa. Toisaalta, ehkä se bändi ei missään olosuhteissa tulisi nousemaan nykyistä suositummaksi, vaikka kuinka buffattaisiin, en tiedä, pelkkää arvailua. Mut joo, aina löytyy bändejä jotka löydetään 20 vuoden päästä, ja joiden suhteen voi ihmetellä että "miks tätä ei tajuttu aikanaan, miks kukaan ei lehdissä paukuttanut tän neroutta".
Jos jollekin kelpaa asioiden nykytila sellaisenaan just hyvin, niin sellainen ihminen ei tietenkään tarvitse muutosta. Ja riippuu toki vähän myös siitä, kuinka tärkeänä asian kokee.
Niin tota, tarkennetaan vielä sellanen, että toki mä mielelläni näkisin muutoksen. Suomessa on helvetin monta pienlevy-yhtiötä ja -bändiä, olispa siistiä kun näille olisi joku useimmat genrerajat ylittävä pää-äänenkannattaja, joka aktiivisesti kertois näistä jutuista. Hevipuolella Miasma tekee aika hyvää työtä tällä saralla. Mä en vaan usko, että tuo muutos tulee Rumba/Sue/Soundi osastolle (..enkä myöskään kritisoi niitä siitä), ne ovat profiloituneet niin eri tavalla.
Tuosta runsaudenpulasta vielä: se määrä levyjä, joiden joukosta lehdet joutuvat valitsemaan tekemänsä jutut, on valtava. Sieltä löytyy kaikki mahdollinen listahuttukamasta maakuntademoihin. Siinä varmaan tulee tehtyä myös aika helppoja ratkaisuita ihan käytännön syistä.
Ehkä tää ny tällä erää. Me tiijän, että ollaan monista asioista samaa mieltä, mutta tää näppiksen kautta kommunikointi on vähän, tämmöstä.
[quote:1238cc0562="Jean-Babtiste"]
Jos mä kuulen bändiltä mitään kiinnostavaa, mikä kuulostaa kiinnostavalta vielä toisenkin kerran, niin olen valmis vaihtamaan näkemystäni.
[/quote:1238cc0562]
Sideburnsien uusin levy ei mielestäni ole yhtään hassumpi rocklevy.
[quote:21dbe0e57c="Jean-Babtiste"]
Soundilla (tai Rumballa) luulis olevan aina mahdollisuus valita, mistä se kirjoittaa, ja se vaikuttaa myös siihen, mistä puhutaan (samoin kuin radio). [/quote:21dbe0e57c]
Tavallaan totta ja tavallaan ei. Jos lehti haluaa saada mainostuloja, täytyy kirjoittaa vähän kaikesta suositusta musasta. Ja esim. Rumba rockin ajankohtaislehtenä periaatteessa pyrkii kattamaan koko pop-musiikin kirjon. Se ero on valtavirtalehdellä ja fanzinella, joka kirjoittaa vaan siitä mistä fanittaa. Mutta kyllä Rumbankin painotus on edelleen siellä indiekamassa ja raskaamman musan päävastuu on sisarlehdellä Infernolla. Kyllä suurin osa Rumban kirjoittajista on samanlaisia indienörttejä kuin tälläkin foorumilla.
Ennen oli ennen ja esim. Rumba oli jatkuvasti konkurssin partaalla. Jotenkin pysyi pystyssä Suomi-lehden tuomien tuottojen kautta. Nyt pitäisi pysyä pystyssä ihan itsekseen. Ihan hyvin pysyykin, levikki noussut 35% vuodessa. Lukijoita on 52 000 uusimman levikkitutkimuksen mukaan.
Yksi fakta on myös se, että bändejä ja levyjä oli ennen niin paljon vähemmän, että oli tilaa intoilla niistä. Nyt on ihan hyvä jos lehteen mahtuu 350 merkin arvio jostain indietulokkaasta.
[quote:7cf5e0eb0b="janne m."]Käsittämätöntä muuten, että olen ny tässä viikon sisään eri yhteyksissä puolustanut "kovaäänisesti" Matti Vanhasta, Flaming Sideburnsia ja Rumbaa. Kolme asiaa, jotka eivät oikeastaan merkkaa itelleni mitään.
Mitä vittua mulle on tapahtumassa?
PS hyvät väännöt käynnis!![/quote:7cf5e0eb0b]
Hupaisaa muuten sinänsä, että tarjouduin tekemään Sonics-keikka-arvion, mutta ei kiinnostanut papat. Ei ajankohtaista kamaa.
Toki Soundissa pääjutut ovat usein pidempiä, mistä plussaa.
Johtuu siitä, että ne ovat usein käännettyjä ja sopimukset eivät luultavasti hyväksy lyhentämistä. Ja toisaalta A-lehtitalolla on rahaa ja jokainen sivu maksaa rahaa.
[quote:35329a5c2d="Jean-Babtiste"]Jos joku kriitikko niistä todella pitää, luulisi tekevän kaikkensa (tai ainakin jotain) että joku muukin ne huomaisi.
[/quote:35329a5c2d]
Tähän pitää sanoa, että kumous pitää tehdä sisältä päin. Hyviä kirjoittajia tarvitaan koko ajan. Esim. Jannen mainitsemaa bändiä en pysty mitenkään ymmärtämään ja mä olen ehkä paradogmaattinen tapaus. Nyt uudet kirjoittajat tuntuvat olevan Mew/Sounds-osastoa, underground-tuntijoita ei ole, mikä tarkoittaa sitä, että tommoset levyt tulevat ihmisille, jotka eivät osaa niitä arvostaa. Ei Hetero Skeleton ole joka jampan tai jaanan musaa.
[quote:0e15183308="janne m."]Toki Soundissa pääjutut ovat usein pidempiä, mistä plussaa.
Johtuu siitä, että ne ovat usein käännettyjä ja sopimukset eivät luultavasti hyväksy lyhentämistä. Ja toisaalta A-lehtitalolla on rahaa ja jokainen sivu maksaa rahaa.[/quote:0e15183308]
Aa, unohdin mainita, että en tarkoittanut niitä käännösjuttuja, vaan kotimaisten artistien haastiksia. Siellähän on yleensä aina 1-2 pidempää juttua per lehti. Ja joo tottakai, Soundia tehdään isommalla rahalla, ja lehden mainoshinnat ovat kovemmat kuin näillä kahdella muulla rokkilehdellä.
[quote:033ddea6e4="janne m."]Suomessa on helvetin monta pienlevy-yhtiötä ja -bändiä, olispa siistiä kun näille olisi joku useimmat genrerajat ylittävä pää-äänenkannattaja, joka aktiivisesti kertois näistä jutuista. Hevipuolella Miasma tekee aika hyvää työtä tällä saralla. Mä en vaan usko, että tuo muutos tulee Rumba/Sue/Soundi osastolle (..enkä myöskään kritisoi niitä siitä), ne ovat profiloituneet niin eri tavalla.
[/quote:033ddea6e4]
Tää olis hieno homma. Punk-aikoina tehtiin lehtiä kirjoituskoneella ja kopiokoneella. Miksi se nykyään olisi sen vaikeampaa?
Esim. Jannen mainitsemaa bändiä en pysty mitenkään ymmärtämään ja mä olen ehkä paradogmaattinen tapaus.
En syyttänyt ketään erityisesti
[quote:b535ca4637="Feggy"]Esim. Jannen mainitsemaa bändiä en pysty mitenkään ymmärtämään ja mä olen ehkä paradogmaattinen tapaus.
En syyttänyt ketään erityisesti
[/quote:b535ca4637]
En niin juttuasi ottanutkaan!
[quote:13731341b1="Feggy"][quote:13731341b1="janne m."]Suomessa on helvetin monta pienlevy-yhtiötä ja -bändiä, olispa siistiä kun näille olisi joku useimmat genrerajat ylittävä pää-äänenkannattaja, joka aktiivisesti kertois näistä jutuista. Hevipuolella Miasma tekee aika hyvää työtä tällä saralla. Mä en vaan usko, että tuo muutos tulee Rumba/Sue/Soundi osastolle (..enkä myöskään kritisoi niitä siitä), ne ovat profiloituneet niin eri tavalla.
[/quote:13731341b1]
Tää olis hieno homma. Punk-aikoina tehtiin lehtiä kirjoituskoneella ja kopiokoneella. Miksi se nykyään olisi sen vaikeampaa?[/quote:13731341b1]
Niinpä, toisaalta, desibeli.net ja varsinkin noise.fi tekevät tätä duunia aika hyvin. Nettilehdessä ei ole myöskään paperilehden rajoitteita (sivumäärät jne). En tiä löytyykö tällä hetkellä Suomesta semmosta tahoa joka rohkenis aloittaa vähän 'leikkaa & liimaa' paperizinea korkeamman profiilin lehden, joka keskittyis pelkästään marginaalimusaan. Sekin on niin pirun laaja kenttä, että ilman tosi isoa joukkoa siitä tulis aika ykspuolinen.
[quote:39726355a9="janne m."][quote:39726355a9="Feggy"][quote:39726355a9="janne m."]Suomessa on helvetin monta pienlevy-yhtiötä ja -bändiä, olispa siistiä kun näille olisi joku useimmat genrerajat ylittävä pää-äänenkannattaja, joka aktiivisesti kertois näistä jutuista. Hevipuolella Miasma tekee aika hyvää työtä tällä saralla. Mä en vaan usko, että tuo muutos tulee Rumba/Sue/Soundi osastolle (..enkä myöskään kritisoi niitä siitä), ne ovat profiloituneet niin eri tavalla.
[/quote:39726355a9]
Tää olis hieno homma. Punk-aikoina tehtiin lehtiä kirjoituskoneella ja kopiokoneella. Miksi se nykyään olisi sen vaikeampaa?[/quote:39726355a9]
Niinpä, toisaalta, desibeli.net ja varsinkin noise.fi tekevät tätä duunia aika hyvin. Nettilehdessä ei ole myöskään paperilehden rajoitteita (sivumäärät jne). En tiä löytyykö tällä hetkellä Suomesta semmosta tahoa joka rohkenis aloittaa vähän 'leikkaa & liimaa' paperizinea korkeamman profiilin lehden, joka keskittyis pelkästään marginaalimusaan. Sekin on niin pirun laaja kenttä, että ilman tosi isoa joukkoa siitä tulis aika ykspuolinen.[/quote:39726355a9]
Eikös Desibeli ja Noise vois tehdä yhteistyötä? Juttuja voi laittaa sekä nettiin että lehteen...tossa pari vuotta sitten eräs vanhan polven guru yritti laittaa taas lehden pystyyn, mutta homma kaatui siihen, että kaikki diggarit juoksivat pupu pöksyssä pakoon kun piti jotain tekstiä saada tuotetuksi...
Hupaisaa muuten sinänsä, että tarjouduin tekemään Sonics-keikka-arvion, mutta ei kiinnostanut papat. Ei ajankohtaista kamaa.
Ihan mielenkiintoista. Kertoo kyllä myös aika paljon siitä miten paljon kovia bändejä nykyään Suomessa käy, jos Sonicsin keikka-arvio ei kiinnosta.
Rumban linjasta vois höpöttää kyllä pidempäänkin. Musta tuntuu, että lehti on ollut jollain tavalla hakemassa linjaansa jo pidempään, ehkä siitä lähtien kun Viljami tuli sinne. Tai voi olla se on jo löytynyt, mutta siinä on sit se mitä säkin Feggy sanoit siitä, että se yrittää kattaa koko populaarimusiikin kentän, aiheuttaen välillä sellasen sillisalaattifiiliksen. En sano tota pahalla, sellastahan se on, se populaarimusiikki. Ehkä se mikä mulle ei ole selvinnyt, on lehden kohderyhmä, välillä tuntuu kuin se olis 15-25 vuotiaat, välillä tosta ylöspäin jne. Välillä tuntuu, että tahdotaan tarjota kaikille jotain, välillä taas palvellaan eksklusiivisesti musanörttejä. Toisaalta, toi voi olla kirjottajille optimaali tilanne; tavallaan tasapainoillaan siinä rajalla, että mainostajat pysyy tyytyväisinä, mutta toisaalta saadaan kirjottaa jostain mikä merkkaa itelle paljon.
Mulle Rumban tilaamisessa ja lukemisessa on jotain samaa ku Hesarissa. Lehdet sisältää tietoa, jonka kyllä sais jostain muualtakin, mutta se on jo niin juurtunut itteeni se lehden lukeminen että tuntuis oudolta luopua.
Eikös Desibeli ja Noise vois tehdä yhteistyötä? Juttuja voi laittaa sekä nettiin että lehteen...tossa pari vuotta sitten eräs vanhan polven guru yritti laittaa taas lehden pystyyn, mutta homma kaatui siihen, että kaikki diggarit juoksivat pupu pöksyssä pakoon kun piti jotain tekstiä saada tuotetuksi...
Olis kyllä niiiin siistiä jos Suomessa olis tommonen lehti.. esim. Brittien rockarollaa on iloa lukea. Kiiltäväkantinen, laadukkaalle paprulle painettu lehti, joka käsittelee kaikenmaailman mökärokkia ja muuta erikoismusaa.
Toi juttujen kasaan saaminen sitten vaan.. Argh. Itsekin joskus jonkun hyvän levyn kuultuani miätin, että vois kirjottaa vaikka Toiseen Vaihtoehtoon arvion, joka sit jää tekemättä. Pitäs ryhdistäytyä.
[quote:9bc2a8e411="janne m."]
Rumban linjasta vois höpöttää kyllä pidempäänkin. Musta tuntuu, että lehti on ollut jollain tavalla hakemassa linjaansa jo pidempään, ehkä siitä lähtien kun Viljami tuli sinne. Tai voi olla se on jo löytynyt, mutta siinä on sit se mitä säkin Feggy sanoit siitä, että se yrittää kattaa koko populaarimusiikin kentän, aiheuttaen välillä sellasen sillisalaattifiiliksen. En sano tota pahalla, sellastahan se on, se populaarimusiikki. Ehkä se mikä mulle ei ole selvinnyt, on lehden kohderyhmä, välillä tuntuu kuin se olis 15-25 vuotiaat, välillä tosta ylöspäin jne. Välillä tuntuu, että tahdotaan tarjota kaikille jotain, välillä taas palvellaan eksklusiivisesti musanörttejä. Toisaalta, toi voi olla kirjottajille optimaali tilanne; tavallaan tasapainoillaan siinä rajalla, että mainostajat pysyy tyytyväisinä, mutta toisaalta saadaan kirjottaa jostain mikä merkkaa itelle paljon.
Mulle Rumban tilaamisessa ja lukemisessa on jotain samaa ku Hesarissa. Lehdet sisältää tietoa, jonka kyllä sais jostain muualtakin, mutta se on jo niin juurtunut itteeni se lehden lukeminen että tuntuis oudolta luopua.[/quote:9bc2a8e411]
Vois kyllä, mutta ei ehkä kuitenkaan täällä. Ehkä linja vähän kuvastaa päätoimittajan musiikkimakua, joka on laaja ja monipuolinen. Ja toisaalta sitä tosiasiaa, että lamapaineissa ilmestymistahtia ja sivumäärää on vähennetty ja on ollut pakko panostaa irtonumeromyyntiin. Mulla on vähän sama juttu avustamisen kanssa. Ei osaa lopettaa, pitää odottaa että joku heittää pihalle.
No niin no joo, en tietenkään tiedä moni juttuidea palaa bumerangina tahi miten moni arvio jää julkaisematta. Tarkotin ehkä sitä, että jos musamaku osuu sille kentälle mitä noi kattaa, kuten sit vaiks Viljamilla, niin toi lienee aika hyvä tilanne.
Kenties off topic, kenties ei, mutta täsä indie vs. mainstream -asetelmasta musalehdissä - tässä uusimman Suen haastattelut keinotekoisesti lajiteltuna:
HUGE ihmisten houkuttelija
Muse
Pearl jam
Porcupine Tree (Suomessa kai iso?)
Indie/vaihtoehto sellaisena kuin itse sen näen:
Janne Laurila
Jaakko & Jay
The Drones
The Micragirls
Thr Capital Beat
The Grammers
Chuck Ragan
RaisedFist
Heviä loput.
Ei tuo nyt mikään paha ole. Indieksi tässä laskettu Stupidot sun muut levy-yhtiöt. Okei, tuolta ei löydä Brööt Mammalista juttua kun tekivät sen splitti 3-tuumaisen Shit Kvaakersin kanssa, mutta Toisessa Vaihtoehdossa sitten nämä.
Vaikka kuinka Rumba on shaibaa saanut "valtavirtaistumisesta", niin kyllähän sieltäkin löytyy mukavasti juttua hieman pienemmistä artisteista. Ja pisteet Östermanille viime numeron Tuomari Nurmio jutusta - viihdyttävää luettavaa.
Ok, löytyy sieltä myös juttuja joita en välttämättä itse lehteen ottaisi, mutta levikki noussut niin saatanasti, joten miksi ei? Hyväntekeväisyys elättää vain Romanian mafiosoja.
"noi (sun) listat tekevät ketjuista vittumaisia luettavia. vähänniinku kaikki muutkin sun postaukset siis mut voisit lopettaa. yllytys ei oo hyvä tekosyy. no ei niitä tartte sinnekään enää postailla. tuollaset listat vois upota jonneki huoneeseen ja muut (sun) jutut demiin."
Nurmio-juttu oli muuten hyvä, piti eilen mainitakin mutta unohtu. Plus samassa lehdessä Valkyrians (Stupido ON pienlevy-yhtiö), Cosmobile, Jaakko & Jay, Shogun Kunitokista vähän isompi uutinen. Mitähä muuta, on tossa jo yhden mainstream lehden tarpeiksi ihan hyvin. Valtavirtaistumista enempi mä kritisoisin Rumbaa pirstalemaisuudesta, jonkinlaisesta johdonmukaisuuden puutteesta, mutta aika näyttää mihin suuntaan se on menossa, tietyllä tavalla niiden linjaus tuntuu tässä (mutuna, sen paremmin muistelematta) tän vuoden aikana vähän selkiytyneen.
Vuorelan Merville vois toki antaa lisää arviotilaa.
Semmonen vielä unohtu tähdentää eilen, että ei se ole pelkästään lehtien ja radioiden vastuu "nostaa" juttuja esille. Tai syyllistää yksin heitä siitä, jos joku artisti ei saa tarpeeksi huomiota. Toi on niin monisyisiä asioita. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jokasen osapuolen pitää tehdä sitä duunia, levy-yhtiön ja bändin ja keikkamyyjän ja jakelijan ja omaisten ja naapurin ensisijassa. Kelvoton levy-yhtiö voi ryssiä huomattavan lahjakkuuden omaavan artistin asiat olemalla passiivinen. Kyllä mediaa pitää myös vakuutella, että tän jutun eteen tehdään duunia, nää tyypit on tosissaan, tukekaapa vähän meitä tässä jne.
Se, että asiat vois olla journalismin laadun suhteen paremmin, on toki totta. On harmillista, että Rytmille kävi miten kävi. Vaikken aktiivilukija ollutkaan niin tuollaista 'ajattoman musiikin' edustajaa tää maa kaipaa.
Se, että miten tähän kaikkeen päädyttiin Flaming Sideburnin nykykunnosta vain noin yhdessä sivussa, on joko merkillisen siistiä tai vitun outoa.
korjaan tähän väliin börjen typon edellisesltä sivulta:
Ennen kaikki oli paremmin ja Flaming Sideburnskin soitti vielä hyvää musaa
[quote:c36d508c10="janne m."]
[/quote:c36d508c10]
Teki just buffin Fucking Discosta NYTiin. Tehnyt ilmeisesti koko jutun lukemalla piffin ketjuja aiheesta...
Että jos näin niin mielellään ei lisää arviotilaa.
'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damageto kill.'
[quote:041c62b48e="Jean-Babtiste"][quote:041c62b48e="janne m."]
[/quote:041c62b48e]
Teki just buffin Fucking Discosta NYTiin. Tehnyt ilmeisesti koko jutun lukemalla piffin ketjuja aiheesta...
Että jos näin niin mielellään ei lisää arviotilaa.[/quote:041c62b48e]
Joo no toi oli ihan täyttä perseilyä. Nyt pitää todeta kyynisesti, että ei hirmusesti yllätä, että NYT:ssä on tollanen juttu :x
[quote:3b9c5e99a7="janne m."][quote:3b9c5e99a7="Jean-Babtiste"][quote:3b9c5e99a7="janne m."]
[/quote:3b9c5e99a7]
Että jos näin niin mielellään ei lisää arviotilaa.[/quote:3b9c5e99a7]
Joo no toi oli ihan täyttä perseilyä. Nyt pitää todeta kyynisesti, että ei hirmusesti yllätä, että NYT:ssä on tollanen juttu :x[/quote:3b9c5e99a7]
Musta toi juttu oli ihan hauska.
en ole kolmekybänen emoboy
[quote:58963a3e19="börjeslandet"][quote:58963a3e19="janne m."][quote:58963a3e19="Jean-Babtiste"][quote:58963a3e19="janne m."]
[/quote:58963a3e19]
Että jos näin niin mielellään ei lisää arviotilaa.[/quote:58963a3e19]
Joo no toi oli ihan täyttä perseilyä. Nyt pitää todeta kyynisesti, että ei hirmusesti yllätä, että NYT:ssä on tollanen juttu :x[/quote:58963a3e19]
Musta toi juttu oli ihan hauska.[/quote:58963a3e19]
Se on mun lapsuuden kaverin/naapurin pikkusisko.
Edit: hyvä sivunvaihtokin.
voi voi, tuolla menolla et kyllä pääse eduskuntaan
[quote:d1364f83f4="börjeslandet"]
Musta toi juttu oli ihan hauska.[/quote:d1364f83f4]
Ei yllättänyt.
[quote:4a0904c552="börjeslandet"]Musta toi juttu oli ihan hauska.
Ei yllättänyt.[/quote:4a0904c552]
Mitä vikaa siinä sitten oli?
en ole kolmekybänen emoboy
Ehkei se olis jonkun toisen lehden tekemänä ärsyttänyt. Emmä osaa edes kunnolla perustella miksi se särähti silmiin.
Jotenkin vaan NYT yrittää olla rohkeampi ja nuorekkaampi ja ironisempi ja kaupunkilaisempi ja älykkäämpi kuin mihin pystyvät. Tai toisena ääripäänä tarpeeton piikittely, korostuu hyvin niissä ravintola-arvioissa.
Joku varmaan kommentoi, että hetkinen mikäs erottaa sen muista, mutta yksi poikkeus on Häkkisen tekstit, niitä on ollut ilo lukea. Ja ei, se R.E.M. ei ollut kovin "hyvää journalismia", mutta nauroin ääneen lukiessa..
Ja onhan lehdellä myös paljon todella hyviä toimittajia palveluksessaan, Ilkka Mattila, yks oikeasti tärkeimmistä suomalaisista musatoimittajista, Jokelainen jne.