#1 17.04.2012 18:07

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,917
Website

Juoksulenkit 2012

Ei saatana, päätin sitten hakea kesäkunnon HIITin avulla. Kevään ensimmäinen lenkki loppui puoli tuntia sitten, ja kroppa veisaa yhä kuolemanvirttä. Toi on yksi raskaimmista liikunnan muodoista, mihin kaltaiseni sohvaperuna voi järkevästi ryhtyä. Etuina hiitissä on muun muassa se, että se on erittäin nopea ja tehokas tapa kasvattaa kuntoa. Yhteen liikuntasuoritukseen menee aloittelijalla aikaa reilusti alle kymmenen minuuttia. Hiit on siis intervallitreenausta, high intensity interval training.

Miinuspuolena on toki se, että jos suorituksen tekee oikein, niin käy niin kuin yllä kuvailin. Ensin kävellään tai hölkätään hiljakseen minuutin ajan. Sitten juostaan minuutin ajan lähes täysillä, eli noin 90 prosenttia maksimivauhdista. Sitten taas tasan minuutti kävelyä, jonka jälkeen toinen yhtä pitkä juoksuosuus. Aloittelija vetää itsensä piippuun neljällä juoksupyrähdyksellä. Joka viikko lisätään yksi juoksuosuus lisää, kunnes niitä on esim. kymmenen.

Tein treenin viimeksi sinne johonkin kympin päälle vuonna 2006, ja se oli ehdottomasti nopein kunnonkohotukseni, mitä olen saanut aikaan. Nyt olen kenties aerobisesti aikuisikäni surkeimmassa kunnossa, joten jo tuo neljä pyrähdystä oli todella rankkaa. Jouduin tyytymään 45 sekunnin pyrähdyksiin.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Online

#2 17.04.2012 18:43

kaakku
ärrävikanen pelle
Registered: 23.06.2005
Posts: 13,960

Re: Juoksulenkit 2012

Eikö olisi järkevämpää hinkata ohessa myös vähän pk:ta eli kevyttä hölkkää tai kävelyä ja sitten kerta pari viikkoon tuota intervallia confused_new

Jos siis juoksukuntoa haet..


Varikset komentavat

Offline

#3 17.04.2012 19:00

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,917
Website

Re: Juoksulenkit 2012

Kyllä olisi, mutta en vieläkään oikein luota polveen pidemmillä matkoilla. Pitäisi opetella juoksutekniikkaa taas lisää. Hiit on siinä mielessä mulle tosi kätevää, kun en muutenkaan ole mikään fanaattinen aerobisen harrastaja.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Online

#4 17.04.2012 20:44

turston
turska the wonder, tuohtunut vegaani
From: jojo
Registered: 13.06.2005
Posts: 9,517

Re: Juoksulenkit 2012

Tuttu treeni itsellekin, peruskuntokauden jälkeen olen kerran tollaisen vetänyt. Useammin on ollut tarkoitus, mut lenkit on jäänyt 2-4 kertaan viikkoon niin oon lähestyvän puolimaratonin takia suosinut enemmän vähän pitempiä vetoja. Vanhat lenkkikengät oon juossut loppuun, siitä seurauksena kipeät pohkeet, erityisesti oikeaan pohkeeseen sattuu välillä kovastikin. Uudet kengät hankin, mutta vähän tuota puolimaratonia ajatellen sijoitin kevyisiin kisakenkiin, jotka eivät nyt välttämättä pohjekipuja helpota. Sisäänjuoksunkin kanssa tekee tiukkaa.

Onko polvivamma ns. juoksija polvi? Senhän saa usein kuriin oikeilla venytyksillä. Itseäni ei ole vaivannut koskaan, mutta aika yleinen vamma on kyseessä. Peruskuntolenkit on kuitenkin tärkeitä pysyvän kunnon kannalta, joten niitäkin kannattaa ujuttaa mukaan. Samanlaista euforia ei myöskään koskaan saa lyhyemmillä treeneillä  icon_cool


ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!

Offline

#5 18.04.2012 12:13

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Posts: 11,917
Website

Re: Juoksulenkit 2012

Kirjoitan riemastuneena tähän topicciin vuorokautta ekan juoksutreenin jälkeen. Polvi vaikuttaa kestäneen rääkin ja on kunnossa. turstonille: Tämä on vanha vamma, jonka sain 15-vuotiaana futispelissä, kun polvi meni sijoiltaan. Siihen tuli pieni murtuma, joka ei koskaan luutunut täysin ennalleen ja on sen jälkeen estänyt esimerkiksi asfaltilla juoksun.


You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

Online

#6 20.04.2012 08:31

fassu
Member
Registered: 14.02.2006
Posts: 2,554

Re: Juoksulenkit 2012

On toi maksimien tuolla puolen rynkyttäminen raskasta kelle tahansa. Itse en ainakaan tiedä karmeampaa treeniä kuin 20sek/10sek niin monta kertaa kuin menee. Useimmiten menee 6, joskus 7. Itse haen näillä kisavauhteja kestävyysominaisuuksien päälle.

Kun Laatu tykkäät selkeesti analyyttisuudesta ja intensiteetti on noissa se juttu, niin suosittelisin kontrolloimaan vedon viemistä ns. perille asti sen aikana juostulla matkalla. Yläpäässä kaikki tuntuu yhtä pahalta ja fiiliksellä vedettynä vipot vedot on helposti ekoja löysempiä, jolloin ei välttämättä lopussa edes päädytä tavoitekuormitukseen. Toi 45sek on jotain 250-300 metriä tasasella?

Toivottavasti polvi kestää. Kovat on lääkkeet ainakin.


Viimeisimpänä halutaan kieltää eräs viime vuosien lupaavimmista uusista finanssialan innovaatioista, nimittäin pikavipit.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB