#961 14.02.2013 23:02

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Website

Re: Yleinen liikunta / kuntoilu töpseli

barton_funk wrote:
bernardblack wrote:
barton_funk wrote:

Mites uiminen / vesijuoksu?

Olis kiva, mut siin on just se ongelma et mä en vaan saa itteeni lähtemään ns. mestoille plus pihistely (uimahallit on törkeen hintasia). Kesäkaudella tulee kyl sit uitua senkin edestä.

Liikuntaan kannattaa kyl vähän panna rahaa. Useat duunipaikatkin tukevat tota liikkumista, et niistä kannattaa aina ottaa selvää.

Joo, kyl turkukin on sillon tällön noita liikuntaseteleitä tarjonnut, mut käytännössä niitten saaminen on ollut lähes mahdotonta koska niitä on tosi vähän jaossa ja henkilöstöä on ihan vitusti.

tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

#962 15.02.2013 01:00

turkele
Member
From: tkü
Registered: 29.07.2005
Website

Kyllä mä tota Impivaaran uimahallia peukuttaisin, rahalle saa vastinetta kun samaan könttähintaan voi ensin runkkailla kuntosalia niin kauan kuin jaksaa ja sitten heittää altaaseen.

I love you and dream about the Führer

#963 15.02.2013 01:02

turkele
Member
From: tkü
Registered: 29.07.2005
Website

Ja painaa kuntopyörää excitebikenes

I love you and dream about the Führer

#964 19.02.2013 12:55

kaakku
ärrävikanen pelle
Registered: 23.06.2005

Viime viikko oli tähän asti hiljaisin: ainoastaan 3 kpl liikuntasuorituksia, yhteensä 5 h 45 min.
Tällä viikolla tullee vähe enempi kun tänään on suunnitelmissa 2-3 tunnin pyörälenkki, torstaina 2 tuntia säbää ja lauantaina 6 tunnin Talvi-TdT.

Varikset komentavat

#965 23.02.2013 12:59

mitten
teki pedin eteiseen
From: under a rock
Registered: 27.11.2006
Website

bernardblack wrote:

Tähtään varmaan nyt kevään ajaksi siihen, et ois semmonen päivittäinen iisi rutiini (painot + vatsat + jotain venyttelyä ja pientä jumppaa, tämmöstä oon ennenkin) ja sit väh. pari kertaa viikossa joku vähän vaativampi suoritus. Tossa just kattelin youtubesta jotain puolen tunnin pilates-settiä, vois olla ihan hyvä.

Netistä löytyy tosi paljon semmoisia 10-15 minute daily workoutteja, jossa liikkeet tehdään semmoisella circuit training menolla (eli oikein taukoa liikkeiden välissä mutta settejen välissä hiukan lepoa - syke nousee iiihan vitusti) ja käyttäen pelkästään body weight (<-- lista 50 eri liikkeest). Tyylin push-ups, squats (squatit on kuningasliike ja niitä ei tod. tarvi tehdä painoilla kunhan tekee tarpeeks syvään ja hyväl tekniikal), lunges, jotain ab/core work (mountain climbers!, V-ups), jumping jacks, burpees, wall sit jne (moniin voi lisää käsipainoja sit jossain vaihees). Sanoisin, et tämmöiset fullbodyweight liikkeet on yleiskunnon kohotuksen kannalta jopa parempia kuin se, et tekee painoilla pelkästään esim. bicep curls (which only work your bicep). Tietty jos näyttävä haba on tärkeetä niin mikäs siin pimp

Tosi hienoa jos voit sanoa varmasti, et tekisit 30 minsan treenin joka päivä (!). ittelle semmoinen 10-15 minsaa päivässä on se raja, josta on tooosi vaikee lusmuilla jos kotona teen jotain. ja bodyweight liikkeitä voi himassa/hyvin pienes tilassa ja ne riittää aivan hyvin kasvattaan yleis lihaskuntoa/voimaa. Sit kun tekee just päivittäin (joo lepopäivä viikos hyvä) on todella helppo nähdä miten kehittyy joka on mulle motivaation kannalta tärkeet. tyylin OMG viime viikolla sain 3 oikeet punnerrusta, nyt menee jo 10 jne...

venyttely on tärkeetä - mulle tää helpointa jos ajoitan sen samaan aikaan kun katson jotain telkkuu, esim salkkarit ff mut toki luonnollista kans tehdä tuon workoutin loppuun kun lihakset on jo lämpöiset (pitkittää vaan tota aikaa).

Mun tuttu alkoi joku aika sitten tekeen semmoista jotain "prison workout" juttua joka on just 10 minsaa päivässä ja siin on eri perusliikkeit sarjassa. Alkuun push-upit tehdään esim seinää/pöytää vasten. Siinä oli sit tietyt tasot jota saavutettiin josta sit siirytään seuraavan (vaikeempaan) muotoon liikkeestä. She got totally ripped hyvin lyhyessä ajassa biggrin - yritän etsii tän ja poustaa tänne jos löytyy peuk

bernardblack wrote:

Ongelmana toki esim. se, että mikään ohjattu liikunta ei oo oikein mun juttu ja sit oon myös näissä asioissa aika pihi sekä hirveen laiska ylipäänsä lähtemään mihkään, joten ei taida mikään kuntosalikaan oikein toimia.

Oon itse kans vähän semmoinen "yksinäinen susi lajit" tyyppi ja VIHAAN jos pitää olla jossain tiettyyn aikaan. Eli... mites keväämmällä juokseminen? Juoksu 3x viikos +  päivittäin nuo ylläolevat = mega kunnon kohouttaja. Juokseminen on halpaa, ei tarvitse salia/olla jossain tiettyyn aikaan ja MIKÄÄN ei ylläpidä aerobista/yleiskuntoa samanlailla (tömähdysliikkeet ylläpitää bonemass ja tätä ei yksinkertaisesti saa esim. pyöräilessä). Alkuun voi (ja kandee) juosta 5 minsaa kerralla (jopa niin, et minuutti juoksuu, minuutti kävelyy, minuutti juoksuu jne) - tätä sanotaan Hight Intensity Interval Treeniks. Vissiin kohottaa parhaiten kuntoa ja erinomainen rasvanpolltoonkin ff

on myytti, et pitää urheilla aina jotain monta tuntia kerralla ja "isosti" (maybe eventually jos/kun hurraannut jostain lajista). Ainakaan jos haluat vaan kuntoa kohottaa. Itse oon huomannut, et on paljon oleellisempaa just säännöllisyys (päivittäin jotain) ja se, että jotenkin ylläpitää/kehittää *myös* voimaa (eli ei tee pelkästään aerobista treeniä joka on aina hikistä ja vie vitusti aikaa). Joillekin tää hoitu helpoiten, et menee salille pumppaan rautaa 2-3x viikossa, joillekin se hoituu helpoiten et tekee päivittäin 15 minsaa kotona. Tärkeint on löytää just se ittelle sopivin meininki peuk

Last edited by mitten (23.02.2013 13:01)

"hiljaa pyörii salaattilinko"
bitch ain't even COLD in that poncho

#966 23.02.2013 13:34

mitten
teki pedin eteiseen
Website

mä oon siis itse alkanut tekeen päivittäin (paitsi saliRAUTApäivinä) telinevoimisteluharjoituksia (käsilläseisontaa seinää vasten mut nojaamatta siihen, kärrynpyöriä, v-up rolls, bridges jne) ja venyttelyjä (SPAGAATTI SAATAVA) koska tässä iässä kehitys muutoin liian hidasta kun treenausta vaan kerran viikossa, ja näin vanhana alkuun pitää ottaa päivätasolla tooooosi hitaasti (en esim tee kun 5 bridgeä kerralla kun yritän hellästi totutella selkää taipuun ja kesti ees päästä pisteeseen, jossa pääsin kunnolla asentoon ja siinä pysty pysyyn joitain sekuntteja koska KÄDET EI TAIPUNUT biggrin). Kun nyt oon sika painava nykyään (:roll:) niin on todella tärkeetä treenata sekä core-voimaa, että bodyweight nostamis voimaa ja notkeutta. (sanoisin kyl et vaiks painoa on tullut lisää niin paino-voima suhde on parempi kuin koskaan kiitos miltei puolen vuoden freeweight barbell treeni).

motivaatio treenaukseen on kyl iiiihan eri tasolla, kun näiden treenien porkkanana toimii "saan taas täydellisen arabialaisen ja olen nopeemmin lähempänä puolivolttia, selkäni on turvassa paremmin kun on vahva core, kävelen lopulta käsilläni, saan walkoverin, saan spagaatin" sydan peuk (+ toki: en oo enää tuntien plösöin ja heikoin lenkki kun tehdään ryhmässä näitä harjoituksia biggrin)

nää on mm. aivan käsittämättömiä (teen sarjassa jossa 12 rullausta kerralla - ilman et kädet/jalat käy missään vaihees maassa, sit myös päinvastaisliikkeen eli arch-up).

#967 23.02.2013 16:57

bernardblack
herra ihanainen
Website

Kiitti vinkeistä  peuk

Ton tyyppistä juttua oon tehnyt ennenkin, mut olis varmaan tosiaan hyvä joku tommonen oikeen "ohjelma" itelle kehittää, ku se on pruukannu olemaan semmosta sekalaista soheltamista.

mitten wrote:

mites keväämmällä juokseminen? Juoksu 3x viikos +  päivittäin nuo ylläolevat = mega kunnon kohouttaja. Juokseminen on halpaa, ei tarvitse salia/olla jossain tiettyyn aikaan ja MIKÄÄN ei ylläpidä aerobista/yleiskuntoa samanlailla (tömähdysliikkeet ylläpitää bonemass ja tätä ei yksinkertaisesti saa esim. pyöräilessä). Alkuun voi (ja kandee) juosta 5 minsaa kerralla (jopa niin, et minuutti juoksuu, minuutti kävelyy, minuutti juoksuu jne) - tätä sanotaan Hight Intensity Interval Treeniks. Vissiin kohottaa parhaiten kuntoa ja erinomainen rasvanpolltoonkin ff

Juokseminen olis nasta juttu, mut ei se oo ikinä meikällä onnistunut ku oon joskus yrittänyt aloittaa. Vaatii liikaa sitkeyttä et pääsee sen surkean alkuvaiheen ohitte, ku pystyy ehkä 10 metrii juoksemaan ilman et on hengenlähtö lähellä  biggrin

Eikä tosiaan sit oo enää keväällä/kesällä niin ongelmia tän kanssa, ku alkaa täs pyöräilyt ja uimiset ja mitä kaikkee ja josko tota melontaa tänä kesänä vähän enempi pääsis harrastamaan.

#968 23.02.2013 16:59

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008

Tota intervallitreenausta ajattelin itekin ottaa keväämmällä kunto-ohjelmaan mukaan. En oikein jaksa juosta tuolla ulkona sohjossa.

Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

#969 24.02.2013 13:28

merrim
bimbotohtori
Registered: 29.06.2005

Uujea, kevyt kuuden kilsan juoksulenkki 40 minuuttiin. Ei huonosti ottaen huomioon etten oo juossut koko talvena yhtään.

hand I DONT NEED  A SERVANT TO DO MY BEHEADING FOR ME hand

#970 24.02.2013 18:02

kaakku
ärrävikanen pelle

kaakku wrote:

Viime viikko oli tähän asti hiljaisin: ainoastaan 3 kpl liikuntasuorituksia, yhteensä 5 h 45 min.
Tällä viikolla tullee vähe enempi kun tänään on suunnitelmissa 2-3 tunnin pyörälenkki, torstaina 2 tuntia säbää ja lauantaina 6 tunnin Talvi-TdT.

No eipä tullut kun eka prakas fillarista keula ja sitten tulin kipeäksi center

Jää helmikuun liikunnat aika vähiin tongue

Varikset komentavat

#971 25.02.2013 13:46

mitten
teki pedin eteiseen
Website

bernardblack wrote:

Kiitti vinkeistä  peuk

Ton tyyppistä juttua oon tehnyt ennenkin, mut olis varmaan tosiaan hyvä joku tommonen oikeen "ohjelma" itelle kehittää, ku se on pruukannu olemaan semmosta sekalaista soheltamista.

mitten wrote:

mites keväämmällä juokseminen? Juoksu 3x viikos +  päivittäin nuo ylläolevat = mega kunnon kohouttaja. Juokseminen on halpaa, ei tarvitse salia/olla jossain tiettyyn aikaan ja MIKÄÄN ei ylläpidä aerobista/yleiskuntoa samanlailla (tömähdysliikkeet ylläpitää bonemass ja tätä ei yksinkertaisesti saa esim. pyöräilessä). Alkuun voi (ja kandee) juosta 5 minsaa kerralla (jopa niin, et minuutti juoksuu, minuutti kävelyy, minuutti juoksuu jne) - tätä sanotaan Hight Intensity Interval Treeniks. Vissiin kohottaa parhaiten kuntoa ja erinomainen rasvanpolltoonkin ff

Juokseminen olis nasta juttu, mut ei se oo ikinä meikällä onnistunut ku oon joskus yrittänyt aloittaa. Vaatii liikaa sitkeyttä et pääsee sen surkean alkuvaiheen ohitte, ku pystyy ehkä 10 metrii juoksemaan ilman et on hengenlähtö lähellä  biggrin

Eikä tosiaan sit oo enää keväällä/kesällä niin ongelmia tän kanssa, ku alkaa täs pyöräilyt ja uimiset ja mitä kaikkee ja josko tota melontaa tänä kesänä vähän enempi pääsis harrastamaan.

peuk ymmärrän. näissä on tärkeetä just tää "know thyself" et mitä itselle toimii parhaiten/oikeasti tulee tehtyä. liikunnassa pitää vähän patistaa itseään ja alku on monen lajin kans hankalaa/hirveetä ekat pari kertaa biggrin mut ei just kande asettaa tavoitteita jotka on niin vieraannuttavia ettei ikinä tapahdu

Last edited by mitten (25.02.2013 13:48)

#972 04.03.2013 13:57

bernardblack
herra ihanainen
Website

Kokeilin tota mittenin linkkaamaa schwarzenegger-metodia. Huh heijaa. Kahden rundin jälkeen oli jo reidet ihan maitohapoilla ja tuntu ettei pysty jatkamaan, mut olin sinnikäs ja vedin kaikki neljä. Tuntuu kyl tosiaan ihan hemmetin tehokkaalta, nyt on erittäin vetelä olo. Tätä ku nyt vaan jaksaa tehdä ni ehkä tässä kevääseen mennessä jotain tulostakin alkaa näkyä.

#973 04.03.2013 15:27

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006

Nii joo, päivitin hiihto- ja luistelutaidot. Luistelu varsinkin pirun siistiä peuk

'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

#974 04.03.2013 15:36

barton_funk

bernardblack wrote:

Kokeilin tota mittenin linkkaamaa schwarzenegger-metodia. Huh heijaa. Kahden rundin jälkeen oli jo reidet ihan maitohapoilla ja tuntu ettei pysty jatkamaan, mut olin sinnikäs ja vedin kaikki neljä. Tuntuu kyl tosiaan ihan hemmetin tehokkaalta, nyt on erittäin vetelä olo. Tätä ku nyt vaan jaksaa tehdä ni ehkä tässä kevääseen mennessä jotain tulostakin alkaa näkyä.

peuk

Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

#975 04.03.2013 21:52

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005

oon käynyt muutamia viikkoja tosi katu-uskottavassa talonvaltaaja-antifasisti-queerfeministien itsepuolustusryhmässä. haen tästä inspiraatiota aloittaa nyrkkeilyharrastus sitten joskus, kun on rahaa! pääsääntöisesti ryhmässä on messissä monenlaisia taistelu- ja puolustuslajeja harrastaneita kokeneempia tappelijoita, joista aina joku vetää treenit.

tähän mennessä parasta oli kaatumis- ja maastapuolustautumisharjoitukset. teki todella gutaa liikkua maassa yhden käden ja jalan varassa ja potkia toisella täysillä suojiin. tästä treenistä tuli ihanan kipeäksi sellaiset lihakset, jotka tavallisesti juostessa yms. eivät kipeydy, kolmeksi päiväksi rakkaus rakastan treenaamisesta johtuvaa lihaskipua.

pelkään, että motivaationi jatkaa ryhmässä lopahtaa silti kesken sadbanana treeneihin liittyy monenlaista säätämistä paikan, ajan ja systemaattisuuden suhteen, mikä on turhauttavaa. ensimmäisen kerran jälkeen kaikki vähänkin vanhemmat tyypit jäivät ryhmästä pois, joten nyt tuolla on tosi homogeenistä +20v-porukkaa, jotka elää sellaista poliittista vaihetta elämässään, jota meitzi about kymmenen vuotta sitten. kuitenkin tavallaan tykkään jengistä kovasti. vielä on sinniteltävä mukana!

Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

#976 11.03.2013 17:49

kaakku
ärrävikanen pelle

Kaksi viikkoa taukoa liikunnasta ja voi hyvä jumala kuinka voi olla rikki kahden sählypelin jälkeen. icon_lol

Varikset komentavat

#977 24.03.2013 22:12

barton_funk

Parkourkeskus malmilla testattu ja hyväksi havaittu, vaikka kiipeily ei taida olla oikein mun laji. Oli hauskaa hyppiä juttujen yli ja tuli siinä boulderointia yrittäessä hiki.

xfGrijQ.jpg

#978 30.03.2013 19:31

barton_funk

tänään tuli käytyä nyrkkeilytreeneissä ja intouduin vielä lähtemään hölkälle seuraksi. kolmen kilsan jälkeen loppui voimat, ja sit tulin pääasiassa kävellen kotiin. nyt on voimat aika lailla lopussa. mut mahtavaa.

nänneihin tosin koskee, saattaapi johtua tekokuitupaidan hinkkauksesta.

xfGrijQ.jpg

#979 01.04.2013 16:11

barton_funk

ja tänään tuli käytyä taas lenkillä. Ei oo kauhean kivaa vetää tuolla huonosti hoidetuilla asfalteilla.

xfGrijQ.jpg

#980 04.04.2013 23:08

kaakku
ärrävikanen pelle

Hommasin salikortin ja kunnianhimoinen suunnitelma on käydä ennen työpäivää treenaamassa. Tänään eka kerta, oli ihan kivaa ff

Työpäivän jälkeen pari tuntia sählyä, nyt on aika  snore

Varikset komentavat

#981 10.04.2013 23:20

kaakku
ärrävikanen pelle

54 liikuntasuoritusta alkuvuoden aikana. Kipeily ja kirpakat pakkaset verottivat hieman tossa helmi-maaliskuussa.. nyt sitten täytyy sovitella työvuorojen ja muun elämän kanssa tätä liikkumista.

Varikset komentavat

#982 11.04.2013 19:49

merrim
bimbotohtori
Registered: 29.06.2005

Mulla on heiaheian mukaan jopa 74 liikuntakertaa tänä vuonna (ja ei, en listaa sinne työmatkakävelyitä enkä imurointia tjsp)  icon_cool

Ja KÄVIN AAMULLA JUOKSULENKILLÄ ENNEN TÖITÄ  icon_eek ihan kevyt muutaman kilsan pyrähdys, voisi ehkä yrittää näitä päivinä jolloin ei oo opetusta tai muuta keskittymistä vaativaa edessä.

hand I DONT NEED  A SERVANT TO DO MY BEHEADING FOR ME hand

#983 23.04.2013 23:52

Johan Nyttån DJ
Member
From: Nyslott
Registered: 12.07.2011
Website

10 000m puristettu aikaan 39,40. Pace boatin säädin kahden min. vauhtiin ja jo ennen puolta väliä sain jätettyä näkymättömiin.  Soutukausi oli kaiken kaikkiaan floppi, mutta tavoitteet nyt ainakin täyttyi tuon kympin osalta.

kyklocrossari onkin pian kasassa, joten maantie- ja soralenkkiä on tiedossa toivottavasti jo ensi viikosta alkaen.

Tänne mukaan vaan:
VPCX goes Gravel Grinding 5.5.2013
http://www.facebook.com/events/476249249076924/

Last edited by Johan Nyttån DJ (23.04.2013 23:53)

#984 24.04.2013 08:22

ginimies
entinen crack-pormestari nyk. crack-tohtori
Registered: 22.04.2006

Johan Nyttån DJ wrote:

10 000m puristettu aikaan 39,40.

icon_eekpeuk Ite en tuohon tahtiin kykene vielä, kevään ennätykseni kymppitonnilla on 42.49. Tuosta olisi kyllä varaa puristaa paljonkin, mutta tuskin paljon alle 41 ja puolen minuutin.

Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.

#985 24.04.2013 10:32

Johan Nyttån DJ
Member
From: Nyslott
Registered: 12.07.2011
Website

70-79-Lwt-Roger Bangay-Free Spirits-39:23.4-2010

...mut nää onkin varmaan ihan oikeita soutajia.

#986 25.04.2013 22:46

kaakku
ärrävikanen pelle

Kolme tuntia sählyä tänään voi krääh  sick

Varikset komentavat

#987 27.04.2013 16:46

bernardblack
herra ihanainen
Website

Oltiin Kuhankuonolla patikoimassa. Noin 15 kilsan kierros. Hieno ilma, viime metreillä vähän alko meno hyytyä, mut muuten tuntui erittäin hyvältä.

Bongattiin kolme metsoa, yks ukkometso ja kaks naarasta. Metsässä oli kaunista, lunta enää pikkasen siellä täällä.

Kävi myös tsägä, sillä ehittiin justiinsa kotimatkalle ku alko kova räntäkuuro.

#988 09.05.2013 20:39

mitten
teki pedin eteiseen
Website

vittu oikeesti nää gymnastics kakara videot roll opettaa tää laji ainakin nielemään ylpeyden kun jotkut ihan simppelitkin jutut ei vaan tunnu enää menevän millään biggrin

tätäkin nyt vaikka kuinka kauan harjoitellut ja ei vaan mene ilman spottaajaa (vaikkei ne ees tönäse/tue kuin hipaisulla niin joku psykologinen juttu koska jalat tippuu samantien takaisin maahan kun yrittää itekseen)

vit... pitää löytää joku hiljainen leikkipuisto tms jossa olisi tämmöinen baari johon vois mennä nyt kesäl harjoittelemaan - vinkkejä mestoista otetaan vastaan!

#989 11.06.2013 19:09

barton_funk

Lähinnä harrastettu pyöräilyä, vesijuoksua ja nyrkkeilyntyyppistä liikuntaa viime aikoina. Alkoi kovasti tänään kiristämään jalat ja yritin vähän joogailla.

lolleroinniksi meni - ihan naurettavan kireät paikat, varsinkin jalat

xfGrijQ.jpg

#990 11.06.2013 19:11

minimoog
"se" jostakin
Registered: 31.10.2006

Kävin tänään ekaa kertaa ikinä varhaisaamun joogaharkoissa, tästä taitaa tulla tän kesän juttu! Oon alkanut taas heräämään ennen kuutta auringonpaisteeseen, joten jaksaa kerrankin lähteä aamuseitsemäksi joogasalille kun muuten tulisi vaan pyörittyä sängyssä virkistymättä kuitenkaan. Lisäksi mahtavaa, kun illalla voi töiden jälkeen vaan laiskotella salilla hikoilun sijaan ja ainakin tänään aamulla oli kivempi tehdä ilman päivällä hankittua kofeiiniövereitä ja alustavaa vitutusta. sydan

Lisäksi tuntuu vähän, että näillä helteillä noi joogahommat menee jo vähän itsetuhoisuuden puolelle, mutta aamulla on sentään vähän viileämpää. 15 kertaa käytettävänä heinäkuun loppuun mennessä  huig

Äver siever miever tuver äver liver köver!

Board footer