You are not logged in.
Angelus on A. W. Yrjänän viides runokokoelma, jota kirjoittaja itse on luonnehtinut seuraavin sanoin: Latinankielinen otsikko on minulle seremoniamestarin sauvan kolminkertainen jyske lattiaan: Nyt alkaa esitys. Kirja on temenos, rajattu, pyhä alue, jossa spektaakkeli tapahtuu: siellä rukoillaan, loitsutaan, taiotaan. Järjen tuolla puolen, unessa, painajaisessa. Painajaisessa, jossa runon enkelittulevat kuin rosvojoukko iltasoiton aikaan, yhteisen kontrollin rauettua. Painajaisessa, joksi maailma on jatkuvasti vääntymässä.Angelus on aikalaispuheenvuoro. Angelus on sarja hallusinaatioita, väkivaltaa, kaipausta. Angelus on enkelimuusa, joka tuo miekan. Hänen suojeluksestaan pitää maksaa suojelurahaa. Siinä kyydissä kirjoittaja on kirjuri, horrossaarnaaja, näkyjen pitelijä. Ja runot tulevat, välistä näädänkarvalla kutitellen, välistä miekanlappeella läimien. Aina hymy kaamealla naamallaan.Kalevan Pirjo Suvilehto kirjoitti Yrjänän edellisestä runokokoelmasta Mechanemasta (2006): Yrjänä on terävä tarkkailija ja runollinen leikittelijä (...) Hän nostaa esille toivon ajatuksen, ja jälleen antiteesinä elämän realiteetit. Taito nousta ja levitoida. Taito kirjata arkea auki.
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
:pesukone:
Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!
Security Fee:n hinnalla sisään!
- Onko tulevalla levyllä yhtenäistä tekstuaalista teemaa samanlailla kuin kolmella edellisellä, joita pidän parhaina tuotoksinanne?
- Uuden levyn teema on tuho, hävitys, totaalinen sota, merkitysten loppu ja rakkaus.
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
=
+:pesukone:
Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!
Security Fee:n hinnalla sisään!
Iäti yllätti positiivisesti. Ilmeisesti tiukat dogmit (esim. ei progea, ei heviä jne) saivat aikaan sen, että DBGeneä lainatakseni CMX kuulostaa pitkästä aikaa siltä etteivät yritä liikaa. Sateenkaaren pää ei vielä aivan täysin vakuuttanut ja etukäteen kansivihosta luettuna Kappaleina-biisin lyriikat tuntuivat aika heikoilta, mutta biisissä ne toimivat. Iskelmän kanssa bändi on aiemminkin flirttaillut ja mikäs siinä. Yrjänän laulukin kuulostaa paremmalta kuin aikoihin. Auringon kultainen kaupunki on tunnelmansa puolesta paluu Rautakanteleen aikakauteen ja Totenmann taisi kuulostaa Vainajalan aikaiselta CMX:ltä. Manisola tuntui olevan ainoa heikompi biisi ja se toi liiaksi mieleen Isohaaran aikaisen tylsän rokki-CMX:n. Kaksikko Kättenpäällepanijat ja Linnunrata onkin sitten parasta CMX:ää sitten Aionin. Linnunrata kuulostaa paikoitellen jopa New Orderin ja Joy Divisionin sekoitukselta ja synkkät lyriikat ja hilpeän soitto luovat ainakin minuun uppoavan kontrastin. Levyn päättävä Laulut todellisuuden luonteesta on sanoitusten puolesta sitten kuin Fluff Sabbath Bloody Sabbathilla sijoitettuna levyn loppuun. Synkistelyn jälkeen halutaan kuitenkin lopettaa hieman kepeämpiin tunnelmiin. Muutoinkin Black Sabbath on levyllä läsnä: Kuoleman kulkumiehen alusta tulee mieleen The Wizard.
<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki
kuulin jonkun biisin mutta eipä ihmeemmin jaksanut ilahduttaa. mites ne kempsut lauloi joskus alkuaikoina että "rottenilla oli i hate pink floyd -paita, mulla on kohta fuck you cmx -paita" tms. pakkohan tämä on tähän ketjuunkin laittaa vaikka mielellään jatkaisi asialinjalla alxityn ansiokkaan arvion perään:
ja täällä rumban arvio, perässä oli kommenteissa nimim. yrjänänä:n hieman karskia läppää joka ikävä kyllä on jo poistettu
^ Jos olis vaaleammat hiukset ja viikset niin A.W. näyttäisi ihan Jope Ruonansuulta.
hetkinen:
aki wille yrjätä = kolmen markan j. ruonansuu?
bzort glorf bööth
oho en korjaa
bzort glorf bööth
Lähdin uuteen levyyn tutulla vihaamismentaliteetillä, mutta pieleen meni. Kättenpäällepanijat ja Kuoleman kulkumies yllätti hyvyydellään, eikä ne muutkaan kappaleet missään mielessä huonoja olleet. Edellisen kerran ehkä Aionin Sielunvihollinen väräyttäny minkään valtakunnan viisaria.
PELOTTAA
This must be what jail / I will scratch
Tuli käytyä livenä katsomassa. Kiertueen viimeinen keikka ja saattoi olla että jonkinlaista väsymystäkin oli havaittavissa. Uudelta levyltä kuultiin ainakin Kappaleina, Linnunrata ja Auringon kultainen kaupunki. Viimeksi mainitussa oli aivan kauhea nyky-Absoista muistuttava progeväliosa... Vanhempaa tuotantoa kuultiin ihan kiitettävästi. Parhaiten toimivat ehkä Vanha talvitie ja Suljettu Astia. Ei yksikään oli saanut väliosaansa rumpusoolon, jota en välttämättä pitäisi CMX:n tapauksessa hyvänä asiana. Yrjänän lauluääni oli välillä kovastikin hakussa ja ulkoiselta habitukseltaan mies muistutti Vesa-Matti Loirin ja Frank Balckin hybridiä. Yleisö oli osittain turhankin kännissä ja keskittyi jauhamaan paskaa helvetin lujaa kesken biisien. Osa biiseistä oli edelleenkin sovitettu liiankin heviksi. Encorena kuultiin kauhea versio Revontulten repijästä, kelvollinen versio Kappaleina-biisistä, Matti sekä viimeisenä Pyörivät sähkökoneet. Ei se ihan putkeen mennyt, mutta ei nyt ihan umpipaskakaan ollut. Ihan heti en kuitenkaan ole uudelleen menossa bändiä katsomaan.
<@DBGene> senkin karkki
Pyörivät sähkökoneet
vittu nyt sä kuolet, tai ainaski lyön haarukalla kulliin
Pyörivät sähkökoneet
Kolmikärjen versio kyllä, mutta ikävä kyllä keikoilla kuultava versio on lähempänä Cloaca Maxima II:n -04-versiota, joka on enemmän heviä ja vähemmän punkkia.
<@DBGene> senkin karkki
Tolto wrote:Pyörivät sähkökoneet
Kolmikärjen versio kyllä, mutta ikävä kyllä keikoilla kuultava versio on lähempänä Cloaca Maxima II:n -04-versiota, joka on enemmän heviä ja vähemmän punkkia.
Se jälkimmäinen versiohan on huomattavasti kivempi, siinä on niin musertavat soundit. Tekemisen meininki siitä kyllä vähän uupuu.
vittu nyt sä kuolet, tai ainaski lyön haarukalla kulliin
Jotenkin se styge jonka skippaan Kolmikärkeä kuunellessani. Ei sillä että montaa muuta CMX:n levyä nyt tulisi edes kuunneltua.. Aurinko nyt oli yllättävänkin hyvän kuuloinen tuossa syksymmällä.
Heräsin ja olin silleen "voi helevetti oon ollu internetissä kauheessa kännissä"
kuulemma tämmönen tulossa:
CMX: 4LP box (limited box set featuring everything from Johannes Kastaja to Veljeskunta)
Mietin yks päivä jotain 5 sekuntia, että kuka on CMX:n basisti.
ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!
pohdinnalle
kuulemma tämmönen tulossa:
Svart wrote:CMX: 4LP box (limited box set featuring everything from Johannes Kastaja to Veljeskunta)
Olispa myös:
(Arktinen hysteria) '85 demo
Pohjolan valkeus '86 demo
Johannes Kastaja '87 demo
Sent from my iPhone 16
Vaikka turvonnutta ja epävireistä Yrjänää katsellessa pahalta tuntuukin niin on CMX vaan tehnyt helvetin kovaa musiikkia. Onneksi tuli Aurinko hankittua vinyylinä. Hetkeen en tosin ole levyä cd:ltä kuunnellut, mutta näin vanhan muistikuvan perusteella vinyyli vie kyllä äänenlaadussa selkeästi voiton. Ja ne biisit
<@DBGene> senkin karkki
näittekö kun yrjänä oli top chefissä arvostelemassa veriruokia
ei toi oo top chef
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
CMX:n uusi levy-yhtiö on Ratas Music.
sama levy-yhtiö mm. ilkka alangon ja olli lindholmin kanssa
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
A. W. Yrjänä kirjoitti koskettavan runon suosikkikoomikko Pekka Jalavan muistoksi
Miten junat yhä rullaa
miten laulaa puiden kansa
miten jaksaa maailma jatkaa
sokeaa kulkuaan
sinä olet mennyt
antakaa minulle kukkimaton puu
antakaa minulle kuivunut järvi
antakaa minulle särkynyt ruukku
antakaa minulle kadonnut kaupunki
sinä olet mennyt
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
mitten junat yhä rullaa
mitten laulaa puiden kanssa
åhå paljastuksissa nämä eiq
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Vein tänään kaikki CMX:äni divariin